Als je geen boek nodig hebt, ga dan hier maar eerst eens het principe uitleggen van een compressiedriver i.c.m. een hoorn. Dan zal je al snel tot de conclusie komen dat een bullet driver ( spleetje of negerbilletjes als je de JBL variaties meeneemt) niet geschikt zijn om achter een hoorn te prakken.One World Concepts schreef:ds23man schreef:Zelden zoveel onzin gehoord, ga eerst maar eens de bekende oude boeken nog eens nalezen....![]()
![]()
![]()
![]()
Je kunt beter verder als komiek.
Zo te horen kun je dat beter dan constructieve bijdrages leveren.
Beste driver voor fostex hoorns?
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Hé, nog 2 centen gevonden: Bij mijn weten is een bullet tweeter een hoorn systeem

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Om het puur te zien is een bullet tweeter een tweet met een front gemonteerde hoorn zonder compressiekamer. De getoonde hoorn in dit topic is toch bedoeld voor een echte compressiedriver.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Dat kunnen wij natuurlijk niet voor je bepalen.Sjoerd79 schreef:De hoorn spreken me met name voor de looks aan. (vintage) De kapjes heb ik erbij.
Ik heb ze aangesloten als 'supertweeter' en dat klinkt goed. Maar als ik begin met bouwen (met mijn kennis niveau) kan ik beter met iets beginnen wat zeker weten werkt. Ik kwam hier erg leuke beproefde speakers tegen die wellicht beter passen dan.
Als je nog nooit wat gemaakt hebt is het wel een sprong in het diepe.
Sommige mensen vinden dat teveel, voor anderen is dat juist hun manier van werken.
Looks zijn zeker belangrijk en spelen dan ook mee in de gehele beleving.
Zeker met een buizenversterker denk ik dat een voor een mooie combinatie kan zorgen.
Ik ben zelf niet zo thuis in bestaande ontwerpen, omdat ik me meer bezighoud met zelf recepten verzinnen.
Moet het nog ietwat compact blijven, zou ik zelf denk ik voor een 8inch hoorn + woofer gaan.
Anders is 15inch wel fijn, zeker met een constant directivity hoorn.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Mits het past, kun je prima een tweeter op een hoorn aansluiten, zeker met een beetje EQ/filtering kun je dat best netjes krijgen.ds23man schreef:Om het puur te zien is een bullet tweeter een tweet met een front gemonteerde hoorn zonder compressiekamer. De getoonde hoorn in dit topic is toch bedoeld voor een echte compressiedriver.
Dit wordt bijvoorbeeld echt heel veel gedaan met kleine stage fill monitoren (eerste rij speakers) of andere kleine monitoren (clubs, discotheken ed). Zeker met de kleine 5 inch 90 x 60 hoorntjes.
De compressie wordt enkel toegepast om er meer SPL'en uit te persen.
Daarnaast zijn er genoeg bullet tweeters die zeker wel een compressie driver hebben, zie eerdere bericht.
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Een bullettweeter ís een soort compressiedriver. Volgens Newell & Holland tenminste (p45).
Volgens mij kun je elke driver met een faseplug o.i.d. wel beschouwen als een compressiedriver, al ziet de faseplug er niet altijd hetzelfde uit en kun je zowel ringdiafragma's als domes tegenkomen.
Volgens mij kun je elke driver met een faseplug o.i.d. wel beschouwen als een compressiedriver, al ziet de faseplug er niet altijd hetzelfde uit en kun je zowel ringdiafragma's als domes tegenkomen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
De opmerking ging over het feit dat een bullet tweeter niet achter een hoorn past, niet zozeer of het een compressie driver is.markbakk schreef:Een bullettweeter ís een soort compressiedriver. Volgens Newell & Holland tenminste (p45).![]()
Volgens mij kun je elke driver met een faseplug o.i.d. wel beschouwen als een compressiedriver, al ziet de faseplug er niet altijd hetzelfde uit en kun je zowel ringdiafragma's als domes tegenkomen.
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
In theorie is de vorm van het golffront uit de driver daarvoor relevant. In de praktijk is het een kwestie van erop schroeven en meten. Maar dat zei je al meen ik.
Re: Beste driver voor fostex hoorns?
Dat golffront moet toch haaks staan op de wand van de hoorn? Anders zou je reflecties in het hoornverloop krijgen met alle ellende van dien.
