Mooi stuk Bert, maar ik heb dus nog geen echte blokspanning gezien alleen een sinus en een combinatie van blok die meer samensmelt tot sinus. zijn dus geen verticale rechte lijnen maar wat diagonaal.OpaBert schreef:https://verstraten-elektronica.blogspot ... ulsen.html
Paul Edit Peter kijk een even een paar minuutjes naar deze uitleg
Dan kun je al veel zien aan de Blok wat en waar het fout gaat
EL84 PP UL bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL bouwen
Is goed voor 240mA wisselstroom en dat geeft 150mA gelijkstroom.peterl schreef:Hij is 2x 120ma volgens de gegevens, begreep van Anne toen dat dat meer dan genoeg was.
De versterker trekt ong 160mA, iets teveel. Maar de trafo is niet volledig gebruikt (2x 50V/120mA en 6V/5A waarvan maar 3,6A nodig), moet geen probleem zijn.
Anne
anne, heb de meting op 1 set getest;
6 en 7 losgekoppeld.
6-13=0
6-9=0
7=-12=0
7-10=0
7-13=256
6-12=256
6-10=122
9-13=122
10-12=133
7-9=133
6 en 7 losgekoppeld.
6-13=0
6-9=0
7=-12=0
7-10=0
7-13=256
6-12=256
6-10=122
9-13=122
10-12=133
7-9=133
Laatst gewijzigd door peterl op do 17 sep 2020, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Contacteer:
Klopt dat wel Anne? Die 270V wikkelingen staan min of meer in serie. Dan kun je die stromen toch niet optellen?Ah!buis schreef:Is goed voor 240mA wisselstroom en dat geeft 150mA gelijkstroom.peterl schreef:Hij is 2x 120ma volgens de gegevens, begreep van Anne toen dat dat meer dan genoeg was.
De versterker trekt ong 160mA, iets teveel. Maar de trafo is niet volledig gebruikt (2x 50V/120mA en 6V/5A waarvan maar 3,6A nodig), moet geen probleem zijn.
Anne
Anne bedoelt dat beide wikkelingen 120ma leveren. dus 2x 120ma,dus hebben 4 buizen 120ma en de andere 4 120ma.RobertD schreef:Klopt dat wel Anne? Die 270V wikkelingen staan min of meer in serie. Dan kun je die stromen toch niet optellen?Ah!buis schreef:Is goed voor 240mA wisselstroom en dat geeft 150mA gelijkstroom.peterl schreef:Hij is 2x 120ma volgens de gegevens, begreep van Anne toen dat dat meer dan genoeg was.
Anne
Zag dat de el84 48ma p/st trekken
de ecc82 10ma
Dus totaal 110ma
Als Anne het gecontroleerd heeft en jij geen veranderingen hebt gedaan waar hij geen weet van heeft zit het wel goed
- RobertD
- Contacteer:
Met een dubbele half-wave rectifier leveren de twee wikkelingen om de beurt stroom, niet allebei tegelijk. Daarom mijn vraagteken hierbij.
Om eventueel je trafo temperatuur te verlagen zou je even De el84ers uit de voeten te halen
De rest laten zitten Dan moet de trafo minder warm worden
Als je er een lekke elco in kun je die zo ook wel vinden , die moet warm worden , want ik vind het verontrustend dat die trafo 80 graden wordt Dat is Echt heet
De rest laten zitten Dan moet de trafo minder warm worden
Als je er een lekke elco in kun je die zo ook wel vinden , die moet warm worden , want ik vind het verontrustend dat die trafo 80 graden wordt Dat is Echt heet
Peter, je geeft aan dat de EL84’s 48mA trekken en de ECC’tjes 10mA?
Heb je dat feitelijk vastgesteld of in de datasheet gelezen? Voor EL84 is 48mA de max. In klasse AB ga je dat niet halen.
Mvg, Paul
Heb je dat feitelijk vastgesteld of in de datasheet gelezen? Voor EL84 is 48mA de max. In klasse AB ga je dat niet halen.
Mvg, Paul
Uit de data sheet gehaald Paul, ik heb ook een mail naar Jan Weustens gestuurd met de vraag over de hoge temperatuur, kijken wat daar uit komt.
Idd om beurten zodat het hetzelfde is als de twee parallel en een brug erachter.Er is 0,6V extra verlies bij een brug terwijl bij de twee fase gelijkrichter is het verlies in de trafowikkeling weer iets groter.RobertD schreef:Met een dubbele half-wave rectifier leveren de twee wikkelingen om de beurt stroom, niet allebei tegelijk. Daarom mijn vraagteken hierbij.
Anne
De stroom door de EL84 is hier iets minder dan 40mA (klasse AB) en elke triode ong 2,5mA.Pcdg schreef:Peter, je geeft aan dat de EL84’s 48mA trekken en de ECC’tjes 10mA?
Mvg, Paul
Anne
De aansluitingen zijn dus idd heel anderspeterl schreef:anne, heb de meting op 1 set getest;
6 en 7 losgekoppeld.
6-13=0
6-9=0
7=-12=0
7-10=0
7-13=256
6-12=256
6-10=122
9-13=122
10-12=133
7-9=133
Hier hoe het zou moeten.
Anne
Ik zet er nog even de originele onder.
Wil je nu beweren dat het schema wat er bij geleverd is niet klopt Anne.
Kan ik dat zonder problemen op jouw manier aansluiten?
En die stippellijnen bedoel je daar mee dat ik kruislings moet aansluiten?
- douwebakker
- Contacteer:
Kijk, zo is het logisch. Het zijn twee kamers. Je gaat toch niet via een andere kamer naar buiten?Ah!buis schreef:De aansluitingen zijn dus idd heel anderspeterl schreef:anne, heb de meting op 1 set getest;
6 en 7 losgekoppeld.
6-13=0
6-9=0
7=-12=0
7-10=0
7-13=256
6-12=256
6-10=122
9-13=122
10-12=133
7-9=133![]()
Hier hoe het zou moeten.
Anne
Douwe
Klopt idd niet.De stippellijn was een hulpje om een overzicht te krijgen van de wikkelingen, niks van aantrekken.peterl schreef:Ik zet er nog even de originele onder.
Aan sluiten + aan + en a met bijbehorende g2 aan elke buis.
Anne
Is toch
dat ze er een fout bedrading,s schema bij leveren
Denk dat je jezelf momenteel op zit te vreten hier over
Blij dat Anne dit ziet

Blij dat Anne dit ziet
Er kan met het aansluiten van de voedingstrafo ook nog wat verkeerd gaan.
Op de eerste elco, nog voor de smoorspoel, staat een zaagtandvormig signaal.
Als de trafo goed is aangesloten is dat 100Hz, verkeerd wordt 't 50Hz.
Voor de zekerheid nazien ? Wel voorzichtig met die 300V !
Anne
Op de eerste elco, nog voor de smoorspoel, staat een zaagtandvormig signaal.
Als de trafo goed is aangesloten is dat 100Hz, verkeerd wordt 't 50Hz.
Voor de zekerheid nazien ? Wel voorzichtig met die 300V !
Anne
Het zag er al wat verdacht uit, was Douwe ook opgevallen.OpaBert schreef:Is tochdat ze er een fout bedrading,s schema bij leveren
Blij dat Anne dit ziet![]()
Dit had ik toch niet verwacht van Jan Wuestens
Anne
ga beginnen met 1 UGT om te bouwen en zien wat dat oplevert en dan de 2e.
Morgen dan he.
Ik heb de draden naar de alps potmeter van de keuzeschakelaar ook nog in een afgeschermde kabel gedaan.
Bedankt Anne
Morgen dan he.
Ik heb de draden naar de alps potmeter van de keuzeschakelaar ook nog in een afgeschermde kabel gedaan.
Bedankt Anne
- douwebakker
- Contacteer:
Inderdaad Anne, zie ook mijn post op 31-8. Maar het klopt toch ook niet dat een fabrikant verkeerde informatie geeft. Persoonlijk meet ik altijd de spullen na, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.Ah!buis schreef:Het zag er al wat verdacht uit, was Douwe ook opgevallen.OpaBert schreef:Is tochdat ze er een fout bedrading,s schema bij leveren
Dit had ik toch niet verwacht van Jan Wuestens![]()
Anne
Douwe
Ik denk niet dat Jan dit zelf gedaan heeft maar een medewerkerAh!buis schreef:Het zag er al wat verdacht uit, was Douwe ook opgevallen.OpaBert schreef:Is tochdat ze er een fout bedrading,s schema bij leveren
Dit had ik toch niet verwacht van Jan Wuestens![]()
Anne
Edit de spot met griep verwijdert Dat moet ik niet doen
Ik heb nog even nadat ik 6 en 13 heb doorverbonden gemeten en dan komt er dit uit, klopt dat?
- douwebakker
- Contacteer:
Denk dat het zo wel klopr Peter. Er zit nog een klein meetfoutje in maar dat stelt niet zoveel voor. 121+132 kan niet 256 zijn. Misschien een leesfout of een afwijking in je meter.
Douwe
Douwe
Dit was het antwoord van Jan Weustens,
Guten Morgen,
hier die Temperaturinfo, aktuelle Trafos mit modernen Isoliermaterialien laufen ganz anders, als die Trafos der 1950er...
Bei Nennlast darf der Trafo bei 40°C
Umgebungstemperatur bis zu 130°C warm werden. (Isolierstoffklasse B) Die Drähte sind Isolierstoffklasse H und gehen bis 180°C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system
Wenn man den "kühler" baut wird er deutlich größer bei der Leistung und, logisch, deutlich teurer...
Guten Morgen,
hier die Temperaturinfo, aktuelle Trafos mit modernen Isoliermaterialien laufen ganz anders, als die Trafos der 1950er...
Bei Nennlast darf der Trafo bei 40°C
Umgebungstemperatur bis zu 130°C warm werden. (Isolierstoffklasse B) Die Drähte sind Isolierstoffklasse H und gehen bis 180°C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system
Wenn man den "kühler" baut wird er deutlich größer bei der Leistung und, logisch, deutlich teurer...