peterl schreef:Volgens mij had hij het er over dat er 4 trafo's zijn, dus 2x voeding en 2x UGT, dan zou het verhaal wel kloppen.
ik doe het volledige schema met berekeningen er ook bij, kunnen jullie je over buigen.
Ik hoopte dat je anders met die uitgangstrafo's een versterker kon bouwen zonder parallel schakeling en met andere buizen.
Ik zou geen El84 parallel of welke buis dan ook doen
Er is zoveel keus dat er met wat rekenwerk en inventieve tijd best een andere buis op past
Anne heeft je daar ook al over geadviseerd
Maar als jij 8 x El84 hebt
Ga daar eens met de voedingstrafo en wat weerstanden eens voor je zelf uit zoeken hoe het zit met gelijkheid van je buizen
Buizenboek erbij Daar staat al een applicatie in getekend en alle max waardes en gebruikers waarden
En niet op 1 punt maar bijvoorbeeld op 5 punten En daar voor iedere buis een belasting lijn invullen
( Ik heb het zo gedaan in mn eigenbouw testertje )
Voeding spanning ca 300 volt
Schermrooster via een 2K ? weerstand op de anode ( wel zorgen dat je niet de Schermrooster dissipatie overschrijd)
En een regelbaar voeding -10-30 volt op het negatief
Wel stop weerstanden gebruiken 1K in serie G1 en G2 !
En een meet weerstand 10 ohm in de Anode waarover je de stroom kan meten , In de kathode kan ook maar dan moet je er de stroom naar Schermrooster er af trekken
Als je dan het negatief op 4 waarden instelt zonder dat je de 12 Watt overschrijd
En dat bij alle buizen doet weet je meteen of je Buizen nog goed zijn
En of de buizen op meerdere punten ook gelijk zijn
Ik denk dat dat de vervorming bepaalt en of een buis zich het apelazerus werkt en de ander geen flikker uit voert
Ik vind dat leuk om te doen En is leerzaam
En Hier op het forum is Kennis genoeg daarover Anne Pjotr Douwe GeertJan Piet1950
Daar kan je je vragen opmerkingen aan kwijt Daar is het forum Geweldig in