CNC Machine aanschaffen

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Ik overweeg de aanschaf van een kleine CNC machine om PCB'tjes mee te frezen. vooralsnog zou ik zo'n ding via Ebay.com willen kopen. hier een voorbeeld van wat ik bedoel :
s-l1600.jpg
Waar ik nu een beetje tegenaan zit te hikken zijn zaken als invoerrechten ,douanekosten en dergelijke. ik koop wel geregeld via Ebay, maar dat zijn altijd kleine dingetjes als IC voetje, schakelaartjes en dergelijke die kwa waarde makkelijk onder de 22 euro blijven. (ik begreep dat dat het drempel bedrag is.)
Nu zit ook op de Duitse Ebay te kijken en daar zie ik die machines ook staan met verzending vanuit landen als Tsjechië en België. Dat zijn natuurlijk beide EU landen. zou dat kunnen betekenen dat bovengenoemde extra kosten hier niet van toepassing zijn, of denk ik nu helemaal verkeerd ?

https://www.ebay.de/itm/CNC-Frasmaschin ... 1#shpCntId

https://www.ebay.de/itm/2418-CNC-Frasma ... m#shpCntId
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OWC »

Zolang dat ook daadwerkelijk uit die landen komt (dus ze daar een warehouse hebben), dan is dat idd geen probleem.
Banggood heeft zo bv ook warehouse in Spanje ed.
Volgens mij doet Ebay tegenwoordig dat allemaal automatisch tegenwoordig?
Eventueel kun je de verkoper mailen of het ook daadwerkelijk uit een EU land komt.

Leuke CNCtjes trouwens, trek je niet teveel aan van alle negativiteit.
Er zit heel veel potentie in met de juiste modificaties en er zijn talloze filmpjes op youtube te vinden van mensen die hier al mee aan de slag zijn gegaan.
Laatst gewijzigd door OWC op ma 24 aug 2020, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door douwebakker »

Leuk ding zo te zien, maar is het wel wat. Is het stabiel en nauwkeurig genoeg op daar printjes mee te frezen. Ik hoop dat er iemand reageert die al zon ding heeft en zijn ervaring wil delen. Wat kun je verwachten voor € 150.00
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Barry2001 »

Als er staat dat levering vanuit Belgie is, zoals in die ene link, dan is het geen punt. Als het toch vanuit een niet EU land verzonden wordt hoef je dat niet te accepteren. Dat is de bescherming die jij hebt als koper op eBay, met PayPal. Heb dat overigens nog nooit meegemaakt.
Met de machine verder geen ervaring.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door John P »

Let erop dat de stof die deze machine maakt bij het PCB frezen zeer ongezond is. Je moet iets van ventilatie met afvang en eventueel mondkapjes gebruiken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door MechanicalAnimal »

John P schreef:
Let erop dat de stof die deze machine maakt bij het PCB frezen zeer ongezond is. Je moet iets van ventilatie met afvang en eventueel mondkapjes gebruiken.
Mooie kast omheen maken met afzuiging :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Shadow »

Gewoon JLPCB het werk laten doen lijkt me :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Intentie is inderdaad om er een houten kastje omheen te maken.
Stofafzuiging lijkt me erg overdreven in dit geval, op de filmpjes is te zien dat het stof op het te frezen object blijft liggen, maw, het word niet meters ver geslingerd. er staat in ieder geval wel een losse stofzuiger klaar.
Shadow schreef:
Gewoon JLPCB het werk laten doen lijkt me :think:
Die opmerking had ik wel verwacht, maar niet van jou, eerlijk gezegd, jij bent tenslotte zo'n beetje de nummer 1 hier wat het aanschaffen van gereedschap betreft. :lol: :-"

Veel van de PCB's die ik maak betreft 1 stuks. weinig zinvol om er dan 5 of 10 te laten maken, verzendkosten bla bla, komt bij dat veel ontwerpjes van mijn hand makkelijk enkelzijdig kunnen, en mijn etsbak is ook tot op de draad versleten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OpaBert »

[youtube][/youtube]
ray5150 schreef:
Ik overweeg de aanschaf van een kleine CNC machine om PCB'tjes mee te frezen. vooralsnog zou ik zo'n ding via Ebay.com willen kopen. hier een voorbeeld van wat ik bedoel :

s-l1600.jpg

Waar ik nu een beetje tegenaan zit te hikken zijn zaken als invoerrechten ,douanekosten en dergelijke. ik koop wel geregeld via Ebay, maar dat zijn altijd kleine dingetjes als IC voetje, schakelaartjes en dergelijke die kwa waarde makkelijk onder de 22 euro blijven. (ik begreep dat dat het drempel bedrag is.)
Nu zit ook op de Duitse Ebay te kijken en daar zie ik die machines ook staan met verzending vanuit landen als Tsjechië en België. Dat zijn natuurlijk beide EU landen. zou dat kunnen betekenen dat bovengenoemde extra kosten hier niet van toepassing zijn, of denk ik nu helemaal verkeerd ?

https://www.ebay.de/itm/CNC-Frasmaschin ... 1#shpCntId

https://www.ebay.de/itm/2418-CNC-Frasma ... m#shpCntId
Vaak zijn ze ook vanuit Duitsland te laten verzenden dan zijn er GEEN extra kosten
Vanuit China en DHL is het niet leuk meer er worden heel veel gebruikt om reageer buisjes enzo te bemonsteren en de Freesmotor water gekoeld komt regelmatig op cnczone.nl
Is de moeite om daar te registreren en daar eens rond te vragen Ray .
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door cool »

Leuk apparaat Ray. Ik heb op de TU met een professionele gewerkt van LPKF. Belangrijke eigenschappen zijn nauwkeurig instellingen zoals nulpunt, diepte. Dubbelzijdig is ook niet simpel..
Lees niets over software die erbij zit. Ook belangrijk om te weten wat voor freesjes erin gaan en verkrijgbaarheid. De meeste van LPKF kosten €10 per stuk destijds... Afzuiging is zeker belangrijk en doos erom ivm herrie.
Laatst gewijzigd door cool op di 25 aug 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Let erop dat de stof die deze machine maakt bij het PCB frezen zeer ongezond is. Je moet iets van ventilatie met afvang en eventueel mondkapjes gebruiken.
Zeker punt van aandacht. Lang geleden zat er in de A'damse Jordaan Zwaanprint. Daar kon je toen nog (jaren '70-'80) voor FL25,- een dubbelzijdige eurokaart laten maken. Weliswaar niet doorgemetalliseerd maar toch, spotgoedkoop voor die tijd... Beste meneer Zwaan heeft nooit gerookt maar is op zijn 50ste toch omgevallen aan longkanker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Toch nog even terug komend op jlcpcb: voor de prijs van een knappe machine kan je honderden printjes laten maken.. en als je er een nodig hebt, dan zijn die andere 4 gewoon afval. Voor de prijs van 1,80 heb je wel dubbelzijdig doorgemetalliseerd met soldeeemasker en opdruk.. strak strak .. kan je niet voor gaan frezen..
Als je er nu ook nog wat anders mee wil gaan frezen zeg ik OK...maar printen.. nah...
Overigens bied ik mijn machine te koop aan binnenkort.. ben een grotere aan het bouwen..
Kees
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door John P »

Voor de prijs van een Duelund condensator kun je bij de aldi een setje speakers kopen, daar doen we toch ook niet moeilijk over? Het is en blijft hobby. Als printjes maken daar onderdeel van is dan moet het niet op de goedkoopste, maar op de leukste manier.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Komt nog wel DHL transportkosten bij Kees, van ca. 18 euries. En die lage prijzen gelden alleen als je onder de 10cm x 10cm blijft. Maar dan nog kun je er zelf niet tegenaan werken, zeker :sure:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door John P »

audiomanics schreef:
..Overigens bied ik mijn machine te koop aan binnenkort.. ben een grotere aan het bouwen..Kees
:foto:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Overigens bied ik mijn machine te koop aan binnenkort.. ben een grotere aan het bouwen..
Kees
Eentje die in datzelfde kamertje past?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OWC »

ray5150 schreef:
Intentie is inderdaad om er een houten kastje omheen te maken.
Stofafzuiging lijkt me erg overdreven in dit geval, op de filmpjes is te zien dat het stof op het te frezen object blijft liggen, maw, het word niet meters ver geslingerd. er staat in ieder geval wel een losse stofzuiger klaar.
Shadow schreef:
Gewoon JLPCB het werk laten doen lijkt me :think:
Die opmerking had ik wel verwacht, maar niet van jou, eerlijk gezegd, jij bent tenslotte zo'n beetje de nummer 1 hier wat het aanschaffen van gereedschap betreft. :lol: :-"

Veel van de PCB's die ik maak betreft 1 stuks. weinig zinvol om er dan 5 of 10 te laten maken, verzendkosten bla bla, komt bij dat veel ontwerpjes van mijn hand makkelijk enkelzijdig kunnen, en mijn etsbak is ook tot op de draad versleten.
Verzendkosten vallen wel mee, in totaal ben je iets van 10-15 euro kwijt, dat is PCB's incl shipping.
Daar kan ik niet tegenop klussen. Verkoop je de rest voor een paar euro.

Maar goed, zoals andere ook al hebben gezegd, het gaat ook evt om het plezier en de ervaring.
Soms eventueel om de tijd, hoewel ik daar altijd omheen plan (printen bestellen en ondertussen de andere dingen doen).
Persoonlijk zie ik dan ook meer in een CNC dan een etsbak, omdat je die CNC nog kan gebruiken voor wat andere dingen.
Graveren en kleine stukjes hout bewerken kan ook prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Pjotr »

One World Concepts schreef:
Persoonlijk zie ik dan ook meer in een CNC dan een etsbak, omdat je die CNC nog kan gebruiken voor wat andere dingen.Graveren en kleine stukjes hout bewerken kan ook prima.
Jep, leuke dingen voor in de kerstboom o.z.i. Daarentegen kun je een etsbak weer gebruiken om je fietsketting schoon te maken. Zo heb alles ze voors en tegens.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
audiomanics schreef:
Overigens bied ik mijn machine te koop aan binnenkort.. ben een grotere aan het bouwen..
Kees
Eentje die in datzelfde kamertje past?
Ja, hij wordt qua grondoppervlak ook maar iets van 10 cm langer.. Het is wederom mijn eigen ontwerp en er zijn er nu al minstens 30 van gemaakt, dus het werd wel eens tijd dat ik er ook een voor mijzelf ging bouwen.
OSPF1000600.jpg
Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Leeuwarden schreef:
audiomanics schreef:
Overigens bied ik mijn machine te koop aan binnenkort.. ben een grotere aan het bouwen..
Kees
Eentje die in datzelfde kamertje past?
Ja, hij wordt qua grondoppervlak ook maar iets van 10 cm langer.. Het is wederom mijn eigen ontwerp en er zijn er nu al minstens 30 van gemaakt, dus het werd wel eens tijd dat ik er ook een voor mijzelf ging bouwen.
OSPF1000600.jpg

Kees
Mooi Kees! Verder alleen groter of ook meer mogelijkheden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Alleen groter.. de mogelijkheden zijn nu al ruim voldoende.. zal niet weten wat ik nog meer te wensen heb..
Kees
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door douwebakker »

@audiomanics, is het ook een idee om de voortgang van de bouw op dit forum te plaatsen. Ik ben zeer geïnteresseerd in zo"n machine.
@John P, is het stof van pertinax niet minder gevaarlijk dan dat van epoxy?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef:
@audiomanics, is het ook een idee om de voortgang van de bouw op dit forum te plaatsen. Ik ben zeer geïnteresseerd in zo"n machine.
@John P, is het stof van pertinax niet minder gevaarlijk dan dat van epoxy?
Als je dat intreseert gewoons even kijken op een Nederlands Forum CNCZONE.NL
https://cnczone.nl/viewforum.php?f=6
Is best interessant en heb er ook jaren aan mee gebouwd en kennis opgedaan daar en ook leuke contacten
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door ray5150 »

Het machientje is inmiddels besteld. heb gekozen voor model 2418, die getallen zijn de afstanden die de tafel kan bewegen.
24 x 18 centimeter dus. er is ook een 3018 en een 1610. de order zou er met 1 a 2 weken hier moeten zijn.
Zal hieronder even de diverse punten aflopen.

Stof : zoals eerder gemeld komt er een kastje omheen, en staat er een stofzuiger naast. er word maximaal op eurokaart formaat gewerkt. op talloze YouTube video's is te zien dat de geproduceerde stof minimaal is. nogal overdreven discussie in mijn ogen.

Software : is open source naar ik begrepen heb. bij de machine word (meestal) een gegevensdrager geleverd waar software opstaat. GRBLcontrol word gebruikt om de machine te sturen, en Flatcam om gerbers om de zetten naar code die in GRBLcontrol geladen kan worden. deze heb ik al op de computer staan. met wat googelen ook op intenet te vinden. er zijn ook veel YouTube video's die uitleg hierover geven. moet er nog mee aan de slag. feitelijk zijn er maar 2 gerber bestanden benodigd. 1 voor de gaatjes, en 1 voor het kopervlak.

Freesjes : het is in deze meer graveren wat er gedaan word, met een V-vormig puntje van 0.1 mm.
die zijn verkrijgbaar op Ebay en kosten 4 tot 5 dollar de 10 stuks. heb er een paar setjes bijbesteld. https://www.ebay.com/itm/10-x-V-shape-C ... 2749.l2649


Nu afwachten tot het pakket er is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CNC Machine aanschaffen

Bericht door Pjotr »

Mooi! Ben benieuwd naar de resultaten! :sure: En of de software een beetje deugd. Gezien dat je hier ook leuk frontjes en dergelijke mee kunt graveren had ik zelf voor dat piepje meer wel gelijk de 30 cm besteld.
Plaats reactie