de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door ds23man »

Ik zie vnl een idiooooooooot dikke poolplaat. :shock:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Heb je iets tegen polen? ;-)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Met een underhung system heb je een giga dikke poolplaat nodig voor een flinke x-max. Met een normale maat magneet is het veld dan relatief zwak en door de korte spoel de aandrijving ook, resulaat een hoge Q maar dat is voor een OB geen issue.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OWC »

Walt schreef:
Met een underhung system heb je een giga dikke poolplaat nodig voor een flinke x-max. Met een normale maat magneet is het veld dan relatief zwak en door de korte spoel de aandrijving ook, resulaat een hoge Q maar dat is voor een OB geen issue.
Sterker nog ,dat is het hele idee hierachter.
Een speaker van dit formaat zou normaliter juist een dubbele magneet hebben.
In dit geval is die andere magneet gewoon weggelaten om juist een hogere Qt te krijgen.
Om toch die xmax te kunnen leveren heb je echter nog wel dezelfde hoeveelheid ruimte nodig.

Meer ruimte rond de spoel zorgt sowieso voor minder vervorming en kan ook beter met de warmte overweg, mits ze dat goed doen uiteraard.

Dit is dan eerder een extended front plate om de ruimte op te vangen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Mijn AT mids zijn ook van het underhung type, dit klinkt beter dat de overhung versie van dezelfde mid, ik geloof gelijk dat deze underhung woofers zeer goed klinken, wat Jeroen ook al had gehoord.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shadow »

Als jij ergens 'underhung' leest dan kan je dag al niet meer stuk...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Als jij ergens 'underhung' leest dan kan je dag al niet meer stuk...
Pas maar op Joram, anders ontspoort dit draadje ook nog..... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Heren, hou die rust...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Walt schreef:
Met een underhung system heb je een giga dikke poolplaat nodig voor een flinke x-max. Met een normale maat magneet is het veld dan relatief zwak en door de korte spoel de aandrijving ook, resulaat een hoge Q maar dat is voor een OB geen issue.
100% van de spoel zit in het magneetveld, dat lijkt me wat betreft de aandrijving vanwege de spoel het maximaal haalbare.
Bij een conventioneel systeem zit een groot deel van de spoel buiten het magneetveld, deze geeft geen bijdrage aan de aandrijving (niet helemaal waar).

Wat is beter; 6 mm poolplaat en 12 mm spreekspoel of 12 mm poolplaat en 6 mm spreekspoel? voor beide zou je zeggen 6 mm lineaire slag (top-top). Bij het verlaten van de luchtspleet hebben beide spreekspoelen nog 6 mm voor ze er helemaal uit zijn. Dan heeft de korte spreekspoel nog het voordeel van het lagere gewicht. Als je de spreekspoel nog korter maakt zal de lineaire slag iets groter worden, maar heeft de spoel eerder het magneetveld verlaten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Bij de overhung zit er steeds een ander stuk van de spoel in het magneetveld, dit gaat gepaard met locale wervel stromen welke niet linieair gedrag veroorzaken. De underhung is klankmatig beter, maar eist meer materiaalinzet waardoor je het weinig ziet bij konus drivers. Voor tweeters is underhung gewoon standaard.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Het nadeel van die lange luchtspleet is dat een groot gedeelte van de luchtspeet niet bijdraagt aan de aandrijving. Maar daar moet wel een magneetveld zijn. Dus of het effectieve veld is veel zwakker of een gigantische magneet (duur!) Het moet toch uit de lengte of uit de breedte komen. Ben het er wel mee eens dat underhung klankmatig fraaier is in het algemeen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Mooi om te zien dat het een underhung motor systeem is. Dat verklaart deels de hoge mate van detail.
Echter AE woofers zijn ook underhung maar die klinken als blubber (heb ik gehoord bij Kyron op High End Munchen). Dit werd bevestigd door Leon, die er twee ongebruikt in de hoek heeft staan. En die dingen zijn ook aardig aan de prijs.
Daarom was ik zo verrast. Deze woofers zijn niet goedkoop, maar van wat ik aan woofers heb gehoord, en dat zijn er aardig wat, heb ik niet deze combinatie van diepgang, detail en schoonheid van geluid gehoord voor deze prijs. De AudioTechnology 15" woofers met dubbele magneet in onze Daudio S1 komen nog verder qua prestaties, maar die zijn twee keer zo duur (overhung dus ook hier moet je weer concluderen underhung zegt niet alles, de ene keuze om ideaal te benaderen leidt vaak tot een compromis op een andere plek).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Denk ook wel dat in dit verband woofers een heel eigen tak van sport is. Wat ik aan mids en breedbanders met underhung gehoord heb klonk in het algemeen toch wel erg fijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Bij breedbanders is iedere gram gewicht ook mooi meegenomen. En zal het gebrek aan de vervorming door wervelstromen waarschijnlijk ook eerder merkbaar zijn.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

De AT woofers zijn 3x zo duur toch? 767 ex BTW en verzendkosten. En zonder extra magneet nog. Hoe groot is het verschil in (audio) kwaliteit?

Welke AE woofers werden hierboven bedoeld? De Dipole15? Of IB15? De IB18 schijnt ook wel aardig te werken in open baffle.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

@Fedde : kom lekker een keer luieren , je woont om de hoek :)

Vandaag bordjes voor de F12's gemaakt en gemonteerd.
Zo , koud uit de doos, is mijn eerste indruk : verbazingwekkend !

Eerlijk gezegd heb ik dit een 12 inch nog nooit horen doen.
Tweetertje bijschakelen levert iets meer ruimtelijkheid op .

En variatie met XO waardes levert alleen maar verslechtering op.
Dat betekent dat nu 4 Lii Fr drivers op precies hetzelfde XO draaien.

Wat wel noodzakelijk is :
Een soort van snelbevestiging voor de topborden.
En een opbergsysteem voor de borden.
Nu liggen ze op de zitbanken in mijn luisterruimte en dat is niet ideaal.


enkele foto's bijgevoegd.

mvgr. Leon
Bijlagen
IMG_0112 - kopie.jpg
IMG_0112 - kopie.jpg (25.71 KiB) 301 keer bekeken
IMG_0113.jpg
IMG_0113.jpg (25.73 KiB) 301 keer bekeken
IMG_0114.JPG
IMG_0115.JPG
IMG_0116.JPG
IMG_0117.JPG
IMG_0117.JPG (26.74 KiB) 301 keer bekeken
IMG_0118.JPG
IMG_0118.JPG (23.26 KiB) 301 keer bekeken
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Nu ben in ook benieuwd hoe ze klinken als ik ze monteer!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Fedde schreef:
De AT woofers zijn 3x zo duur toch? 767 ex BTW en verzendkosten. En zonder extra magneet nog. Hoe groot is het verschil in (audio) kwaliteit?

Welke AE woofers werden hierboven bedoeld? De Dipole15? Of IB15? De IB18 schijnt ook wel aardig te werken in open baffle.
Het verschil in audiokwaliteit met de AT is moeilijk te benoemen. Net zoals niet iedereen de AT mids het beste vindt klinken zal dat ook voor de woofers zo gelden. Voor mij is er niks beters, het meest natuurlijk klinkend mid en laag dat ik ooit heb gehoord met extreme transparantie. Totaal geen kleuring. En nooit kil van klank, uitstekend in staat om warmte weer te geven. Geen randje op stemmen als dat niet in de opname zit (wat scanspeak dus wel doet). Dat vind ik fantastisch, is alleen niet voor ieders smaak weggelegd. Maar de Lii 15" staat op mijn lijstje, hij is goed genoeg om met de absolute top mee te kunnen. Van AE in de Kyron die ik heb gehoord waren dat de Dipole12 drivers.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

leonidas schreef:
@Fedde : kom lekker een keer luieren , je woont om de hoek :)
Klopt! Bedankt voor de uitnodiging, kom ik zeker op terug...

Ik ben overigens nog steeds prima happy met de PAP neo woofers, ze kunnen overtuigend pauken, basdrum en toms weergeven. Lekker droog en strak laag. Maar ik zou nog wel wat lager willen zonder kracht en snelheid in te leveren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Fedde schreef:
leonidas schreef:
@Fedde : kom lekker een keer luieren , je woont om de hoek :)
Klopt! Bedankt voor de uitnodiging, kom ik zeker op terug...
Lekker samen op de bank een middagje helemaal niks doen. Biertje erbij; heerlijk.
Wat wel noodzakelijk is :
Een soort van snelbevestiging voor de topborden.
Is klittenband een idee? Je hebt dan waarschijnlijk ook enige ontkoppeling van de trillingen tussen het bord en het frame. Dat zou zowel positief als negatief kunnen werken.
Klittenband kan in ieder geval heel sterk zijn.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Ik vondt dit wel een interessante. Paar rubber dopjes tussen het bord en het frame voor de ontkoppeling. En 4 van deze klemmen en je hebt iets wat je in een paar seconden kunt swappen.

Eerlijk is eerlijk, dit is 0 uit 100 op de schaal van WAF. Maar gezien het feit dat Leon 3 sets borden met drivers heeft, en mogelijk meer in de toekomst, is iets wat niet kleeft misschien handiger dan klittenband (alhoewel dat ook geen verkeerd idee is ;) )
Bijlagen
AMF-horizontale-snelspanner.jpg
AMF-horizontale-snelspanner.jpg (31.94 KiB) 227 keer bekeken
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Gewoon wat verzonken bouten met vleugelmoeren?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Of verzonken bouten en inslagmoeren. Zo heb ik ze zitten en met een accuschroefmachine is een setje borden zo gewisseld.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Gister avond , in mijn voorstelling , gekeken hoe dat dan zou moeten geburen.
De snel spanners van Coen spreken mij dan het meeste aan.

Wat betreft de F12 :
Paar uren geluisterd.
Ik moet toch de L-pad aanpassen (jammer)

In mijn XO is dit R1 , di is nu 6,8 ohm.
Probeer ik 5,6 is het weer net teveel.
6,1 ohm is mijn schatting maar die bestaat niet in de standaard waarden.
Kijken of ik iets slims kan bedenken want dit is een open ontwerp en dient dus makkelijk repliceerbaar te zijn.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door dre »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”