Dat lijkt me wel de bedoelingFedde schreef:Gaan ze alles delen op de website?hardbats schreef:Ik weet niet waar je de parameters vandaag hebt?
Ik weet wel dat ze bij Lii Audio bezig zijn met nieuwe metingen en een nieuwe lijst t/s parameters voor de W15.
Fedde
The Chill-baffle3 speaker page
Moderator: Beheerdersteam
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Wat ik laatst van Ze'ev begreep is dat hij de woofers nog wel los wil verkopen, maar je moet hem even een mailtje sturen. De focus is weggedraait van de losse verkoop, maar staat er nog steeds voor open 
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Zoiets vermoedde ik al. Maar ik vind de speaker wel erg hoog worden met dubbel woofer plus mid en AMT... 
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Intussen ben ik nog wat verder aan het denken over de constructie. Voor de huidige speaker heb ik het ontwerp heel simpel gehouden. Front baffle, bodemplaat, assymetrische wings en plankje voor AMT. Alles 18 mm MDF, gelijmd zonder schroeven (wel een paar spijkers in de AMT plank voor de zekerheid). Geen speciale rekening met resonanties gehouden.
Sowieso wil ik in het nieuwe ontwerp de front baffle twee keer dikker maken. Waarschijnlijk blijf ik wel bij MDF, hopelijk kan ik ergens wat materiaal zonder formaldehyde vinden. Ik ga hem deze keer toch grotendeels inpakken met doek ivm levensduur speakers met mijn dochtertje.
In de ontwerpen van PAP en Leon zijn de woofer en fullrange driver panelen los van elkaar. Mijn tweeter zit sowieso boven op. Hoe erg zou de mid beïnvloed worden door de woofer er onder. Als ik een korte sleuf tussen mid en laag paneel maak, helpt het nog steeds als ik ze dan op de wings er achter lijm?
Sowieso wil ik in het nieuwe ontwerp de front baffle twee keer dikker maken. Waarschijnlijk blijf ik wel bij MDF, hopelijk kan ik ergens wat materiaal zonder formaldehyde vinden. Ik ga hem deze keer toch grotendeels inpakken met doek ivm levensduur speakers met mijn dochtertje.
In de ontwerpen van PAP en Leon zijn de woofer en fullrange driver panelen los van elkaar. Mijn tweeter zit sowieso boven op. Hoe erg zou de mid beïnvloed worden door de woofer er onder. Als ik een korte sleuf tussen mid en laag paneel maak, helpt het nog steeds als ik ze dan op de wings er achter lijm?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Materiaal zonder Formaldehyde?Fedde schreef:Intussen ben ik nog wat verder aan het denken over de constructie. Voor de huidige speaker heb ik het ontwerp heel simpel gehouden. Front baffle, bodemplaat, assymetrische wings en plankje voor AMT. Alles 18 mm MDF, gelijmd zonder schroeven (wel een paar spijkers in de AMT plank voor de zekerheid). Geen speciale rekening met resonanties gehouden.
Sowieso wil ik in het nieuwe ontwerp de front baffle twee keer dikker maken. Waarschijnlijk blijf ik wel bij MDF, hopelijk kan ik ergens wat materiaal zonder formaldehyde vinden. Ik ga hem deze keer toch grotendeels inpakken met doek ivm levensduur speakers met mijn dochtertje.
Je werkt het toch af met een lak of iets dergelijks mag ik hopen?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Al werk je het af met een laag parketlak, dan ben je er al vanaf. Ik zou zo'n baffle altijd maken van 2-3 lagen 18mm mdf en mpx door elkaar.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Is ook een optie, om mooie multiplex voorop te doen en deze wat donkerder te lakken...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik zou dan 18mm MDF plus 18mm hardhout multiplex doen. Drie lagen wordt wel erg dik en zwaar, misschien nog net te doen met 3x15mm...
Of een dun tussenlaagje.
Intussen nog wat aan het inlezen:
https://audioxpress.com/article/speaker ... vibrations
Of een dun tussenlaagje.
Intussen nog wat aan het inlezen:
https://audioxpress.com/article/speaker ... vibrations
Re: The Chill-baffle3 speaker page
@Fedde, moet door je project aan deze denken. Dubbele Heil met X-wings en twee OB laag eenheden.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ja ik ken die thread. Ik heb het ook overwogen om dubbel AMT of wings te gebruiken. Maar uiteindelijk toch voor drie weg gekozen, mede ook vanwege de Harsch XO. Daarmee kan je alleen 2e orde filteren in de tweeter, dus kan ik niet meer laag genoeg gaan om aan te sluiten op 15". En ik verwacht/hoop dat de nieuwe mid onder 1k beter klinkt dan de AMT.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Intussen FreeCAD geinstalleerd en wat plannetjes gemaakt...
Het idee is om twee frontpanelen te maken, een voor de 6" mid driver en een voor 15" woofer. Beide 2x18 mm op elkaar gelijmd. Kleine tussenruimte. Een beetje afgerond als dat lukt (gaat dit ook goed met multiplex?). Rest vd panelen is 18 mm. Aan de achterkant vier balken van circa 44x44 mm, verlijmd aan de andere panelen. Hier worden de baffles aan bevestigd met bouten. Waarschijnlijk ook nog twee balken op de bodem de diepte in voor extra stevigheid, nog niet getekend. Wat denken jullie?
Het idee is om twee frontpanelen te maken, een voor de 6" mid driver en een voor 15" woofer. Beide 2x18 mm op elkaar gelijmd. Kleine tussenruimte. Een beetje afgerond als dat lukt (gaat dit ook goed met multiplex?). Rest vd panelen is 18 mm. Aan de achterkant vier balken van circa 44x44 mm, verlijmd aan de andere panelen. Hier worden de baffles aan bevestigd met bouten. Waarschijnlijk ook nog twee balken op de bodem de diepte in voor extra stevigheid, nog niet getekend. Wat denken jullie?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
p.s. Mocht de afstraling van de mid niet bevallen kan ik eventueel nog gaten in de bovenste front baffle frezen, links en rechts vd mid driver, om hem meer te laten "ademen"...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Prima toch.
Je houdt zo meer opties over op den lange duur.
Klein vraagje (er staan geen maten bij) : waarom laat je de balken achter niet helemaal doorlopen ?
Te weinig ruimte : maak je baffle anders een fractie breder !
mvgr. Leon.
Je houdt zo meer opties over op den lange duur.
Klein vraagje (er staan geen maten bij) : waarom laat je de balken achter niet helemaal doorlopen ?
Te weinig ruimte : maak je baffle anders een fractie breder !
mvgr. Leon.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik wil de baffle 45 cm breed maken. Aangezien de zijpanelen ook twee keer 18mm zijn dan hou ik niets over aan de binnenkant. Ik heb overwogen om de front baffle breder te maken, zoals in jouw systeem, maar ik vind smaller visueel mooier en het is waarschijnlijk ook gunstiger voor de mid driver. Dus dit is een compromis oplossing. Nog steeds een stuk stijver dan mijn Chill baffle2 oplossing met alleen 18mm MDF en geen balken denk ik zo...
Ik zou de luchtspleet ook weg kunnen laten voor meer sterkte, maar dan is er weer meer koppeling tussen mid en woofer.
Ik zou de luchtspleet ook weg kunnen laten voor meer sterkte, maar dan is er weer meer koppeling tussen mid en woofer.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Materiaal ben ik nog niet helemaal uit. Alles MDF vind wel clean. Met multiplex worden de zijkanten soms wat rommelig. Aan de andere kant maakt een plaatje MPX de boel wel sterk. Het zou mooi kunnen zijn om alles in MDF te maken, zwart geverfd en dan de front baffle in donker bruin gebeitst MPX...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Of gewoon zwart v313 MDF? Even aflakken met een rolletje met PU lak en je ben klaar.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Je bent de 2e die over v313 begint vandaag! 
Ja, lijkt me goed plan die zwarte platen. Even wat m2 prijzen vergeleken bij opmaatzagen:
- MDF Standaard e15,16 (11.34 kg/m2)
- MDF Medite v313 e28,12 (12.6 kg/m2)
- MDF Spanolux zwart v313 e43,49 (13.14 kg/m2)
- Berken multiplex 46.37 (dichtheid niet genoemd, zal ook zo rond de 12-13 zitten denk ik)
De Chill baffle3 is circa 1.3 m2, dus met zwart v313 of MPX kost het zo'n 60 euri per speaker, niet goedkoop maar wel te doen. De kwaliteit vd zwarte platen is ook zwaarder zo te zien...
Ja, lijkt me goed plan die zwarte platen. Even wat m2 prijzen vergeleken bij opmaatzagen:
- MDF Standaard e15,16 (11.34 kg/m2)
- MDF Medite v313 e28,12 (12.6 kg/m2)
- MDF Spanolux zwart v313 e43,49 (13.14 kg/m2)
- Berken multiplex 46.37 (dichtheid niet genoemd, zal ook zo rond de 12-13 zitten denk ik)
De Chill baffle3 is circa 1.3 m2, dus met zwart v313 of MPX kost het zo'n 60 euri per speaker, niet goedkoop maar wel te doen. De kwaliteit vd zwarte platen is ook zwaarder zo te zien...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Intussen, ook vanwege de feedback, overweeg ik toch om de luchtspleet weg te laten. De constructie wordt waarschijnlijk steviger als de baffle uit een stuk bestaat. Wel kan ik er nog steeds voor kiezen om de zijpanelen niet aan de front baffle te verlijmen zodat ik eventueel nog een andere front baffle kan installeren in de toekomst. De front baffle zou ik dan (slechts) vastmaken met bouten op de balken. Aan de andere kant, de meeste kosten en werk zit toch in het frontpaneel, de rest zijn maar wat simpele plankjes.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Weer wat nieuwe schetsen gemaakt. Ik heb de luchtspleet toch maar weggehaald voor extra stevigheid en minder acoustische lekkage. Hierdoor kan de woofer nog wat hoger gemonteerd worden. Ik heb de bodemplaat nu dubbel uitgevoerd voor wat extra stevigheid onderin.
Ik ben van de Audio Technology 15" woofer maten uitgegaan. Deze woofer is flink groot (410 mm diameter), het past net: 450 mm-2x18 mm.
De zwarte MDF bleek een te lage WAF te hebben hier. Dus het wordt of blank v313 MDF of berken multiplex (of beide). Vandaag ook even kort naar mahonie multiplex gekeken, gaaf spul. Maar ik bedacht me net dat ik hem toch voorlopig moet inpakken ivm de kleine vingertjes hier. Dus eerste jaren komt er waarschijnlijk gewoon luidsprekerdoek voor...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik heb ook eens een tekening gemaakt van een ronde baffle:
Zal waarschijnlijk beter afstralen zo... maar stevigheid & rendement waarschijnlijk flink minder. Aan de andere kant kan ik deze variant ook prima in triple dikte doen voor extra stevigheid. En kan nog planken aan de achterkant rondom de woofer toevoegen.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik heb het laatste design wat verder uitgewerkt. De breedte onder is nu 47 cm, bodem 46 cm. Ik begin dit concept intussen een serieuze optie te vinden. Op een aantal punten blijft het een compromis, maar dit zou overall best wel eens goed kunnen uitpakken. Montage van de AMT nog een aandachtspunt. Misschien gaat het net met een stukje hardhout en wat metalen L profielen geschroefd op de baffle.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
p.s. Eventueel zou het ook een optie kunnen zijn om de AMT een stukje naar voren te doen, op het middel vd baffle. En dan proberen de lange bouten met inserts in de baffle vast te maken. Maar het akoestische centrum moet denk ik toch een stukje naar achteren om mooi gelijk te zijn met de mid. En of het echt mooi is als de AMT naar voren uitsteekt...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Na enige ruggespraak over mechanische topics heb ik intussen een paar kleine aanpassingen in het ontwerp gemaakt:
Ik ga twee mini plankendragers (Gamma) gebruiken om de AMT plank fatsoenlijk op zijn plek te houden:
Ik heb de bovenkant wat breder moeten maken om ze te laten passen. Ik ga er een stukje afzagen aan de achterkant (tot ronde stuk) zodat ze niet te veel uitsteken. Verder heb ik onder nog wat steun toegevoegd (oranje balken).
Ik denk dat dit design het wordt. Het is goed te bouwen (met CNC frezen voor de front baffle) en het lijkt zowel visueel als audio technisch acceptabel...
Ik denk dat dit design het wordt. Het is goed te bouwen (met CNC frezen voor de front baffle) en het lijkt zowel visueel als audio technisch acceptabel...
