wel/niet bouwen 8x el34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:
edit: is dat niet gewoon een typefoutje met die 6550?
Ik kom echt gelijke waardes tegen namelijk.
Het lijkt mij ook wat onlogisch voor een buis met bijna dezelfde specs namelijk.
Maar even de twee naast elkaar gezet, 6550-K88.png een flink verschil.
Maar als die van JJ beide als de 88 zijn, dan gewoon de minst dure O:)
Anne
Zie plaatje hierboven

Zeg het maar, :think: :lol:
Zullen we maar het gemiddelde er tussen nemen?
Naar mijn weten verwisselen veel mensen ze ook met niet al teveel problemen.
Zoals ik al zei, ik kan me maar moeilijk voorstellen dat buizen met dezelfde specs ineens heel anders gaan presteren.
Dat is gewoon niet echt heel erg logisch.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

peterl schreef:
Interessant onderwerp, en leuk jullie samen te zien discussiëren over wat wel en niet kan, ik volg het met veel plezier.
Maar ik begrijp nu dat met 2x kt88 of 6550 een push pull te maken is met deze trafo's?
Jazeker!

Echter moe je dus dan wel een klein compromisje maken door de 8ohm belasting op de 4ohm wikkeling aan te sluiten.
Sommige mensen zien daar blijkbaar beren op de weg, maar zoals ik al eerder schreef vind ik deze trafo dusdanig robuust uitgevoerd dat het echt allemaal wel mee zal vallen. Daarnaast zijn er nog wel een paar trucjes uit te halen die ervoor zorgen dat het nog beter wordt!
Hoe dan ook kun je er een mooie versterker mee bouwen!!!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OpaBert »

Dat is best goed nieuws Peter O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door peterl »

hoe bedoel je dat dan met de aansluiting?
Knoop je de 8ohm plus aan de 2-4ohm plus aansluiting?
Maar dit staat er bij de trafo vermeld. :wink:

Dat dacht ik Bert.
Bijlagen
draden.png
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Lampje »

Zou in plaats van KT88 / 6550 ook de 12E1 buis een optie
kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

peterl schreef:
hoe bedoel je dat dan met de aansluiting?
Knoop je de 8ohm plus aan de 2-4ohm plus aansluiting?
Maar dit staat er bij de trafo vermeld. :wink:

Dat dacht ik Bert.
Ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet uitleggen. :sure: :^o

Normaal gesproken sluit je een 2ohm speaker aan op de 2ohm aansluiting van de trafo
Je sluit een 4ohm speaker aan op de 4ohm aansluiting en een 8ohm speaker op de 8ohm aansluiting.

Dit verandert nu dus.
Nu sluit je een 4 ohm speaker op de 2ohm, een 8 ohmige speaker op de 4ohm aansluiting en eventueel een 16ohm op de 8ohm aansluiting.
Je zei volgens mij zelf al dat je alleen 8 ohm wilt aansluiten, dus die komt dan op de 4ohm aansluiting.
Dus tussen zwart en groen van de uitgangstrafo.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door peterl »

Helemaal duidelijk, Kan je hem met dit verhaal en het vermogen van de voeding alsnog op keuze A of A/B zetten?
Of is dat teveel gevraagd :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Lampje schreef:
Zou in plaats van KT88 / 6550 ook de 12E1 buis een optie
kunnen zijn ?
Ik heb net gelijk even gekeken, met 35W plate dissipatie en volgens die calculator zou het net aan kunnen.
Je hebt niet veel reserve over.

Ik ken zelf de 12E1 niet goed om te vertellen hoe robuust die zijn.

Het is ook een iets minder gangbare buis, dus niet alleen minder ervaringen, maar ook wat lastiger te verkrijgen.
Maakt het wel weer iets unieker. Maar dat is aan Peter wat zijn voorkeur is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

peterl schreef:
Helemaal duidelijk, Kan je hem met dit verhaal en het vermogen van de voeding alsnog op keuze A of A/B zetten?
Of is dat teveel gevraagd :lol:
Tot 11W speel je sowieso volledig in Class A

Naar mijn weten kun je alleen echt goed Class-A krijgen door hogere primare impedantie te nemen.
Maar goed, het blijft een Push-Pull , dus per definitie een Class-AB.

Voor volle Class-A ga je dan wel weer erg veel DC stroom vragen.
Ik heb het wel gezien hoor, schakelbaar tussen single ended en push-pull zelfs.
Moeten we even kijken waar en hoe deze trafo in verzadiging gaat.

Ik zie het niet zo snel staan in de datasheet, maar die is uit te rekenen.
Moet bekennen dat ik dat niet zo vaak doe, dus moet ff puzzelen, maar wellicht weet iemand anders dat wel 8) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Ah!buis »

Als je de ruststroom opschroeft blijft de versterker tot een hoger vermogen in klasseA werken.Je kunt daar maar zover in gaan als de max dissipatie van de buis toelaat.En wat de voeding kontinu nog aankan.
SE met een ringkern voor PP gaat niet.
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
Als je de ruststroom opschroeft blijft de versterker tot een hoger vermogen in klasseA werken.Je kunt daar maar zover in gaan als de max dissipatie van de buis toelaat.En wat de voeding kontinu nog aankan.
SE met een ringkern voor PP gaat niet.
Anne
Nou zelfs een ringkern PP heeft toch wel een maximale DC stroom.
Of praktisch gezegd, ik durf hier best een 3W single ended versterkertje van te maken :lol: :lol: :lol:

Een goede PP trafo houdt daar ook rekening mee, er zal namelijk ook een kleine onbalans kunnen zijn tussen beide buizen.
Iets waar ze bij 100V trafo's geen rekening mee hoeven houden.

Dus 20-30% van de bias stroom moet een beetje deftige trafo toch wel aankunnen lijkt me?
Maar goed, daar kom je in dit geval niet echt ver mee.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef:
Als je de ruststroom opschroeft blijft de versterker tot een hoger vermogen in klasseA werken.Je kunt daar maar zover in gaan als de max dissipatie van de buis toelaat.En wat de voeding kontinu nog aankan.
SE met een ringkern voor PP gaat niet.
Anne
Kijk wat Anne zegt klinkt natuurlijk ook goed, als je de ruststroom kunt opschroeven en daardoor wat langer in A kunt werken(12 of 15w) dan is het ook top.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

peterl schreef:
Ah!buis schreef:
Als je de ruststroom opschroeft blijft de versterker tot een hoger vermogen in klasseA werken.Je kunt daar maar zover in gaan als de max dissipatie van de buis toelaat.En wat de voeding kontinu nog aankan.
SE met een ringkern voor PP gaat niet.
Anne
Kijk wat Anne zegt klinkt natuurlijk ook goed, als je de ruststroom kunt opschroeven en daardoor wat langer in A kunt werken(12 of 15w) dan is het ook top.
Ja, we kunnen het impedantie trucje nog wel een keer doen.
Met 10k kom je op 20W pure Class-A

Maar dan wordt het compromisje ineens wel weer echt een compromis!
Nou zeg ik niet snel nee, maar dan moeten we eerst eens echt ff diep nadenken en wellicht meten wat er met die frequenties en belastingen gebeurt.

Je zou natuurlijk ook buizen parallel kunnen gaan zetten.............
....... oh wacht..... :rofl: :rofl: :mrgreen:
Bijlagen
6550_PP_10k.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Ah!buis »

One World Concepts schreef:
Dus 20-30% van de bias stroom moet een beetje deftige trafo toch wel aankunnen lijkt me?
Er wordt meestal gezwegen als vermoord over de onbalans van gelijkstroom in ringkerntrafo's.
Voor een Rkern (ook een gesloten kern) vond ik dit http://softone.a.la9.jp/english/RX40.htm
Max onbalans 5mA, liever minder dan 2,5mA.
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:
Dus 20-30% van de bias stroom moet een beetje deftige trafo toch wel aankunnen lijkt me?
Er wordt meestal gezwegen als vermoord over de onbalans van gelijkstroom in ringkerntrafo's.
Voor een Rkern (ook een gesloten kern) vond ik dit http://softone.a.la9.jp/english/RX40.htm
Max onbalans 5mA, liever minder dan 2,5mA.
Anne
Ik sta er serieus van te kijken.
Toevallig ook info over standaard EI trafo's?
Naar mijn ervaring kunnen die namelijk zeker wel wat meer.

Zelfs met gematchte buizen zit je zo op 5% verschil na een paar maanden spelen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door douwebakker »

One World Concepts schreef:
Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:
Dus 20-30% van de bias stroom moet een beetje deftige trafo toch wel aankunnen lijkt me?
Er wordt meestal gezwegen als vermoord over de onbalans van gelijkstroom in ringkerntrafo's.
Voor een Rkern (ook een gesloten kern) vond ik dit http://softone.a.la9.jp/english/RX40.htm
Max onbalans 5mA, liever minder dan 2,5mA.
Anne
Ik sta er serieus van te kijken.
Toevallig ook info over standaard EI trafo's?
Naar mijn ervaring kunnen die namelijk zeker wel wat meer.

Zelfs met gematchte buizen zit je zo op 5% verschil na een paar maanden spelen.
Dat wist ik ook niet. Nog een extra reden om een degelijke bias regeling toe te passen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Ah!buis »

One World Concepts schreef:
Ik sta er serieus van te kijken.
Toevallig ook info over standaard EI trafo's?
Kijk hier 's, https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ransformer
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:
Ik sta er serieus van te kijken.
Toevallig ook info over standaard EI trafo's?
Kijk hier 's, https://www.sciencedirect.com/topics/en ... ransformer
Anne
:goedzo:

Zeer interessant verhaal!
Moet zeggen dat het zelfs bij een EI nog tegenvalt.
Maar dat is idd iets waar je nooit iemand over hoort.
Dat terwijl zeker bij gitaarversterkers de buizen niet bepaalde netjes behandeld worden.
Mismatch van 25% kom je best wel tegen. Zelfs ook wel bij hifi versterkers.

Nu is gitaar natuurlijk wel >150Hz, dus ik ben wel weer benieuwd hoe deze grafiek er dan gaan uitzien.

50Hz is dan wel weer erg laag.
Seed7
Berichten: 89
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 10:12

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Seed7 »

OT: Destijds heel wat van die vdV100 versterkers gebouwd. Gewoon volgens de handleiding, op print. Kast er omheen klaar. Met name bassisten waren er gek op. Later nog een half afgebouwde op marktplaats gescoord en weer weggegeven. Had er toch geen zin meer in.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen het MvV ontwerp aangepast aan 2x KT88.En een trafo erbij voor voeding ruststroomautomaat.
Door het kleiner verbruik kan er een stereo-versie gevoed met één voedingstrafo, behalve alle gloeistroom.
Maar als er toch een trafo bij is voor de automaat kan die gelijk dienen voor wat meer gloeistroom.
Anne
Bijlagen
Ex-MvV100.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Wat is er mis met een AC Coupled Long-Tailed phase inverter?
Meer dan genoeg sap, goede phase inverter, scheelt weer een buis.
Misschien zelfs nog genoeg gain incl eindbuis.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door Ah!buis »

One World Concepts schreef:
Wat is er mis met een AC Coupled Long-Tailed phase inverter?
Meer dan genoeg sap, goede phase inverter, scheelt weer een buis.
Er zijn allerhande fasedraaiers, de een wil dit de ander zweert bij weer iets anders.
Hier heeft Menno gekozen voor een kangoeroe op laag niveau, versterkertrap erachter met plaatselijke tegenkoppeling in de eindtrap.Best een mooie oplossing.
Zelf zou ik een kathodevolger voor de eindbuizen zetten, geen last van werkpunt verschuiving bij oversturen.Maar ja da's weer een buis meer :( of een paar transistors :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:
Wat is er mis met een AC Coupled Long-Tailed phase inverter?
Meer dan genoeg sap, goede phase inverter, scheelt weer een buis.
Er zijn allerhande fasedraaiers, de een wil dit de ander zweert bij weer iets anders.
Hier heeft Menno gekozen voor een kangoeroe op laag niveau, versterkertrap erachter met plaatselijke tegenkoppeling in de eindtrap.Best een mooie oplossing.
Zelf zou ik een kathodevolger voor de eindbuizen zetten, geen last van werkpunt verschuiving bij oversturen.Maar ja da's weer een buis meer :( of een paar transistors :shock: :lol:
Anne
Dat klopt, persoonlijk houd ik het vrij simpel.
Alles wat minder sap nodig heeft cathodyne, anders ac coupled long tail met bv ECC99/ECC88 oid (of iets anders dat wel wat meer kan hebben)
Daarmee kun je toch heel erg veel buizen mee voeden.

Volgens mij heb ik zelfs KT88's gevoed zien worden met een cathodyne
ja hier;
https://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/mark3.htm
Laatst gewijzigd door OWC op do 01 okt 2020, 0:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door douwebakker »

wil je even uitleggen wat cathodyne is.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: wel/niet bouwen 8x el34

Bericht door OWC »

douwebakker schreef:
wil je even uitleggen wat cathodyne is.
Ja hoor, maar deze meneer heeft dat al heel mooi gedaan.
Sommige mensen noemen het ook wel een concertina of split load inverter

http://www.valvewizard.co.uk/cathodyne.html

In feite kun je dus een prima buizenversterker maken met 3 buizen.
= 2 triodes (1 buis) en twee pentodes.

Voor buizen die wat meer fut willen is een 12DW7 een heel mooi buisje.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 30 sep 2020, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie