de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

leonidas schreef:
Op dit moment heb ik zowel de F15 als de F12 spelend .
Open Baffle single driver , beide met add-on tweeter (10 kHz en up)

Het geluid is gebalanceerd op de manier die ik het lekkerste vond klinken.
dat beteknt dat o.a. voor baffle-loss gecompenseerd is zodat het rendement omlaag gaat.

Het was de bedoeling dat is voldoende overhield om beide sets te kunnen gebruiken met SET amps.
Maar ik heb zelf geen 2A3 of 300B versterkers.

Dus bij deze een soort van open oproep of er iemand met zo'n amp en keertje langs wil komen om dit en keer te testen.

Wie o wie voelt zich geroepen ?

trouwens : de F15 heeft een dayton amy 3-4 on top en klinkt verdomde overtuigend.


mvgr. Leon.
,
Dan moeten we nog eens langs komen .
Mijn broer heeft verschillende 300B amps liggen .
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Patrick,

Ik vind het gezellig als jij en Ed nog een keer op de koffie komen !

Misschien niet te lang wachten met een afspraak anders gooien ze straks de grenzen weer dicht :)

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Alleen als Patrick en Ed 48 uur blijven plakken.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Volgens mij zijn we al te laat.
Mijn audio ontwikkelingen stagneren behoorlijk door Corona.

Gr. Leon.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OWC »

floeper schreef:
Ik heb mijn tpa3255 versterker al eens meegenomen en Leon heeft zelf een zappulse versterker. Dus het testen met klasse d is bekend ;)
sinds wanneer zijn alle Class-D versterkers hetzelfde?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Hallo Leon,

Je mag maar 3 mensen thuis uitnodigen, maar 20 sets speakers zoals in jouw geval mag nog wel hoor!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

One World Concepts schreef:
floeper schreef:
Ik heb mijn tpa3255 versterker al eens meegenomen en Leon heeft zelf een zappulse versterker. Dus het testen met klasse d is bekend ;)
sinds wanneer zijn alle Class-D versterkers hetzelfde?
Niet uiteraard, ik doelde er op dat Leon bekend is met dergelijke versterkers en zijn focus bewust op iets anders heeft gelegd omdat daar internationaal veel vraag naar is. Ik zeg ook niet dat de ncore niet goed aan zou sluiten bij deze luidsprekers. Sterker nog, ik zou deze graag eens op de Liionidas horen :) aangezien veel klasse d luisteraars de ncore zo'n beetje als de holy grail ophemelen ;)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OWC »

floeper schreef:
One World Concepts schreef:
floeper schreef:
Ik heb mijn tpa3255 versterker al eens meegenomen en Leon heeft zelf een zappulse versterker. Dus het testen met klasse d is bekend ;)
sinds wanneer zijn alle Class-D versterkers hetzelfde?
Niet uiteraard, ik doelde er op dat Leon bekend is met dergelijke versterkers en zijn focus bewust op iets anders heeft gelegd omdat daar internationaal veel vraag naar is. Ik zeg ook niet dat de ncore niet goed aan zou sluiten bij deze luidsprekers. Sterker nog, ik zou deze graag eens op de Liionidas horen :) aangezien veel klasse d luisteraars de ncore zo'n beetje als de holy grail ophemelen ;)
Oh, sorry, dan begreep ik het een beetje verkeerd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Toch heb ik het idee (of vooroordeel?) dat een luidspreker als de Liionidas eerder aansluiting vindt bij publiek met een een 2A3 of 300B, dan bij bezitters van een N-Core (niets ten nadele van de N-Core; ik vond hem net zo goed als mijn Bryston).

Ook verwacht ik dat een luidspreker als deze voordeel heeft bij een versterker met een hogere uitgangsimpedantie.
Een Pass First Watt F1 zal het waarschijnlijk ook erg goed doen op deze luidspreker. Het filter zal dan mogelijk wel anders afgestemd moeten worden.
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

floeper schreef:
Sterker nog, ik zou deze graag eens op de Liionidas horen :) aangezien veel klasse d luisteraars de ncore zo'n beetje als de holy grail ophemelen ;)
Nee de holy grail is tegenwoordig de Purifi amp... :lol:

Maar ncore400 is ook nog steeds een hele degelijke amp. Hij heeft nog een heel klein randje of mini tikje hardheid, maar klinkt overall heel snel en clean. Maar het moet wel matchen met de rest vh systeem. Grotere uitgangsweerstand is makkelijk te fixen, gewoon een ohm weerstand oid in serie, dan breng je de demping terug.

Maar ik denk dat Richard een punt heeft, buizen worden vaak gebruikt in combinatie met full range speakers. Het heeft ook zeker zijn charme. Ik zou het verschil ook wel eens willen horen. Zelf vind ik klasse D iig nogal praktisch en er zijn ook mogelijkheden met buizen in voorversterkers en DACs.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Barry2001 »

De discussie over 'Audiofiele' zekeringen is verplaatst naar hier.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Net even bij Leon wezen luisteren. Hij woont op minder dan een kwartier rijden afstand, dus goed te doen. Na een lekker kopje koffie begonnen met de set met 12" breedbanders (met een tweeter erbij met houten bolletje). Er was al een mooie diepe bas, maar het bleek dat de 15" laag units nog niet aanstonden. Leon had voor de 12" een circuit gemaakt dat hem beter in balans bracht, dat maakt een groot verschil want zonder klinkt ie nogal iel. Hierna hebben we de W15 15" woofer er bij gezet met een losse versterker (ook buizen). En de Fullranger staat dan rechtstreeks verbonden. De W15 is inderdaad een heel fijne unit. Hij lijkt zonder DSP trucs op gehoor al behoorlijk vlak en geeft veel kracht en vooral diepte! Overall geluid is aardig goed in balans, niets echt storende, wel lijkt het mid niet helemaal vlak (en misschien iets te veel). De set is heel erg transparant en dynamisch, "front seat" geluid. Muziek en stemmen zijn makkelijk te volgen. Al met al fijn geluisterd.

Als laatste de 15" Fullranger gehoord met AMT hoog. Dit had een heel ander karakter. Ik vond deze unit wat wolliger klinken, komt wat minder los. Volgens Leon is hij wellicht nog niet helemaal ingespeeld, maar sowieso gaat de 12" dieper. De AMT geeft wel meer rust in het hoog. Ik zou de AMT wel eens willen horen samen met de 12" Fullranger, zou mooi samen kunnen denk ik.

Dus weer fijn geluisterd, bedankt voor de gastvrijheid Leon. En toch eens serieus gaan nadenken over een paartje W15. Lijkt me zeker beter dan twee PAP neo er bij...
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Fedde,

Ook ik vond het gezellig en hoop dat je weer ietsje verder bent gekomen.

Verder even een update.

Op het ogenblik ben ik bezig met twee setje single driver open baffle.
Dit is weer heel leuk om te doen.

Het heeft wel tot gevolg dat de Liionidas OB met Crystal 10 , even aan de zijlijn staat geparkeerd.
Na ongeveer 1 november staat hij weer speelklaar.

Dus voor potentiele luisteraars:
NU spelend.

de F12 (met planar tweeter dipool)
de F15 met Dayton amt 3-4
de F8 in de BOB setup.

Voor de F12 heb ik een ikea hack toegepast : baffle volkomen vlak 40x80cm met tweeter bovenop.

zie foto's.

mvgr. Leon
Bijlagen
f15 amt 1.jpg
f15 amt 2.jpg
IMG_0161.JPG
IMG_0167.jpg
IMG_0170.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

leonidas schreef:
Hoi Fedde,

Ook ik vond het gezellig en hoop dat je weer ietsje verder bent gekomen.

Verder even een update.

Op het ogenblik ben ik bezig met twee setje single driver open baffle.
Dit is weer heel leuk om te doen.

Het heeft wel tot gevolg dat de Liionidas OB met Crystal 10 , even aan de zijlijn staat geparkeerd.
Na ongeveer 1 november staat hij weer speelklaar.

Dus voor potentiele luisteraars:
NU spelend.

de F12 (met planar tweeter dipool)
de F15 met Dayton amt 3-4
de F8 in de BOB setup.

Voor de F12 heb ik een ikea hack toegepast : baffle volkomen vlak 40x80cm met tweeter bovenop.

zie foto's.

mvgr. Leon
Heel mooi Leon
:goedzo:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jvenema »

Wat ik begreep woont Leon in Eindhoven, dus vanuit Helmond een klein stukje. Dus moet ik ook maar eens een keer die mooie dingen gaan bewonderen en luisteren ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Aardig psychedelisch klankschermpje.
Heeft ook wel wat van zo'n WO-I 'dazzle camouflage'.
Bijlagen
Psychedelisch.JPG
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@jvenema : iedereen is hier welkom om een keer te komen luisteren. gewoon een keer pm etje sturen.
@Richard : niet zo flauw Richard , voor iemand zoals ik , die altijd met kaal mdf werkt, is dit toch een welkome afwisseling ?

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
@Richard : niet zo flauw Richard , voor iemand zoals ik , die altijd met kaal mdf werkt, is dit toch een welkome afwisseling ?
Ja hoor, daar heb je ook wel weer gelijk in. Het is tenminste wat anders dan effen wit, zwart of een of ander hout fineer.

Zie mijn commentaar maar als een spontaan opkomende associatie.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jvenema »

leonidas schreef:
@jvenema : iedereen is hier welkom om een keer te komen luisteren. gewoon een keer pm etje sturen.

mvgr. Leon
Sinds zaterdag een pup van 8 weken in huis dus de komende paar weken zal je PM box van mij uit even leeg blijven, maar als de tijd daar is lijkt het me wel leuk om kennis met jou en OB te maken.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Ik vind het meer Mondriaan style, maar dan met minder kleuren... funky hoor!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Lijkt toch meer op een Theo van Doesburg stijl (vriendje van Mondriaan). Heeeeeeeeel in de verte. Die had ook dit soort patroontjes en aardse kleuren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Fedde schreef:
Ik vind het meer Mondriaan style, maar dan met minder kleuren... funky hoor!
De Broadway Boogie Woogie.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Beste allemaal,

Het zijn eigenlijk spaanplaat deurtjes uit de Ikea snuffelhoek
Ze hadden voor dit experiment de juiste maten en voor de vraagprijs van 3,50 euro per paneeltje kon ik ze niet laten liggen.

Mijn vermoeden was dat ik de achterkant zou moeten verstevigen.
Echter : gisteravond best met hoger volume gespeeld en mijn vingertoppen op de panelen gehouden.
Tot mijn verbazing trilde het veel minder dan de top van de Liionidas OB.

Het geluk is met de dommen zullen we maar zeggen

Als ik bij de Ikea andere kleurcombinaties tegen kom , kan het huidige paneel eruit en een andere erin.

Ik vind het net wat leuker dan kaal mdf toch?

mvgr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Als ik de keus zou hebben , zou ik hier wel voor gaan :)
Bijlagen
je mondriaan.jpg
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jvenema »

Ik vind dat zwarte ding in het midden het beeld toch wel verstoren :lol: :rofl:
Die Ikea plankjes kleuren goed bij je vloer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”