EL84 PP UL bouwen
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Contacteer:
Re: EL84 PP UL bouwen
Dan moet je even de rode en de zwarte omdraaien zoals Anne voorstelde. Zal de trafo ook minder warm worden.
je bedoelt dat de massa dan op 10 en 11 komt en de rode op 9 en 12?
Heb ik gedaan en werkt, en de spanningen zijn iets hoger nu, weet niet of dat er mee te maken heeft maar heb nu 290v en 250v vorheen 280v en 245v
Heb ik gedaan en werkt, en de spanningen zijn iets hoger nu, weet niet of dat er mee te maken heeft maar heb nu 290v en 250v vorheen 280v en 245v
Laatst gewijzigd door peterl op vr 18 sep 2020, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Contacteer:
Ik bedoel de DC6 en niet de DC6TSoms kom je nog de Saturn 8 tegen Nog mooier.peterl schreef:Anne,
De draden staan op de stikker vermeld en kloppen precies, zouden ze soms uit polen komen![]()
De anoden zaten niet aan elkaar maar ik had de draad even verlengd en dat ziet er een beetje raar uit daar.
RaY; wat is er mis mee, ik had 2 gele of 2 groene kunnen nemen nu kan ik ze overal hetzelfde aansluiten en het zie er wel grappig uit zo.
Douwe; Ik kan niet thuis aankomen met van die enorme staande speakers, dus moet het bookshell worden van B&O deze hebben nog 88db/1m en staan op palen.
- douwebakker
- Contacteer:
Anne heeft het omcircelt. We hebben het nu wel over de voedingstrafo hoor.peterl schreef:je bedoelt dat de massa dan op 10 en 11 komt en de rode op 9 en 12?
Nog meer om te testen voor ik hem weer dichtschroef

- douwebakker
- Contacteer:
Klopt wel. De hoogspanningswikkelingen stonden parallel. Je had op die manier een enkele gelijkrichting. de gelijkrichters pakten alleen de positive helft van de voeding tegelijkertijd. Nu pakt de ene de positive helft en de andere de negative helft.als je nu op de twee rode draden meet zal er een hoge wisselspanning staan. 600 a 700Vpeterl schreef:Nog meer om te testen voor ik hem weer dichtschroef![]()
Zat dus omgekeerd, krijg je enkelfasige gelijkrichting met als gevolg lagere spanning en een flinke gelijkstroom komponent waar de trafo niet goed van wordtpeterl schreef:Nog meer om te testen voor ik hem weer dichtschroef![]()
Daarom had ik al gevraagd naar de 50 of 100Hz op de eerste elco.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 18 sep 2020, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoveel niet douwe, belast staat er 570v op.
Anne; ik wist niet hoe ik dat moest meten met de scope.
Anne; ik wist niet hoe ik dat moest meten met de scope.
Is dus 2x 285V.peterl schreef:Zoveel niet douwe, belast staat er 570v op.
Heet 270V te zijn, is bij volle last, kun je ook zien of ie overbelast is (minder dan 270V), moet de netspanning wel kloppen.
Kun je zien aan de afstand tussen de toppen van de zaagtand.Bij 100Hz is dat 10ms en bij 50Hz 20ms.Anne; ik wist niet hoe ik dat moest meten met de scope.
Anne
Anne, Ik heb de zaagtand gemeten en in 1 tand zitten 5 vakjes met 2msec en 5v ingesteld.
Ik voel me werkelijk een noob. heb hier nooit eerder mee gewerkt.
Ik voel me werkelijk een noob. heb hier nooit eerder mee gewerkt.
Dat klopt dus, 100Hz , elke 1/100 seconde opnieuw.peterl schreef:Anne, Ik heb de zaagtand gemeten en in 1 tand zitten 5 vakjes met 2msec en 5v ingesteld.
Mooie oefening danIk voel me werkelijk een noob. heb hier nooit eerder mee gewerkt.
Anne
Je hebt maar een verwarrende Meterpeterl schreef:op de beide rode 0,5 v, maar ac meten met deze meter is lastiger geeft nooit 0 aan(staat boven true RMS, geen idee wat dat betekent
Gelukkig heb je een scoop Peter
Als je de meting niet vertrouwd op de scoop de top top waarde meten deel dat door 2 en dat maal 0.7
Bijvoorbeeld van het lichtnet 220 of 230 denk eraan de probe op 10x verzwakken zetten
Dus stel dat je 640 volt Top Top meet deel dit door 2 is 320 volt dit x 0.7 =224 volt
Dan heb je een normale Volt meting , misschien helpt dit als je het niet vertrouwd
Maar misschien beter eerst op een lagere spanning proberen De gloeispanning bijvoorbeeld 6.3 Volt
Dan meet je weer de Top Top waarde is 18 volt als het klopt 18 /2 is =9 x0.7 =6.3
Je kan ook alleen de Top waarde meten als je dat makkelijker vind
Dan sla je dat door 2 delen over .
Zo kan je de twijfelachtige meter controleren met de scoop Peter
DAnk je Bert, Ik heb nog geen probe, wel besteld maar duurt even, heb het nu gedaan met de meetpennen.
Och dan kan je inderdaad weinig met de scoop Al die rare plaatjes kunnen gewoon verzaakt zijn door elektromagnetische storing via de meetsnoeren op de scooppeterl schreef:DAnk je Bert, Ik heb nog geen probe, wel besteld maar duurt even, heb het nu gedaan met de meetpennen.
Wachten we af op de goede metingen
- douwebakker
- Contacteer:
Dat ziet er prima uitpeterl schreef:Hier een foto van het uiterlijk van de versterker.
Heel netjes absoluut. Heb je de temperatuur van de voedingstrafo nu onder controle?
Ik heb nog geen vergelijkings materiaal, vergeleken met mijn surround systeem wat licht, zit wel bas in maar veel minder dan in zo'n subwoofer.douwebakker schreef:Verdorie, dat ziet er fraai uit Peter. Klinkt het een beetje?
Douwe
Dus lastig vergelijken .
Pcdc; vanavond de voedingsdraden omgedraaid maar de trafo was nog 80gr dus morgen weer testen.
- douwebakker
- Contacteer:
Je kunt het eigenlijk niet met zo'n HK set vergelijken. Vaak wordt de bass door de subwoofer zwaar overdreven. Een buizenversterker klinkt daarintegen veel transparanter. Welke boxen gebruik je nu?
Ik heb nu van de buurman een paar bowers and wilkins DM22 er achter.
Dat laatste klopt zeker dat hij transparanter klinkt.
Dat laatste klopt zeker dat hij transparanter klinkt.
Een mooi klassiek uitzicht !
Is de gevoeligheid van de ingang voldoende ?
Anne
Is de gevoeligheid van de ingang voldoende ?
Anne
Meer dan, ik was er een beetje bang voor, met de telefoon houd het niet over, maar met de cd speler kan ik hem niet boven 50% zetten en dan gaat het al flink tekeer in de huiskamer. Ik wil er straks nog een losse ontvanger bij kopen, de luidsprekers die er nu achter zitten zijn dacht ik ook 86db.
Ziet er keurig uit Peter!
Setje knappe gevoelige speakers er aan je bent het mannetje
Setje knappe gevoelige speakers er aan je bent het mannetje