Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door rizm »

De frontplates van de tweeters en woofers in mijn Epos ES14 luidsprekers zijn met de jaren wat gehavend en zien er lelijk uit. Zie bijgesloten foto. Ik zat daarom te denken om ze nieuw te laten maken. Ik heb de plates al in 3D getekend. De vraag is nu, hoe verder?

Ik zat te denken aan aluminium met een zwarte peodercoating, maar ik heb geen idee wat dit gaat kosten en waar ik dit zou kunnen laten doen. Misschien zijn er wel andere materialen die ook een strak resultaat opleveren en minder in de papieren lopen.

Ik heb een klein beetje ervaring met objecten die 3D geprint zijn, maar dat vond ik verre van mooi. Je zag erg duidelijk de verschillende laagjes waaruit het opgebouwd was. Heeft dit met de printer te maken? Ik weet niet of dit een optie zou zijn wanneer er een betere printer gebruikt wordt

Hebben jullie tips voor mij? Zowel wat materiaal betreft als bedrijven die dit eventueel zouden kunnen doen.
Bijlagen
tweeter-front-3d.jpg
tweeter-front-beschadiging.JPG
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door satefan »

rizm schreef:
De frontplates van de tweeters en woofers in mijn Epos ES14 luidsprekers zijn met de jaren wat gehavend en zien er lelijk uit. Zie bijgesloten foto. Ik zat daarom te denken om ze nieuw te laten maken. Ik heb de plates al in 3D getekend. De vraag is nu, hoe verder?

Ik zat te denken aan aluminium met een zwarte peodercoating, maar ik heb geen idee wat dit gaat kosten en waar ik dit zou kunnen laten doen. Misschien zijn er wel andere materialen die ook een strak resultaat opleveren en minder in de papieren lopen.

Ik heb een klein beetje ervaring met objecten die 3D geprint zijn, maar dat vond ik verre van mooi. Je zag erg duidelijk de verschillende laagjes waaruit het opgebouwd was. Heeft dit met de printer te maken? Ik weet niet of dit een optie zou zijn wanneer er een betere printer gebruikt wordt

Hebben jullie tips voor mij? Zowel wat materiaal betreft als bedrijven die dit eventueel zouden kunnen doen.
Ik heb wat spullen laten maken bij WEERG.COM in Italie, maar je kan ook naar i.materialise.com in Belgie kijken. Het resultaat van deze techniek (MJF of SLS) is veel mooier/gladder (dan conventioneel 3d printen met filament) en ultra-sterk, en je kunt kiezen uit verschillende manieren van na-bewerking voor nog betere resultaten. Als de afmetingen van de plaatjes meevalt (waar t wel op lijkt) dan is dit zeker kosten-effectiever dan van ALU laten maken....

groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 09 jul 2020, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hardbats »

Hoe groot zijn de platen? Wil er best een proberen in de printer. Kun je zelf bepalen of je het mooi vond. Eventueel zou je het nog kunnen schuren en spuiten.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door rizm »

hardbats schreef:
Hoe groot zijn de platen? Wil er best een proberen in de printer. Kun je zelf bepalen of je het mooi vond. Eventueel zou je het nog kunnen schuren en spuiten.
Wat een fantastisch aanbod! De tweeter frontplate is ongeveer 20x11cm. De woofer frontplate is ongeveer 20x20cm.
satefan schreef:
Ik heb wat spullen laten maken bij WEERG.COM in Italie, maar je kan ook naar i.materialise.com in Belgie kijken. Het resultaat van deze techniek (MJF of SLS) is veel mooier/gladder (dan conventioneel 3d printen met filament) en ultra-sterk, en je kunt kiezen uit verschillende manieren van na-bewerking voor nog betere resultaten. Als de afmetingen van de plaatjes meevalt (waar t wel op lijkt) dan is dit zeker kosten-effectiever dan van ALU laten maken....

groet,

Satefan
Dank voor de tips! Ik zal ze eens opzoeken.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hardbats »

rizm schreef:
hardbats schreef:
Hoe groot zijn de platen? Wil er best een proberen in de printer. Kun je zelf bepalen of je het mooi vond. Eventueel zou je het nog kunnen schuren en spuiten.
Wat een fantastisch aanbod! De tweeter frontplate is ongeveer 20x11cm. De woofer frontplate is ongeveer 20x20cm..
dat past wel op de printer. Heb je een .stl van de bestanden?
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door rizm »

hardbats schreef:
rizm schreef:
hardbats schreef:
Hoe groot zijn de platen? Wil er best een proberen in de printer. Kun je zelf bepalen of je het mooi vond. Eventueel zou je het nog kunnen schuren en spuiten.
Wat een fantastisch aanbod! De tweeter frontplate is ongeveer 20x11cm. De woofer frontplate is ongeveer 20x20cm..
dat past wel op de printer. Heb je een .stl van de bestanden?
Ja die heb ik. Die kun je hier downloaden: https://wetransfer.com/downloads/fae344 ... 858/c28dfb
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hrscharft »

Ik kan eventueel ook wel een poging voor je wagen als de CNC hier weer draait.
Hoe dik zijn de plaatjes? Dan kan ik ze voor je maken uit aluminium.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door ray5150 »

Waarom niet de bestaande plaatjes netjes schoonschuren, primeren, en zwart spuiten ?
De beschadiging op de foto lijkt mij heel oppervlakkig.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door satefan »

rizm schreef:
hardbats schreef:
rizm schreef:
Wat een fantastisch aanbod! De tweeter frontplate is ongeveer 20x11cm. De woofer frontplate is ongeveer 20x20cm..
dat past wel op de printer. Heb je een .stl van de bestanden?
Ja die heb ik. Die kun je hier downloaden: https://wetransfer.com/downloads/fae344 ... 858/c28dfb
Zijn deze al geprint inmiddels?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hardbats »

satefan schreef:
rizm schreef:
hardbats schreef:

dat past wel op de printer. Heb je een .stl van de bestanden?
Ja die heb ik. Die kun je hier downloaden: https://wetransfer.com/downloads/fae344 ... 858/c28dfb
Zijn deze al geprint inmiddels?
Whoeps, helemaal vergeten :oops:
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door rizm »

ray5150 schreef:
Waarom niet de bestaande plaatjes netjes schoonschuren, primeren, en zwart spuiten ?
De beschadiging op de foto lijkt mij heel oppervlakkig.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar twijfel of ik dit mooi krijg. De beschadigingen zijn met name lijmresten, zo lijkt het. Dus geen butsen of krassen. Misschien gewoon maar eens erop wagen...
hardbats schreef:

Whoeps, helemaal vergeten :oops:
Ik had al zo'n vermoeden. :mrgreen: Zie je het nog zitten een proefplaatje te maken? Anders ga ik rustig andere wegen bewandelen hoor. No worries.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hardbats »

De printer is bezig hoor. Alleen even kijken wanneer ik weer op het werk ben om hem er af te halen.
20200805_132256.jpg
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door OWC »

rizm schreef:
ray5150 schreef:
Waarom niet de bestaande plaatjes netjes schoonschuren, primeren, en zwart spuiten ?
De beschadiging op de foto lijkt mij heel oppervlakkig.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar twijfel of ik dit mooi krijg. De beschadigingen zijn met name lijmresten, zo lijkt het. Dus geen butsen of krassen. Misschien gewoon maar eens erop wagen...
hardbats schreef:

Whoeps, helemaal vergeten :oops:
Ik had al zo'n vermoeden. :mrgreen: Zie je het nog zitten een proefplaatje te maken? Anders ga ik rustig andere wegen bewandelen hoor. No worries.
Onder het mom van, kapot is het al, dus je kunt het alleen maar maken.

Poging waard, reparatiekosten minimaal, mocht het niet lukken, heb je altijd nog plan B :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door ray5150 »

Ja, ik ga er nu van uit dat het geprinte plaatje ook weer geprimerd, geschuurd, en zwart gespoten moet worden. :think:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hardbats »

ray5150 schreef:
Ja, ik ga er nu van uit dat het geprinte plaatje ook weer geprimerd, geschuurd, en zwart gespoten moet worden. :think:
Dat lijkt me wel ja.
rizm
Berichten: 111
Lid geworden op: do 07 feb 2008, 14:42

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door rizm »

hardbats schreef:
ray5150 schreef:
Ja, ik ga er nu van uit dat het geprinte plaatje ook weer geprimerd, geschuurd, en zwart gespoten moet worden. :think:
Dat lijkt me wel ja.
Ah, dan heeft het weinig zin. Ik was in de veronderstelling dat het in zwarte kleur geprint kon worden. Dan ga ik binnenkort wel een poging wagen de originele delen te schuren en spuiten.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Nieuwe Epos ES14 frontplates laten maken

Bericht door hardbats »

Het kan in zwart geprint worden, Dat is het probleem niet. Maar het wordt nooit 100% zo straks als een oppervlak wat je geschuurd en gespoten hebt.
Dan gooi ik het printje weg als ik op het werk ben.
Plaats reactie