Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor.
CNC Machine aanschaffen
Moderator: Beheerdersteam
Re: CNC Machine aanschaffen
Zozo, ook rekening houden met EMP en blikseminslag ?
Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor.
Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: CNC Machine aanschaffen
Je moet echt serieus rekening houden met het feit dat die stappenmotoren veel HF rommel veroorzaken. In het P&P wereldje zijn al veel gevallen gemeld van problemen met slechte USB kabels en instraling op de bekabeling van de limiet schakelaars.
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 06 sep 2020, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: CNC Machine aanschaffen
Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNC Machine aanschaffen
Esd is wel een puntje.. wel eens een tijdje een stofzuigerslang gehad met een aluminium mondstuk.. de vonken vlogen er van af.. heeft me wel een driver gekost ondanks goede aarding.
Kabelrupsen zijn ook geen overbodige luxe.. en natuurlijk goede kabels (igus cf6 bijvoorbeeld) niets zo vervelend als een zachte kabelbreuk..
Kees
Kabelrupsen zijn ook geen overbodige luxe.. en natuurlijk goede kabels (igus cf6 bijvoorbeeld) niets zo vervelend als een zachte kabelbreuk..
Kees
Re: CNC Machine aanschaffen
Ik heb hier van Bert Edding een kaart gehad met usb daar heb ik best vaak storing op de data stroom gehad en dan stopt het programmaray5150 schreef:Zozo, ook rekening houden met EMP en blikseminslag ?
Het scheelt dat er hier in het weekend niet gestofzuigd word, daar heeft ze al de hele week de tijd voor.
En je gewoon opnieuw kan beginnen
Als het programma dat niet doet en gewoon het programma verder afwerkt is je dag verziekt Dat kan ik je garanderen
Ga ook nooit tussen door de regels doorwerken Want meestal gaat dat fout
Want een ding vergeten of ergens een komma fout en je vernietigd zo een werkstuk en of je gereedschap
Een freesje van 5€ verzieken is niet leuk helemaal niet als dat meerdere keren achtereenvolgens is en je weet niet waarom.
Of je hebt iets niet ingevoerd, of een schakelklik door je machiene zelf veroorzaakt
Bij mij was dat met wegblazen krullen dat gaat 20x goed, en dan start de compressor en de Datastroom was ff onderbroken van de Zas toen hij omhoog moest gaan .
En dan is de volgende opdracht opeens dwars door je machineklem . Frees kapot van 20€ en de boorklem een lelijke plek
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: CNC Machine aanschaffen
Dag Ray. Dit filmpje vond ik op Youtube. Volgens mij dezelfde machine.ray5150 schreef:Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=hB4Cvbtu-lA
Re: CNC Machine aanschaffen
Heel mooi filmpje over deze cnc machine
Deze knaap kwam mij zeer ervaren over en ik denk dan ook niet dat zijn eerste cnc klusje is geweest Daar ging het te goed voor
Misschien dat Ray ook zijn advviezen wil uitvoeren ik begreep dat er geen taats of diegroef lagertjes op de uiteinde assen zit en die mechanische belasting nu op de motor lagertjes zit
Ik heb heel veel lagertjes nieuw made in china Als ik je daarmee kan helpen roep je maar dan zoek ik ze op voor je
Grt
OpaBert en gefeliciteerd met je leuke graveer machine
Deze knaap kwam mij zeer ervaren over en ik denk dan ook niet dat zijn eerste cnc klusje is geweest Daar ging het te goed voor
Misschien dat Ray ook zijn advviezen wil uitvoeren ik begreep dat er geen taats of diegroef lagertjes op de uiteinde assen zit en die mechanische belasting nu op de motor lagertjes zit
Ik heb heel veel lagertjes nieuw made in china Als ik je daarmee kan helpen roep je maar dan zoek ik ze op voor je
Grt
OpaBert en gefeliciteerd met je leuke graveer machine
Re: CNC Machine aanschaffen
Ja, die had ik al gezien, is in grote lijnen het zelfde, verschilt wat op de details, die van het filmpje heeft een tafel van 30x18 centimeter, ik heb een 2418, ietsjes smaller dus. er is ook een 1610 te krijgen, nog wat kleiner dus.douwebakker schreef:Dag Ray. Dit filmpje vond ik op Youtube. Volgens mij dezelfde machine.ray5150 schreef:Ik zal eens op zoek gaan naar een passende kabel met de juiste lengte en stekkers.
Limiet schakelaars zitten er (nog) niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=hB4Cvbtu-lA
Controller ziet er wat anders uit, ik heb een tafel uit 1 stuk, en alle boutjes zijn in inbus uitgevoerd.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: CNC Machine aanschaffen
Ik heb me ook voorgenomen zoiets te bestellen. Voor het geld hoeft het niet over te gaan maar ik wacht nog even af hoe het jouw gaat bevallen.
Douwe
Douwe
Re: CNC Machine aanschaffen
Je woont helaaas niet om de hoek bij Ray. Maar zoiets lijkt mij nou typisch iets om gezamenlijk met meerderen aan te schaffen.
Re: CNC Machine aanschaffen
Mja, denk dat het in dit geval om het even is. het voordeel van een eventuele goedkopere inkoop, ben je weer kwijt aan verzendkosten in NL.Pjotr schreef:Maar zoiets lijkt mij nou typisch iets om gezamenlijk met meerderen aan te schaffen.
Of je moet bij elkaar in de buurt wonen, dan kan het in sommige gevallen gunstig uitpakken.
Re: CNC Machine aanschaffen
Ik doelde ook op dat laatste. Het is niet zozeer de kosten, ook de moeite/tijd en de plek wat het in neemt t.o.v. de tijd dat ie wat te doen heeft.
Re: CNC Machine aanschaffen
niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn advies
alles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen 
Re: CNC Machine aanschaffen
voor PCB's alleen zou ik een laser kopen, wat spray verf of het koper en laseren maar
daarna gewoon etsen zoals normaal. ziet er veel beter uit en als je de tools kan wisselen , laser vs kleine spindle kun je de gaatjes ook nog boren 
het ligt er een beetje aan wat de accuraat het moet zijn natuurlijk als je alleen filters gaat maken kom je ook weg met alleen een frees
het ligt er een beetje aan wat de accuraat het moet zijn natuurlijk als je alleen filters gaat maken kom je ook weg met alleen een frees
Re: CNC Machine aanschaffen
Met koper weg etsen/laseren/frezen is het wel oppassen met het basismateriaal. Vooral met blanke restanten uit de surplus en Ebay. Bij het moderne PCB proces is het basismateriaal maar 10-15 um dik. De sporen worden tegenwoordig elektrolytisch opgedikt naar 35 um en dikker en niet zoals vroeger in zijn geheel geëtst. Het bekende fotogevoelig materiaal is wel standaard 35 um, of soms 70 um.
Re: CNC Machine aanschaffen
Pjotr schreef:Met koper weg etsen/laseren/frezen is het wel oppassen met het basismateriaal. Vooral met blanke restanten uit de surplus en Ebay. Bij het moderne PCB proces is het basismateriaal maar 10-15 um dik. De sporen worden tegenwoordig elektrolytisch opgedikt naar 35 um en dikker en niet zoals vroeger in zijn geheel geëtst. Het bekende fotogevoelig materiaal is wel standaard 35 um, of soms 70 um.
hoe bedoel je ? basis materiaal is wat het mogen zijn FR4 0.6 1.2 etc en dan koper. ik kan me niet voorstellen dat ze eerst een dun laagje lamineren en dan de rest electroplaten. ... klinkt totaal onlogisch. gezien je die laag ook in een keer had kunnen lamineren.? tijd is geld..
Re: CNC Machine aanschaffen
Nee, er zit een veel dunner laagje koper op het basismateriaal. Daarop komt een fotomasker wat de sporen vrij laat. Dan worden de sporen elektrolytisch opgedikt en de gaatjes tegelijkertijd verder doorgemetalliseerd. Dan gaat er een laagje tin op, foto resist gaat er af en dan wordt het geëtst zodat het tussenliggende koper verdwijnt. Is nauwkeuriger, en er zijn veel smallere sporen mogelijk. Daarnaast was het bij de oude methode van het alleen weg etsen van dik koper een probleem met een mix van smalle sporen en grote vlakken om een egale etsing te krijgen: Sommige gedeelten waren onvoldoende weg geëtst terwijl andere al weer verdwenen.
Re: CNC Machine aanschaffen
Ik geloof niet dat ik je helemaal kan volgen. geen idee wat een high z mag zijn. van Holzher weet ik dat het een bedrijf is dat professionele hout bewerkings machines maakt. betwijfel of je die gebruikt kunt aanschaffen voor rond de 150 euro...WrineX schreef:niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn adviesalles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen
Nee, helaas nog niet. wel onlangs een kastje gemaakt om hem in te plaatsen.Barry2001 schreef:Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine
Struikelblok vormt (voor mij) vooralsnog de software die de machine aanstuurt.
Dat is open-source freeware die helaas niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, is echt iets waar je eens even een dagje voor moet gaan zitten om je in te verdiepen en te experimenteren. helaas ontbreekt daar de tijd en (in de avond de) energie voor. als ik dan eenmaal iets gepruts hebt weet ik 2 dagen later niet meer hoe ik dat eerder gedaan had...
Eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat op mijn (nog op windows 7 draaiende) PC in de schuur de programma's Candle en GRBLcontrol niet wilden starten. vervolgens een programma gevonden (waarvan ik de naam even kwijt ben) dat er grafisch heel gelikt uitziet, en dat voorzien is van een wizard om de basisinstellingen op te geven, maar hier liep ik op vast dat de software wilde dat hij eindschakelaars wilde zien (die er niet opzitten) en nu maar mijn hoop een beetje gevestigd op bCNC, hetgeen hier vrij uitgebreid beschreven staat : https://forum.electricunicycle.org/topi ... nc-router/
Wel is het al gelukt om met Flatcam gerber bestanden (bottom koperlaag) te converteren naar G-code.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: CNC Machine aanschaffen
Okay, daar zit dus nog wel wat uitzoek werk in na aanschaf, maar gaat vast goedkomen.
Re: CNC Machine aanschaffen
dat dat was een domme post van mij zonder netjes te lezen ! toen ik het poste, was er bij mij nog geen lampje gaan branden dat het hier gaat om printplaatjes frezenray5150 schreef:Ik geloof niet dat ik je helemaal kan volgen. geen idee wat een high z mag zijn. van Holzher weet ik dat het een bedrijf is dat professionele hout bewerkings machines maakt. betwijfel of je die gebruikt kunt aanschaffen voor rond de 150 euro...WrineX schreef:niiks aanschaffen en gewoon zelf maken... is mijn adviesalles uit china sucked. en de HIGH Z etc zijn extreeeeeeeeem duuur ten opzichten wat ze kunnen. voor dat geld kun je een 2e hands Holzer kopen ofzo. moet je wel de ruimte voor hebben en een vrachtwagen regelen
Nee, helaas nog niet. wel onlangs een kastje gemaakt om hem in te plaatsen.Barry2001 schreef:Hoe is het hier, al gefreesde printjes klaar van de machine
CNC machine.jpg
Struikelblok vormt (voor mij) vooralsnog de software die de machine aanstuurt.
Dat is open-source freeware die helaas niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid, is echt iets waar je eens even een dagje voor moet gaan zitten om je in te verdiepen en te experimenteren. helaas ontbreekt daar de tijd en (in de avond de) energie voor. als ik dan eenmaal iets gepruts hebt weet ik 2 dagen later niet meer hoe ik dat eerder gedaan had...
Eerste probleem waar ik tegenaan liep is dat op mijn (nog op windows 7 draaiende) PC in de schuur de programma's Candle en GRBLcontrol niet wilden starten. vervolgens een programma gevonden (waarvan ik de naam even kwijt ben) dat er grafisch heel gelikt uitziet, en dat voorzien is van een wizard om de basisinstellingen op te geven, maar hier liep ik op vast dat de software wilde dat hij eindschakelaars wilde zien (die er niet opzitten) en nu maar mijn hoop een beetje gevestigd op bCNC, hetgeen hier vrij uitgebreid beschreven staat : https://forum.electricunicycle.org/topi ... nc-router/
Wel is het al gelukt om met Flatcam gerber bestanden (bottom koperlaag) te converteren naar G-code.
