Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Dank je Bert. Ik ga de komende weken wat oefenen met printplaten. Ik moet toch ervaring opdoen nietwaar. Democles heeft het allemaal goed uitgelegd dus daar houd ik me maar aan vast. Mijn oude officejet 5610 gaat naar mijn dochter.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ja zal best goed komendouwebakker schreef:Dank je Bert. Ik ga de komende weken wat oefenen met printplaten. Ik moet toch ervaring opdoen nietwaar. Democles heeft het allemaal goed uitgelegd dus daar houd ik me maar aan vast. Mijn oude officejet 5610 gaat naar mijn dochter.
Ik doe het ongeveer hetzelfde als Demo
Ik heb een electrisch kookplaatje met een 15 mm dik alum plaat waarop ik de print leg en dat heb ik 135 graden in gesteld
Maar secuur werken is het geheim en geen nonchalant houding van het zal wel mee vallen
Print opschuren met staalwol met zeep erin Brillo
Daarna afspoelen ontvetten layout op je printplaat
echt goed strijken op alle hoekjes randen voor 5 minuten stopwatch erbij
Temp is ook belangrijk Als je het te heet zet komt de toner niet goed los van het papier
En klaar met strijken in een emmer water ff wachten en soms valt het er vanzelf af
Het etsen doe ik een hitte bestendige glazen schaal van de kringloper idem strijkijzer dat staat weer op de kookplaat op 50 graden
En dat geheel laat ik schommelen dmv een motortje en excentriek op een regelbare voeding
20 min klaar
Maar Demo heeft het heel goed uit gelegd
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
O.p.v. Brillo werkt een schuursponsje met een paar druppels Dreft ook prima!
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Bert, zo moet het dus niet. Ik moet het denk ik op de werkbank doen en niet op de strijkplank, die is niet stevig genoeg. En ik heb ook nog niet het goeie papier.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ah. Dank je Peter. Ga ik ook proberen.Pjotr schreef:O.p.v. Brillo werkt een schuursponsje met een paar druppels Dreft ook prima!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Volgens mij stond er geen strijkplank in het lijstje genoemd.douwebakker schreef:etsen.JPGBert, zo moet het dus niet. Ik moet het denk ik op de werkbank doen en niet op de strijkplank, die is niet stevig genoeg. En ik heb ook nog niet het goeie papier.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ja op de werktafel is beter
En ik denk dat je temperatuur van je strijkbout te hoog is geweest
Dan zit de toner te diep in het papier geperst
En ik vraag mij af of de Ets damp goed is voor electronica spul Dat weet ik niet
En ik denk dat je temperatuur van je strijkbout te hoog is geweest
Dan zit de toner te diep in het papier geperst
En ik vraag mij af of de Ets damp goed is voor electronica spul Dat weet ik niet
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Bert, verklaar je nader. Wat bedoel je met ets damp. Ik heb nog niets geëtst. Andere printen zijn hoe dan ook geëtst toch.OpaBert schreef:Ja op de werktafel is beter
En ik denk dat je temperatuur van je strijkbout te hoog is geweest![]()
Dan zit de toner te diep in het papier geperst
En ik vraag mij af of de Ets damp goed is voor electronica spul Dat weet ik niet
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Het word er in ieder geval niet slechter van, of je moet het erover gieten...OpaBert schreef:En ik vraag mij af of de Ets damp goed is voor electronica spul Dat weet ik niet
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Nee daarom breng ik het ter sprake Douwedouwebakker schreef:Bert, verklaar je nader. Wat bedoel je met ets damp. Ik heb nog niets geëtst. Andere printen zijn hoe dan ook geëtst toch.OpaBert schreef:Ja op de werktafel is beter
En ik denk dat je temperatuur van je strijkbout te hoog is geweest![]()
Dan zit de toner te diep in het papier geperst
En ik vraag mij af of de Ets damp goed is voor electronica spul Dat weet ik niet
Als je al ge etsts heb is het niet meer nodig
Ik doe het in mn andere schuur Omdat ik het risico niet wens te lopen
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ah. je bedoelt dat ertsdampen nadelig kunnen zijn voor bijvoorbeeld je meetapparatuur. Ik heb daar nooit bij stilgestaan, maar het zou natuurlijk kunnen. Ik was trouwens ook niet van plan om het in mijn werkruimte te doen hoor. Het kan net zo goed in de garage met de deuren open. Ik heb trouwens ook nog wat fotoprint besteld. Dat ga ik ook nog proberen. Het voordeel daarvan lijkt me dat je niet eerst het printmateriaal goed hoeft schoon te maken want dat hebben ze in de fabriek al gedaan. Een lichtbak met timer heb ik al. Ik hou je wel op de hoogte.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ja precies Douwedouwebakker schreef:Ah. je bedoelt dat ertsdampen nadelig kunnen zijn voor bijvoorbeeld je meetapparatuur. Ik heb daar nooit bij stilgestaan, maar het zou natuurlijk kunnen. Ik was trouwens ook niet van plan om het in mijn werkruimte te doen hoor. Het kan net zo goed in de garage met de deuren open. Ik heb trouwens ook nog wat fotoprint besteld. Dat ga ik ook nog proberen. Het voordeel daarvan lijkt me dat je niet eerst het printmateriaal goed hoeft schoon te maken want dat hebben ze in de fabriek al gedaan. Een lichtbak met timer heb ik al. Ik hou je wel op de hoogte.
Ik ben geen chemie expert maar de damp van de ijzer chloride welke koper weg etst veroorzaakt wel gekriebel in mn keel
Mischien oorzaak dat ik het bad tot 50 graden opwarm
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ja Bril dragen bij het etsen en de dampen niet opsnuiven
Ventileren!
Douwe,de instructie nog even lezen en de print beter afschuren met korrel 800 i.p.v. schuursponsje,geeft slechtere hechting.
Verder te weinig warmte toegevoerd en niet lang genoeg geweekt in water,verkeerd foto papier.
En een strijkplank?
geeft te weinig weerstand bij het strijken,geen goede hechting van de toner,een snijplank is beter
Ja alle beginnersfouten gemaakt,scheelt voor poging 2
Ventileren!
Douwe,de instructie nog even lezen en de print beter afschuren met korrel 800 i.p.v. schuursponsje,geeft slechtere hechting.
Verder te weinig warmte toegevoerd en niet lang genoeg geweekt in water,verkeerd foto papier.
En een strijkplank?
Ja alle beginnersfouten gemaakt,scheelt voor poging 2
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ik ga deze week nog een tweede poging doen. Moet wel eerst even winkelen. En... een Action is niet in de buurt. Watervast schuurpapier zal nog wel lukken bij e bouwmarkt. En ik neem de strijkbout wel mee naar de schuur en gebruik de werkbank. Bedankt voor je tips.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Mwah, het is toch vooral een kwestie van vetvrij, maar dan ook absoluut vetvrij werken! Die transfer methode is leuk bedacht maar eigenlijk geen doen. Bij mij mislukte zeker meer dan de helft destijds en ben al gauw overgestapt naar fotoprinten. Eerst nog met het zelf opbrengen van fotolak. Maar dat was net zo vetgevoelig
Al ging dat wel beter. Beste ging nog met kant en klaar gekocht fotogevoelig printmateriaal.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ja het gaat voornamelijk mis bij het vetvrij en schuren van de print.
De print moet na het schuren echt blinken,dat is de truc.
Heb je dit onder de knie,dan is foto printen een geldverkwistende onzin.
De print moet na het schuren echt blinken,dat is de truc.
Heb je dit onder de knie,dan is foto printen een geldverkwistende onzin.
Laatst gewijzigd door democles op zo 30 aug 2020, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Dat is ook wel erg aan de te warme, zeg maar hete kant. met een graad of 35 a 40 werkt het ook goed.OpaBert schreef:Ik ben geen chemie expert maar de damp van de ijzer chloride welke koper weg etst veroorzaakt wel gekriebel in mn keel
Mischien oorzaak dat ik het bad tot 50 graden opwarm
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Zoals ik al zei, ga ik nog een poging doen met de strijkbout. Maar ik heb ook wat spullen besteld om het via photografische manier tedoen. En lichtbak had ik al. Ik moet enkel nog wat geschikte vellen transparant zien te vinden. Welke gebruik jij Peter? Ik heb bij de paatselijke boekhander gevraagt maar die hadden het niet.
Douwe
Douwe
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ik gooi er wel eens kokend water bij als het niveau in de etsbak te laag is.
Geen probleem etst wat sneller is alleen maar beter.
Geen probleem etst wat sneller is alleen maar beter.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Foto print is wat nauwkeuriger als de strijkmethode.(maar kost meer tijd en bewerkingen)
Bij het strijken druk je de inkt wat uit elkaar en bij foto niet.
Maar dat is maar een fractie!
Niet om wild van te worden .
Ik kan tot 0,2mm etsen met de strijkmethode, ALS JE DE PRINT MAAR GOED ONTVET EN SCHUURT.
Bij het strijken druk je de inkt wat uit elkaar en bij foto niet.
Maar dat is maar een fractie!
Niet om wild van te worden .
Ik kan tot 0,2mm etsen met de strijkmethode, ALS JE DE PRINT MAAR GOED ONTVET EN SCHUURT.
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ik gebruikte overhead sheets met de laserprinter. Maar je moet wel echt goede kwaliteit hebben die niet kreukelt door de warmte. Ik gebruikte originele HP sheets. En dan de afbeelding in spiegelbeeld afdrukken zodat de toner op de print ligt. Dan heb je geen lichtlek door de dikte van de sheet. Daarna gebruikte ik nog "Blackening spray" voor als het echt scherp moest zijn. Dat maakte ook de belichtingstijd minder kritisch. Met inktjet heeft Ray volgens mij meer ervaring.douwebakker schreef:Zoals ik al zei, ga ik nog een poging doen met de strijkbout. Maar ik heb ook wat spullen besteld om het via photografische manier tedoen. En lichtbak had ik al. Ik moet enkel nog wat geschikte vellen transparant zien te vinden. Welke gebruik jij Peter? Ik heb bij de paatselijke boekhander gevraagt maar die hadden het niet.
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Ik ben nu 5 minuten met de strijkbout in de weer geweest. Op het aanrechbled laten afkoele. Moet het nu 5 minuten in het water, of nog langer?
Re: Printen etsen met Laserprinter / Strijkbout / Etsbak
Langer.!!
Totdat het papier loslaat.
Voor het begin 30 min. of zo iets.
Niet precies te zeggen.
Ligt er aan hoe dik het papier is.
Totdat het papier loslaat.
Voor het begin 30 min. of zo iets.
Niet precies te zeggen.
Ligt er aan hoe dik het papier is.
Laatst gewijzigd door democles op zo 30 aug 2020, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
