The Chill-baffle3 speaker page
Moderator: Beheerdersteam
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Bedankt voor de link en je uitgebreide post. Op dit met moment is FIR niet mogelijk met Fusion amps, maar er wordt volgens mij door Hypex aan gewerkt. Maar op de PC zou een systeem FIR wel kunnen. Maar de filtering is nu lekker simpel en flexibel, dus ik vind het voor nu ok...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Het plan is vooralsnog om een extra baffle voorop de speaker te lijmen, waarin de nieuwe 6" mid met de 15" in kan. Ik ben nu even over de vlakverdeling aan het denken. Ik wil de mid meteen onder de AMT monteren, zodat ze strak integreren in het stereo beeld. Beide units hebben flinke magneten. Moet ik me nog zorgen maken dat ze elkaar beïnvloeden als ze tegen elkaar zitten?
En de 15" locatie is daar nog wat over te zeggen? Is laag in de baffle monteren beter zodat het dicht bij de vloer en bodemplaat is? Of is dichter bij de mid ook beter kwa integratie? Ik wil bij 150-300 Hz crossen, waarschijnlijk zo'n 250 Hz...
En de 15" locatie is daar nog wat over te zeggen? Is laag in de baffle monteren beter zodat het dicht bij de vloer en bodemplaat is? Of is dichter bij de mid ook beter kwa integratie? Ik wil bij 150-300 Hz crossen, waarschijnlijk zo'n 250 Hz...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Belangrijkste is dat mid en tweeter zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, bij deze crossover is de golflengte het kleinst. Dus zijn de effecten van kleine weglengte verschillen relatief groter.
Tussen woofer en mid cross je over op 250Hz, dat is meer als 130 cm in golflengte. Dus of de woofer dan 2-3 cm dichter bij de mid staat of verderaf maakt in fasehoek verschil heel weinig uit.
Het kan best zijn dat bij 250 Hz de fase van de woofer al naar 10 graden is, maar dat de mid nog op b.v. 70 graden zit.Dus dat je dan in dit rekenvoorbeeld tussen die twee een fase verschil heb van 60 graden. Dat is vergelijkbaar met een weglengte verschil van 22cm. Dit aspect zal waarschijnlijk veel dominanter zijn.
Dus uiteindelijk moet je de response van de drivers meten in hun behuizing en de onderlinge fase verhoudingen weten en hiermee rekening houden in je crossover. Of je nu een Harsch, LR, Bessel Butterworth etc heb, als er een behoorlijk faseverschil is tussen de twee drivers bij de crossover dan tellen ze geen van allen netjes op.
Maar wat precies het faseverschil is, is erg situate afhankelijk, dit kun je pas beoordelen na metingen in de behuizing, Maar als je dat eenmaal heb, dan is het verder heel goed te simuleren met VituixCad, wat ik ook een fijn programma vind. En er zullen ongetwijfeld ook andere goede simulatie pakketten zijn hiervoor.
Heb ook een passieve set gemaakt met STX drivers en hiervan ook een verslag gepost en ook hier kwamen de simulaties met de losse metingen en de werkelijkheid na implementatie van fiter goed overeen.
Dat van de magneten en beïnvloeden zal wel meevallen. De verandering die ze onderling teweeg brengen zal kleiner zijn dan de spreiding van de drivers zelf zelf. Ze zijn niet in elkaars verlengde, als ze in elkaar verlengde zouden zitten en dan de magneten dicht tegen elkaar aan, dan zou het wel een merkbare invloed geven.
Tussen woofer en mid cross je over op 250Hz, dat is meer als 130 cm in golflengte. Dus of de woofer dan 2-3 cm dichter bij de mid staat of verderaf maakt in fasehoek verschil heel weinig uit.
Het kan best zijn dat bij 250 Hz de fase van de woofer al naar 10 graden is, maar dat de mid nog op b.v. 70 graden zit.Dus dat je dan in dit rekenvoorbeeld tussen die twee een fase verschil heb van 60 graden. Dat is vergelijkbaar met een weglengte verschil van 22cm. Dit aspect zal waarschijnlijk veel dominanter zijn.
Dus uiteindelijk moet je de response van de drivers meten in hun behuizing en de onderlinge fase verhoudingen weten en hiermee rekening houden in je crossover. Of je nu een Harsch, LR, Bessel Butterworth etc heb, als er een behoorlijk faseverschil is tussen de twee drivers bij de crossover dan tellen ze geen van allen netjes op.
Maar wat precies het faseverschil is, is erg situate afhankelijk, dit kun je pas beoordelen na metingen in de behuizing, Maar als je dat eenmaal heb, dan is het verder heel goed te simuleren met VituixCad, wat ik ook een fijn programma vind. En er zullen ongetwijfeld ook andere goede simulatie pakketten zijn hiervoor.
Heb ook een passieve set gemaakt met STX drivers en hiervan ook een verslag gepost en ook hier kwamen de simulaties met de losse metingen en de werkelijkheid na implementatie van fiter goed overeen.
Dat van de magneten en beïnvloeden zal wel meevallen. De verandering die ze onderling teweeg brengen zal kleiner zijn dan de spreiding van de drivers zelf zelf. Ze zijn niet in elkaars verlengde, als ze in elkaar verlengde zouden zitten en dan de magneten dicht tegen elkaar aan, dan zou het wel een merkbare invloed geven.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik ben bang dat het verschil significant meer is. Ik heb momenteel het centrum van de woofer op 31 cm van de onderkant. Centrum van mid zou zo'n 8 cm onder de bovenkant zitten. Baffle is 45x89, dus centra zitten een halve meter uit elkaar als ik de woofer zo laat zitten.
Zoiets: Maar ik zou de woofer dus ook hoger kunnen plaatsen. Maar heeft dat ook significante nadelen? Ik begreep dat het goed is om een woofer dicht bij de grond te plaatsen?
Zoiets: Maar ik zou de woofer dus ook hoger kunnen plaatsen. Maar heeft dat ook significante nadelen? Ik begreep dat het goed is om een woofer dicht bij de grond te plaatsen?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
En hierbij een nogal sterk door Daudio geinspireerde mockup:
Voordeel is dat de mid een smallere baffle kan krijgen en er plaats is voor dubbele woofers. Moet ik wel weer mijn beurs opentrekken voor een 2e set PAP woofers, of ik zou de onderste woofer eventueel nog even weg kunnen laten...
Of toch wel doen en lekker...
Ik zou het blauwe stuk ook groter kunnen maken om de AMT helemaal in te bouwen, wellicht helpt dit de respons <2kHz (hier begint de ESS AMT al aardig af te vallen, dit moet geboost worden met EQ).
Of toch wel doen en lekker...
Ik zou het blauwe stuk ook groter kunnen maken om de AMT helemaal in te bouwen, wellicht helpt dit de respons <2kHz (hier begint de ESS AMT al aardig af te vallen, dit moet geboost worden met EQ).
Laatst gewijzigd door Fedde op za 26 sep 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Zal inderdaad lastig worden, maar misschien doet Ze'ev niet moeilijk bij eerdere klanten...
Als er vier andere in moeten dan wordt het nog meer €€€
Als er vier andere in moeten dan wordt het nog meer €€€
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Probleem is sowieso dat het woofer design wat veranderd is, er zit nu een phase plug in volgens mij...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Heb je iets van specs/datasheets van die PAP 15inch woofer?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Deltalites met veel Qt zeg maarOne World Concepts schreef:Heb je iets van specs/datasheets van die PAP 15inch woofer?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Is nog steeds te vinden op hun site:
https://www.pureaudioproject.com/produc ... s-woofers/
https://www.pureaudioproject.com/produc ... s-woofers/
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ah duidelijk.Fedde schreef:Is nog steeds te vinden op hun site:
https://www.pureaudioproject.com/produc ... s-woofers/
Sja, als je iets kunt vinden met ongeveer gelijke specs.
Zo te zien iets meer, de lage Le viel gelijk ook op en in de beschrijving staat ook dat er een shorten ring in zit, dus dat kan kloppen.Shadow schreef:Deltalites met veel Qt zeg maarOne World Concepts schreef:Heb je iets van specs/datasheets van die PAP 15inch woofer?
wel apart, er zit dezelfde magneet in.
Krijg het vermoeden dat ze vooral gewoon de spreekspoel hebben aangepast
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Jup, magneet en frame leek mij op het eerste gezicht exact een Deltalite...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Volgens de website zijn ze met Alpha 15 begonnen, de boel verzwaard (gegoten), 2.5 inch voice coil, shorten ring, betere spider Etc. Alleen de aansluitingen hebben ze niets aan gedaan, tres simple. De alpha15 schijnt nogal traag te zijn, dus de upgrade lijkt gelukt. Mag ook wel voor de meerprijs.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik zit eerder naar de T/S parameters te kijken. In feite verschillen enkel de Qe en BLShadow schreef:Jup, magneet en frame leek mij op het eerste gezicht exact een Deltalite...
Volgens de datasheets zijn de magneten even groot en zwaar, dus daar zit geen verschil tussen.
Kan helaas niks vinden over het totale gewicht van de speaker.
Ik heb alleen even een brainfart hoe het nu ook alweer zat met Re vs BL
De BL veranderd namelijk met Re (Qe niet meegenomen)
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Typisch, naar mijn weten zijn de Alphas allemaal keramisch, maar het kan zomaar zijn dat ze ooit eens wat hebben omgegooid qua benaming.Fedde schreef:Volgens de website zijn ze met Alpha 15 begonnen, de boel verzwaard (gegoten), 2.5 inch voice coil, shorten ring, betere spider Etc. Alleen de aansluitingen hebben ze niets aan gedaan, tres simple. De alpha15 schijnt nogal traag te zijn, dus de upgrade lijkt gelukt. Mag ook wel voor de meerprijs.
Ze lijken nu vooral erg veel op de DELTALITE
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Uhm BL veranderd als de lengte van de spreekspoel veranderd (L) of de fluxdichtheid in de luchtspleet (B), de lengte van de wikkeldraad van de spreekspoel kan prima veranderen zonder dat Re (gelijkstroomweerstand) wijzigd?One World Concepts schreef:Ik zit eerder naar de T/S parameters te kijken. In feite verschillen enkel de Qe en BLShadow schreef:Jup, magneet en frame leek mij op het eerste gezicht exact een Deltalite...
Volgens de datasheets zijn de magneten even groot en zwaar, dus daar zit geen verschil tussen.
Kan helaas niks vinden over het totale gewicht van de speaker.
Ik heb alleen even een brainfart hoe het nu ook alweer zat met Re vs BL
De BL veranderd namelijk met Re (Qe niet meegenomen)
Alpha’s hadden ook een plaatstalen frame en ferrietmagneet, totaal andere speaker.One World Concepts schreef:Typisch, naar mijn weten zijn de Alphas allemaal keramisch, maar het kan zomaar zijn dat ze ooit eens wat hebben omgegooid qua benaming.Fedde schreef:Volgens de website zijn ze met Alpha 15 begonnen, de boel verzwaard (gegoten), 2.5 inch voice coil, shorten ring, betere spider Etc. Alleen de aansluitingen hebben ze niets aan gedaan, tres simple. De alpha15 schijnt nogal traag te zijn, dus de upgrade lijkt gelukt. Mag ook wel voor de meerprijs.
Ze lijken nu vooral erg veel op de DELTALITE
Re: The Chill-baffle3 speaker page
De woofers zijn gewoon in opdracht ontworpen en toen heeft Eminence copy paste gedaan wat ze op de plank hadden liggen. De conus en ophanging schijnt nog wel vd alpha te komen.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ja dat kan goed, als ze genoeg afnemen kunnen ze ze in het roze krijgenFedde schreef:De woofers zijn gewoon in opdracht ontworpen en toen heeft Eminence copy paste gedaan wat ze op de plank hadden liggen. De conus en ophanging schijnt nog wel vd alpha te komen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Weer gevonden, het gaat alleen erg offtopic, maar misschien vinden mensen het interessant.Shadow schreef:Uhm BL veranderd als de lengte van de spreekspoel veranderd (L) of de fluxdichtheid in de luchtspleet (B), de lengte van de wikkeldraad van de spreekspoel kan prima veranderen zonder dat Re (gelijkstroomweerstand) wijzigd?One World Concepts schreef:Ik zit eerder naar de T/S parameters te kijken. In feite verschillen enkel de Qe en BLShadow schreef:Jup, magneet en frame leek mij op het eerste gezicht exact een Deltalite...
Volgens de datasheets zijn de magneten even groot en zwaar, dus daar zit geen verschil tussen.
Kan helaas niks vinden over het totale gewicht van de speaker.
Ik heb alleen even een brainfart hoe het nu ook alweer zat met Re vs BL
De BL veranderd namelijk met Re (Qe niet meegenomen)
Pagina 4, formule 6.
Laat Eminence nou net NIET die voice coil lengte opgeven
We weten dus niet of de xmax afhangt van de lengte, dat hoeft namelijk niet perse (wel voor een groot deel) als je kijkt naar de vervorming.
Wat zij blijkbaar beiden doen (afhankelijk wat beter is); https://www.eminence.com/support/unders ... aker-data/
Bl = (B * Re * Awire) / Hvc (+ een zut constantes die gelijk zijn dus die ga ik niet opschrijven)
Awire is de dikte van de draad.
edit: verschil in Qm is waarschijnlijk door een andere dustcap en een soort van phase plug iets (weet niet of andere model dat ook heeft)
Ik vermoed ook dat daar de lagere Pmax door komt.
- Bijlagen
-
- Low_impedance_transducers_for_improved_loudspeaker_efficiency_post_print.pdf
- (465.75 KiB) 70 keer gedownload
Laatst gewijzigd door OWC op zo 27 sep 2020, 0:10, 3 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Hoe dan ook, een identieke driver zit er natuurlijk niet in.
Als jefullrange lager wilt spelen, dan is dubbel 15inch wel een grote winst.
Misschien duiken er nog twee op, het zijn geen slechte woofers.
Anders is er een keuze om een soortgelijke te vinden qua xmax en SPL
Of eventueel een aparte versterker om dat andere paar aan te sturen (dan kun je makkelijk compenseren).
Als je
Misschien duiken er nog twee op, het zijn geen slechte woofers.
Anders is er een keuze om een soortgelijke te vinden qua xmax en SPL
Of eventueel een aparte versterker om dat andere paar aan te sturen (dan kun je makkelijk compenseren).
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Wellicht, maar ik vind dat er nu te weinig meetdata beschikbaar is voor een goed oordeel. En ik moet hem nog eens gaan beluisteren voordat ik die stap zou maken... het is geen goedkope driver.hardbats schreef:Setje 15inch Lii Audio W15 er in
