De 50-er jaren RB zijn ongmerkt aan mij voorbij gegaan.In Belgïe was er niet veel en over Nederland was er in het pre-net tijdperk ook niet veel bekend.
In '59 fietstocht door Nederland, kamperen in Broek in waterland en naar Amsterdam het Waterlooplein ontdekt.Daar een RB uit '58 op de kop getikt met allerhande schakelingetjes met oa de OC3 en OC4.
Volgend jaar geabonneerd en gebleven tot het einde ergens in de 80-er jaren.
Meestal waren de ontwerpen met Amroh spul, was een tijdje een winkel in Brussel die dat had.Heeft 't niet lang volgehouden, was duur in vergelijking wat je hier elders kon vinden.Wel 's van die meccano chassis delen gekocht.Was ook niet zo'n succes, veel te dun, zakte nogal door.
De versterker van Piet heeft idd de belasting half om half over anode en kahode verdeeld.
Gevolg is dat het stuurrooster bijna 250Vpiek nodig heeft om uit te sturen.Met de anodeweerstand van de stuurtrap aan de trafo gaat die kant mee met de kathode van de eindbuis, hoeft de stuurbuis enkel de roosterspanning over de anodeweerstand te leveren.
Bij de McIntosh zit het schermrooster aan de anode van de overkant, geeft erg hoge schermroosterspanning en dat op het moment dat de anode laag is, niet erg gezond.
Piet heeft er zeners tussen gezet, geeft een lagere en konstante spanning.Maar nog erg hoog, het piek vermogen in het schermrooster is wel 56W

.Ik denk dat de buizen, als de versterker hard moet gaan, niet lang meegaan.
Lijkt me veiliger om de schermroosters aan de 450V voeding te hangen.Krijg je een UL uitgang met 50% tap.En een piek vermogen in het schermrooster van goed 20W.
Anne