de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hans_b »

Liiondas,

Op zich begrijp ik je stelling hoog luisteraars en laag luisteraars.

Mijn eigen ervaring is dat je allemaal geprogrammeerd bent. Zelf heb ik trompet/bugel/cornet gespeeld, gedrumd en gezongen. En daarbij ken ik de klank van de Bigband waar ik bij zing heel goed. Gevolg ik let altijd direct op de klankkleur van blaasinstrumenten, de klank van de drum en bas en de kleur van een stem. Komt het dicht bij mij referentie dan wordit ik er blijv an.
Heel makkelijk daarbij is de opname van onze eigen band (opgenomen bij MCO / Hilversum).
Live ervaar ik daarbij veel ruimte rond de instrumenten en diepte. Dat wil ik graag terughoren.

Zo had ik laatst een luisteraar die al jaren piano en vleugel speelt. Die kon ongelooflijk nauwkeurig alle klanken van een vleugel benoemen en horen.
En het zelfde geld voor een gitarist die ik laatst te luisteren had. Die herkende overal zijn Fender gitaar.

Dit heet ook wel het affiniteitseffect. Waar je affiniteit mee hebt, neem je meteen en heel makkelijk waar.

Persoonlijk geniet ik meer van open luidsprekers, omdat ze voor mijn gevoel dichter bij de werkelijkheid komen.

Groet,
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

leonidas schreef:
Sorry maar de vergelijking gaat niet op.
Dank voor je 'sorry', maar hoeft niet hoor. Om misverstanden te voorkomen: Het is ook geen vergelijking maar een vergelijkbare constatering.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Tot nu toe 2 reacties.

Ik zoek de fout maar bij mezelf.
Het lukt me niet om over te brengen waar het over gaat.

Laten we het verder maar vergeten.

Ik heb het over voorprogrammering , genetisch / evolutie / DNA
reacties zijn na programmering .


Ik stop ermee.

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Ik denk dat men niet massaal reageert om het topic niet teveel te vervuilen met een nieuwe beetje off-topic discussie. Een nieuw topic zou wel goed zijn, en misschien een poll waarin men kan aangeven een hoog of laag luisteraar te zijn.

Ik kan me goed vinden in jouw stelling, voor mij moet het laag ‘kloppen’ maar dit heeft niet mijn main focus bij het verder beluisteren, zeker bij een nieuwe onbekende set. Ben je eenmaal tevreden met het hoog van je set, kan ik me voorstellen dat afwijkingen in het laag meer gaan opvallen.

Uit mijn PA verleden weet ik trouwens, dat de klank in het laag ook deels bepaald wordt door het midhoog, luister maar eens naar een PA set zonder tops, dan klinkt het laag zacht, en zonder kracht en definitie. Met de tops erbij komt de boel pas tot leven.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

In de vergelijking van Leon herken ik mezelf als hoogluisteraar. Tenminste; op de 3D afbeelding, de plaatsing van instrumenten en zangersmaar ook de kwaliteit van de hoogweergave leg ik het eerste mijn aandacht. Als het laag irriteert omdat ik in de knoop van een staande golf zit zet ik de stoel naar voren of naar achteren (of de luidsprekers). Overigens voor mij liever kwaliteit dan kwantiteit (qua bandbreedte dan).
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

En om het nog wat ingewikkelder te maken... je kan ook hoog luisteraar zijn zonder het te weten. Ik begon met zelfbouw met 8 inch full rangers van Ciare en Supravox. Het hoog had ik met EQ wat geboost. Ik was tevreden, maar luisteraars bij mij vonden wat missen in het hoog. Na het beluisteren van wat andere systemen (Kii3, LS1 Be, Heijligers' set etc) en zelfs in vergelijking met mijn smart phone geluid kwam ik tot de conclusie dat er toch wel erg veel miste in het mid-hoog. Intussen een Heil AMT er bij gezet en ik kan nu gigantisch genieten van allerlei belletjes, bekkens, hihats, triangels etc die strak en natuurlijk uit de mix komen... :kwijl:

Maar ik ben ook gek op bas hoor. Om weer wat on topic te komen, wat is er zo speciaal aan de Lii 15 incher? Zijn er ergens metingen of detail parameters te vinden? Wat is het verschil met de PAP Neo 15 inch?

Fedde
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

De W15 geeft gewoon heel veel kwalitatieve bas.
Ik heb zelf de Faital 15PR400 die ik met DSP nog redelijk moet oppeppen en krijg m daarmee redelijk vlak tot 30Hz.
De W15 komt lager en heeft meer power en slam in het laag met een analoog filter. De klank is mooi rond en vol. Detaillering is erg goed.
De Faital klinkt droger.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Is er ergens frequentierespons data te vinden vd Lii? Loopt dit redelijk recht door in het laag en met een goed rendement? De xmax is iig fijn: 15mm tov 6mm voor PAP. Ook de lage fs is mooi 28 Hz ipv 40 Hz. Dit zal goed helpen om er meer sublaag in OB uit te gooien... ik ben bang dat hem eens moet gaan beluisteren... (als ik mag uiteraard)
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

De prijs is ook lager dan ik dacht, over het woord set gelezen... :)

Wat waren jullie kwijt in totaal na alle heffingen en vervoer?
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Als je ze in de winkelmand doet krijg je de verzendkosten en zo berekend.
Laatste keer dat ik keek lag het totaal op €753,-.
Ze schijnen in duitsland een depot te hebben. Je betaald dus geen import meer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Fedde schreef:
Is er ergens frequentierespons data te vinden vd Lii?
Beperkte parameters kun je op de website vinden. Voldoende voor een OB, verder heb je er niet zo veel aan. Maar met een Q van 0,79 heb je nog 79% van de nominale output op de resonantie (in een oneindig klankbord dan).
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

Bedankt voor de feedback. Ik hoop overigens dat de 15mm lineair is, het zou ook xmax damage kunmen zijn...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Nee joh, de motor is diep kijk naar het plaatje, de mechanische Xmax ligt een stuk hoger nog.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Dat kan je zo niet met zekerheid zeggen, de centreerring/spider kan ook tegen de voorste poolplaat aanslaan.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

En het is ook maar een afdekkap van de motor.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Lii is niet heel scheutig met specs voor de W15 helaas, maar de specs die er zijn en een keer luisteren zou voldoende moeten zijn...
Ze klinken best overtuigend
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

hardbats schreef:
En het is ook maar een afdekkap van de motor.
Dat gewicht moet ergens in zitten, denk niet dat er heel veel lucht onder de kap zit.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Shutdown98 schreef:
hardbats schreef:
En het is ook maar een afdekkap van de motor.
Dat gewicht moet ergens in zitten, denk niet dat er heel veel lucht onder de kap zit.
Klopt, maar je kunt niet met zekerheid zeggen dat de diepte van die kap ook de xmax is van de cone.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Inderdaad, Lii zou daar wat over kunnen roepen. Daarnaast begrijp ik dat het een dubbele magneet en spreekspoel heeft. Dat neemt ook wat ruimte.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3083
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door beijert »

Screenshot_2020-09-08-10-50-00-687_com.android.chrome.jpg
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Ik heb een berichtje gestuurd aan Leo (compagnon van Lao Li) met de vraag of hij alle specs en informatie zou kunnen delen :) dan hoeven we niet meer te speculeren ;)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb ze mogen beluisteren, en ik kan je verzekeren dat je trommelvliezen beduidend eerder tegen hun x-max aan zitten dan deze monsters.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3083
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door beijert »

Bijzondere aandrijving lijkt het

IMG_20200908_135439.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Fedde »

floeper schreef:
Ik heb een berichtje gestuurd aan Leo (compagnon van Lao Li) met de vraag of hij alle specs en informatie zou kunnen delen :) dan hoeven we niet meer te speculeren ;)
Ah, dat had ik intussen ook gedaan... :goedzo:
Olaf Markus schreef:
Ik heb ze mogen beluisteren, en ik kan je verzekeren dat je trommelvliezen beduidend eerder tegen hun x-max aan zitten dan deze monsters.
Dat is ook het aantrekkelijke. Ik vind twee 15" speakers op baffle per kant visueel te heftig in mijn woonkamer. Een enkele driver met 15mm geeft dan 2.5x zo veel excursie en geluid (tov ~6mm PAP neo 15"), dus een hoop meer mogelijk onder 40 Hz...
(ik hoop dan dat de Pmax van 100W geen belemmering vormt, maar ik vermoed van niet, de excursie bepaalt meestal de limitiet bij lage f)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OWC »

beijert schreef:
Bijzondere aandrijving lijkt het


IMG_20200908_135439.jpg
Wat is er bijzonder aan?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”