Valhalla - Een hemelse vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Inspiratie gezocht, nette vloerstaander
Het gaat me om de aanvliegroute - vaak wordt een speaker ontworpen met een vooraf bepaalde visie - "het moet een vloerstaander worden met een TMWW opstelling want uit onderzoek blijkt dat daar markt voor is". Die wordt dan gemaakt.
Als je heel puristisch kijkt of je daarmee de best mogelijke geluidsweergave kan behalen dan kun je daar (lang) over van gedachten wisselen.
Je kunt binnen dat (in dit voorbeeld TMWW) concept natuurlijk wel proberen het best bereikbare te realiseren. Dat zijn 2 verschillende dingen. De ene is marktgedreven (hoeft niets mis mee te zijn) en de ander is een puristische aanpak.
Uiteraard hebben verschillende ontwerpen, voor en nadelen. Sommigen vinden de voordelen een heel groot pluspunt en besteden minder aandacht (bewust of onbewust) aan de nadelen.
Beide zijn valide.
Als je heel puristisch kijkt of je daarmee de best mogelijke geluidsweergave kan behalen dan kun je daar (lang) over van gedachten wisselen.
Je kunt binnen dat (in dit voorbeeld TMWW) concept natuurlijk wel proberen het best bereikbare te realiseren. Dat zijn 2 verschillende dingen. De ene is marktgedreven (hoeft niets mis mee te zijn) en de ander is een puristische aanpak.
Uiteraard hebben verschillende ontwerpen, voor en nadelen. Sommigen vinden de voordelen een heel groot pluspunt en besteden minder aandacht (bewust of onbewust) aan de nadelen.
Beide zijn valide.
- pappaleo
- Contacteer:
Leuk dat je TMWW als voorbeeld neemt, bedankt weer.satefan schreef:Het gaat me om de aanvliegroute - vaak wordt een speaker ontworpen met een vooraf bepaalde visie - "het moet een vloerstaander worden met een TMWW opstelling want uit onderzoek blijkt dat daar markt voor is". Die wordt dan gemaakt.
Beide zijn valide.
Ja je moet toch een voorbeeld kiezenpappaleo schreef:Leuk dat je TMWW als voorbeeld neemt, bedankt weer.satefan schreef:Het gaat me om de aanvliegroute - vaak wordt een speaker ontworpen met een vooraf bepaalde visie - "het moet een vloerstaander worden met een TMWW opstelling want uit onderzoek blijkt dat daar markt voor is". Die wordt dan gemaakt.
Beide zijn valide.
Tuurlijk zijn er erg goede TMWW systemen en minder goede, zoals dat is bij bijna alle ontwerpen. En iedereen moet doen waar ze gelukkig van worden en plezier aan de hobby beleven. Dat is nog belangrijker.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb voor TMWW gekozen omdat ik dat visueel mooi vind en het voordeel van een d'Appolito opstelling daar niet tegen opweegt.
jeroen_d schreef:Het is duidelijk dat ik 2,5 weg filtering prefereer. Het is niet zo erg als je dan vasthoudt aan de d'Appolito opstelling. De onderste woofer krijgt dan een extra spoel in serie voor de 2,5-weg filtering. De bovenste woofer doet het hele middengebied waardoor stemmen ook mooi hoog staan.
In isolatie kan zo'n commercieel systeem wat jij hebt gehoord best prima klinken. Echter als je A/B zou kunnen vergelijken dan weet ik wel waar de voorkeur naar toe zal gaan voor de meeste mensen.
Nog een aardige anecdote: Ik heb Gerard Janssen, die toen actief gefilterd had, bij een luistersessie bij hem thuis een van zijn d'Appolito middentoners laten uitzetten en die ene 6 dB harder laten spelen. Filter verder hetzelfde. Hij was meteen verkocht en is nooit meer terug gegaan naar d'Appolito.
Snap ik helemaal. Maar je kunt ook niet zomaar zeggen dat ieder systeem door d'Appolito toepassing gelijk goed is, of slecht. Voor de optimale weergave moet natuurlijk alles in het systeem kloppen. Jeroen beschrijft een systeem met (aanname) een tweeter, en middentoners, en woofers. Best wat drivers dus. Dat kan betekenen dat de verandering die gedaan is op andere vlakken een verbetering oplevert die in de smaak valt. Stel dat de time-alignment van die mids niet optimaal was? Dan elimineer je mischien (deels) een probleem dat er eigenlijk niet hoort te zijn. Maar dit is maar een idee natuurlijk zonder enige kennis van het systeem in kwestie.
Voor hetzelfde geld hoort deze persoon over twee maanden een briljant ontworpen systeem op basis van d'Appolito en snapt ie niet waarom ie er vanaf gestapt is.
Ik heb een systeem met WTW opstelling. De stemmen staan daar ook mooi hoog omdat de tweeter op 110cm hoogte staat. Zo kan je het ook oplossen.
Maar goed, het gaat me er niet om, om een bepaald ontwerp-type af te branden (integendeel), het gaat me om de criteria die ten grondslag liggen aan de keuze voor een bepaald concept. Mischien weer back on topic gaan? (want ik probeer te (h)erkennen wanneer ik doordraaf).
Voor hetzelfde geld hoort deze persoon over twee maanden een briljant ontworpen systeem op basis van d'Appolito en snapt ie niet waarom ie er vanaf gestapt is.
Ik heb een systeem met WTW opstelling. De stemmen staan daar ook mooi hoog omdat de tweeter op 110cm hoogte staat. Zo kan je het ook oplossen.
Maar goed, het gaat me er niet om, om een bepaald ontwerp-type af te branden (integendeel), het gaat me om de criteria die ten grondslag liggen aan de keuze voor een bepaald concept. Mischien weer back on topic gaan? (want ik probeer te (h)erkennen wanneer ik doordraaf).
Nee. Daarom geef ik ook aan dat ik geen kennis van het betreffende systeem heb (of de situatie). Mijn systeem is ook weer anders. Geen middentoners.jeroen_d schreef:Heb jij al eens hetzelfde experiment uitgevoerd?
Dan kan je het toch nog steeds proberen? Tenminste, als je actief filtert, dan is het een fluitje van een cent zo'n experiment.
Je kunt altijd nog naar 2,5 weg filtering, gebruik je een van de twee woofers als bafflestep compensatie.
Je suggestie van verkeerde time-alignment geeft vooral aan dat je Gerard Janssen niet kent
Je kunt altijd nog naar 2,5 weg filtering, gebruik je een van de twee woofers als bafflestep compensatie.
Je suggestie van verkeerde time-alignment geeft vooral aan dat je Gerard Janssen niet kent
- pappaleo
- Contacteer:
Ik ken Gerard Janssen ook niet. Maar ik heb zelf 2 d'Appolito systemen gehad waar ik toch niet helemaal tevreden over was. Helaas ben ik niet meer in staat om dat experiment uit te voeren. Daarnaast waren het passief gefilterde systemen, dus dat was sowieso lastig geweest.
Maar ik geloof je (meestal) direct.
Maar ik geloof je (meestal) direct.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
? bedoel je deze : https://cas.tudelft.nl/People/bio.php?id=7
die geeft colleges met inspirerende titels:
https://studiegids.tudelft.nl/a101_disp ... e_id=26892
Zijn dat dezelfde? De eerste heeft niks met audio/akoestiek.........Henkjan schreef:? bedoel je deze : https://cas.tudelft.nl/People/bio.php?id=7
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 11 okt 2020, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Ik heb nog een aantal d’Appolito luidsprekers staan, welk experiment had je precies in gedachten Jeroen?
- pappaleo
- Contacteer:
Bij een actief gefilterde d'Appolito configuratie één van de midranges uitschakelen en de andere 6dB in level verhogen.
En dat dan vergelijken met de oorspronkelijke configuratie.
En dat dan vergelijken met de oorspronkelijke configuratie.
- SSassen
- Contacteer:
Ik heb geen aktief gefilterde luidsprekers, da’s vloeken in de kerk wat mij betreft.
Passief is zo 2019. Wie doet dat nog?SSassen schreef:Ik heb geen aktief gefilterde luidsprekers, da’s vloeken in de kerk wat mij betreft.
Ik filter inderdaad actief, maar beide woofers worden via hetzelfde kanaal aangestuurd. Als ik beide woofers anders ga aansturen dan help ik de impulse-compensatie om zeep en beinvloed ik nog wat andere zaken. Vraag is wat de impact is. Op zich wel interessant inderdaad om te meten wat het doet hoor. De setup is ook weer niet klassiek WTW waarbij alle drivers riching de luisteraar afstralen:jeroen_d schreef:Dan kan je het toch nog steeds proberen? Tenminste, als je actief filtert, dan is het een fluitje van een cent zo'n experiment.
Maar dat gaf ik toch ook aan? Ik kende Siegfried Linkwitz persoonlijk. Helpt dat dan weer wel?jeroen_d schreef:Je suggestie van verkeerde time-alignment geeft vooral aan dat je Gerard Janssen niet kent
Satefan
- Leeuwarden
Bijna iedereen...satefan schreef:Passief is zo 2019. Wie doet dat nog?SSassen schreef:Ik heb geen aktief gefilterde luidsprekers, da’s vloeken in de kerk wat mij betreft.
- SSassen
- Contacteer:
Ik heb ooit het genoegen gehad om Bassie en Adriaan de hand te schudden, als klein jongentje van een jaar of zes maakt dat best indruk!
Ik probeer alleen aan te geven dat ik de relevantie van die opmerking niet zo goed snap. Maar ik snap zoveel niet.Shadow schreef:'top trumps' zo'n spelletje wie ken jij!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Gezien de verkoopcijfers bij Hypex (Fusion) niet meer helemaal.....Leeuwarden schreef:Bijna iedereen...satefan schreef:Passief is zo 2019. Wie doet dat nog?SSassen schreef:Ik heb geen aktief gefilterde luidsprekers, da’s vloeken in de kerk wat mij betreft.
Je moet perceptie en voorkeuren niet met feiten verwarrends23man schreef:Gezien de verkoopcijfers bij Hypex (Fusion) niet meer helemaal.....Leeuwarden schreef:Bijna iedereen...satefan schreef:
Passief is zo 2019. Wie doet dat nog?
satefan schreef:Ik probeer alleen aan te geven dat ik de relevantie van die opmerking niet zo goed snap. Maar ik snap zoveel niet.Shadow schreef:'top trumps' zo'n spelletje wie ken jij!
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 11 okt 2020, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees gerust, ik ook nietsatefan schreef:Ik probeer alleen aan te geven dat ik de relevantie van die opmerking niet zo goed snap. Maar ik snap zoveel niet.Shadow schreef:'top trumps' zo'n spelletje wie ken jij!