CNC Machine aanschaffen

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OpaBert »

ray5150 schreef:
Het machientje is inmiddels besteld. heb gekozen voor model 2418, die getallen zijn de afstanden die de tafel kan bewegen.
24 x 18 centimeter dus. er is ook een 3018 en een 1610. de order zou er met 1 a 2 weken hier moeten zijn.
Zal hieronder even de diverse punten aflopen.

Stof : zoals eerder gemeld komt er een kastje omheen, en staat er een stofzuiger naast. er word maximaal op eurokaart formaat gewerkt. op talloze YouTube video's is te zien dat de geproduceerde stof minimaal is. nogal overdreven discussie in mijn ogen.

Software : is open source naar ik begrepen heb. bij de machine word (meestal) een gegevensdrager geleverd waar software opstaat. GRBLcontrol word gebruikt om de machine te sturen, en Flatcam om gerbers om de zetten naar code die in GRBLcontrol geladen kan worden. deze heb ik al op de computer staan. met wat googelen ook op intenet te vinden. er zijn ook veel YouTube video's die uitleg hierover geven. moet er nog mee aan de slag. feitelijk zijn er maar 2 gerber bestanden benodigd. 1 voor de gaatjes, en 1 voor het kopervlak.

Freesjes : het is in deze meer graveren wat er gedaan word, met een V-vormig puntje van 0.1 mm.
die zijn verkrijgbaar op Ebay en kosten 4 tot 5 dollar de 10 stuks. heb er een paar setjes bijbesteld. https://www.ebay.com/itm/10-x-V-shape-C ... 2749.l2649


Nu afwachten tot het pakket er is.
Ik koop mn graveer freesjes bij freesjes.nl hebben heel goede Vbits met 2 snijkanten
https://www.freesjes.nl/nl/graveerfreesjes-vhm/g-53
Ik ben daar zeer over te spreken ray
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Mooi! Ben benieuwd naar de resultaten! :sure: En of de software een beetje deugd. Gezien dat je hier ook leuk frontjes en dergelijke mee kunt graveren had ik zelf voor dat piepje meer wel gelijk de 30 cm besteld.
Mjah. ik moet het ook nog kwijt kunnen in de schuur natuurlijk. een frontplaat van 45 cm zal daar ook niet onder passen.
Eventueel kan ik wel mettertijd een wat groter frame bouwen.
Die profielen zijn hier ook gewoon te krijgen voor een euro of 7 de meter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef:
Ik koop mn graveer freesjes bij freesjes.nl hebben heel goede Vbits met 2 snijkanten
https://www.freesjes.nl/nl/graveerfreesjes-vhm/g-53
Ik ben daar zeer over te spreken ray

Oh, ik wist niet dat die dingen Vbits worden genoemd. weer wat geleerd.
Voor 2 tientjes het stuk mag het ook wel dat je erover te spreken bent...
Geen idee hoe die goedkope bitjes gaan presteren. kan mee of tegenvallen.
Ik gebruik sinds een paar jaar setjes printboren van Ebay.
Leveren voor het geld dat ze kosten uitstekende prestaties. en breekt er eentje is er geen man overboord.
https://www.ebay.com/itm/10Pcs-0-8mm-Mi ... SwNmNfGQ3F
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Snapput Ray :D Ja, die boortjes zijn afgeschreven/versleten schroot van de PCB fabricage. I.d.d nog prima bruikbaar voor de hobby. Maar die freesjes wil je toch wel graag scherp hebben. Gaat anders nogal bramen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Ik heb met dat Koper graveren geen ervaring wel messing en Kunststof en Aluminium en af en toe een bout :evil:
Maar met koper geen ervaring
Met aluminium zijn die ik gebruikt tot nu de beste het minste braam
Ook in dat harde kunststof plaat gaat het ook erg fijn Formica lijkt het op De naam schiet me niet te binnen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Snapput Ray :D Ja, die boortjes zijn afgeschreven/versleten schroot van de PCB fabricage. I.d.d nog prima bruikbaar voor de hobby. Maar die freesjes wil je toch wel graag scherp hebben. Gaat anders nogal bramen.
Zover een print boer mij verteld heb worden ze automatisch geslepen en gesorteerd op lengte
Zijn ze te kort is het voor hobby werk Of schroot tekort omdat ze niet door 5 ? platen meer heen kunnen boren
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef:
Ik heb met dat Koper graveren geen ervaring wel messing en Kunststof en Aluminium en af en toe een bout :evil:
Maar met koper geen ervaring
Met aluminium zijn die ik gebruikt tot nu de beste het minste braam
Ook in dat harde kunststof plaat gaat het ook erg fijn Formica lijkt het op De naam schiet me niet te binnen
Koper is überhaupt lastig machinaal te bewerken, ook frezen en draaien: Het is en zacht, en taai! Maar brons is nog erger :) Je hebt er vlijmscherp gereedschap voor nodig. Dat is dus weer in strijd met dat glasvezel in de epoxy van printplaten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Onze freesKees heeft ook wel wat ervaring in het frezen van printjes,
misschien dat hij kan aangeven wat voor freesjes hij daarvoor gebruikt, en wat zijn ervaringen zijn ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

:shock: Verrek, hij is al binnen... :D
En dat zonder inklaringskosten en douane fratsen. :yeah:

Zal vanavond eens een paar foto's maken van het bouwpakket, de verpakking van het geheel is in ieder geval keurig netjes uitgevoerd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door douwebakker »

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door dre »

Kom maar op met die plaatjes! 8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ds23man »

Dan stond dat ding dus gewoon in een magazijn in Europa...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Shadow »

Waarschijnlijk...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Tsjechië, dat was ook de bedoeling zoals ik al in de startpost aangaf.
Maar dan nog is het reuze vlot. Volgens Ebay zelf stond levering gepland tussen 9 en 20 september.
Afgelopen woensdag wat dingetjes bij EOO besteld, werd gisteren geleverd. ter vergelijking.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door dre »

Ray..........
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Henkjan »

:foto:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Er komen zo plaatjes van een geassembleerd exemplaar :proost:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door dre »

Kom op nou! :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
......
Zal vanavond eens een paar foto's maken van het bouwpakket, de verpakking van het geheel is in ieder geval keurig netjes uitgevoerd.
we zijn al weer bijna 3 uur verder, en nog geen foto's :cry: is alles goed in 't haagse?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door dre »

Laatst actief:Vandaag 18:27
:roll:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Shadow »

Die zit opgerold tussen z’n frees motor?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door dre »

Snor vast! :lagge:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door pappaleo »

Ik frees het ook.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Jaja, Ding dong...heb (helaas) ook nog wel eens wat andere bezigheden... :roll:

De beloofde foto's. het ding is best wel compleet geleverd. USB kabeltje, de juiste netspannings kabel (heb ook wel eens iets met een Amerikaanse stekker ontvangen). een ER11 kop, een setje V-bits. ook is er een papieren boekje bijgeleverd met een stappenplan voor de opbouw.
20200901_221255.jpg
20200901_221315.jpg
20200901_221532.jpg
20200901_221547.jpg
Nee, ik ben nog niet begonnen met de opbouw, zal van het weekend worden.

In de afdeling leesvoer kwam ik gisteren nog een uitgebreide verhandeling tegen over het frezen van PCB's met dit soort machines.
veel foto's en printscreen's erbij.
https://forum.electricunicycle.org/topi ... nc-router/
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door RobertD »

Leuk Ray. Het pakket ziet er verzorgd uit. Ben benieuwd naar je ervaringen.

@OpaBert bedoelde je Resopal of Trespa? Kan Ray mooi naamplaatjes fresen - misschien iets voor de luisterdag? :lol:
Plaats reactie