EL84 PP UL bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP UL bouwen
Ik was op een ander forum en daar werd de panasonic zeer geprezen vanwege zijn duidelijke datasheet, lage rimpel en lange levensduur(EE of ED typen).
De JJ was voor mij nog een vraag maar ik vond net een datasheet van de jj 47uf en die heeft maar een levensduur van 1000 uur. Dat is toch een heel verschil.
https://www.drtube.nl/datasheets/jj-tc-te-2005.pdf
De JJ was voor mij nog een vraag maar ik vond net een datasheet van de jj 47uf en die heeft maar een levensduur van 1000 uur. Dat is toch een heel verschil.
Het kan ook allebei: op de 'Tips en Trucs' site van de het forum voor oude radio's zie je voorbeelden hoe je een oude schroefbare elco helemaal leeghaalt en vult met een paar moderne snap-in elco's) 
- douwebakker
- Contacteer:
precies Peter, zo is het. Maar jouw opmerking over die trap begrijp ik niet.
En ik zou mij (of het nu over buizen, weerstanden, draaiknoppen of elco's gaat) niet blindstaren op merken. Zolang je geen uitgedroogde rommel gebruikt is het al snel goed. Ik zou gewoon gaan bouwen en experimenteren. Vervangen en upgraden kan altijd nog.
Ik heb hier bijvoorbeeld nog een EL84 liggen van Telefunken. Alleen bij de naam al raken sommigen in extase. Metingen wijzen uit dat het ding behoorlijk versleten is. Negeer het merk, waardeer de fitheid van een component
Ik heb hier bijvoorbeeld nog een EL84 liggen van Telefunken. Alleen bij de naam al raken sommigen in extase. Metingen wijzen uit dat het ding behoorlijk versleten is. Negeer het merk, waardeer de fitheid van een component
Ja dat klopt wel. Maar een blauwe axiale Plipse die 30 jaar ongebruikt in een bakkie heeft gelegen zou ik toch niet meer vertrouwen. Een Spraque bekerelko die uit een jaren '70 mainframe computer gerecycled is, is technisch vaak nog als nieuw.
Ik heb hier in de PM Bill ook JJ maar ze zijn na misschien 500 uur nog goed dat 2-3 jaar
Maar kan dus nog 2-3 jaar vooruit Jammer Als ik dit geweten had dan had ik ze niet gekocht heb er nu nog 4-6 van 500 uF 500 volt
Maar kan dus nog 2-3 jaar vooruit Jammer Als ik dit geweten had dan had ik ze niet gekocht heb er nu nog 4-6 van 500 uF 500 volt
In de opruiming doen Bert.
Ik heb dat trucje ook gedaan met mijn oude beker elco's in de buizenradio., openmaken, leeghalen en moderne er in.
En daarna krimpfolie er om heen.
Ik heb dat trucje ook gedaan met mijn oude beker elco's in de buizenradio., openmaken, leeghalen en moderne er in.
Ja heb ik ook zo gedaan met oude versterkers Dat bakeliet schroef stuk in het aluminiumpeterl schreef:In de opruiming doen Bert.![]()
ik zette het daarna in de klauwplaat van mn draaibank met een vel schuurlinnen erom Dan slipt het niet en geen afdruk klauwen in dat kokertje
Dan met een kogellager op een stuk 10x10 mm staal als de beitel
Duwde ik weer een mooie flens van het alumikoker over dat randje
Dan kon je niet eensmeer zien dat het gerefurbished is Paul ( schrijf ik dat goed
moet een manier verzinnen dat je die koker op je boorkop kan bevestigen
Dan kan het op een kolom boor ook zo
Zal eens wat laten draaien dat je het met een slangklem kan vast zetten
Stuk pijp met deksel daar op een stukje 10 mm rond
Paar mm groter dan het alum verschil op vullen met schuurlinnen en of plakband op de koker
Drie grote gaten er in slangklem erom Dan moet het ook vast zitten Paul
Dan kan je het zo dicht spinnen
- RobertD
- Contacteer:
Over die 1000 uur zou ik me niet zo'n zorgen maken, dat is bij maximale spanning, rimpel en temperatuur.peterl schreef:Ik was op een ander forum en daar werd de panasonic zeer geprezen vanwege zijn duidelijke datasheet, lage rimpel en lange levensduur(EE of ED typen).
Zodra die temperatuur niet boven 30..40 graden uitkomt gaat die elco echt veel langer mee.
Dat laatste is vaak hoger doordat de buizen ( zeker in een behuizing al dan niet met ventilatie) 40 graden is er dan zo overschreden RobertRobertD schreef:Over die 1000 uur zou ik me niet zo'n zorgen maken, dat is bij maximale spanning, rimpel en temperatuur.peterl schreef:Ik was op een ander forum en daar werd de panasonic zeer geprezen vanwege zijn duidelijke datasheet, lage rimpel en lange levensduur(EE of ED typen).
Zodra die temperatuur niet boven 30..40 graden uitkomt gaat die elco echt veel langer mee.
Helaas
De kast is inmiddels gemaakt en ik ben een beetje bezig geweest de layout te maken, en nu wachten tot de alu plaat binnenkomt. waar maken jullie de grote gaten mee in aluminium, ik zie stappenboren, plaatponsen en vlinder(speed)boren. Waar hebben jullie de beste ervaring mee in alu van 2 en 3 mm?
- douwebakker
- Contacteer:
Ik gebruik altijd plaatponsen. Moet er wel bij vertellen dat ik 2 mm aluminium gebruik.
Douwe
Douwe
Kijk dat is een echte model bouwert Douwe ! Paul ga je ook de ventilatie sleufjes uitzagen dan ?Pcdg schreef:Een doodgewone figuurzaagbeugeldaar doe ik alles mee.
Of kan je niet aan de verleiding weerstaan en ze maar boren
Over het algemeen gebruik ik ponsen voor de gaten.
Bij mijn Phono Dude een stappenboor gebruikt gaat ook heel goed in 3mm alu.
Wel Belton buisvoeten gebruikt,20mm gat.
En een stappenboor van de Action,voor een paar euro
- douwebakker
- Contacteer:
Het kan wel heel therapeutisch werken.OpaBert schreef:Kijk dat is een echte model bouwert Douwe ! Paul ga je ook de ventilatie sleufjes uitzagen dan ?Pcdg schreef:Een doodgewone figuurzaagbeugeldaar doe ik alles mee.
![]()
Of kan je niet aan de verleiding weerstaan en ze maar borenwe hebben hier geen bruine pei aan met een witkoord om onze middel
we willen dan de afronde strookjes alumiumium zien
Gaat dat erg makkelijk Douwe?'douwebakker schreef:Ik gebruik altijd plaatponsen. Moet er wel bij vertellen dat ik 2 mm aluminium gebruik.
Douwe
Ik wil wel in 2 lagen werken en de buisvoetjes onder het chassis monteren en dat alleen het metalen ringetje en porselein zichtbaar is.
verloopt zo'n stappen boor niet te snel, waardoor de gaten niet allemaal op 1 lijn zitten?democles schreef:Over het algemeen gebruik ik ponsen voor de gaten.
- douwebakker
- Contacteer:
Ik vind van wel, maar een trappenboor gaat ook prima hoor. Ik heb wel een kolom boormachie die ik dan gebruik.peterl schreef:Gaat dat erg makkelijk Douwe?'douwebakker schreef:Ik gebruik altijd plaatponsen. Moet er wel bij vertellen dat ik 2 mm aluminium gebruik.
Douwe
Ik wil wel in 2 lagen werken en de buisvoetjes onder het chassis monteren en dat alleen het metalen ringetje en porselein zichtbaar is.
Douwe
Geen last van gehad,met wat snijolie.
Eerst wel even geoefend op een los stukje 3mm alu en dat ging vrij goed met de stappenboor.
Zie foto,
Buisvoet gaten met de stappenboor en de rooster gaten met een pons.
Eerst wel even geoefend op een los stukje 3mm alu en dat ging vrij goed met de stappenboor.
Zie foto,
Buisvoet gaten met de stappenboor en de rooster gaten met een pons.
Ik ben inderdaad een modelbouwert en ik heb redelijk wat ervaring in het zagen van messingplaat. Aluminium is dan inderdaad peanuts. Ik maak een cadtekening van alle (grote) onde en vierkante gaten en zaag ze dan netjes langs het randje uit. Vijltje er langs en het is zo strak als een laser 
Mvg, Paul
Mvg, Paul
Ja zo heb ik ook afstemcondensatoren alle plaatjes uit 1 mm alum gezaagd stuk 50 ofzoPcdg schreef:Ik ben inderdaad een modelbouwert en ik heb redelijk wat ervaring in het zagen van messingplaat. Aluminium is dan inderdaad peanuts. Ik maak een cadtekening van alle (grote) onde en vierkante gaten en zaag ze dan netjes langs het randje uit. Vijltje er langs en het is zo strak als een laser
Mvg, Paul
Was heel therapeutisch elke keer dat ik dacht Nu gaat ie lekker! Poing Zaagje kapot
Je moet zo! geconcentreerd blijven
Daar had ik echt moeite mee
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 29 aug 2020, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt ook figuurzaag machientjes Bert.
Had ik vroeger voor de modelbouw ook, een must.
Ja zo,n ding hier gehad Proxon nieuw in doos mocht hem uitproberen van vriendpeterl schreef:Je hebt ook figuurzaag machientjes Bert.
Maar wilde er mn printplaatje op maat zagen , paar cm zaagje bot
Nieuw zaagje erin weer het zelfde
naar Modelbouw zaakje in roosendaal quest ofzo
Toen wilde ik een lintzaagje kopen die heb ik nu staan een Black en Decker maar kan er geen fijne vertanding zaagjes voor vinden
Dus triplex gaat wel
Klopt, voor metaal waren die machientjes minder geschikt, zaagjes snel bot.
Maar ja onze chassis zijn niet van triplex
Maar ja onze chassis zijn niet van triplex