OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Hallo ik ben Paul en ben niew hier. Ik heb een tijd met deze twee luidsprekers geworsteld ( met de filtering ). Ik luister nu met de Lowther in een Acousta . Ik heb nog 4stuks 100 uf en een paar inductie 5 mH . Mijn idee is om een Liionidas OB ( ongeveer ) die ik dan met een krachtige 20 watt versterker kan aansturen . Ik heb de Audio Dandy reportage van de Liionidas gezien en de filters bekeken de Lii Audio 15" heeft 2x 8 Ohm spreekspoelen die dan paralel gebruikt worden is dus 4 Ohm als ik me niet vergis . De rullit is een 8 Ohm spreekspoel . Mijn idee is het Liionidas filter voor mijn situatie aan te passen Ik hoop dat jullie deze informatie kunnen verwerken het is mischien een beetje onduidelijk . M.V.G. Paul
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Shadow »

Welkom Paul, ik zou een keer bij Leon gaan luisteren, het verhaal van anderen is voor jou niet interessant.
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Ja dat is een goed idee , maar ik woon niet in Nederland . 2500 Km naar het Zuiden . Paul
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Henkjan »

Welkom Paul!
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door leonidas »

Hoi Paul,

Heb je wat meer gegevens van de Rullit 15 inch ?
Eventueel wat foto's ?

gr. Leon
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Leeuwarden »

Paul 7 schreef:
Ja dat is een goed idee , maar ik woon niet in Nederland . 2500 Km naar het Zuiden . Paul
Met mijn auto zou je dan 7 keer moeten stoppen voor brandstof en een versnapering.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door pappaleo »

Vanuit Leeuwarden zit je dan toch zo ongeveer in Gibraltar.
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Ja pappaleo bijna raak , ik woon in de Provincie Cadiz . Dank je wel Henkjan . En Leon helaas heeft Oleg Rullit geen informatie gegeven ,het was ook geen aangename ervaring . De spider net als de 1930 achtige luidsprekers . Ik zal wat photo s maken en ze proberen te hier te plaatsen . Paul
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door richard »

Paul 7 schreef:
... helaas heeft Oleg Rullit geen informatie gegeven ,het was ook geen aangename ervaring .
Jammer is dat.
Ik vond zijn luidsprekers visueel wel erg fraai om te zien. Maar ik heb op andere fora wel gelezen dat zaken doen met hem wel wat lastig en risicovol kon zijn.
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Ik heb foto s in de Computer maar kan ze niet hier plaatsen . Ik ben heel slecht met computers . Mischien weet iemand hoe dat hier gaat . gr Paul
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Barry2001 »

Als je een bericht plaatst Paul, klik op 'Volledige bewerker & voorbeeld'. Je kunt dan onderin op 'Bijlagen' klikken, en dan 'Bestanden toevoegen'. Vervolgens klikkerdeklik op het bestand op je pc. Als je 'm dan verstuurd komt de foto onderaan je bericht te staan, als je nog op 'Plaats in tekst' klikt komt 'ie in je tekst te staan waar op dat moment de cursor staat. Deze laatste stap kun je ook weglaten. 'Verstuur' en voila.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Henkjan »

Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Ik kom niet op "Bijlagen " , maar ik heb gisteren well mijn MDF gekocht + 45x45 balkjes . Paul
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Henkjan »

Bericht maken/antwoorden en dan tabje bijlagen
Zo ziet t er op m'n telefoon uit
Zo ziet t er op m'n telefoon uit
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Hallo
Bijlagen
Rullit
Rullit
Rullit
Rullit
lowther 8"
lowther 8"
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Hallo Henkjan , dank je wel voor de uitstekende hulp . De Rullit woofer is 8 Ohm , hoe pas ik het Filter aan . De Liionidas OB heeft de woofer 2x 8 Ohm paralel dat is dan 4Ohm ? Groeten Paul
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Shadow »

Paul 7 schreef:
Hallo Henkjan , dank je wel voor de uitstekende hulp . De Rullit woofer is 8 Ohm , hoe pas ik het Filter aan . De Liionidas OB heeft de woofer 2x 8 Ohm paralel dat is dan 4Ohm ? Groeten Paul
De vervangingsweerstand is idd; 1/Rv=1/R1+1/R2 wat maakt dat 1/8+1/8=2/8=0,25 Rv is dan 1/0,25 oftewel 4 Ohm.
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Hallo Shadow , in het officiele Liionidas filter R1+R2 weerstanden , moet ik alleen een weerstand veranderen ? Een Paralel weestand van 8 Ohm met de woofer aansluiten ? Paul
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door hardbats »

Een 8ohm weerstand parallel aan de woofer is niet de beste oplossing. Je verstookt een hoop vermogen waar je niks voor terug krijgt en een weerstand heeft niet dezelfde impedantie als een woofer. Ik denk niet dat je de Liionidas XO moet gebruiken omdat jouw drivers gewoon niet lijken op de drivers in de Liionidas OB. Ik zou zelf een XO gaan ontwerpen die afgestemd is op jouw drivers, dat geeft het beste resultaat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Shadow »

Goed opgemerkt, ik ging er van uit dat Paul de speaker helemaal naar Lii audio drivers ging ombouwen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door leonidas »

Het Leonidas XO is voor 60% acoustisch !
d.w.z. de constructie is aangepast op de drivers !!
Vandaar dat ik maar hel weinig elektrische componenten nodig heb .
Deze maken dan alles passend.
Zomaar andere drivers met deze componenten gebruiken slaat echt helemaal nergens op en kan eigenlijk nooit goede resultaten opleveren.

Hoewel ik graag mensen help , gaat dit hier niet lukken omdat ik simpelweg te weinig info heb.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door richard »

Ik zie dat die Lowther ook een Rullit membraan heeft, is de spreekspoel ook van hem? Is deze dan ook 8 Ohm?
Kun je het rendement van die dingen meten?

Anders zit er weinig anders op om het filter op het gehoor af te stemmen.
Dan zou ik niet meteen zo'n seriefilter als van Leon bouwen; dat is wel mooi maar wat lastiger om op het gehoor af te stemmen; net een waterbed.

Dan zou ik beginnen met een simpel 6 dB filter, een dikke spoel voor het laag en een condensator (100 µF of meer) voor de Lowther. Daarvan heb je er vier; dus je hebt al mogelijkheden.
Je kan op internet wel wat tooltjes vinden om de uitgangswaarden voor de componenten te bepalen.
Dan met serie-parralelweerstanden het rendement van de Lowther afstemmen op de woofer. Hiervoor koop je dan een assortiment draadweerstanden om te experimenteren.

6 dB kan voor het laag niet steil genoeg zijn. En of die 5 mH spoel genoeg is weet ik ook niet, maar daar moet je dan proefondervindelijk achter komen.

Deze manier van werken past ook wel bij die Rullit drivers; die zijn ook nog van de oude stempel.
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Dank je wel , ja de Lowther is 8 Ohm . Ik kijk wat ik op Internet ka vinden . Gr Paul
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door richard »

Ik meen dat er van de originele Lowthers ook weinig parameters werden gepubliceerd. Magneetsterkte dat wel, maar dat was in de jaren '60 misschien interessant.
Wel zou je aan het type magneet een indruk kunnen krijgen van het rendement, een ferriet heeft minder rendement dan zo'n alnico. Als het membraan van Rullit zwaarder is dan de standaard Lowther membraan zal dat ook uitmaken.

Succes met je zoektocht en experimenten.

Even gekeken, op de website van Lowther staan wel productbladen met TS parameters. Ze gaan daar ook mee met de tijd.
Paul 7
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 19 aug 2020, 9:30

Re: OB met Lowther PM2A +Rullit 15" driver

Bericht door Paul 7 »

Hallo Richard , dank je . Rullit beweerde dat deze Conus 2 gram lichter was en heeft ook de traditionele Exponentiele vorm . De eerste keer dat ik hem hoorde was alles beter ook ging hij dieper in het laag . Het is de Alnico versie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”