Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door ralph »

Mijn gepensioneerd ouders wilde draadloos en met de winst van de verkoop van hun oude huis werd een set Dali Rubicon 6c gekocht als vervanging van de biamped Linn Keilidh (wij weten beter...). Omdat het nieuwe huis in Januari wordt opgeleverd en ze in hun huis in Frankrijk zitten mogen de Dali’s hier indraaien. Bijzonder concept omdat er een zogenaamde soundhub bij zit die alle maximaal met 24/96 naar de speakers stuurt, tot zover de DSD/DoP resulotie. Speakers klinken best aardig maar de kasten mogen eigenlijk best wat stijver geconstrueerd worden en het concept met het band tweetertje kntgaat mij eigenlijk omdat deze veel te hoog erin komt, dometweetertje is niet echt bijzonder.

Gevolg is wel dat ik vandaag de DIY Dynaudio Nuance (al weer van even geleden) naar de mancave heb verplaatst (omgebouwde inpandige drivein garage).

Ik merk dat ik heb het jaren verkeerd gedaan. Weg is het afwezige laag, weg is het te schelle hoog, weg de wens om een sub bij te plaatsen. Wat een speakers....... met een ncore mp502nc eraan en even snel een smartphone met spotify is het echt geweldig...

Ja de ruimte heeft wel wat knoopjes her en der maar met de speaker redelijk dicht tegen een achtermuurtje (dubbelgips met daarachter grote open ruimte) met een tapijtje voor de speakers in een ruimt le van 4,5x7x2,4 met een knetterhard plafond en epoxyvloer klink het eigenlijk fantastisch, nooit geweten dat dit uit deze speakers kan komen. En de speakers hebben inmiddels 4 woonkamers gezien.

Ik denk dat met name de positionering tegen de achterwand, de laagte van de ruimte en de relatief gedempte ruimte vanwege vloerkleed, bank, planten daaraan bijdragen dit het harde plafond ten spijt.

Dat betekent wel dat voor de woonkamer de eisen aan de speakerset fenomenaal zijn. Want een ruimte van 4,5m hoog (open kap) en 6x10 qua oppervlakte met houten muren en plavuizen op de vloer. Om daar een mooi laag met enigw spl uit te halen (en ik hou van een strak analytsich beeld, niet dat relatief wollige FR spul). Volgende week bij Jeroen (daudio) de C1 luisteren maar wellicht is een subje niet te voorkomen...

Jarenlang dus de Nuance in een volstrekt ontoereikende ruimte voor deze speaker gedraaid.

Er is eigenlijk pas 1 echt probleem. Zoonlief van 10 stond met zijn kin op de grond te luister en stamelde uit “dit wil ik ook....”
Bijlagen
Mancave
Mancave
Woonkamer
Woonkamer
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door Henkjan »

ralph schreef:
.....
Er is eigenlijk pas 1 echt probleem. Zoonlief van 10 stond met zijn kin op de grond te luister en stamelde uit “dit wil ik ook....”
samen een setje gaan bouwen dus :yeah:
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door ralph »

Henkjan schreef:
ralph schreef:
.....
Er is eigenlijk pas 1 echt probleem. Zoonlief van 10 stond met zijn kin op de grond te luister en stamelde uit “dit wil ik ook....”
samen een setje gaan bouwen dus :yeah:
Yep, denk dat een frugalhorn hem wel kan bekoren. Kleine klasse T of D aan de iphone en knallen maar
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door Leeuwarden »

Heb je die Sugden niet meer?
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door ralph »

Die sudgen dient als preamp voor de ncore. Ooit aans aan een aleph 1.7 begonnen maar nooit afgemaakt (ken je dat ?).

Ik ben eigenlijk een beetje verliefd geworden op de ncore dus ik denk dat er nog een paar komen in huize wagter. Maar dan niet de 500 watters maar iets kleiners voor de wat kleinere full rangers
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door Leeuwarden »

Die Sugden is een mooi ding, heb een tijdje geleden nog een hele dikke Sugden gehoord bij een demo: mooi en duur :D Zelf een mp502nc hebbende snap ik je enthousiasme daarover maar half. Misschien komt dat omdat je hem nog niet zo lang hebt. Die Ncore is wel analytisch maar niet 'vloeiend'. Sugden als pre lijkt me derhalve een goed idee maar qua eindtrap is de Ncore voor mij een gepasseerd station.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door ralph »

Wat heb je dan zelf als eindtrap, een traditionele klasse A?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door Leeuwarden »

Klasse AB van Holton.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door Leeuwarden »

Waarom heb jij trouwens je A5 weggedaan. Werkte dat niet met de Nuance?
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Re: Ik heb het jarenlang verkeerd gedaan

Bericht door ralph »

De a5 had een probleem in de voeding. Kreeg het niet meer echt goed en krewg ondertussen kinderen dus heb m “weg gegeven” aan een forumlid.

Die ncore klinkt vooralsnog als een dikke klasse A, veel reserve qua stroom. Enige nadeel vind ik dat de modules grijs moeten worden gekochr
Plaats reactie