Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Lekker bezig!

Je geeft aan dat je de "starthoogte" niet gaat halen. Bedoel je door de afronding aan het schot, of ook als je bij wijze van spreken zou uitgaan van een schot zonder afronding? En waarom zou je dat niet halen, lijkt mij een kwestie van de hoek iets aanpassen?

Als de lengte klopt met de tekening en berekening, dan is het goed. Foto's kunnen ook vertekenen etc. Behaalde (meet) resultaten uit het verleden wijzen uit dat de setjes uitgevoerd zoals in de tekening, goed werken.

Mvg Reinder
setsunakaede
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 20:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door setsunakaede »

Hoi Reinder,

Ik ben met de lengte van het schot afgeweken van de tekening, omdat ik had gelezen dat de poortlengte 13cm moest zijn IPV de poort schotlengte zoals op de tekeningen. Daardoor klopt de boel niet meer TOV de tekeningen. Ik denk dat met die extra 18mm de beginmaat van de poort beter in de buurt van die 6mm komt.
Overigens helpt de afronding aan het begin inderdaad ook niet echt om die 6mm te halen...
:wink:
setsunakaede
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 20:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door setsunakaede »

Ik heb toch maar even door de zure appel heen gebeten en de reflexschotten losgemept en opnieuw gemaakt, nu haal ik die 6mm wel. Ook staat de boel nu in de lak, aanvankelijk het middendeel omdat het carbonlook folie dan beter hecht maar ik begin nu te twijfelen of ik het niet blank ga laten, het kleurt best leuk bij de mahonievernis voor de zijkanten...
Bijlagen
IMG_20200822_134856.jpg
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

Hoe staat deze er nu bij? Is ie al af?
setsunakaede
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 20:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door setsunakaede »

Hi Thomox,

Nee, ze zijn nog niet af. Ik kreeg het bekleden met carbon folie niet goed voor elkaar op een proefstukje, en toen kwam de aannemer om de garage en hal onder handen te nemen (we hebben een jaar geleden een brandje gehad in de garage - ontplofte accu van een hoverboard - manmanman wat geeft dat een troep en schade) en moest dit project in de ijskast.
Tegen de tijd dat ik klaar ben met werkbanken en kasten timmeren, en ingericht ben, ga ik het nog wel afmaken. Ik was van plan er actieve speakertjes van te maken, maar ik denk dat ik het toch maar simpel op passief houd en een apart versterkerkastje er bij...
lachgiraffe
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:30
Locatie: Lingewaard

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door lachgiraffe »

O ja, leuk, die heb ik ook nog eens gemaakt (mei 2015).
Wilde eigenlijk een kratradio maken van de destijds nieuwe Brand krat, ik had een nieuw exemplaar, nog zonder beschadigingen, achtergehouden.
Omdat ik geen schreeuwerige bonk bonk krat wilde maken omdat ik buiten gewoon naar lekkere muziek wil luisteren, op een relaxed volume, heb ik voor deze FRS8 oplossing gekozen: klein (past in de krat), niet schreeuwerig, aangenaam geluid.

Tegenwoordig staan ze naast mijn beeldscherm, muziek terwijl U werkt. Ben er nog steeds content mee (maar er begint weer iets te kriebelen ...)

BTW normaal met Maxamp, raspberry met pCP over wifi of telefoon. Op de foto's mist eea, chaos bedrading etc :)
Bijlagen
brand1.jpg
brand2.jpg
brand3.jpg
brand4.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door SARK »

Leuk :!: Dus het krat zelf heeft alleen als functie om de versterker/batterij te herbergen en als transport-kratje te fungeren?
lachgiraffe
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 16:30
Locatie: Lingewaard

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door lachgiraffe »

Klopt, verder geen functie / alleen voor de show.
Nou ja, als kruk, voetenbankje, tafeltje doet het ook dienst.
En nu als sta-in-de-weg in de garage. Als het buitenseizoen weer begint gaan de speakertjes er weer in!
Gebruikersavatar
arcss
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 21:06

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door arcss »

Na al die jaren lezen/twijfelen/uitstellen/... eindelijk eens aan begonnen. Het is mijn eerste luidsprekertje ooit. Het zagen zou gelukt moeten zijn.
Ik had een bimetaal gatzaag liggen van 73mm, als ik hier dan de frs8 in plaats rusten de flenzen niet mooi op het hout. Zou dit normaal zijn? Moet er aan de binnenkant een schuine kant aan?

*edit: ik heb de indruk dat alles met lamello's bevestigen niet vlot gaat. Hoe doen jullie dit?
Bijlagen
gezaagd.jpg
speaker.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Hallo Arcss,

Leuk dat je ook een setje bouwt :). Je kan met een bovenfrees een klein facet aan het gat in de baffle frezen, of voorzichtig met een rattestaart zal ook gaan, zodat de FRS8 netjes vlak op de baffle ligt.

Lamello's kan prima, maar als je hem bekleed met folie zou je ook met een schroefje of spijker hier en daar, het tempo wat omhoog kunnen schroeven. Als je wil aflakken, dan liever alleen lijmklemmen. MDF werkt nogal in de dikte en zo'n schroef kopje of kopje BD spijker wordt dan toch zichtbaar op den duur.

Succes met bouwen!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
arcss
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 21:06

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door arcss »

Het idee was zijkanten in vernis/beits plaatsen en de volledige binnenkant aflakken. Al begin ik er meer voor te voelen om het geheel toch in te pakken :-)
setsunakaede
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 20:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door setsunakaede »

Thomox schreef:
Hoe staat deze er nu bij? Is ie al af?
Inmiddels heb ik de boel weer opgepakt, de speakertjes zitten vast en zijn bekabeld, er zit een dotje dempingsmateriaal in (uit een oud tuinkussen, geen idee of het iets doet maar ja...) En de boel staat in de lijmklemmen. Dat is morgen wel droog en dan naar eens kijken of het een beetje wil klinken ;-)
IMG_20210615_222522_hdr.jpg
setsunakaede
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 27 jul 2020, 20:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door setsunakaede »

Nou, ze zijn klaar en het valt niet tegen, hooguit wat weinig laag maar wat wil je, van €30 aan materiaal en een maat van 3 melkpakken... ze klinken wel mooi helder, en dan zijn ze nog niet eens ingespeeld.
Misschien maak ik er nog eens een klein subje bij (ik heb ergens een leuk 3D Print isobaric ontwerp gezien) maar voor nu missie geslaagd.
Bijlagen
16238731155098780052077346351506.jpg
Gebruikersavatar
arcss
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 21 okt 2015, 21:06

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door arcss »

Ik maakte onlangs eens een quick&dirty versie om te weten hoe ze klinken.
Ze klonken alleszins NOG beter dan mijn MS-240 speakers van 240W !! :mrgreen: (maar niet beter dan mijn oude versleten budget-pioneers)

Ik heb geen BAF, dacht om kussenvulling te gebruiken, maar blijkbaar hadden onze oude kussens mousse langs binnen, ik veronderstel dat dit niet hetzelfde effect geeft. Ook sluiten de drivertjes niet mooi aan tegen de baffle.
IMG_20221021_140302.jpg
IMG_20221023_183028.jpg
IMG_20221023_182900.jpg
IMG_20221023_182929.jpg
IMG_20221023_183005.jpg
SoulSh@ker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 dec 2025, 22:34

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door SoulSh@ker »

Mooie ontwerpen allemaal. Alleen denk ik dat ik het ontwerp heb gemaakt die niet zo hol klinkt en galmd als de busch horn. Maar gewoon strak droog laag onder de 43hz komt Dikker 18mm mdf gebruikt met kleine basreflex poort voor. En noppenschuim gebruiken in de binnenkant van je kast. En zo en zo geen filter maken voor een breedbandspeaker. Dan ga je zo en zo verlies opleveren in frequentie (geluid) en vermogen wat speakertje aan kan. Je hebt tenslotte maar 1 speaker driver en geen 2 of 3. Zoals laag midden en hoog (tweeter) speaker.

Bijlagen
WP_20190114_001.jpg
WP_20190114_002.jpg
WP_20190117_002.jpg
WP_20190114_003.jpg
WP_20190125_002.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”