Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door hardbats »

wouter schreef:
satefan schreef:
Ik kan wel even kijken wat ik hier aan freesjes heb liggen!
Sowieso leuk dit even samen op te pakken Stefan.
Mijn alternatief zou zijn een poort printen. Kunnen we daar ook eens samen mee stoeien ;-)

Ik heb wel 6mm freesjes, maar liever frees ik die poort in 1 beweging.
Als er wat getekend moet worden bied ik me aan :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door satefan »

En Wouter is net met de freesjes die ik had liggen weer huiswaarts. Jammer voor zn buren, maar er moet nu eenmaal geklust worden!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door hardbats »

Prioriteiten stellen! Slapen is voor de zwakke!

8-[
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

Helaas, moest toch nog eerst wat gedetailleerder een tekening hebben om de eerste sjabloon te maken.
boenicke w5 tekening.png
Midkamer moet ook nog, en de poort is niet helemaal goed qua positie. Toch kan ik hiermee wel wat maken, voor de juiste bocht in de slotpoort gebruik ik een frees op een passer, met 9,5 of 10mm frees.
Het "flaren" van de poort gebeurt zonder tekening, "on the fly".
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

soundblab.png
Goh, wat geinig ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=BvKF38sXV60
Prachtige bouwvideo ook!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door wouter »

cool, ik heb hem gemaild. Alleen jammer van de ongelijkheid van de 2 delen, te zien aan de achterzijde. Zo zit er een rand in de achterkant waar de delen samen komen.

Lijkt me een geval van de Fountek FR85 gecombineerd met de Tangband W5, een versie die alleen in kloonland bestaat. Ik zou zo graag de SLS met de FR85 combineren, dus de instap Boenicke W5, want die lijkt me wel met stockdrivers opgebouwd.
Eli-Audio
Ook commercieel actief
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 14:51

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Eli-Audio »

Ik dacht ik zet hier even mijn eigen bevindingen onder dit topic, ik ben blijkbaar volledig naast jullie door al een half jaartje met die W5-jes bezig. 1 voordeel, ik heb een CNC machine, dus die kastjes maken heeft niet zo heel veel moeite gekost. Ik was net aan het zoeken naar de onderdelen voor het filter en het circuit, maar zag even de bomen niet meer door het bos... Ik ga het schema een paar pagina's terug maar eens proberen.
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200426_203737_resized_20200513_030200666.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200426_203737_resized_20200513_030200666.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200427_163000_resized_20200513_030200171.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200427_163000_resized_20200513_030200171.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200427_190252_resized_20200513_030159879.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200427_190252_resized_20200513_030159879.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200427_190319_resized_20200513_030159710.jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/IMG_20200427_190319_resized_20200513_030159710.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op wo 13 mei 2020, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Eli-Audio
Ook commercieel actief
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 14:51

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Eli-Audio »

Bij nader inziens en het even bekijken van de nieuwe update sop verschillende wabsites over de W5 gaat het deze worden...
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/W5SE%20Rev.%20Engineered%20Crossover%20(1).jpg
Bestandsbron: http://users.telenet.be/Eli-Audio/GROUPDIY/W5SE%20Rev.%20Engineered%20Crossover%20(1).jpg
Laatst gewijzigd door Marp op wo 13 mei 2020, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Versterker voor Boenicke W5 kloon.
Zoals ik al eerder had laten weten was ik niet zo erg onder de indruk van de basweergave .Nu moet ik bekennen dat het volledig te wijten was aan de versterker. Ik heb eindelijk een versterker die hem in de greep houd. Ik had hem al langer maar stond elders, het is een Denon PMA S1 loodzwaar ding wordt bloedheet maar met de Boenicke is het een feestje.
20200808_151400.jpg
20200808_151334.jpg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door leonidas »

Fijn voor je !!
Versterkers kunnen echt een heel verschil maken :)
Spreek uit eigen ervaring.
De "goede" versterker kan wonderen verrichten
mvgr. leon
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Het feit dat ie bloedheet wordt geeft wel te denken dat de impedantie nogal dipt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Barry2001 »

En dat maakt met een klasse A versterker nou net ff niet uit.
Snoepjes om te zien zo hoor, die speakers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
En dat maakt met een klasse A versterker nou net ff niet uit.
Snoepjes om te zien zo hoor, die speakers.
Bloedheet wil nog niet zeggen klasse-A. En al helemaal niet in zo'n doosje zonder forse koelribben. Hooguit een beetje klasse-A... Neemt niet weg dat die Denon een hele mooie versterker was/is. Eigenlijk wel het beste wat Denon ooit bedacht heeft m.i. Straks vergelijken met jouw CA? :D
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

20200808_1901212.jpg
Het is een beetje rare vorm van klasse A versterker nl een push pull met constante maximale bias dus eigenlijk een tussen vorm tussen AB en Klasse A. Wat telt is dat ie erg mooi klinkt
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Barry2001 »

Kweet idd niet zeker of het daardoor echt klasse A mag noemen, maar je zal er met je belasting weinig van merken door de constante max bias. Dijk van een versterker lijkt me in elk geval.
Is het vaker toegepast? Kan me zo geen ander merk / type voor de geest halen die dit ook heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Is gewoon klasse-AB. Krell is er beroemd mee geworden. Maar zoals met alles: Het resultaat staat of valt met de uitvoering O:) Ikzelf heb toch wel het idee dat het bovenmatig kachelen van klasse-AB op zich al lang achterhaald is. De ZBA-CA presteert denk ik vergelijkbaar, of misschien welbeter, en wordt niet echt warm. Die kan juist moeilijke belastingen aan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Barry2001 »

Heb veel zelfbouwversterkers in gebruik gehad, mijn overall nr1 blijft de Aleph30 tot nu toe (ken de Denon verder niet). Geen zin meer in dat gekachel de hele dag, maar qua klank, ja. CA moet nog goed aan de tand / oor worden gevoeld :D maar goed, ander draadje - discussie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Pjotr »

Niet helemaal. Het blijkt gewoon lastig om smaudi zijn speakers fatsoenlijk aan te sturen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door pappaleo »

Die tangband sub heeft een rampenimpedantie met een minimum van 3 ohm. Passief filteren is niet mogelijk, dan wordt het impedantieminimum nog lager. Nu wordt de sub hier ook niet gefilterd, maar er staat nog wel wat parallel. Dat vindt niet iedere versterker leuk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Shadow »

Daar doelde ik ook op Leo.
smaudi
Berichten: 31
Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:18

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door smaudi »

Even voor de duidelijkheid mensen het was niet zozeer de kwantiteit van de bas maar meer een gebrek aan controle zo je wilt boomen op zo'n 80 tot ongeveer 200 hertz een grote smeerboel zeg maar. Ik vroeg me eerst af dat het was omdat ik ze een fractie groter heb gebouwd om meer in de buurt van de gewenste inhoud voor de tangband te komen. Naar mijn idee is het ontwerp eigenlijk voor de SLS bedoeld vandaar. De teleurstelling voor mij was dat ik had gehoopt een verbeterde versie te maken en het leek daar helemaal niet op. Zoals het er nu voor staat begin ik ze steeds meer te waarderen. De ruimtelijke beleving is echt bijzonder fraai , de bas is nu wel strak en valt wat af onder de 100 hertz maar toch nog een redelijke extensie 45 hertz komt er nog stevig uit, maar de ramen zullen er niet van gaan rinkelen.
Nog wat anders dat filter hierboven beschreven daar snap ik niet veel van maakt dat van een breedband niet een wat laag gefilterde tweeter of ben ik niet goed wijs. Ik weet dat de Boenicke W8 op 1200 hertz wisselt maar daar speelt de tangband 1320 aan de voorkant mee dat is heel andere koek als een tangband sub woofer aan de zijkant lijkt mij.
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Vorig jaar, in de zomer, heb ik een W5-kloon gebouwd en ben nu bezig met een tweede paar. Ik ben van plan om als aanvulling op dit topic hiervan verslag te toen. Als wijze van start het resultaat van de vorige set die overigens een te grote maat hebben.
Bijlagen
263DB009-C275-4A01-87E5-F9ED0ABA18EF.jpeg
92A07D32-E0AE-4088-912A-006680F96EA6.jpeg
D5D0E828-BB3A-4E5E-AAE3-2E747B62C144.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Henkjan »

Welkom Jan, mooie binnenkomer!

wat voor filter heb je gebruikt?
Janb
Berichten: 77
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 18:18
Locatie: Frederiksoord

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door Janb »

Plaats nog een schema
Bijlagen
Deze, plaats het schema nog
Deze, plaats het schema nog
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”