Philips tweeter in lbvs
Moderator: Beheerdersteam
Philips tweeter in lbvs
Hoi allemaal,
Ik lees goede berichten over de evergreen LBVS. Wellicht ga ik er ook twee in elkaar zetten. Nu kan het low budget altijd nog lower door andere componenten te gebruiken.
Zo heb ik hier nog een paartje Philips AD0160/T8 liggen. Slechte reden om iets te gebruiken, maar toch: zou het een goede match zijn met de Peerless woofer of moet ik dit maar helemaal niet willen?
Mvg, Paul
Ik lees goede berichten over de evergreen LBVS. Wellicht ga ik er ook twee in elkaar zetten. Nu kan het low budget altijd nog lower door andere componenten te gebruiken.
Zo heb ik hier nog een paartje Philips AD0160/T8 liggen. Slechte reden om iets te gebruiken, maar toch: zou het een goede match zijn met de Peerless woofer of moet ik dit maar helemaal niet willen?
Mvg, Paul
Re: Philips tweeter in lbvs
Dat betekent onherroepelijk dat het filter aangepast moet worden (zonder dat ik de specs vergeleken heb!).
Re: Philips tweeter in lbvs
Ja, dan heb je dat weer natuurlijk. En van die oudjes zijn vast niet alle specs voorhanden...
Mvg, Paul
Mvg, Paul
Re: Philips tweeter in lbvs
Dat is inderdaad fijn nostalgisch bladeren.
Al moet ik van die Philips tweeter zeggen dat je er visueel de leeftijd niet aan af ziet. Die kan je gewoon plaatsen in een nieuwbouw project zonder dat je er een vintage gevoel van krijgt. Dit in tegenstelling tot veel middentoners en woofers van Philips uit dezelfde periode.
Al moet ik van die Philips tweeter zeggen dat je er visueel de leeftijd niet aan af ziet. Die kan je gewoon plaatsen in een nieuwbouw project zonder dat je er een vintage gevoel van krijgt. Dit in tegenstelling tot veel middentoners en woofers van Philips uit dezelfde periode.
Re: Philips tweeter in lbvs
Heb je een meetmicrofoon en toebehoren? Zo niet, dan zou ik lekker de originele tweeter van de LBVS gebruiken. Anders kan het op zich wel, met 1,6 kHz kan de Philips laag genoeg gefilterd worden.
Re: Philips tweeter in lbvs
Nee, dat heb ik niet en ja, dat is eigenlijk gewoon het beste inderdaad. Alles is uitgezocht, getest en goedbevonden door mensen met apparatuur, vaardigheden en ervaring om alles goed op elkaar af te stemmen. Ik moet mij daar als filter onwetende gewoon bij neerleggen en het recept volgen 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Philips tweeter in lbvs
Ja, mijn eerste gedachte is ook gelijk de vraag hoe gehecht je bent aan die Philips tweeters?
Oudere tweeters presteren naar mijn ervaring over het algemeen niet altijd even best
(er zijn ZEKER uitzonderingen).
Ook kunnen de toleranties soms ver uiteen lopen (zeker als ze al wat ouder zijn)
Dan kun je beter voor iets nieuws gaan of iets 2e hands zoeken wat beter past.
Met wat metingen van derden/datasheets zou je nog redelijk een filter kunnen maken in bv Boxsim/VituixCAD
Moet het perse de LBVS zijn, of mag het ook een iets modernere variant zijn?
Oudere tweeters presteren naar mijn ervaring over het algemeen niet altijd even best
(er zijn ZEKER uitzonderingen).
Ook kunnen de toleranties soms ver uiteen lopen (zeker als ze al wat ouder zijn)
Dan kun je beter voor iets nieuws gaan of iets 2e hands zoeken wat beter past.
Met wat metingen van derden/datasheets zou je nog redelijk een filter kunnen maken in bv Boxsim/VituixCAD
Moet het perse de LBVS zijn, of mag het ook een iets modernere variant zijn?
Re: Philips tweeter in lbvs
De charme van de LBVS is dat het een simpel en bewezen goed concept is. En iets moderners... tja, dit ontwerp is uit 2008, voor mij is dat bleeding edge modern.
En zo serieus zijn mijn plannen niet hoor. Ik ben gewoon wat aan het phi(lips)soferen...
En zo serieus zijn mijn plannen niet hoor. Ik ben gewoon wat aan het phi(lips)soferen...
Re: Philips tweeter in lbvs
Tsja, je hebt de tweeters al liggen, die Peerless woofertjes kosten iets van 2 tientjes het stuk dacht ik.
Er is niet veel wat je tegenhoud om een paar proefkastjes van MDF of spaanplaat te maken, en een wat te experimenteren met het filter.
Je zou wat kunnen proberen met de filters zoals in de PDF beschreven staan. stelt niet zoveel voor. een condensator en een spoel voor de tweeter.
Voor het laag zou je misschien het originele filter kunnen nemen. eventueel met kleine aanpassingen. gaat vooralsnog geen vermogen kosten.
Geluid zal er in ieder geval uitkomen.
Misschien is er iemand in de omgeving die mettertijd een paar metingen zal kunnen (en willen) doen.
Er is niet veel wat je tegenhoud om een paar proefkastjes van MDF of spaanplaat te maken, en een wat te experimenteren met het filter.
Je zou wat kunnen proberen met de filters zoals in de PDF beschreven staan. stelt niet zoveel voor. een condensator en een spoel voor de tweeter.
Voor het laag zou je misschien het originele filter kunnen nemen. eventueel met kleine aanpassingen. gaat vooralsnog geen vermogen kosten.
Geluid zal er in ieder geval uitkomen.
Misschien is er iemand in de omgeving die mettertijd een paar metingen zal kunnen (en willen) doen.
Re: Philips tweeter in lbvs
Alhoewel, het hout voor een kastje is niet veel goedkoper dan de tweeters. En niet iedereen heeft een grabbeldoosje filteronderdelen in huis.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Philips tweeter in lbvs
Zijn locatie is Groen/Geel. Dat moet te regelen zijn.ray5150 schreef:Geluid zal er in ieder geval uitkomen.
Misschien is er iemand in de omgeving die mettertijd een paar metingen zal kunnen (en willen) doen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Philips tweeter in lbvs
Ja hoor. Ik vernam trouwens uit betrouwbare bron dat je zowat op loopafstand zit.
Re: Philips tweeter in lbvs
Dat zou zo maar kunnen
. Wel, nogmaals bedankt voor het aanbod. Zodra mijn gedachtenspinsel vaste vorm aan heeft genomen neem ik contact met je op!
Met vriendelijke groet, Paul
Met vriendelijke groet, Paul
Re: Philips tweeter in lbvs
Bleeding edge….
Is dat iets vrouwelijks ofzo ?
Ik voel me eigenlijk heel erg oud nu...
Is dat iets vrouwelijks ofzo ?
Ik voel me eigenlijk heel erg oud nu...
Re: Philips tweeter in lbvs
Heet van de naald, gloednieuw et cetera.
Dat denk ik tenminste, ik schrijf ook maar over wat ik op engelstalige fora lees
Dat denk ik tenminste, ik schrijf ook maar over wat ik op engelstalige fora lees
Re: Philips tweeter in lbvs
Bleeding edge is een term die gebruikt wordt iets wat hypermodern is, nieuwste van het nieuwste....maar dan met kinderziektes er nog bij...afgeleide van 'leading edge' technology. De gedachte is dat early adopters ook degene zijn die de kinderziektes uit een product of systeem mogen halen voor de massa.
