Stilte door de storm
Moderator: Beheerdersteam
Stilte door de storm
De laatste maanden hebben we bij de provincie verschillende klachten gekregen over meer verkeerslawaai ná het aanbrengen van nieuwe asfalt deklagen.
In eerste instantie vond ik dat vreemd, omdat dat eigenlijk niet kan, en eigenlijk ook niet zo is.
Nu blijkt het dat het geluid van een nieuwe weg vooral anders is. En dat valt de mensen op waardoor er opnieuw de aandacht op wordt gevestigd. Mensen hebben ook thuis gezeten en hebben meer tijd om zich te storen aan zaken die anders als normaal zou zijn aanvaard. De verandering wekt irritatie en bingo; weer een mail met naam en telefoonnummer in het afhandelverzoek.
De storm vond ik wel een leuke analogie voor de gevolgen van de corona in de afgelopen maanden.
Doordat mensen meer thuis zaten was er minder autoverkeer en veel minder vliegverkeer. Naast een schone en blauwe lucht leverde dat ook een veel lager niveau van het omgevingsgeluid op.
Door dat lage niveau was er naast een andere klank ook een groter contrast met het achtergrondniveau.
Een laag achtergrondniveau kan ook positief werken op de kwalitatieve ervaring van je muziekinstallatie. Een van de redenen waarom muziek 's nachts vaak beter klinkt dan overdag.
Ik vraag me af of dat de afgelopen tijd ook zo is ervaren. Of heeft het niet merkbaar uitgemaakt.
In eerste instantie vond ik dat vreemd, omdat dat eigenlijk niet kan, en eigenlijk ook niet zo is.
Nu blijkt het dat het geluid van een nieuwe weg vooral anders is. En dat valt de mensen op waardoor er opnieuw de aandacht op wordt gevestigd. Mensen hebben ook thuis gezeten en hebben meer tijd om zich te storen aan zaken die anders als normaal zou zijn aanvaard. De verandering wekt irritatie en bingo; weer een mail met naam en telefoonnummer in het afhandelverzoek.
De storm vond ik wel een leuke analogie voor de gevolgen van de corona in de afgelopen maanden.
Doordat mensen meer thuis zaten was er minder autoverkeer en veel minder vliegverkeer. Naast een schone en blauwe lucht leverde dat ook een veel lager niveau van het omgevingsgeluid op.
Door dat lage niveau was er naast een andere klank ook een groter contrast met het achtergrondniveau.
Een laag achtergrondniveau kan ook positief werken op de kwalitatieve ervaring van je muziekinstallatie. Een van de redenen waarom muziek 's nachts vaak beter klinkt dan overdag.
Ik vraag me af of dat de afgelopen tijd ook zo is ervaren. Of heeft het niet merkbaar uitgemaakt.
Re: Stilte door de storm
Ik ervaar ook juist op de een of andere manier een rustiger omgeving, ook met mensen die thuis werken i.p.v. met de auto naar het werk rijden.
Dat moet ik dan wat verklaren, ik woon op een woonerf, en dicht bij de in/uitgang, en bijna alle auto's rijden dan langs je huis.
Dat in acht nemende, ervaar ik wat minder verkeer lijkt het, en ook minder gestrest rijden in mijn beleving.
Voor de audio is het overdag ook best wel lekker, maar in de avond ook, nu zelfs op een laag niveau een Madeleine Peyroux, lekker voor het slapen gaan.
De karaktereigenschappen van mensen zijn in deze tijd eerder duidelijk, gezien ook reacties op de sociale media.
Dat moet ik dan wat verklaren, ik woon op een woonerf, en dicht bij de in/uitgang, en bijna alle auto's rijden dan langs je huis.
Dat in acht nemende, ervaar ik wat minder verkeer lijkt het, en ook minder gestrest rijden in mijn beleving.
Voor de audio is het overdag ook best wel lekker, maar in de avond ook, nu zelfs op een laag niveau een Madeleine Peyroux, lekker voor het slapen gaan.
De karaktereigenschappen van mensen zijn in deze tijd eerder duidelijk, gezien ook reacties op de sociale media.
Re: Stilte door de storm
Vanuit innerlijke rust klinkt mijn installatie altijd beter en omgevingslawai maakt onrustig. Ook verpest die de vervormingsmeting. Maar na een ingespannen dag werken, klinkt zelfs op een stille avond zonder omgevingslawaai muziek bij mij schel.
Re: Stilte door de storm
Kortom, de beste upgrade voor je installatie is het opsteken van een joint als je muziek gaat luisteren 
Re: Stilte door de storm
Toch wen je daar ook weer aan.satefan schreef:Kortom, de beste upgrade voor je installatie is het opsteken van een joint als je muziek gaat luisteren
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Stilte door de storm
Waar hebben jullie het over ? wacht tot knetterende motorfiets voorbij is
Re: Stilte door de storm
Ja asfalt begrijp ik. Sinds dat spul hier voor de deur niet meer in het weiland eindigt hebben we veel meer herrie van motorfietsen met een kort uitlaatje... En 'avonds/'nachts klinkt dat harder dan dan overdag lijkt het.
Re: Stilte door de storm
Dat is ook dan zoiets. Zelf dan meegemaakt dat iemand in een andere wijk ging wonen, en niet in de gaten had dat dat wel eens een probleem kon worden. Hij komt dan uiteraard overdag kijken naar een huis, het bevalt en koopt het huis.
Maar toen hij er in ging wonen, bleek dat in de avond en nacht het geluid van de randweg toch wel erg indringend was, terwijl dat overdag niet was opgevallen.
Hij heeft zich na jaren strijd er bij neergelegd, dat het zijn eigen schuld en opgefokte irritatie was geworden, maar wel met hulp van de zieleknijper.
Maar toen hij er in ging wonen, bleek dat in de avond en nacht het geluid van de randweg toch wel erg indringend was, terwijl dat overdag niet was opgevallen.
Hij heeft zich na jaren strijd er bij neergelegd, dat het zijn eigen schuld en opgefokte irritatie was geworden, maar wel met hulp van de zieleknijper.
Re: Stilte door de storm
Wij hebben eens grote problemen gehad na oplevering van appartementencomplex aan een bosrand. Er waren heel veel klachten over geluidsoverlast van de buren. Er is uitgebreid gemeten en het bleek dat de eisen ruimschoots werden gehaald. Het lage niveau van de geluidsbelasting van buiten leidde ertoe dat alle kleine geluidjes van de buren opeens te horen waren. Dus ga dat maar eens uitleggen aan de boze huizenbezitters: U heeft last van geluidsoverlast omdat het buiten zo stil is.
Re: Stilte door de storm
In het extreme doorgetrokken. Tijdens een vakantie in Oostenrijk lag ik 's nachts in bed. Ik hoorde een vreemd pulsend geruis dat ik nog nooit eerder had gehoord. Na wat nadenken realiseerde ik me dat het best wel eens het geluid kon zijn van het ruisen van het bloed door de aderen in mijn hoofd.
Re: Stilte door de storm
Ja, ik kreeg ook het idee dat mevrouw maar half geloofde wat ik haar vertelde.John P schreef:... Dus ga dat maar eens uitleggen aan de boze huizenbezitters: U heeft last van geluidsoverlast omdat het buiten zo stil is.
Ben ik zelf natuurlijk ook onderdeel van het grote complot.
Re: Stilte door de storm
Goed dat je dan niet op een berg geklommen ben. Bij windstil weer was je je een ongeluk geschokken van het kraken van je jasrichard schreef:In het extreme doorgetrokken. Tijdens een vakantie in Oostenrijk lag ik 's nachts in bed. Ik hoorde een vreemd pulsend geruis dat ik nog nooit eerder had gehoord. Na wat nadenken realiseerde ik me dat het best wel eens het geluid kon zijn van het ruisen van het bloed door de aderen in mijn hoofd.
