Van de draaitafel naar de dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door hannesie »

Shadow schreef:
Waarom zou het alleen met Android niet goed werken? Gebruikt Aurelic alleen Apple app?
Daarom vind ik Spotify Connect dus zo fijn, werkt gewoon met alles.
Is er ook niet een optie voor een UPnP, of via een PC webinterface?

Als je hem gebruikt i.c.m. ROON , dan moet het wel kunnen met Android.
Met BubbleUPnP werkt het wel, volgens de gegevens, https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/ ... eupnp-app/

Maar....... is dan zoiets, met eventueel een nette voeding er bij niet een optie?
https://www.thomann.de/nl/swissonic_had_1.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Maar....... is dan zoiets, met eventueel een nette voeding er bij niet een optie?
https://www.thomann.de/nl/swissonic_had_1.htm
Zo te zien werkt dat ding niet stand alone. En heb je een USB-dinges nodig (PC) om hem in te stellen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door dre »

Ja,dat zijn prijzen!
Maar dat kost een fraaie dac of streamer ook.........

Ik zie dan voor me:een DSP die je i.c.m.een testplaat volledig naar smaak ik kan regelen.
Volledig instelbare capaciteit en weerstand.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Leeuwarden »

Dre, ik begreep van jou dat de Altair ook als stand alone streamer/dac is te gebruiken. Is het dan niet een optie om je huidige voorversterker te upgraden cq modificeren naar iets beters?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door dre »

Die is al gemodificeerd.....
En nog hoger op de ladder vind ik nu geen optie.
Daar luister ik nu echt te weinig voor.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door John P »

Kun je geen evalutieboard in een kastje stoppen?
https://www.digikey.com/products/en/dev ... s-adcs/791
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat dit vrij simpel op te lossen is met een dubbelpolige wisselschakelaar aan de ingang van de eindversterker. MC op de ingang, en NC en NO op de voorversterker en de streamer.
Natuurlijk gaat er geroepen worden dat dat niet audiofiel is, mwah, chique Italiaans kastje eromheen, WBT en Furutech chassidelen en stekkers, hoogwaardig gasgevuld relais, ingebouwd klein voedinkje met 317, indicatie Led's, Kees die een paar paneeltjes graveerd/laserd.

Een meier of 4 ben je zo daaraan kwijt. :lol:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Jerommel »

dre schreef:
Pjotr schreef:
Eigenlijk is dit voor jou wel een erg niet-audiofiele omweg Dre: Analoog --> Digitaal --> Digitaal volume knopje --> Terug naar analoog. Alleen omdat je een nieuwe streamer hebt? :shock:
Tja,soms is het niet anders......
En de draaitafel verkopen heeft geen zin,want daar krijg je echt gee r**t meer voor.
Nou, dat was een jaar of 10 geleden wel zo inderdaad, maar nu betaal je het dubbele of meer voor een gebruikte draaitafel.
Zelfs een Marlux halfautomaat is nu weer geld waard.
Technics DD tafels ook.
Thorens, enz..

Maar anders rip je je vinyl eerst naar flac ofzo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

Jerommel schreef:
Maar anders rip je je vinyl eerst naar flac ofzo.
Dat is toch niet anders? Heeft ie nog steeds een hoog kwalitatieve AD converter nodig........... Ik denk wel dat het achter elkaar rippen van plaatjes toch een andere beleving is dan af een toe een plaatje opzetten en draaien :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door ray5150 »

Had Philips niet ooit een systeem ontwikkeld om vinyl met een laser af te tasten ?
Is volgens mij nooit verder gekomen dan enkele prototypes...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

Dat waren Japanners Ray..... Is i.d.d. nooit een succes geworden. Hoofdzakelijk omdat het systeem nogal storingsgevoelig was en prijzig..... Meen iets va FL6000 destijds. Was trouwens een analoog ding.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 13 sep 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door ds23man »

Digitale afdruk? Reflectiespray er over en dan een Hires foto die je omzet naar een digitale stream. Als het in de tandheelkunde kan, moet een lp niet zo moeilijk zijn.

https://www.knmt.nl/nieuws/intra-orale- ... kele-jaren
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Digitale afdruk? Reflectiespray er over en dan een Hires foto die je omzet naar een digitale stream. Als het in de tandheelkunde kan, moet een lp niet zo moeilijk zijn.

https://www.knmt.nl/nieuws/intra-orale- ... kele-jaren
Psies, opvreten die LP's en goed kauwen Dre!

Het is trouwens al een ouwetje: https://www.cs.huji.ac.il/~springer/Dig ... index.html Maar ik denk dat Dre niet helemaal nog tevreden zal zijn m.b.t. de geluidskwaliteit :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door hannesie »

Ik heb een kastje van NAD, en kan dan wel naar USB uit, zouden we een keertje kunnen proberen.
RCA in, en dan naar de G1 USB in
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door dre »

Jerommel schreef:
dre schreef:
Pjotr schreef:
Eigenlijk is dit voor jou wel een erg niet-audiofiele omweg Dre: Analoog --> Digitaal --> Digitaal volume knopje --> Terug naar analoog. Alleen omdat je een nieuwe streamer hebt? :shock:
Tja,soms is het niet anders......
En de draaitafel verkopen heeft geen zin,want daar krijg je echt gee r**t meer voor.
Nou, dat was een jaar of 10 geleden wel zo inderdaad, maar nu betaal je het dubbele of meer voor een gebruikte draaitafel.
Zelfs een Marlux halfautomaat is nu weer geld waard.
Technics DD tafels ook.
Thorens, enz..

Maar anders rip je je vinyl eerst naar flac ofzo.
Wat zal een Acoustic Signature Challenger MK1 met Bluenote B5 titanium met een Benz Micro Ace SL en een zelfbouw Pass Labs Pearl MK2 waard zijn....

Terwijl ik dit op schrijf merk ik al dat ie niet weg gaat. :lagge:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door dre »

Precies op 1 ding na ! :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door hannesie »

De PRIJS..............??

Als je wilt kun je in ieder geval dat NAD je van mij uitproberen, dan weet je of zo iets ook werkt.

https://avblog.nl/nad-pp3-platenspeler- ... r-met-usb/
Dat kan dan met line in naar USB out en een BB chipje.
Je hoeft dus niet de phonotrap te gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

Daar heeft Dre het helemaal niet over gehad......... dus geen eisen :D Evenals wat voor digitale interface het nou eigenlijk zijn moet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door hannesie »

Dit zijn ook pro apparaten, 24/192
https://www.thomann.de/nl/rme_adi_2_fs.htm
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door dre »

Ik denk dat een beetje transparant klinkende ADC behoorlijk wat kost......
Aangezien het verschil tussen de streamer en de voorversterker erg klein is,laat ik het voorlopig even zo.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

Yep. Daarentegen kost een fraai klinkend dacje bijna geen drol meer tegenwoordig: https://www.hifistudio79.nl/topping-e30 ... ilver.html Wel een goede voeding er aan knopen :D Hé, verhip zoiets ligt er nog van de HK-Dac :mrgreen:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door John P »

Pjotr schreef:
Yep. Daarentegen kost een fraai klinkend dacje bijna geen drol meer tegenwoordig: https://www.hifistudio79.nl/topping-e30 ... ilver.html Wel een goede voeding er aan knopen :D Hé, verhip zoiets ligt er nog van de HK-Dac :mrgreen:
Ik heb hem in huis gehad en weer weg gedaan. Hij is goed maar heeft een teruggehouden hoog, het moet net in je set passen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van de draaitafel naar de dac

Bericht door Pjotr »

Heb je ook met de diverse filterinstellingen gespeeld? Ik heb hem voor bij de TV op de decoder, samen met een CA en dat bevalt prima! :rock: Vind hem wel een vrij natuurlijk rustig geluid hebben. Zoals gezegd, je moet hem wel netjes extern voeden.
Plaats reactie