Dayton The Kraken
Moderator: Beheerdersteam
Dayton The Kraken
Leuk monstertje:
https://www.parts-express.com/dayton-au ... m--295-054
Lijkt perfect geschikt voor een ultieme HT sub.
Groetjes Walter
https://www.parts-express.com/dayton-au ... m--295-054
Lijkt perfect geschikt voor een ultieme HT sub.
Groetjes Walter
Re: Dayton The Kraken
In een mooie gesloten doos doen en dan actief aansturen met de dikste fusion-amp.

Re: Dayton The Kraken
Jup, en dat 4x in 2x een OB. Dan heb zelfs jij voldoende buikmassageds23man schreef:Nee joh, UCD2K icm MFB.![]()
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Waarom komen ze altijd met van die tenenkrommende namen?
Leuke woofer, maar ook weer niet zo uniek.
Er zijn vergelijkbare 21 inchers te vinden.
Ik zou weleens de Klippel meting willen zien, ik ben benieuwd hoe lineair hij is.
Leuke woofer, maar ook weer niet zo uniek.
Er zijn vergelijkbare 21 inchers te vinden.
Ik zou weleens de Klippel meting willen zien, ik ben benieuwd hoe lineair hij is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Er is wel een ncore 2ksatefan schreef:Fusion AMP met MFB dan?ds23man schreef:Nee joh, UCD2K icm MFB.![]()
Fusion amps hebben wel wat minder sap dan ucd2k.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Ja dat zag ik, maar ik doel meer op de grafieken zelf, zoals je die bij Voice Coil magazine ed ziet.Walt schreef:21mm xmax bij 70% BL klippel verified staat in de datasheet
Voorbeeldje; https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-driver
Re: Dayton The Kraken
Ha Bart,
Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.
Gr. Walter
Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.
Gr. Walter
Re: Dayton The Kraken
Is toch gewoon huismerk van Parts Express? Zal wel Chinees spul op bestelling zijn dan?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Ik weet het niet precies natuurlijk, maar ik ben er bijna helemaal van overtuigd dat die idd ergens bij een partij gewoon besteld worden.Walt schreef:Ha Bart,
Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.
Gr. Walter
Tegenwoordig is dat allemaal heel erg makkelijker, zelfs in kleinere oplages.
Ik krijg ook de indruk dat ze dat bij verschillende fabrikanten doen.
Sommige speakers zijn namelijk bijna 100% copy-cats van andere ontwerpen, anderen hebben dan weer een "Dayton-sausje" er overheen.
Wat dat betreft is het een beetje een ratjetoe bij Dayton. Als je dat zelf zou fabriceren niet de meest logische (en goedkoopste) keuze.
Kijk maar eens naar bv Seas, SB Acoustics, B&C, Scan Speak ed.
Ik heb weleens met Dayton gecommuniceerd en er lijken ook niet bepaalde echte engineers te werken.
Het zou zomaar kunnen dat er nog een 3e partij tussen zit, anders kom je ook niet zomaar aan Klippel metingen.
Daarnaast zijn er behoorlijk wat bedrijven die ook voor andere produceren plus ook nog eens gigantische Chinese fabrikanten die de meest dure merken als de goedkoopste troep in hun portfolio hebben zitten.
Daarbovenop heb je dan ook nog eens kleine aanpassingen en soort van surplus dump van bedrijven die failliet zijn gegaan etc.
En uiteraard kun je altijd aankloppen bij de eerder genoemde merken mits je oplages groot genoeg zijn.
Bij Dayton/Parts-express halen ze die aantallen wel
Ik weet het niet meer zo goed, maar ik meende dat Precision Devices alles in-house deden, maar ik kan het ook echt helemaal mis hebben.
Re: Dayton The Kraken
Ben eigenlijk wel benieuwd in vergelijk met een PA speaker van dit formaat. Het rendement van 89dB/W is nou niet om over naar huis te schrijven.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Volgens mij moet dat 92.6dB/W zijn, bij 2.83V @ 4ohmPjotr schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd in vergelijk met een PA speaker van dit formaat. Het rendement van 89dB/W is nou niet om over naar huis te schrijven.
(en WinISD is het met mij eens
Ja, dat is niet heel erg denderend.
Dit is dan eerder ook een car-audio sub denk ik.
De meest lompe 21 inch die ik ken met vergelijkbare specs, is B&C iPAL
https://bcspeakers.com/en/products/lf-d ... 0/1/21ipal
Die doet 98dB/W
Beetje het parade aftrek paardje van B&C marketing in combinatie met Powersoft.
Totaal onpraktisch, volgens mij typisch voor de Muricaanse markt en veel te duur.
Re: Dayton The Kraken
Wat jij wil, blijft belabberd. Maar er moet dan ook een heel dikke laag karton heen en weer 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
en een ferriet motor, daar wordt je natuurlijk ook wel een klein beetje droevig vanPjotr schreef:Wat jij wil, blijft belabberd. Maar er moet dan ook een heel dikke laag karton heen en weer
Zeker voor deze prijs.
Maar goed, als mensen daar blij van worden.
Re: Dayton The Kraken
Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden?

- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Als je voor max performance wilt gaan, dus VEEEEEEEL BL, is ferriet niet de manier.Pjotr schreef:Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden?![]()
Zoals ik al zei, voor deze prijs zeker niet.
En dan heb je idd ook nog gewicht, in combinatie met al het vorige.
Re: Dayton The Kraken
Plakmerk?Walt schreef:Ha Bart,
Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.
Gr. Walter
Ik stel me zo voor dat er een hele industrie van assemblagebedrijven is die op bestelling van het plakmerk de korven van fabrikant a, de magneten van b, de spreekspoel van c en het membraan van d. in elkaar plakken. Oh ja; de rolrand komt van e, maar die heeft d er zelf al op geplakt.
Als plakmerk bepaal je hoogstens een paar van de specificaties van de speaker en de kleur van de stikker op de achterkant.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dayton The Kraken
Zover ik weet doen ze dat niet bij Dayton zelf.richard schreef:Plakmerk?Walt schreef:Ha Bart,
Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.
Gr. Walter
Ik stel me zo voor dat er een hele industrie van assemblagebedrijven is die op bestelling van het plakmerk de korven van fabrikant a, de magneten van b, de spreekspoel van c en het membraan van d. in elkaar plakken. Oh ja; de rolrand komt van e, maar die heeft d er zelf al op geplakt.
Als plakmerk bepaal je hoogstens een paar van de specificaties van de speaker en de kleur van de stikker op de achterkant.
Ik kan mij herinneren ergens te hebben gelezen dat hun drivers in Azië worden gemaakt.
Voor de aantallen die zij verkopen zou dat ook meest logisch zijn.
Re: Dayton The Kraken
Dayton heeft ook een PA variant van deze 21 inch, die noemen ze de Vortex:
https://www.daytonaudio.com/product/167 ... coil-4-ohm
https://www.daytonaudio.com/product/167 ... coil-4-ohm
Re: Dayton The Kraken
Zou me niets verbazen, daarom een plakmerk.One World Concepts schreef:Ik kan mij herinneren ergens te hebben gelezen dat hun drivers in Azië worden gemaakt.
Voor de aantallen die zij verkopen zou dat ook meest logisch zijn.
In de horloge-industrie werkt dat ook zo. Je begint een merk met een exclusief aandoende klank, en laat in China fancy horloges in elkaar zetten waar je dat merk op laat zetten. De verschillende onderdelen van die horloges komen overal vandaan en worden voor een paar dollar in een of andere fabriek met anti-zelfmoordnetten in elkaar gezet.
Leuk doosje er om, vette reclamecampagne door influencers en je kan er zomaar 200 euro/dollar voor vragen.
Zal dat Dayton wellicht wat anders gaan, maar het zijn dezelfde principes.
