de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Mooi en helder verslag Jeroen!

Wat betreft die Q-sound. Dat is synthetisch geklooi met fase. Meer effect bejag dan realisme. Wat dat doet met OB lijkt mij volkomen onvoorspelbaar en zo te lezen contraproductief.
Dit is niet onvoorspelbaar, zeer reproduceerbaar. Op veel systemen al gehoord, ongeacht type. Je kunt deze CD zelfs gebruiken als check dat de speakers precies gelijk van je vandaan staan en dat de opstelling in de ruimte klopt en met reflecties geen rare dingen gebeuren. Doet zelfs Bert van der Wolf (opnametechnicus) op audioshows met onze OB speakers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Misschien als je er goed vertrouwd mee bent. Ikzelf vind het nogal studio gefreak en zeker geen referentie materiaal. Maar ieder zo zijn eigen referenties natuurlijk... Een ander vindt de synth bassen van Yello weer de referentie :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Het is inderdaad studio gefreak. Met een bepaald effect als doel. Als het met deze CD klopt, dan klopt het met alle opnames. Daarom een heel handige referentie.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door floeper »

Leuke review Jeroen :) het zegt veel over een persoon om op deze manier over toch wel een soort van concurrent te praten!
Ik ga dinsdagavond weer langs bij Leon, hopelijk kan ik dan al een sneak peak horen van de F12.
Ikzelf heb ook een setje F12 ontvangen van Lii, deze ga ik testen in de crystal menhir (TQWP kast voor Lii audio crystal 10, ook ontwerp van Leon).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Ik hoop dat ie dan een beetje is ingespeeld, dat was de F15 ook nog niet helemaal. En helaas heeft Leon weer een jichtaanval, het ging vandaag nog net. Ik hoop dat hij snel weer van de pijnstillers af kan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hannesie »

I.p.v. de pijnstillers, Colchicum autumnale :kwijl:

Oftewel Herfststijlloos.
colchicum.jpg
Niet zulk lekker spul, maar de manier om de jicht, als je er op tijd mee start mee "onder de knie te krijgen".

Dat durf ik dan te zeggen als ervaringsdeskundige.
Ik heb altijd een doosje Colchicine 0,5 mg in huis.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

dre schreef:
Maar ik zag afgelopen week ook zwarte drivers voorbij komen......
In het draadje van Hardbats. Hij heeft zwarte gekregen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

richard schreef:
dre schreef:
Maar ik zag afgelopen week ook zwarte drivers voorbij komen......
In het draadje van Hardbats. Hij heeft zwarte gekregen.
Jep, alleen de eerste batch waren blauw/grijze drivers. Vanaf de 2de batch zijn het zwarte met oranje plug.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

De opstelling met de OB op 40% werkt ook goed in zeer kleine ruimtes, ik speel op slechts circa 12m2. Mijn luisterstoel staat zeer dicht op de speakers, je zou dan een erg in your face geluid verwachten, met een gat in het midden. Zo is het totaal niet, het podium wordt opgebouwd in de ruimte achter de speakers, de stem staat een stuk achter de lijn tussen de speakers, daardoor ‘verdwijnen’ de speakers uit het beeld. Ik kan me voostellen dat in een grotere ruimte dit effect nog mooier en meer in proportie tot uiting kan komen, een grotere ruimte zou in mijn beleving toch wel de voorkeur hebben, maar je hoort mij niet klagen.

Groetjes Walter
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Beste allemaal,
Sorry maar door enig lichamelijk ongemak, ben ik nu pas in staat om te reageren.
@ Jeroen : ik vond het bere gezellig :) twee open baffle guru's die ervaringen uitwisselen ! fantastisch toch?
Bedankt voor je zeer uitgebreide review. Betekent persoonlijk veel voor mij!
@Hannesie : Ik was de piek van de aanval NET voor, is niet doorgezet en ik loop alweer, min of meer, rond.
@Coen : concurrentie is een beetje verkeerd woord. Eerder complementair. Zal zorgen dat de F12's dinsdag beluisterbaar zijn.

Als ik me weer helemaal beter ben wil ik graag nog wat verder ingaan op het laag vs hoog luisteraar verhaal.
Hoewel zowel Jeroen als ook ik een systeem ontwerpen bepaald dit aangeboren iets toch waar je als ontwerper je accenten legt.

Gistermiddag heb ik een heel groot compliment van Jeroen gekregen omdat hij , als hoogluisteraar , geen allergische reactie voelde op mijn bas en bas/midden afstemming.
Het zelfde compliment krijgt Jeroen van mij als laagluisteraar : als ik naar Jeroens ontwerpen luister heb ik geen irritaties in het hoog !
Wat trouwens anders is bij mijn eigen ontwerpen : bij de Lowther DX3 ben ik compleet allergisch voor die piek rond de 10kHz.
Ook Voxativ en Aer maken zich hier schuldig aan.
Daarom ben ik blij met de Lii fullrange units die voor mij voldoende hoog hebben zonder pieken.

Ik ga zeker een keer Jeroen opzoeken en hoop wat meer hoog inspiratie op te doen.
Echter dit draadje is voor Lii Audio en dus komen hier Fr units van Lii aan bod.
Voor de "dark side" (= vynil, fr drivers , set amps etc.) is een tweeter toevoegen aan een fr driver als vloeken in de kerk!
Het liefst zouden ze ook nog de woofer weglaten.
Zelf ben ik niet zo overdreven principieel want, zo'n extra tweetertje doet wonderen soms :) (zie Jeroens verhaal)

Fijne zondag allemaal (en geniet van de muziek) Leon.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door RNacoustics »

Goed verhaal Jeroen! Ik heb nog niet eerder gehoord dat er typische hoog en laag luisteraar's zijn. Als ik voor mijzelf spreekt, probeer ik op het gehele frequentie spectrum te focussen. Bij voornamelijk BR laagsystemen kan ik me vaak erg irriteren aan het laag weergave en systemen met wat mindere dome-tweeters aan het hoog. Nu ik zelf ook beschikking heb over open luidspreker systeem, ga ik zeker nog experimenteren met de opstelling.

@Leon, Sterkte en maar weer snel opknappen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Naast hoog en laag luisteraars, lijken sommige heel erg gefocused op de dynamiek is mij opgevallen, en verliezen daarbij de focus op ruimtelijkheid en diepte in het beeld. Wat deze groep luisteraars fantastisch vind klinken, ervaar ik als een plat geluid, terwijl zij dat geheel zo niet ervaren.

Ik denk dat ik zelf vooral een hoog luisteraar ben, luister ook met name vrouwen stemmen.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:

Ik denk dat ik zelf vooral een hoog luisteraar ben, luister ook met name vrouwen stemmen.

Gr. Walter
Die hebben wel een degelijk fundament nodig om op te staan en om tot bloei te komen. Tis meer wat René zegt, het geheel moet in balans zijn. En dan denk ik dat het gemis aan wat laag voor de een wat minder belangrijk is dan voor de ander. Idem voor het tophoog.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Ik ben, zoals Leon, een laag luisteraar. Misschien dat daarom zijn ontwerpen mij ook aanspreken O:)
Tevens speelt mijn set nu voor het eerst :yeah:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Ik ben niet zo groot dus ik zal wel een laagluisteraar zijn.

Het hoog dat er is moet wel van goede kwaliteit zijn, geen harde metalige randjes of raffeltjes. Laag moet strak zijn, een hekel aan een wollig laag, dan liever wat minder. Stemmen en akoestische instrumenten moeten natuurlijk klinken.

Maar zoals al eerder opgemerkt, belangrijker dan oplossend hoog en afgronddiep laag is dat het geluid één geheel van karakter is, ook al worden er her en der wat compromissen gesloten.
hardbats schreef:
Tevens speelt mijn set nu voor het eerst :yeah:
Veel plezier dan vandaag.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Ik ben, zoals Leon, een laag luisteraar. Misschien dat daarom zijn ontwerpen mij ook aanspreken O:)
Tevens speelt mijn set nu voor het eerst :yeah:
Gefeliciteerd Bas :goedzo:
TomTest
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 14:52
Locatie: Düsseldorf

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door TomTest »

Groeten uit het buurland, als ik het goed begrijp (Google vertaling) verdeelt u de mensen in twee groepen, een die op een hoog volume hoort en de ander die op een lager volume hoort ?!
Is het echt zo simpel? Voor mij zijn er veel factoren die bepalen hoe hard ik de muziek hoor. Onder andere de ruimteakoestiek, maar vooral de apparaten zelf (luidsprekers en versterkers).
In mijn huidige systeem klinkt het bijvoorbeeld pas goed vanaf een bepaald volume! Het podium staat op de goede plek, de muziek maakt zich los van de luidsprekers, alles klinkt goed gedifferentieerd en natuurlijk of, voor mij persoonlijk, het allerbelangrijkste, het klinkt realistisch. Dit werkt alleen voor mij vanaf een volume dat eigenlijk iets te luid voor mij is! Anber dan luisteren is echt leuk en je voet bobs met je mee!

Hoe gaat het met jou?

P.S.: Bedankt voor je verslagen tot nu toe, het is altijd erg interessant en leerzaam.

@ Leon: Blijf snel beter worden en de vraag hoe kan ik een afspraak met je krijgen (als je je weer beter voelt) om van je kunst te genieten? (Je kunt ook een cake meenemen, zodat je er ook van kunt genieten! :wink: ).
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Shutdown98 »

Niet hoog volume en laag volume, maar lage tonen en hoge tonen luisteraars :lol:

Ik zou niet weten wat mijn voorkeur is. Het geheel moet in balans zijn. Ik hou van detail en transparantie, zowel in het hoog als de basloopjes in het laag. Merk wel dat als het om laagweergave gaat ik wel de onderste regionen er bij wil hebben.
TomTest
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 14:52
Locatie: Düsseldorf

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door TomTest »

Shutdown98 schreef:
Niet hoog volume en laag volume, maar lage tonen en hoge tonen luisteraars :lol:

Ik zou niet weten wat mijn voorkeur is. Het geheel moet in balans zijn. Ik hou van detail en transparantie, zowel in het hoog als de basloopjes in het laag. Merk wel dat als het om laagweergave gaat ik wel de onderste regionen er bij wil hebben.
Bedankt voor je uitleg, nu begrijp ik het en het is logischer!
Ik omschrijf mezelf liever als een neutrale luisteraar, bas en treble (fijne details) zijn beide belangrijk voor mij en ik hou niet van beide ongebalanceerde kanten. De instrumenten en stemmen moeten zo realistisch mogelijk klinken. Een houten instrument moet klinken als hout en warm zonder te verstoppen of klinken als honing die eroverheen wordt gegoten en een koperinstrument moet metaalachtig / kouder klinken zonder onmiddellijk in ijs te veranderen of de oren te bezeren. Daarnaast is het natuurlijk fijn om de houten van de metalen pijpen op een orgel te kunnen onderscheiden en ook de lage frequenties te hebben. Maar een pauken moeten een pauken blijven en geen e-drum worden.
Een heel moeilijk en complex onderwerp.

Alle fouten zijn niet van mij, maar van Google-vertaler! :lol: :proost:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door jeroen_d »

Voordat we hier allerlei verhalen aan ophangen met hoog, laag en neutraal luisteraars: Leon ken jij nog de bron van dat onderzoek? Ik zou het graag eens nalezen voordat we het hier verkeerd interpreteren. En dan moet er ook een apart topic voor komen lijkt me.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Jeroen,

Nee, het spijt me , ik kan de bron niet meer achterhalen,
Het is meer dan 30 jaar geleden sinds ik dit gegeven/fenomeen ben gaan gebruiken.
Het was een onderzoek van een Duitse universiteit en een paar jaren later heeft ook nog een hi-fi blad hier aandacht aan besteed,

En ja , de meeste reacties zitten er volkomen naast,

Ik zal binnenkort een nieuw topic starten waar ik alles zo goed mogelijk uitleg,

Even toch nog heel kort :

Stel iemand nodigt je uit om naar zijn audio set te komen luisteren.
Waar let je dan als eerste op ?

Het bleek dat er 2 groepen waren
Mensen die eerst naar het hoog luisteren , definitie , 3D , etc,
En mensen die eerst hun focus leggen op het laag , ook weer definitie , diepgang etc.

Dat is eigenlijk alles,
Maar het heeft wel consequenties !

Het heeft er dus niets mee te maken dat je graag een compleet systeem wil horen, dat willen we toch allemaal?
Het is echt alleen je primaire aandachts focus.
En de tegengestelde allergieën !!

Zelf ben ik gaan denken in gradaties.
Ik beschouw mezelf als 80% laag vs 20% hoog luisteraar.

Als ik me hier bewust van ben , dan weet ik dat ik in het hoog alleen maar "allergie vermijdend" ontwerp.
Bij mij kan dat zover gaan dat ik zeg : liever geen tweeter dan een die MIJ irriteert,

Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar aangezien ik mezelf niet kan uitschakelen is het wel iets wat er kan gebeuren.
Soms zit ik een tijdje in een bubble en vergeet ik dit effect,

Vandaar dat jouw bezoek voor mij waardevol was.
Een hoogluisteraar die mij weer eens met beide voeten op de aarde brengt !

Ik beloof je Jeroen dat ik meer aandacht ga besteden aan het hoog in mijn sets !

Ik hoop dat hiermee het en beetje helderder wordt.
En anders kunnen we het ook vergeten.

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

Mooi uitgelegd Leon! Duidelijk en herkenbaar.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Dank je Peter :)

Ik hoop voor een stel anderen dat dit ook zo is.

Nog een klein persoonlijk voorbeeld.

In mijn luisterruimte zitten mijn gasten op een bas versterkende plek.
Laagluisteraars nemen de extra bas lekker mee en koesteren zich er in.
Ze blijven lekker lui in de stoel zitten en genieten.

Hoogluisteraars daarintegen wisselen van stoel , gaan met hun hoofd bewegen , op het puntje van hun stoel zitten enz.
Ze zijn op zoek naar 3D en bepaalde akoustische effecten .

Ik kan dus aan het gedrag van mijn bezoek zien of ik met een hoog vs laag luisteraar te maken heb.

En ik maak hier gebruik van.
Als de hoogluisteraar niet allergisch reageert op de overdreven basweergave dan weet ik dat ik goed werk heb verricht :)

Even terzijde : aan Jeroen zijn gedrag en muziekkeuze te zien is Jeroen een 65 hoog 35 laag luisteraar.
Dat wil zeggen dat Jeroen , qua muziekbeleving , in staat moet zijn om een "completer" systeem te ontwerpen dan ik zou moeten kunnen.

Maar Bas Verboven heeft ook wel gelijk : als je een laag luisteraar bent , dan zit je bij mij wel goed en kom je aan je trekken.

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Pjotr »

En zo heb je eigenlijk ook smal- en breedluisteraars. Een systeem heeft een hele mooi balans en stereobeeld op één plek. Maar een halve meter opzij en het hele plaatje valt uit elkaar en/of het geluid gaat aan 1 speaker plakken. Dat noem ik dan goed voor 'smalluisteraars'. Ikzelf vind dat geen prettige en ontspannen manier van naar muziek luisteren. Bij andere speakers kun je a.h.w. door de hele kamer lopen en het stereobeeld blijft redelijk goed/mooi staan: Goed voor de 'breedluisteraars' :)
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Sorry maar de vergelijking gaat niet op.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”