Phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

De ellende met die digitale scopes is het het aantal samples waardoor alles een ruwe lijn laat zien
Dat is echt wennen
Je kan de bandbreedte bij de rigol in stelleen op max 20 mhz
Dat scheelt al iets
Met de GWINSTEK kan ik Average kiezen tot wel 256 sampels maar bij average 16 ben ik alle rommel kwijt en een mooie lijn zonder haren er op :lol:
Maar of dat average ook op de Hantek zit weet ik niet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono dude

Bericht door Pjotr »

Dat average werkt niet. Dan middel je ook de ruis van wat je aan het meten bent. Je moet met een scoop gewoon geen ruis willen meten op dit lage niveau. Dat gaat niet en zeker niet met dit type scoopjes. Gebruik gewoon je oren O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja Peter ben ik ook achter nu.
In ieder geval geen brom te bekennen :D
Pas als ik de massa draad naar het chassis los maak verschijnt er rechts een keurige 50Hz sinus.

@Bert,averaging zit op de scope.
Moet eigenlijk nog vaker oefenen met dat ding,maar ik bouw liever.

Zou ik nog iets met de toongenerator kunnen doen om te kijken of het RIAA filter een beetje werkt?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

douwebakker schreef:
je ziet zelfs ruis als de versterker uit staat. Dan zou je toch zeggen dat het de ruis van de scoop is, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef:
De ellende met die digitale scopes is het het aantal samples waardoor alles een ruwe lijn laat zien
Dat is echt wennen
Je kan de bandbreedte bij de rigol in stelleen op max 20 mhz
Dat scheelt al iets
Met de GWINSTEK kan ik Average kiezen tot wel 256 sampels maar bij average 16 ben ik alle rommel kwijt en een mooie lijn zonder haren er op :lol:
Maar of dat average ook op de Hantek zit weet ik niet
Ik heb nog ėėn anloge scoop staan, en die wil ik ook niet kwijt ondermeer om deze reden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Dat average werkt niet. Dan middel je ook de ruis van wat je aan het meten bent. Je moet met een scoop gewoon geen ruis willen meten op dit lage niveau. Dat gaat niet en zeker niet met dit type scoopjes. Gebruik gewoon je oren O:)
Dat average had ik geadviseerd om de Brom 50/100hz te vinden in die rommel op de scoop
Uiteraard niet om ruis beter te kunnen zien
Verder kan ik beter mn klep houden
Ik heb te veel narigheid momenteel en wordt alleen steeds ongeduldiger en lichtgeraakt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Geen verschil met de kale meting,ruis komt dus puur van buis nr.1 :)
En van het RIAA netwerkje ertussen.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Had nog een probleempje,dacht ik............. :mrgreen:

Als ik de ingangen kort sluit is er geen brom te horen,alleen een beetje ruis bij volgas.
Knoop ik er dan mijn platenspeler aan,dan is er wel brom. :?
Voordat ik de aarding anders ga leggen heb ik eerst maar even een andere speler geleend en er aan geknoopt.
En weg is de brom :yeah:
Dat oude lijk van een speler gaat dus de kliko in :rock:

De laatste verandering was de eindcondensatoren (combo K75 pio met teflon bypass) vervangen door grotere 2,2uF Obbligato MKP condensatoren.
De pio,s doen het beter in het mid. en de MKP beter in het laag.
Mijn vriend houd meer van een strakker laag dan een beetje naar voren geschoven mid,vandaar deze wisseling.

En dat was het wel zo,n beetje :D
Leuk leerzaam uitstapje.
Bijlagen
DSC08004.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Dat oude lijk van een speler gaat dus de kliko in :rock:
Da's wel drastisch :shock:
Als er een netaarde aan zit, doe het eerst 's zonder.Helpt dat dan de diode-oplossing tussen netaarde en PU.
Ook nog mogelijk dat de metaaldelen (de arm) niet aan de afscherming (massa) naar de voorversterker zitten.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Hup de ton in met die ouwe TD124 :lol: maar mooi dat het allemaal gelukt is, gefeliciteerd met het resultaat.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Van harte gefeliciteerd Peet Zal je maat blij mee zijn O:)
Ik was in hengelo op de luisterdag in 20115 denk ik en ik hoorde daar de Phone Dude
Wow dat was goed Ik zag TD toen ook in en schim voorbijkomen met een Uit aluminium gefreesde Kast Was een model met ronde kolommen of poten op de hoeken ,
Maar hij had het te druk met vrienden daar , Was een leuke dag ,
Maar de Phone dude van jou mag ook zeker gezien worden :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ah!buis schreef:
democles schreef:
Dat oude lijk van een speler gaat dus de kliko in :rock:
Da's wel drastisch :shock:
Als er een netaarde aan zit, doe het eerst 's zonder.Helpt dat dan de diode-oplossing tussen netaarde en PU.
Ook nog mogelijk dat de metaaldelen (de arm) niet aan de afscherming (massa) naar de voorversterker zitten.
Anne
De diodebrug oplossing zit in de voedingskast.
Maar de speler was gewoon een oud lijk,kwa aandrijving mankeerde er ook wat aan,weg er mee.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Barry heb jij de signaal ingang rechtstreeks aan het buisrooster hangen of zit daar ook een stopweerstandje tussen?
OpaBert schreef:
Van harte gefeliciteerd Peet Zal je maat blij mee zijn O:)
Ik was in hengelo op de luisterdag in 20115 denk ik en ik hoorde daar de Phone Dude
Wow dat was goed Ik zag TD toen ook in en schim voorbijkomen met een Uit aluminium gefreesde Kast Was een model met ronde kolommen of poten op de hoeken ,
Maar hij had het te druk met vrienden daar , Was een leuke dag ,
Maar de Phone dude van jou mag ook zeker gezien worden :goeie: :goeie:
Ga nog wat dingetjes proberen Bert.
Nu de brom er niet meer is,geeft me dat de ruimte.
Oa. de navelstreng bedrading tussen de twee kasten pas ik nog aan,is niet helemaal naar mijn zin.
Nog een draad leggen van ingangsaarde naar de kast,had dat nu getest met een kroko snoertje op verschillende punten van de busaarde draad,maar het maakte niks uit waar,uiteraard via een 100R weerstandje,wat ook al niet veel uitmaakte.
En uiteraard nog een tijd luisteren voordat ik iemand blij ga maken :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

democles schreef:
Barry heb jij de signaal ingang rechtstreeks aan het buisrooster hangen of zit daar ook een stopweerstandje tussen?
Nee ingang rechtstreeks, alleen 47k naar gnd. Op de overige roosters zit wel 1k. Bovenste is mijn Phonodude, onderste de CIII.
Afbeelding 019.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

De aardedraad van de busaarde draad naar het chassis gelegd incl. 100R weerstand met 10nF parallel condensator ,kroko snoertje er af.
klaar allerlaatste.JPG
Nog wat vraagjes.

Heb de eerste elco in de voeding direct aan het sterpunt gelegd van de voedingskast,de tweede elco ook.
Is het niet beter de min van de eerste elco door te verbinden naar de min van de tweede elco en van daaruit met 1 draad naar het chassis sterpunt te gaan?
DSC08011.JPG
Heb de min van de gloeivoeding gelift op de tweede elco in de voeding,is het dan nog mogelijk een 220K Bleeder over de tweede elco(500uF) te zetten?
Bijlagen
Schema voeding.jpg
Laatst gewijzigd door democles op vr 25 sep 2020, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Heb de eerste elco in de voeding direct aan het sterpunt gelegd van de voedingskast,de tweede elco ook.
Is het niet beter de min van de eerste elco door te verbinden naar de min van de tweede elco en van daaruit met 1 draad naar het chassis sterpunt te gaan?
Eigenlijk wel, ja.
Heb de min van de gloeivoeding gelift op de tweede elco in de voeding,is het dan nog mogelijk een 220K Bleeder over de tweede elco(500uF) te zetten?
Als je graag nog een ontlaadweerstand erbij wil, best over de elco na de gelijkrichter.Verderop veroorzaakt 't ook extra verlies over de serieweerstand tussen de elco's.
Als je ook nog een LED in serie met de 220k zet zie je ook gelijk of er spanning op staat.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Bedankt Anne :goedzo:

Dat met die serie weerstand is meer bedoeld als extra veiligheid.

Als de boel uit gezet wordt is de versterker in ieder geval veilig spanningsloos binnen 2 minuten met een bleeder :?
Of er dan nog een led brand is dan niet relevant.
Laatst gewijzigd door democles op vr 25 sep 2020, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Zag toch een mogelijkheid een LED op te nemen met de bleeder weerstand.
De LED onder de EZ81 gezet.
Had op de EZ81 buisvoet nog wat pootjes over waar de LED aan kon,zit het gelijk ook stevig. :D
Tevens de navelstreng aangepast naar twee aparte kabels i.p.v. 1 gecombineerde,nu ist ie naar mijn zin :D
Bijlagen
bleeder led onder EZ81.JPG
DSC08014.JPG
DSC08016.JPG
DSC08019.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 25 sep 2020, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Kijk maar uit met het gebruiken van "lege plaatsen", zit soms (vaak) iets aan in de buis als steun voor het binnenwerk.Hangt van de fabrikant af, gaat alles goed en met een andere buis ineens fout.
Anne
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door douwebakker »

McIntosh
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

douwebakker schreef:
McIntosh
Nee,Democles,McIntosh is groen :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ah!buis schreef:
Kijk maar uit met het gebruiken van "lege plaatsen", zit soms (vaak) iets aan in de buis als steun voor het binnenwerk.Hangt van de fabrikant af, gaat alles goed en met een andere buis ineens fout.
Anne
Bedankt Anne voor de waarschuwing,zal wat anders moeten bedenken :-k

:-k is dat ook zo bij de EZ81?
ez81_popis_001_v-800x800.jpg
die van philips ziet er net zo uit.
ez81-pinout.gif
Wat betekend i.c eigenlijk?
Heb de LED op pin 8/9 zitten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono dude

Bericht door Ah!buis »

Internal Connection !
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Vind het wel geinig bedacht :D kun je de led er niet onderhangen zonder de pootjes vh voetje te gebruiken?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Internal Connection !
Anne
Aiii. :shock:

Maar even veranderd :lol:
Bijlagen
DSC08021.JPG
Plaats reactie