wel/niet bouwen 8x el34
Moderator: Beheerdersteam
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Die 6C33 is goed voor (voor een buis) grote stroom bij lage spanning, is hier niet zo nodig.
En dat grote gloeivermogen er nog bij, liever daar gebruiken waar andere eindbuizen het laten afweten.
Met de KT88 is best wat te doen met 8Ω op de 4Ω aansluiting, Die instellingen zijn met een 40% tap en de trafo hier heeft 30%.Dan krijg je meer spanning op het schermrooster, daar houdt die buis niet zo van.Maar als het kan met 560V voeding dan zal het met 460V ook wel tegen die 30% kunnen.En die 460V komt wel ongeveer uit de voedingstrafo.
Anne
En dat grote gloeivermogen er nog bij, liever daar gebruiken waar andere eindbuizen het laten afweten.
Met de KT88 is best wat te doen met 8Ω op de 4Ω aansluiting, Die instellingen zijn met een 40% tap en de trafo hier heeft 30%.Dan krijg je meer spanning op het schermrooster, daar houdt die buis niet zo van.Maar als het kan met 560V voeding dan zal het met 460V ook wel tegen die 30% kunnen.En die 460V komt wel ongeveer uit de voedingstrafo.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Peter, je moet toch concluderen dat de trafo set van je zwager ongeschikt is voor de versterker die jij wilt bouwen. Allen de voedingstrafo zou je met een kleine aanpassing kunnen gebruiken. Als uitgang kun je gewoon nieuwe van http://www.ringkerntrafo.nl , http://www.tbtroehrentrafo.com("€ 59.90) of http://www.die-wuestens.de kopen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.douwebakker schreef:Peter, je moet toch concluderen dat de trafo set van je zwager ongeschikt is voor de versterker die jij wilt bouwen. Allen de voedingstrafo zou je met een kleine aanpassing kunnen gebruiken. Als uitgang kun je gewoon nieuwe van http://www.ringkerntrafo.nl , http://www.tbtroehrentrafo.com("€ 59.90) of http://www.die-wuestens.de kopen.
Ik zie nog steeds geen echte reden om hem op 4k te gebruiken. Zeker met wat minder vermogen.
Op 4k zijn er opties genoeg.
Prima en mooie trafo, zonde om iets nieuws voor te gaan kopen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Je mag het het best niet mee eens zijn. We leven tenslotte in een vrij land. Ik vind het zonde om zoveel tijd en energie in het bouwen te steken met als resultaat een versterker die eigenlijk niet klopt. Het zal ongetwijfelt gaan werken met 4 K uitgangsimpedantie van de buizen . Het vermogens verlies zal ruim 33% gaan bedragen. Het zal ongetwijfelt bij velen geen probleem zijn maar ik zou er niet gelukkig mee zijn.One World Concepts schreef:Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.douwebakker schreef:Peter, je moet toch concluderen dat de trafo set van je zwager ongeschikt is voor de versterker die jij wilt bouwen. Allen de voedingstrafo zou je met een kleine aanpassing kunnen gebruiken. Als uitgang kun je gewoon nieuwe van http://www.ringkerntrafo.nl , http://www.tbtroehrentrafo.com("€ 59.90) of http://www.die-wuestens.de kopen.
Ik zie nog steeds geen echte reden om hem op 4k te gebruiken. Zeker met wat minder vermogen.
Op 4k zijn er opties genoeg.
Prima en mooie trafo, zonde om iets nieuws voor te gaan kopen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Als iemand de onderdelen toch al heeft liggen is het toch het proberen waard?douwebakker schreef:Je mag het het best niet mee eens zijn. We leven tenslotte in een vrij land. Ik vind het zonde om zoveel tijd en energie in het bouwen te steken met als resultaat een versterker die eigenlijk niet klopt. Het zal ongetwijfelt gaan werken met 4 K uitgangsimpedantie van de buizen . Het vermogens verlies zal ruim 33% gaan bedragen. Het zal ongetwijfelt bij velen geen probleem zijn maar ik zou er niet gelukkig mee zijn.One World Concepts schreef:Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.douwebakker schreef:Peter, je moet toch concluderen dat de trafo set van je zwager ongeschikt is voor de versterker die jij wilt bouwen. Allen de voedingstrafo zou je met een kleine aanpassing kunnen gebruiken. Als uitgang kun je gewoon nieuwe van http://www.ringkerntrafo.nl , http://www.tbtroehrentrafo.com("€ 59.90) of http://www.die-wuestens.de kopen.
Ik zie nog steeds geen echte reden om hem op 4k te gebruiken. Zeker met wat minder vermogen.
Op 4k zijn er opties genoeg.
Prima en mooie trafo, zonde om iets nieuws voor te gaan kopen.
Mocht voor hem het niet gewenste resultaat opleveren kun je altijd nog veranderen.
Er werd in het begin al duidelijk gezegd dat 100W sowieso niet nodig was, dus je hebt behoorlijk wat reserve.
Ik ben het met je eens dat we allemaal ons eigen ding mogen doen, maar je laat het nu net klinken dat het per definitie ondergeschikt is.
Zo lees ik het althans, maar misschien bedoel je het niet zo.
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Wat je volgens mij nu vooral nodig hebt is een paar weken tijd. Je soldeerbout is nog nauwelijks afgekoeld van je vorige project en je staat te stuiteren om door te gaan op de ingeslagen weg (ik projecteer nu gewoon hoe het bij mij werkt). Er liggen al spullen dus niets houdt je tegen om de volgende stap te zetten. Nou ja, het kan niet helemaal zijn wat je wou, eigenlijk heb je nauwelijks de tijd genomen om daar over na te denken. Ook kan het zijn dat het ontwerp niet zo geschikt is of dat er praktische of technische bezwaren zijn, maar laten we daar niet teveel over nadenken. Je kan voort en dat is het belangrijkste. Of toch niet?
Eigenlijk zou je jezelf even moeten afleiden met iets anders. Het opknappen van een oude radio of voor mijn part het schilderen van de keuken. Iets waardoor je automatisch de tijd moet nemen om nog eens goed je volgende buizenproject te doordenken. Wat wil ik nu echt? En hoe wil ik dat realiseren. Dat voorkomt dat je halverwege vastloopt in een buizenavontuur met losse eindjes.
groeten, Paul
Eigenlijk zou je jezelf even moeten afleiden met iets anders. Het opknappen van een oude radio of voor mijn part het schilderen van de keuken. Iets waardoor je automatisch de tijd moet nemen om nog eens goed je volgende buizenproject te doordenken. Wat wil ik nu echt? En hoe wil ik dat realiseren. Dat voorkomt dat je halverwege vastloopt in een buizenavontuur met losse eindjes.
groeten, Paul
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Ik bedoel het precies zo als ik het schrijf. Dat is nou eenmaal de autist in mij.One World Concepts schreef:douwebakker schreef:One World Concepts schreef:Ik ben het met je eens dat we allemaal ons eigen ding mogen doen, maar je laat het nu net klinken dat het per definitie ondergeschikt is.
Zo lees ik het althans, maar misschien bedoel je het niet zo.
Als Peter bijvoorbeeld de trafo's gaat gebruiken met 2xKT77 dan zal er misschien per kanaal 20W uitkomen t.o.v 30W bij een aangepaste trafo.
Maar natuurlijk mag hij zelf beslissen. Daar ga ik niet over.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
En nu ligt het enkel stof te happen, dus ik zie het als 20W winst plus gebruik maken van onderdelen die anders waarschijnlijk nog tientallen jaren liggen stof te happen.douwebakker schreef:Ik bedoel het precies zo als ik het schrijf. Dat is nou eenmaal de autist in mij.One World Concepts schreef:douwebakker schreef:
Als Peter bijvoorbeeld de trafo's gaat gebruiken met 2xKT77 dan zal er misschien per kanaal 20W uitkomen t.o.v 30W bij een aangepaste trafo.
Maar natuurlijk mag hij zelf beslissen. Daar ga ik niet over.
Je zou anders net zo goed een andere voedingstrafo kunnen adviseren met een lagere spanning, dan kom je namelijk ook beter uit.
Die zijn meestal ook nog goedkoper tov ugt
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Klopt Paul, mijn soldeerbout is net afgekoeld en ik wil graag weer wat doen, maar Ik heb de onderdelen ook nog niet in huis en het is maar de vraag wat hij er voor wil hebben, als ik straks toch nog 4 of 500 euro moet betalen voor de onderdelen(verwacht ik niet) ga ik het zeker niet doen want dan het ik eigenlijk een PP kt77 of kt88 schakelbaar in gedachte.Pcdg schreef:Wat je volgens mij nu vooral nodig hebt is een paar weken tijd. Je soldeerbout is nog nauwelijks afgekoeld van je vorige project en je staat te stuiteren om door te gaan op de ingeslagen weg (ik projecteer nu gewoon hoe het bij mij werkt). Er liggen al spullen dus niets houdt je tegen om de volgende stap te zetten. Nou ja, het kan niet helemaal zijn wat je wou, eigenlijk heb je nauwelijks de tijd genomen om daar over na te denken. Ook kan het zijn dat het ontwerp niet zo geschikt is of dat er praktische of technische bezwaren zijn, maar laten we daar niet teveel over nadenken. Je kan voort en dat is het belangrijkste. Of toch niet?
Eigenlijk zou je jezelf even moeten afleiden met iets anders. Het opknappen van een oude radio of voor mijn part het schilderen van de keuken. Iets waardoor je automatisch de tijd moet nemen om nog eens goed je volgende buizenproject te doordenken. Wat wil ik nu echt? En hoe wil ik dat realiseren. Dat voorkomt dat je halverwege vastloopt in een buizenavontuur met losse eindjes.
groeten, Paul
Maar de vraag was nu ook wat kan ik er mee en hoe compact kan ik 10 buizen opbouwen(of liever 6 met deze trafo's, maar dat kan dus niet).
Vandaar ook dat ik naar de mogelijkheden informeer van wat er met deze onderdelen allemaal mogelijk is om daar eens over na te denken. El34 zou ik waarschijnlijk er toch niet opzetten, dan eerder de kt77 en de el34 weer verpatsen. als ik allemaal andere trafo's moet gaan gebruiken heeft het voor mij niet zo veel zin om hier mee aan de gang te gaan, dan bouw ik hem zoals bedoelt als de prijs van de onderdelen goed is.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
volgens mij heeft Velleman jaren lang een kit in hun programma gehad die was gebaseerd op het ontwerp van Menno van der Veen.
Het grote vermogen is wellicht handig als je elektrostaten oid wilt aansturen.
https://www.velleman.eu/downloads/0/ill ... _k4040.pdf
De buizen parallel zetten kan dus zeker, als je de ruststromen maar onder controle houdt. Dat kan met de print van OpaBert.
In het Velleman ontwerp zijn instelpotmeters voor de bias van elke eindbuis opgenomen. Het advies is om dat maandelijks of na een bepaald aantal uren te controleren.
Het grote vermogen is wellicht handig als je elektrostaten oid wilt aansturen.
https://www.velleman.eu/downloads/0/ill ... _k4040.pdf
De buizen parallel zetten kan dus zeker, als je de ruststromen maar onder controle houdt. Dat kan met de print van OpaBert.
In het Velleman ontwerp zijn instelpotmeters voor de bias van elke eindbuis opgenomen. Het advies is om dat maandelijks of na een bepaald aantal uren te controleren.
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Ja precies Peterpeterl schreef:Zag dat 6c33c best wel een dikke 6 amp gebruikt.
Vanmorgen eens wat gelezen over klasse a ab e b met triodes en penthodes.
Ik begrijp nu ook dat het niet veel oplevert als je 2 triodes in balans plaatst, en dat het rendement bij dezelfde spanning van een penthode 4x hoger ligt dan dat van een triode.
Maar die berekeningen die er op losgelaten worden daar duizelt het van voor mij. Stond ook nog mooi stukje in over parallel schakelen en de voor en nadelen die dat oplevert. Anne gaf al aan dat dat dan erg goed moet worden geregeld(autobias) omdat de buizen elkaar sterk kunnen beïnvloeden.
Ik las ook een mooi stuk over overgang van klasse a naar klasse b maar vraag mij af of je dat kunt beïnvloeden door langer in A te blijven of dat dat niet mogelijk is.
Die calculator is mooi maar dan moet je wel weten waar je precies mee bezig bent, en dan moet ik me daar eerst verder in verdiepen.
https://www.vtadiy.com/loadline-calcula ... alculator/
Ik snap die calculator maar ten dele
Zo is er een veld wat je kan invullen over hoofdruimte Ik heb plek zat
Verder kan je als load een een weerstand waarde of een reactieve waarde
Hier weet ik ook niet wat ze er precies mee bedoelen
De uitgang aan een trafo is toch altijd reactief en op 1 plek in het frequentie spectrum ergens resistief
Ik zou er er best wel iets mee willen doen Alleen heb meer vraagtekens erbij
Dan zie je nog dingen lichtgrijs getallen wat best interessant kan zijn
Maar doordat het niet actief is kun je er niks mee zoals de spanning op het Stuurrooster G1
waarschijnlijk zijn er nog wat lui die er best wat mee willen doen Die ook als een aap in een roestig horloge kijken
Ik wil Peter zn topic niet verkloten Maar iemand hier die in een jip en janneke taal wat uitleg over willen geven Mijn struikelblok is de taal en uitdrukkingen headroom
Ik denk dat ze de wisselspanning op de primaire van de UGT is
Wat ik denk beneden de Voeding spanning moet blijven maar twijfel daarover
Zou het op prjs stellen als iemand me in een topic Daar wat uitleg over wilt geven
Ik heb vragen zat in ieder geval
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Ja Bert, dat kan nog knap ingewikkeld worden. Voor ons "simpele zielen" is het het gemakkelijkt om het geheel reëel te beschouwen. Dus niet capacitief of inductief. Dat gaat meestal over een gedeelte van het spectrun wel goed. Kijk maar naar het niquist diagram van een versterker.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Die calculator doet eigenlijk wat je normaal doet met de hand.
Daarnaast heeft de desbetreffende persoon een hele database gemaakt volgens bepaalde modellen met gegeven uit de datasheet.
Aan de hand van de B+ (V+) spanning en de primaire impedantie, kun je dus kijken of je niet boven de vermogensdissipatie uit komt van de buis.
Daarnaast geeft het ook het maximale verwachtte uitgangsvermogen (naar de speaker) weer
Belangrijk is wel om zelf even de maximale ratings uit de datasheet in de gaten te houden. Je kunt dus onzin waardes in typen.
Een ander belangrijk punt, is dat de V+ de anode-kathode spanning is! en dus niet de Anode-ground spanning.
Voor een self-bias schakeling zul je de V+ en Grid Bias Votlage moeten optellen voor de voedingsspanning (plus een beetje verlies van de uitgangstrafo)
Voor een eindversterker met trafo kies je altijd Reactive Load en vul je gewoon de trafo impedantie in.
De term headroom is een beetje vaag gekozen, maar eigenlijk betekend dat gewoon hoeveel wisselspanning door de buis gaat.
Of in andere woorden hoeveel vermogen, ik kijk dan ook altijd liever naar de "Output Power (W)".
Hij maakt daarbij ook een berekening (schatting) van de vervorming die je dan bij die spanning kunt verwachten.
(die kun je nmlk uitreken aan de hand van de steilheid van de buis en dergelijke)
Daarnaast heeft de desbetreffende persoon een hele database gemaakt volgens bepaalde modellen met gegeven uit de datasheet.
Aan de hand van de B+ (V+) spanning en de primaire impedantie, kun je dus kijken of je niet boven de vermogensdissipatie uit komt van de buis.
Daarnaast geeft het ook het maximale verwachtte uitgangsvermogen (naar de speaker) weer
Belangrijk is wel om zelf even de maximale ratings uit de datasheet in de gaten te houden. Je kunt dus onzin waardes in typen.
Een ander belangrijk punt, is dat de V+ de anode-kathode spanning is! en dus niet de Anode-ground spanning.
Voor een self-bias schakeling zul je de V+ en Grid Bias Votlage moeten optellen voor de voedingsspanning (plus een beetje verlies van de uitgangstrafo)
Voor een eindversterker met trafo kies je altijd Reactive Load en vul je gewoon de trafo impedantie in.
De term headroom is een beetje vaag gekozen, maar eigenlijk betekend dat gewoon hoeveel wisselspanning door de buis gaat.
Of in andere woorden hoeveel vermogen, ik kijk dan ook altijd liever naar de "Output Power (W)".
Hij maakt daarbij ook een berekening (schatting) van de vervorming die je dan bij die spanning kunt verwachten.
(die kun je nmlk uitreken aan de hand van de steilheid van de buis en dergelijke)
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Om maar dan even een simpel voorbeeld te geven.
EL84 in push pull
Primaire imp = 8k
V+ (anode-kathode) = 300V
Vbias = -10.6V
Bias DC stroom = 28mA
Voedingsspanning zou dus ongeveer 300+10.6=310.6V moeten zijn.
Max vermogen is 16W
Tot 3,14W staat de buis in Class A.
Bij 10W output, is de verwachtte THD (vervorming) 2,46%
Uiteraard zegt deze grafiek niets over of de bias stroom te hoog is ed.
Doorgaans is dat ergens rond de 60-70%, maar dat hangt volledig van je toepassing af en misschien ook hoe vaak je de versterker aan hebt staan.
Uiteindelijk komt dat namelijk gewoon neer op de levensduur van je buizen.
Dit lijkt mij toch niet heel ingewikkeld om in te vullen en af te lezen?
EL84 in push pull
Primaire imp = 8k
V+ (anode-kathode) = 300V
Vbias = -10.6V
Bias DC stroom = 28mA
Voedingsspanning zou dus ongeveer 300+10.6=310.6V moeten zijn.
Max vermogen is 16W
Tot 3,14W staat de buis in Class A.
Bij 10W output, is de verwachtte THD (vervorming) 2,46%
Uiteraard zegt deze grafiek niets over of de bias stroom te hoog is ed.
Doorgaans is dat ergens rond de 60-70%, maar dat hangt volledig van je toepassing af en misschien ook hoe vaak je de versterker aan hebt staan.
Uiteindelijk komt dat namelijk gewoon neer op de levensduur van je buizen.
Dit lijkt mij toch niet heel ingewikkeld om in te vullen en af te lezen?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
En om dan maar meer een topic relevant voorbeeld te geven.
Volgens de specs hebben we een voedingstrafo van 330V @ 220VAC_rms.
Inmiddels ligt de spanning iets hoger, op 230VAC_rms
De DC spanning die we dus kunnen verwachten is;
(230/220) * 330 * 1.41 = 486Vdc.
Dit is dan vrij ideaal, in praktijk zal deze nog iets inzakken, is er ook nog een voltje ofzo verlies ivm gelijkrichtbrug ed.
Met een tube rectifier, ligt die waarde sowieso nog veel lager.
Laat ik dan voor dit voorbeeld maar eerst even 480V nemen (dat is behoorlijk ruim)
Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Uit de datasheet van de uitgangstrafo vinden we dat Raa gelijk is aan 2,47k bij de huidige 2,4 en 8ohm.
Sluiten we 4ohm aan op 2ohm of 8ohm op 4ohm dan verdubbelt deze waarde naar 4940 ohm.
Ook zien we dat de interne weerstand van primaire kant 113ohm is.
Dan gaan we een kleine tango doen om te kijken wat past.
(helaas kan de calculator dat niet zelf)
Dan kom je vervolgens op zoiets uit;
Om op V+ uit te komen;
V+ = Vb - Vbias - Vtrafo = Vb - Vbias - (Ibias * Rtrafo) = 480 - 47 - 8 = 425V
Ronden we even naar boven af = 430V
Met een ultra lineair trafo op 33% (volgens datasheet) kom je dan uit op max vermogen van iets minder dan 60W
De lijn staat wel wat dicht bij de max vermogen dissipatie van de buis, maar ik zou me daar alles behalve druk om maken.
Ik ken suggesties uit datahsheets van Philips die heel veel heter staan te stoken en waar blijkbaar mensen al jaren met heel veel plezier naar luisteren.
Ik verwacht dat in de praktijk deze spanning ook wel wat lager zal liggen
Daarnaast zou je eventueel nog een regelaar oid ertussen kunnen gooien.
Naar mijn ervaring zijn die 6550 ook behoorlijk robuuste jongens die niet zo bang worden van een beetje meer of zelfs nog meer dan meer.
Al met al lijkt mij dit een oplossing waar iemand met ongelooflijk veel plezier kan luisteren.
Eventueel zou je nog een beetje terugkoppeling kunnen toepassen en andere leuke dingen.
Die uitgangstrafo is zo dergelijk gebouwd die gaat dat echt 100% helemaal prima vinden.
Volgens de specs hebben we een voedingstrafo van 330V @ 220VAC_rms.
Inmiddels ligt de spanning iets hoger, op 230VAC_rms
De DC spanning die we dus kunnen verwachten is;
(230/220) * 330 * 1.41 = 486Vdc.
Dit is dan vrij ideaal, in praktijk zal deze nog iets inzakken, is er ook nog een voltje ofzo verlies ivm gelijkrichtbrug ed.
Met een tube rectifier, ligt die waarde sowieso nog veel lager.
Laat ik dan voor dit voorbeeld maar eerst even 480V nemen (dat is behoorlijk ruim)
Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Uit de datasheet van de uitgangstrafo vinden we dat Raa gelijk is aan 2,47k bij de huidige 2,4 en 8ohm.
Sluiten we 4ohm aan op 2ohm of 8ohm op 4ohm dan verdubbelt deze waarde naar 4940 ohm.
Ook zien we dat de interne weerstand van primaire kant 113ohm is.
Dan gaan we een kleine tango doen om te kijken wat past.
(helaas kan de calculator dat niet zelf)
Dan kom je vervolgens op zoiets uit;
Om op V+ uit te komen;
V+ = Vb - Vbias - Vtrafo = Vb - Vbias - (Ibias * Rtrafo) = 480 - 47 - 8 = 425V
Ronden we even naar boven af = 430V
Met een ultra lineair trafo op 33% (volgens datasheet) kom je dan uit op max vermogen van iets minder dan 60W
De lijn staat wel wat dicht bij de max vermogen dissipatie van de buis, maar ik zou me daar alles behalve druk om maken.
Ik ken suggesties uit datahsheets van Philips die heel veel heter staan te stoken en waar blijkbaar mensen al jaren met heel veel plezier naar luisteren.
Ik verwacht dat in de praktijk deze spanning ook wel wat lager zal liggen
Daarnaast zou je eventueel nog een regelaar oid ertussen kunnen gooien.
Naar mijn ervaring zijn die 6550 ook behoorlijk robuuste jongens die niet zo bang worden van een beetje meer of zelfs nog meer dan meer.
Al met al lijkt mij dit een oplossing waar iemand met ongelooflijk veel plezier kan luisteren.
Eventueel zou je nog een beetje terugkoppeling kunnen toepassen en andere leuke dingen.
Die uitgangstrafo is zo dergelijk gebouwd die gaat dat echt 100% helemaal prima vinden.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Even een kleine correctie:
Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Uit de datasheet van de uitgangstrafo vinden we dat Raa gelijk is aan 2,47k bij de huidige 2,4 en 8ohm.
Sluiten we 4ohm aan op 2ohm of 8ohm op 4ohm dan verdubbelt deze waarde naar 4940 ohm.
Ook zien we dat de interne weerstand van primaire kant 113ohm is.
een factor 2 aan de secondaire kant geeft primair een factor 4. en word dan 9880 ohm.
Oh, ik zit fout. De impedantie transformeert met n kwadraat en de is natuurlijk constant. Neem me niet kwalijk.
Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Uit de datasheet van de uitgangstrafo vinden we dat Raa gelijk is aan 2,47k bij de huidige 2,4 en 8ohm.
Sluiten we 4ohm aan op 2ohm of 8ohm op 4ohm dan verdubbelt deze waarde naar 4940 ohm.
Ook zien we dat de interne weerstand van primaire kant 113ohm is.
een factor 2 aan de secondaire kant geeft primair een factor 4. en word dan 9880 ohm.
Oh, ik zit fout. De impedantie transformeert met n kwadraat en de is natuurlijk constant. Neem me niet kwalijk.
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 25 sep 2020, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
ehm nee? !!douwebakker schreef:Even een kleine correctie:
Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Uit de datasheet van de uitgangstrafo vinden we dat Raa gelijk is aan 2,47k bij de huidige 2,4 en 8ohm.
Sluiten we 4ohm aan op 2ohm of 8ohm op 4ohm dan verdubbelt deze waarde naar 4940 ohm.
Ook zien we dat de interne weerstand van primaire kant 113ohm is.
een factor 2 aan de secondaire kant geeft primair een factor 4. en word dan 9880 ohm.
De verhouding blijft het hetzelfde.
Die was normaliter 1:18 dus; 18 *18 *8 = 2500 ohm
Bij 4ohm was die sqrt(2500/4) = 1:25
Dus bij 8 ohm 25 *25 *8 = 5k
Ik zal nogmaals de link geven die ik hiervoor ook al heb gegeven;
https://radioremembered.org/outimp.htm
Om nog maar eens een 2e bewijs te pakken.
Kijk maar eens naar de primair impedantie bij verdubbeling van secundaire impedantie bij een universeel trafo zoals deze;
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c0054.pdf
En nog maar een stukje onder "Transformer Impedance"
http://www.valvewizard.co.uk/se.html
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
De 6550 is ongeveer hetzelfde als de KT88.Als ik de data bekijk ziet het er naar uit dat de 6550 twee keer zoveel schermroosterstroom trekt als de anodespanning onderuit gaat.Met UL, en dan nog maar 33%, wordt dat wel een heet rooster, zou er dan liever een KT88 zien.One World Concepts schreef:Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Naar mijn ervaring zijn die 6550 ook behoorlijk robuuste jongens die niet zo bang worden van een beetje meer of zelfs nog meer dan meer.
Anne
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
je was met letterlijk net voor.Ah!buis schreef:De 6550 is ongeveer hetzelfde als de KT88.Als ik de data bekijk ziet het er naar uit dat de 6550 twee keer zoveel schermroosterstroom trekt als de anodespanning onderuit gaat.Met UL, en dan nog maar 33%, wordt dat wel een heet rooster, zou er dan liever een KT88 zien.One World Concepts schreef:Na een beetje spelen en schuiven, lijkt mij een 6550 een potentiële kandidaat.
Naar mijn ervaring zijn die 6550 ook behoorlijk robuuste jongens die niet zo bang worden van een beetje meer of zelfs nog meer dan meer.
Anne
Ja dat klopt, hoewel het een kleine beetje afhangt van de datasheet die je pakt.
Men gebruikt ze eigenlijk door elkaar.
Ik had mij trouwens even blindgestaard op de specs van de calculator, maar een KT88 heeft ook een max dissipatie van 40-45W (en niet 35W)
Zeker de nieuwe JJ buizen etc. Dus dan kom je op hetzelfde uit als de 6550.
Hier zijn ze dus vrijwel hetzelfde;
https://www.jj-electronic.com/images/st ... f/6550.pdf
https://www.jj-electronic.com/images/st ... f/kt88.pdf
edit: is dat niet gewoon een typefoutje met die 6550?
Ik kom echt gelijke waardes tegen namelijk.
Het lijkt mij ook wat onlogisch voor een buis met bijna dezelfde specs namelijk.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Als ik het mij goed herinner, heeft een KT88 juist en hogere BIAS spanning nodig, dus dat betekend dat een KT88 ook iets meer stroom nodig heeft.
edit: en bij Svetlana blijkbaar weer niet
edit: en bij Svetlana blijkbaar weer niet
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Maar even de twee naast elkaar gezet, een flink verschil.One World Concepts schreef:edit: is dat niet gewoon een typefoutje met die 6550?
Ik kom echt gelijke waardes tegen namelijk.
Het lijkt mij ook wat onlogisch voor een buis met bijna dezelfde specs namelijk.
Maar als die van JJ beide als de 88 zijn, dan gewoon de minst dure
Anne
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Interessant onderwerp, en leuk jullie samen te zien discussiëren over wat wel en niet kan, ik volg het met veel plezier.
Maar ik begrijp nu dat met 2x kt88 of 6550 een push pull te maken is met deze trafo's?
Maar ik begrijp nu dat met 2x kt88 of 6550 een push pull te maken is met deze trafo's?
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Voor UL (zelfde als triode) vind ik voor de 6550 Vg1=-55V voor 50mA/460V en voor de 88 Vg1=-60VOne World Concepts schreef:Als ik het mij goed herinner, heeft een KT88 juist en hogere BIAS spanning nodig, dus dat betekend dat een KT88 ook iets meer stroom nodig heeft.
Anne
Re: wel/niet bouwen 8x el34
Had ik 22 berichtjes eerder al verteld, te cryptischpeterl schreef:Interessant onderwerp, en leuk jullie samen te zien discussiëren over wat wel en niet kan, ik volg het met veel plezier.
Maar ik begrijp nu dat met 2x kt88 of 6550 een push pull te maken is met deze trafo's?
Anne
