'Audiofiele' zekeringen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OpaBert

Re: 'Audiofiele' zekeringen

Bericht door OpaBert »

Als hij klapt kan je er altijd nog bladgoud om doen als zilverpapier te goedkoop is O:)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hardbats schreef:
Pjotr schreef:
hardbats schreef:
Doet toch wel zeer als zn zekering er uit klapt :roll:
Dat doen ze niet. Ik heb nog nergens vernomen dat dat iemand overkomen is.
Mag toch hopen dat als het nodig is die zekering wel klapt om verder schade te voorkomen :think:
Zeker. Maar die functie heeft kennelijk nog niemand getest of is hem/haar dat dat overkomen. Eigenlijk is het net als met bloemen: De hoofdfunctie is voortplanting van de soort maar de waarde zit in het uiterlijk.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Voor de zekerheid misschien nog een gewone zekering in serie zetten?
Het verbeterde geluid komt toch uit de gekleurde audiofiele zekering. :lol:

Paul.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
hardbats schreef:
Pjotr schreef:

Mag toch hopen dat als het nodig is die zekering wel klapt om verder schade te voorkomen :think:
Zeker. Maar die functie heeft kennelijk nog niemand getest of is hem/haar dat dat overkomen. Eigenlijk is het net als met bloemen: De hoofdfunctie is voortplanting van de soort maar de waarde zit in het uiterlijk.
Er zijn ook bloemen die enorm kunnen stinken, en worden de aasvliegen gelokt, b.v. in droge warme omgevingen. Heel veel insecten hebben een voorkeur voor kleur, en dat geeft ook effecten, bijen houden ook erg van blauw, zo heb ik mij laten vertellen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hebben de blauwe zekeringen dan ook meer kans op brom?

( :hide: :oops: Sollie Hans, is ook wel een inkoppertje :D )
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Nee, honingzoete uitvoeringen. :sure: :D
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Moet er ook zo'n zekering in de Lamp?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach, "mundus vult decipi, ergo decipiatur" en ze genieten er ook nog van :lol:
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
hardbats schreef:
Doet toch wel zeer als zn zekering er uit klapt :roll:
In de portemonee doen ze wel flink pijn als zo'n zekering eruit klapt, het is niet overdreven om te stellen dat ze ongeveer 1000 keer zo duur zijn als een gewoon glasbuisje.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Dubbel-blind ABX test.

Je kan jezelf zo goed overtuigen van iets, omdat je het zelf aangepast hebt, maar zodra je het niet weet: "hoor je het dan nog"?
En als je dan een verandering waarneemt, kan je het dan nog consequent aanwijzen?

Luisteren naar audio is puur subjectief. Wat dat betreft is er eigenlijk geen "beter of slechter". Alleen anders.

Zelf hou ik me al jaren afzijdig als het gaat om geluidskwaliteit. Het wordt me veel gevraagd of iets goed klinkt en mijn standaard antwoord is dan: "hoe vind JIJ het"? Als het antwoord daarop is: "goed", dan IS het dus goed (voor die persoon). Het heeft dan weinig zin om mijn smaak op te dringen.

Ik kan hooguit wat tips geven om het wellicht iets "beter" te maken, maar of de ander dat dan ook zo ervaart?

In deze discussie kan eigenlijk het enige antwoord op het beter klinken door het aanpassen van een zekering in de voeding zijn: "okee". En daarbij denkend: "voor jou" :wink:
Leobus

Bericht door Leobus »

Toch maar even reageren.
Ook ik heb de orange zekeringen. Elk een in mijn monoblok eindversterkers en één in de voorversterker. Ook ik ervaar verbeteringen. Ik heb inmiddels helaas ook ervaren dat ze eruit kunnen klappen. Twee keer zelfs. De eerste keer na ongeveer 5x gebruik. Gelukkig deed Kemp niet moeilijk en stuurde een nieuwe in een iets hogere waarde. De tweede keer zat er sluiting in de gelijkrichtbuis van de voorversterker en klapte de zekering er weer uit. Nu geen zin om weer veel geld uit te geven, dus een gewone erin. Ook andere gelijkrichtbuis (een mooie Mullard) dus geen oordeel over verschillen.
@Hannesie: bijen vallen niet specifiek op blauw. Wel is het zo dat ze geen rood kunnen zien. Spectrum dus wel richting blauw opgeschoven.
Groet,
Leobus
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:

Er zijn ook bloemen die enorm kunnen stinken, en worden de aasvliegen gelokt, b.v. in droge warme omgevingen. Heel veel insecten hebben een voorkeur voor kleur, en dat geeft ook effecten, bijen houden ook erg van blauw, zo heb ik mij laten vertellen.
Er was een collega op de agrarische opleiding in Houten en ook bijen hield, cursussen gaf, ( Imker was) en die aangaf dat bijen graag gebruik maakten van die planten, en hij noemde specifiek deze plant. Borago officinalis
https://www.bolster.nl/komkommerkruid-b ... nalis/p113 :kwijl:
markbakk

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Ik hoor dus bij degenen die het verschil niet kunnen waarnemen (en dat geldt niet alleen voor zekeringen).
Oh maar dan hoor je dus bij iedereen ;)
Pjotr schreef:
Leobus schreef:
Ik heb inmiddels helaas ook ervaren dat ze eruit kunnen klappen. Twee keer zelfs.
Ze doen dus gelukkig wél waarvoor ze moeten zijn gemaakt. Iemand nog getest of ze wel op de nominale waarde doorbranden? :hide:
jvenema

Bericht door jvenema »

pvanlingen schreef:
Voor de zekerheid misschien nog een gewone zekering in serie zetten?
Het verbeterde geluid komt toch uit de gekleurde audiofiele zekering. :lol:

Paul.
Moet kunnen lijkt me, want de hoofdstop en de zekering van de groep staan er ook al voor in serie in je eigen huis. Dus misschien moeten we een converter zekering maken, deze converter past in de gewone zekeringhouder. In deze converter passen weer twee zekeringen. Je stopt er een audiofiele in die wat zwaarder is en een tweede met de nominale waarde als gewone. Als het fout gaat dan gaat de goedkope zekering eraan en blijft de dure heel.
Leobus

Bericht door Leobus »

Ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Bij kortsluiting, gaat eerste de laagste waarde eruit en meteen daarna de volgende. En als de stroomsterkte net onder de waarde van de hogere zekering ligt, gaat je apparaat eraan. Niet zo’n goed idee lijkt mij.
Groet,
Leobus
hardbats

Bericht door hardbats »

Als ze in serie staan gaat toch eerst de laagste waarde er uit en dan is het circuit onderbroken. Dan blijft de dure toch heel...
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Ah!buis schreef:
Ach, "mundus vult decipi, ergo decipiatur" en ze genieten er ook nog van :lol:
Anne
Vertaling voor diegenen die net als ik het Latijn niet zo goed beheersen.

"De wereld wil dus bedrogen worden".

Paul.
Leobus

Bericht door Leobus »

hardbats schreef:
Als ze in serie staan gaat toch eerst de laagste waarde er uit en dan is het circuit onderbroken. Dan blijft de dure toch heel...
Bij het woord “converter” denk ik aan “omzetter”. Dus van de ene zekering over op de andere. En die knalt er dus ook uit of je apparaat gaat er aan.
Groet,
Leobus
jvenema

Bericht door jvenema »

Lees converter in de zin van mechanische aanpassing, de zekeringen staan wel in serie is de bedoeling. Het feit dat de zekeringen wellicht fysiek parallel staan hoeft niet te betekenen dat ze elektrisch parallel staan. Dit zie je ook vaak met batterijen, die staan vaak fysiek parallel maar elektrisch in serie.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

markbakk schreef:
Ze doen dus gelukkig wél waarvoor ze moeten zijn gemaakt. Iemand nog getest of ze wel op de nominale waarde doorbranden? :hide:
Alleen als je wat gratis monsters kunt krijgen :lol:
Is dit onder de hand niet meer iets voor de zandbak ? :-k Heeft met versterkers niks meer te maken :sure:
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk hoort dit hier in zijn privétopic thuis viewtopic.php?f=3&t=15705&start=6675
ray5150

Bericht door ray5150 »

jvenema schreef:
Moet kunnen lijkt me, want de hoofdstop en de zekering van de groep staan er ook al voor in serie in je eigen huis. Dus misschien moeten we een converter zekering maken, deze converter past in de gewone zekeringhouder. In deze converter passen weer twee zekeringen. Je stopt er een audiofiele in die wat zwaarder is en een tweede met de nominale waarde als gewone. Als het fout gaat dan gaat de goedkope zekering eraan en blijft de dure heel.
Eh, Jimmy, zoiets is er al... :hide:

https://www.degroefaudio.nl/stroomvoorz ... kmodule-4i
markbakk

Bericht door markbakk »

Laten we het nou maar eens over de zekeringhouder gaan hebben.

BTW de leverancier zet nog andere leuke dingen op de markt.
jvenema

Bericht door jvenema »

ray5150 schreef:
:goedzo:

Vraag me alleen af of de volgorde wel goed is. Speciale kabels hebben tenslotte ook een richting, kan me voorstellen dat dat de speciale zekering de laatste in de keten moet zijn. Maar ik ben natuurlijk geen expert op dit gebied, wil alleen graag weten hoe dit nou precies werkt. ;-)

Maar als het werkt en al je apparatuur staat op dezelfde groep, dan ben je wel in een keer klaar. En groot voordeel de zekering is gewoon te resetten. Dus mocht die er een keer per ongeluk uitvliegen door de koelkast of zo, dan word je er niet arm van.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

jvenema schreef:
Pjotr schreef:
Waar lees je dat? Ik lees tot nu toe alleen interpretaties van waarnemingen.
dre schreef:
jeroen_d schreef:
Ik geloofde het ook totaal niet, totdat iemand met die dingen langs kwam. Toen heb ik jou meteen ook erbij geroepen. Het verschil is bizar groot.
Ik was ook enorm verbaasd over de verschillen......
Het is echt het proberen waard.
Bovenstaande klinkt niet direct als een clubje dat claimd dat de geluids ervaring beter wordt door een of ander placebo effect en dat het alleen hun ervaring is en niet het geluid zelf.

Ben het wel met je eens dat het natuurlijk vrij subjectieve claims zijn, vandaar de vraag aan hun om dat wat meer te objectiveren.

Als het een echt verschil van geluid is (en dus niet de ervaring ervan), wat is dan het verschil en waardoor komt het. Dat je iets anders kan ervaren terwijl er geen feitelijk verschil is , is vaak genoeg aangetoond. We zijn allemaal gevoelig voor allerlei prikkels van andere aard die we onbewust waarnemen en die kunnen de ervaring van iets aanpassen.

Geur en muziek in winkel heeft invloed op ons koopgedrag, de plaats van product in schap etc.Door de plaatst van product in winkel aan te passen wordt product beter verkocht, terwijl product niet veranderd is. De ervaring met het product tijdens het koop process in de winkel is dus wel anders. Zonder het product zelf te veranderen is er dus toch een ander resultaat.

Er zijn ook verhalen dat verpakkingen van een product aangepast werden en dat de fabrikant klachten kreeg over een veranderde smaak terwijl product niet aangepast was, maar alleen de verpakking. Dus ja andere factoren spelen zeker ook mee bij een hoop waarnemingen.

Ook een mooi iets, een aantal mensen kreeg geblinddoekt een hamburger met een onschuldige groene kleurstof. Die mensen vonden de hamburger lekker. De groep mensen zonder blinddoek vond de hamburger erg vies en moest er zelf van walgen. Honden (zonder blinddoek) hadden geen enkel probleem met de kleur hamburger, die gingen veel meer op hun neus af.
Kom gewoon eens luisteren.

Geldt voor iedereen. Koffie staat klaar. Net zoals dat voor Leon geldt ben ik van de beweging 'niet lullen maar luisteren'.
Plaats reactie