Met dat niks aangesloten op de ingang ,bedoelen we de ingangen kortsluiten en volume open dan luisteren op brom.
Dan weet je of de brom van de versterker komt of iets wat aangesloten is,extern dus.
Moderator: Beheerdersteam
Niet waarschijnlijk, die 10k verandert enkel de piekstroom in de eindbuis.Muug schreef:Anne, ik begrijp er ook niks van. Misschien werkt die ECC99 gewoon correct als die schermroosterweerstand 10K is....
Da's idd niet veel.En de gloei geaard ?De zeer lichte brom - enkel te horen op 10cm afstand - is er ook als er niks aangesloten is op de ingang.
Als er een midden tap zit op de gloeistroom wikkelingen mag je die gebruikenPcdg schreef:Met het aarden van de gloei wordt bedoeld dat de gloeidraden via een paar weerstanden aan de massa zijn geknoopt. Ik pak altijd 2 weerstanden van 100 ohm. Daarvan steek ik van elke weerstand een kant van de gloeidraden, de andere kant van de weerstanden wordt in elkaar getwist en aan het sterpunt gesoldeerd.
mvg, Paul
Zit wel goed dan.Is misschien niet het beste aardpunt maar voor de gloei komt 't niet zo nauw, niet zo gevoelig in een eindversterker.Muug schreef:De trafo's hebben circuits die de gloeispanningen leveren. Die circuits hebben een nul-draad. De nuldraden van die circuits heb ik tesamen genomen en as we speak hangen die aan het chassis samen met het scherm van de trafo. Wat denk je?