Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing
Moderator: Beheerdersteam
Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing
Op de site van Stereophile las ik de lovende beoordeling van de LKV Veros PWR+ Power Amplifier (https://www.lkvresearch.com/lkv-veros-power-plus.html), die beter, levendiger, ruimtelijker zou klinken dan een Ncore alleen. De truc: de Purifi 1ET400A voorzien van een class A voortrap met matched JFET's (ipv een opamp?). Misschien een idee om over te nemen.
Re: Purifi Class D eindtrap met Class A aansturing
Vooral niet als het bedacht is door eruit gebonjourde Hypex medewerkers?
Ik zou zeggen, een reden temeerShadow schreef:Vooral niet als het bedacht is door eruit gebonjourde Hypex medewerkers?
Anne
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik word zelfs altijd een beetje melig van dingen als;
Dus blijkbaar betekent dat we vorige keren bij het neusje zijn genomen, want er bleek toch weer iets beter.
Ook vind ik het nog steeds knap dat met discrete elektronica blijkbaar zoveel beter kan zijn dan ASIC's (application-specific integrated circuits) die op z'n minstens 5 orders van grootte nauwkeuriger gefabriceerd worden, buiten PCB design om.
Misschien is er dan toch echt wel een parallelle wereld waar andere fysica wetten en economische regels gelden.

.is the most musically accurate power amplifier output stage available
Dus blijkbaar betekent dat we vorige keren bij het neusje zijn genomen, want er bleek toch weer iets beter.
Ook vind ik het nog steeds knap dat met discrete elektronica blijkbaar zoveel beter kan zijn dan ASIC's (application-specific integrated circuits) die op z'n minstens 5 orders van grootte nauwkeuriger gefabriceerd worden, buiten PCB design om.
Misschien is er dan toch echt wel een parallelle wereld waar andere fysica wetten en economische regels gelden.
De grap zit 'm in het "available". De nieuwe was er nog niet en toen was de vorige de besteOne World Concepts schreef:Ik word zelfs altijd een beetje melig van dingen als;.is the most musically accurate power amplifier output stage available
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bruno is er niet uit gebonjourd. Ik doelde meer op het feit dat er heel erg hoog opgegeven wordt over de conventionele voeding terwijl Bruno daar in het verleden heel duidelijk over is geweest dat die geen voordelen biedt boven een goede smps.Shadow schreef:Vooral niet als het bedacht is door eruit gebonjourde Hypex medewerkers?
Je ziet langzamerhand steeds meer kant en klare oplossingen komen op basis van de Purifi Class D bordjes: https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14393.html
Ik overweeg al een tijdje om 6 (2 x 3) class D amps in een chassis te steken met de DSP module van Hypex. Leuk project voor de winter wellicht.
Satefan
Ik overweeg al een tijdje om 6 (2 x 3) class D amps in een chassis te steken met de DSP module van Hypex. Leuk project voor de winter wellicht.
Satefan
- Leeuwarden
Op het HTforum (kuch...) zijn ze er erg enthousiast over in ieder geval....
Dat is mooi. Maar forum-enthousiasme is nou niet bepaald een graadmeterLeeuwarden schreef:Op het HTforum (kuch...) zijn ze er erg enthousiast over in ieder geval....
Goed punt, ja. ik ga er nu even voor het gemak van uit dat de halfgeleiders die in bijvoorbeeld een TL072 zitten ook wel een beetje op elkaar afgestemd zijn.One World Concepts schreef:
Misschien is er dan toch echt wel een parallelle wereld waar andere fysica wetten en economische regels gelden.![]()
Overigens is de definitie van de term "beter" in deze natuurlijk op tientallen verschillende manieren uit te leggen.
Laten we in ieder geval ervan uitgaan dat de intentie van de verkoper/producent is om er beter van te worden. Verder komt bij mij ook het gevoel van de wet van het afnemende meer nut naar boven.
Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog. 
- pappaleo
- Contacteer:
10% ? Jij bent geen zakenman.ray5150 schreef:Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog.
Dat is best simplistisch gesteld. Er zijn ontwikkelkosten, marketing-kosten, mensen moet een salaris verdienen, er moet garantie gegeven worden etc etc etc. Wij zelfbouwers kijken uiteraard naar de kostprijs van zo'n printje en denken dan dat we dat zelf beter en goedkoper kunnen. Maar die vlieger gaat maar deels op.ray5150 schreef:Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog.
Satefan
Dan weet je alleen de vervorming. Zegt nog niks over dynamisch gedrag en het gedrag bij complexe speakerbelastingen en PSSR. Moet dus in deze zijn: Een beetje meten is misschien een beetje wetensatefan schreef:Dat is mooi. Maar forum-enthousiasme is nou niet bepaald een graadmeterLeeuwarden schreef:Op het HTforum (kuch...) zijn ze er erg enthousiast over in ieder geval..... Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 19 aug 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de boel natuurlijk niet enkel aan die AP hangen maar ook aan je oren !Pjotr schreef:Dan weet je alleen de vervorming. Zegt nog niks over dynamisch gedrag en het gedrag bij complexe speakerbelastingen en PSSR. Moet dus in deze zijn: Een beetje meten is misschien een beetje wetensatefan schreef:Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.
Anne
Hoe was t ook alweer?Ah!buis schreef:Je moet de boel natuurlijk niet enkel aan die AP hangen maar ook aan je oren !Pjotr schreef:Dan weet je alleen de vervorming. Zegt nog niks over dynamisch gedrag en het gedrag bij complexe speakerbelastingen en PSSR. Moet dus in deze zijn: Een beetje meten is misschien een beetje wetensatefan schreef:Ik zal eens een bordje bestellen en dan aan de Audio Precision hangen en dezelfde tests draaien als die bij de FusionAMP zijn gedaan. En dan kijken wat ie doet. Meten is weten.![]()
Anne
Meten is weten wat je meet als je weet wat je meet?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
nog een keer dan maar...
Laatst gewijzigd door OWC op wo 19 aug 2020, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mijn eerdere bericht was gezien vanuit een professioneel oogpunt, niet vanuit een DIY oogpunt.satefan schreef:Dat is best simplistisch gesteld. Er zijn ontwikkelkosten, marketing-kosten, mensen moet een salaris verdienen, er moet garantie gegeven worden etc etc etc. Wij zelfbouwers kijken uiteraard naar de kostprijs van zo'n printje en denken dan dat we dat zelf beter en goedkoper kunnen. Maar die vlieger gaat maar deels op.ray5150 schreef:Ja, inderdaad. een printje met 5 euro aan onderdelen, een leuk ronkend verhaal eromheen bedenken en de prijs van het geheel kan zomaar met 10 % omhoog.
Satefan
Normaliter rekent een bedrijf ongeveer kostprijs maal 2,5-3 om de kosten te dekken.
Als je daar ruim boven zit, doe je echt iets verkeerd, ben je gewoon niet efficiënt bezig maar reken je dat wel door naar je klant.
Of je zit in een markt waar je voor een rijstkorrel een hoop geld kan vragen.
Bedenk ook even dat je echt een stuk minder betaalt wanneer er aantallen gemaakt worden of OEM producten worden afgenomen.
Dat is vaak 1/2 tot 2/3 van de consumentenprijs en in sommige gevallen nog wel minder (zeker voor losse elektronica componenten)
Een 200-1000W versterker op een 4-laags PCB kun je wel voor 15-35 euro ontwikkelen, beetje afhankelijk wat er allemaal op moet (vooral fancy metaalwerk maakt het duurder).
Verschil met dat en een UCD/Ncore is dat je enkel een paar baantjes/componentjes anders moet routen, de BOM en prijs verandert er niet of nauwelijks door.
Als je een eigen bedrijf hebt (gehad) zie je al heel snel dat salarissen veruit hoogste kostenpost zijn.
Bedenk ook dat in de "componentenkosten" sec ook nog eens meer dan 3/4 aan personeelskosten zitten in de westerse landen. De Chinezen maken niet voor niets zoveel mogelijk na op component niveau.
Ik had verwacht dat nieuwsgierige en kundige zelfbouwers het boven beweerde door nabouw zouden gaan toetsen. Uit pure nieuwsgierigheid, verlangen naar kennis en vernieuwing. Niet dat ze zo massaal vanuit hun leunstoel moeiteloos beweringen die ze niet controleren vol verachting zouden wegwimpelen: Kan niet waar zijn! Ik blijf me daarover verbazen. Vooral omdat op audiogebied nog zoveel niet begrepen wordt en dus nog vele verrassingen mogelijk zijn. En omdat je daarvoor wel moet openstaan, ook na je twintigste teleurstelling, wil je die kunnen horen. Serendipiteit.
Dan koop jij toch zo'n LKV Veros PWR+ Power Amplifier Wieger! zit niks anders op dan. Uiteraard is er vast wel iemand die voor je wil toetsen Wieger. Maar dan moet je daar denk ik minstens €60/uur voor over hebben. En ook wat duidelijker zijn. Gaat het nou om een Purifi dinges of een UcD/NCore dinges?Wieger61 schreef:Ik had verwacht dat nieuwsgierige en kundige zelfbouwers het boven beweerde door nabouw zouden toetsen. Uit pure nieuwsgierigheid, verlangen naar kennis en vernieuwing. Niet dat ze zo massaal vanuit hun leunstoel moeiteloos beweringen die ze niet kunnen controleren vol verachting zouden wegwimpelen. Ik blijf me daarover verbazen. Vooral omdat op audiogebied nog zoveel niet begrepen wordt en dus nog vele verrassingen mogelijk zijn. En daarvoor moet je wel openstaan, ook na je twintigste teleurstelling, wil je die kunnen horen. Serpendipteit.
Serendipiteit : een mijt in bed zoeken en een meid vinden
Anne
Anne
Quote:
"Every recording I played via the LKV Veros PWR+ was sounding richer and wetter than class-D is supposed to. It occurred to me that perhaps the LKV's un–class-D atmospherics..... bla bla bla ......."
Een versterker die "natter" klinkt