Dayton The Kraken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dayton The Kraken
Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen... Wat speakers betreft: Sinds WO2 zijn/waren er 1 of 2 fabrieken in Duitsland die papieren conussen maken. En daarvan betrok ook iedereen ze in heel Europa. Niks nieuws dus.
Re: Dayton The Kraken
En ook dan de speakers uit het filmpje; dat is de discussie niet.Pjotr schreef:Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen...
Re: Dayton The Kraken
Ga jij met je 21-incher zitten pronken aan de bar.........richard schreef:En ook dan de speakers uit het filmpje; dat is de discussie niet.Pjotr schreef:Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen...
Re: Dayton The Kraken
Pjotr schreef:Ga jij met je 21-incher zitten pronken aan de bar......... .

- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Bij het merendeel wat we aan elektronica hebben staan, gaat het zo. Rebranding heet dat. Gebeurt ook heel veel bij multimeters, boormachines andere DIY tools.
De bedrijven die zoiets voor veel verkopen denken alleen weinig aan de langere termijn.
Vroeg of laat komen dan ook altijd de problemen.
Ik heb (doe nog steeds af en toe) een soort advies/consultant gedaan op techniek (PCB ontwerp en conceptueel) maar ook technisch inkoop.
Vooral veel startende bedrijven maken de grote denkfout dat ze alles maar uit China kunnen halen voor een prikkie.
Deze komen snel terug van een zeer koude kermis
Nu vind ik het ook niet netjes om alles uit Azië bagger te gaan noemen. Er zitten namelijk echt wel goede bedrijven tussen met hun zaken op orde en die goede kwaliteit, service verlenen en mooie producten maken.
Maar, afhankelijk waar je bent in Azië, is de cultuur wel anders. Zeker naar potentiële en serieuze nieuwe klanten.
Ik denk dat Dayton niet zo ver gaat. Die zal eerder bij een bedrijf als Tymphany aankloppen of een van die grote jongens waarvan je de naam nooit zult zien, maar ondertussen wel een groot deel van de speakermerken fabriceert.
PartsExpress heeft ook veel "Buyouts", wat letterlijk overstock is van OEMs. Daar zit een hele markt achter.
De bedrijven die zoiets voor veel verkopen denken alleen weinig aan de langere termijn.
Vroeg of laat komen dan ook altijd de problemen.
Ik heb (doe nog steeds af en toe) een soort advies/consultant gedaan op techniek (PCB ontwerp en conceptueel) maar ook technisch inkoop.
Vooral veel startende bedrijven maken de grote denkfout dat ze alles maar uit China kunnen halen voor een prikkie.
Deze komen snel terug van een zeer koude kermis
Nu vind ik het ook niet netjes om alles uit Azië bagger te gaan noemen. Er zitten namelijk echt wel goede bedrijven tussen met hun zaken op orde en die goede kwaliteit, service verlenen en mooie producten maken.
Maar, afhankelijk waar je bent in Azië, is de cultuur wel anders. Zeker naar potentiële en serieuze nieuwe klanten.
Ik denk dat Dayton niet zo ver gaat. Die zal eerder bij een bedrijf als Tymphany aankloppen of een van die grote jongens waarvan je de naam nooit zult zien, maar ondertussen wel een groot deel van de speakermerken fabriceert.
PartsExpress heeft ook veel "Buyouts", wat letterlijk overstock is van OEMs. Daar zit een hele markt achter.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Dat valt te betwijfelen.Pjotr schreef:Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen... Wat speakers betreft: Sinds WO2 zijn/waren er 1 of 2 fabrieken in Duitsland die papieren conussen maken. En daarvan betrok ook iedereen ze in heel Europa. Niks nieuws dus.
Uiteraard is de afname veel groter met horloges ed, maar als je weet hoeveel er wel niet gemaakt wordt in speakerland.
De meesten denken hier enkel aan DIY, maar zelfs de pro en consumer wereld valt in het niet tov speakers voor auto's, TV's en echt de grote jongens.
(Andere voorbeelden ontgaan me even, maar je snapt de strekking)
Dan heb je het letterlijk over miljoenen aantallen.
1 miljoen stuks is niet zo raar
Waar ik destijds werkte hadden we een paar kleine custom woofers op maat. Dat ging goed totdat ons letterlijk werd verteld dat de korven op waren.
We konden de oude wel weer krijgen als we zelf een order deden. Dan gaan ze wel met een minimum van 10k (maar liever richting 100k).
De oude kwamen dus (kennelijk) letterlijk van een grote order van een gigant van een aantal jaar geleden.
Wanneer die producten obsolete worden, gaan de restanten en onderdelen de markt op.
Je hebt het dan niet over enkele stuks, maar restpartijen van 20k ofzo.
Inmiddels komt niks noemenswaardig meer uit Europa (dan heb ik het over aantallen).
Re: Dayton The Kraken
Klopt, zelfs de tandenborstels komen uit China. ook al staat er Philips op of Oral-B
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Naast de grondstoffen oorlog die een jaar of wat terug de prijzen van Neodynium opdreven kleven er ook best wel nadelen aan naast de voordelen.One World Concepts schreef:Als je voor max performance wilt gaan, dus VEEEEEEEL BL, is ferriet niet de manier.Pjotr schreef:Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden?![]()
Zoals ik al zei, voor deze prijs zeker niet.
En dan heb je idd ook nog gewicht, in combinatie met al het vorige.
In die hoek van highpower/highload PA speakers is dat m.n. de temperatuur en verlopen van magneet kracht bij Neodynium(al bij 80 graden) waardoor koeling bij de eerst generatie speakers echt een probleem was. Ook een flinke beuk op de magneet kan de waarde al doen veranderen. Daarnaast denk ik ook dan 21inch in de PA wereld enkel voor infra subs gebruikt worden en in de realiteit altijd worden bij geplaatst in setups waar 18inchers het meeste werk verstouwen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Die problemen met Neodynium zijn er al jaren niet meer.Mtraxx schreef:Naast de grondstoffen oorlog die een jaar of wat terug de prijzen van Neodynium opdreven kleven er ook best wel nadelen aan naast de voordelen.One World Concepts schreef:Als je voor max performance wilt gaan, dus VEEEEEEEL BL, is ferriet niet de manier.Pjotr schreef:Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden?![]()
Zoals ik al zei, voor deze prijs zeker niet.
En dan heb je idd ook nog gewicht, in combinatie met al het vorige.
In die hoek van highpower/highload PA speakers is dat m.n. de temperatuur en verlopen van magneet kracht bij Neodynium(al bij 80 graden) waardoor koeling bij de eerst generatie speakers echt een probleem was. Ook een flinke beuk op de magneet kan de waarde al doen veranderen. Daarnaast denk ik ook dan 21inch in de PA wereld enkel voor infra subs gebruikt worden en in de realiteit altijd worden bij geplaatst in setups waar 18inchers het meeste werk verstouwen.
Ik heb persoonlijk altijd gevoel gehad dat het echt meer een opgeblazen verhaal was.
Bijna alles is Neodynium tegenwoordig en ik heb ze nog nooit terug zien komen met zulke gerelateerde problemen.
Over het algemeen is dubbel 18inch vrij standaard, soms dubbel 15inch als het compacter moet.
Vaak gebruikt in 3-6 stacks, twee aan de zijkant en een zut in midden als een soort "center".
In PA ligt -3dB van het laag typisch rond de 40Hz, een 21 inch gaat niet heel veel harder tov een 18inch, maar wel wat lager (30-35Hz) en dat is waar meeste mensen ze dan ook voor (willen) gebruiken.
Dubbel 21 inch is wel leuk overigens
Overigens is het wel allemaal wat relatief.
De kast van dergelijke subs is al zo zwaar dat een kilotje meer of minder niet zo heel boeiend is.
De jongens in de werkplaats waren er wel een stuk blijer mee
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Dayton The Kraken
Ik heb er even naar gekeken, ik heb een 400 liter TL infra sub in het assortiment. En dan kijk je inderdaad naar 20mm Xmax (one way), en bijna 2x zo veel Xmech. Maar zeker ook naar gevoeligheid en dan natuurlijk in het (sub)laag. Wat een woofer bij 1kHz doet is niet zo interessant.
Het is dat de CSS SXD-12 niet goed lager af te stemmen viel en te veel vermogen zou willen, anders was dat een prima basis voor dieplaag. Maar met de toepassing waarvoor ik de sub heb ontworpen is een 12" niet wat je zoekt... en 2x12" van CSS is al duurder dan een potente 18" of 21" subwoofer. Helaas was de spoeling dun, want 30Hz was niet de target, 16Hz was de eis.
De Dayton Ultramax 18 was ook interessant, maar niet beter dus dan blijf ik veiligheidshalve bij PA woofers voor PA gebruik. Al is bij Dayton de Xmax berekend volgens de HiFi methode, bij PA is dat wel uiteenlopend.
https://www.youtube.com/watch?v=aXxTXR770Yo&t=50s
Dit is wel heel netjes verpakt, ik krijg units met mega gewicht en prijzen in een kartonnen doosje binnen en denk dan... kon er niet een normale verpakking van af?
Heb al eens een peperdure mid DOA binnengekregen na een maand wachten, de valschade was door het dunne karton eenvoudig te herkennen op de alu korf.
Het is dat de CSS SXD-12 niet goed lager af te stemmen viel en te veel vermogen zou willen, anders was dat een prima basis voor dieplaag. Maar met de toepassing waarvoor ik de sub heb ontworpen is een 12" niet wat je zoekt... en 2x12" van CSS is al duurder dan een potente 18" of 21" subwoofer. Helaas was de spoeling dun, want 30Hz was niet de target, 16Hz was de eis.
De Dayton Ultramax 18 was ook interessant, maar niet beter dus dan blijf ik veiligheidshalve bij PA woofers voor PA gebruik. Al is bij Dayton de Xmax berekend volgens de HiFi methode, bij PA is dat wel uiteenlopend.
https://www.youtube.com/watch?v=aXxTXR770Yo&t=50s
Dit is wel heel netjes verpakt, ik krijg units met mega gewicht en prijzen in een kartonnen doosje binnen en denk dan... kon er niet een normale verpakking van af?
Heb al eens een peperdure mid DOA binnengekregen na een maand wachten, de valschade was door het dunne karton eenvoudig te herkennen op de alu korf.
Re: Dayton The Kraken
Niks voor de zelfbouwer dus; je moet op zijn minst met z'n tweeën zijn om hem uit de verpakking te halen en te monteren. Als de kast klaar is heb je drie man nodig of een kleine vorkheftruck.wouter schreef:
Re: Dayton The Kraken
Geweldige woofer toch die Kraken! Voor het geld lastig te verslaan denk ik. Inderdaad extreem degelijk verpakt, je zou die doos als compacte behuizing kunnen inzetten!
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: Dayton The Kraken
Ach snoekie vervangt in zijn eentje een heel motorblok van zijn Laro. Misschien mag je zijn lift even lenen?richard schreef:Niks voor de zelfbouwer dus; je moet op zijn minst met z'n tweeën zijn om hem uit de verpakking te halen en te monteren. Als de kast klaar is heb je drie man nodig of een kleine vorkheftruck.wouter schreef:
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: Dayton The Kraken
Ik zag laatst een foto of diyaudio met deze unit.
https://stereointegrity.com/product/hs-24/
deze 24" unit zou de Kraken wel kraken
https://stereointegrity.com/product/hs-24/
deze 24" unit zou de Kraken wel kraken
