Als er wat getekend moet worden bied ik me aanwouter schreef:Sowieso leuk dit even samen op te pakken Stefan.satefan schreef:Ik kan wel even kijken wat ik hier aan freesjes heb liggen!
Mijn alternatief zou zijn een poort printen. Kunnen we daar ook eens samen mee stoeien
Ik heb wel 6mm freesjes, maar liever frees ik die poort in 1 beweging.
Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
En Wouter is net met de freesjes die ik had liggen weer huiswaarts. Jammer voor zn buren, maar er moet nu eenmaal geklust worden!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Helaas, moest toch nog eerst wat gedetailleerder een tekening hebben om de eerste sjabloon te maken.
Midkamer moet ook nog, en de poort is niet helemaal goed qua positie. Toch kan ik hiermee wel wat maken, voor de juiste bocht in de slotpoort gebruik ik een frees op een passer, met 9,5 of 10mm frees.
Het "flaren" van de poort gebeurt zonder tekening, "on the fly".
Midkamer moet ook nog, en de poort is niet helemaal goed qua positie. Toch kan ik hiermee wel wat maken, voor de juiste bocht in de slotpoort gebruik ik een frees op een passer, met 9,5 of 10mm frees.
Het "flaren" van de poort gebeurt zonder tekening, "on the fly".
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
cool, ik heb hem gemaild. Alleen jammer van de ongelijkheid van de 2 delen, te zien aan de achterzijde. Zo zit er een rand in de achterkant waar de delen samen komen.
Lijkt me een geval van de Fountek FR85 gecombineerd met de Tangband W5, een versie die alleen in kloonland bestaat. Ik zou zo graag de SLS met de FR85 combineren, dus de instap Boenicke W5, want die lijkt me wel met stockdrivers opgebouwd.
Lijkt me een geval van de Fountek FR85 gecombineerd met de Tangband W5, een versie die alleen in kloonland bestaat. Ik zou zo graag de SLS met de FR85 combineren, dus de instap Boenicke W5, want die lijkt me wel met stockdrivers opgebouwd.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Ik dacht ik zet hier even mijn eigen bevindingen onder dit topic, ik ben blijkbaar volledig naast jullie door al een half jaartje met die W5-jes bezig. 1 voordeel, ik heb een CNC machine, dus die kastjes maken heeft niet zo heel veel moeite gekost. Ik was net aan het zoeken naar de onderdelen voor het filter en het circuit, maar zag even de bomen niet meer door het bos... Ik ga het schema een paar pagina's terug maar eens proberen.
Laatst gewijzigd door Marp op wo 13 mei 2020, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Bij nader inziens en het even bekijken van de nieuwe update sop verschillende wabsites over de W5 gaat het deze worden...
Laatst gewijzigd door Marp op wo 13 mei 2020, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen, zodat ook in de toekomst discussies intact blijven.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Versterker voor Boenicke W5 kloon.
Zoals ik al eerder had laten weten was ik niet zo erg onder de indruk van de basweergave .Nu moet ik bekennen dat het volledig te wijten was aan de versterker. Ik heb eindelijk een versterker die hem in de greep houd. Ik had hem al langer maar stond elders, het is een Denon PMA S1 loodzwaar ding wordt bloedheet maar met de Boenicke is het een feestje.
Zoals ik al eerder had laten weten was ik niet zo erg onder de indruk van de basweergave .Nu moet ik bekennen dat het volledig te wijten was aan de versterker. Ik heb eindelijk een versterker die hem in de greep houd. Ik had hem al langer maar stond elders, het is een Denon PMA S1 loodzwaar ding wordt bloedheet maar met de Boenicke is het een feestje.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Fijn voor je !!
Versterkers kunnen echt een heel verschil maken
Spreek uit eigen ervaring.
De "goede" versterker kan wonderen verrichten
mvgr. leon
Versterkers kunnen echt een heel verschil maken
Spreek uit eigen ervaring.
De "goede" versterker kan wonderen verrichten
mvgr. leon
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Het feit dat ie bloedheet wordt geeft wel te denken dat de impedantie nogal dipt?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
En dat maakt met een klasse A versterker nou net ff niet uit.
Snoepjes om te zien zo hoor, die speakers.
Snoepjes om te zien zo hoor, die speakers.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Bloedheet wil nog niet zeggen klasse-A. En al helemaal niet in zo'n doosje zonder forse koelribben. Hooguit een beetje klasse-A... Neemt niet weg dat die Denon een hele mooie versterker was/is. Eigenlijk wel het beste wat Denon ooit bedacht heeft m.i. Straks vergelijken met jouw CA?Barry2001 schreef:En dat maakt met een klasse A versterker nou net ff niet uit.
Snoepjes om te zien zo hoor, die speakers.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Het is een beetje rare vorm van klasse A versterker nl een push pull met constante maximale bias dus eigenlijk een tussen vorm tussen AB en Klasse A. Wat telt is dat ie erg mooi klinkt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Kweet idd niet zeker of het daardoor echt klasse A mag noemen, maar je zal er met je belasting weinig van merken door de constante max bias. Dijk van een versterker lijkt me in elk geval.
Is het vaker toegepast? Kan me zo geen ander merk / type voor de geest halen die dit ook heeft gedaan.
Is het vaker toegepast? Kan me zo geen ander merk / type voor de geest halen die dit ook heeft gedaan.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Is gewoon klasse-AB. Krell is er beroemd mee geworden. Maar zoals met alles: Het resultaat staat of valt met de uitvoering
Ikzelf heb toch wel het idee dat het bovenmatig kachelen van klasse-AB op zich al lang achterhaald is. De ZBA-CA presteert denk ik vergelijkbaar, of misschien welbeter, en wordt niet echt warm. Die kan juist moeilijke belastingen aan.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Heb veel zelfbouwversterkers in gebruik gehad, mijn overall nr1 blijft de Aleph30 tot nu toe (ken de Denon verder niet). Geen zin meer in dat gekachel de hele dag, maar qua klank, ja. CA moet nog goed aan de tand / oor worden gevoeld
maar goed, ander draadje - discussie.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Niet helemaal. Het blijkt gewoon lastig om smaudi zijn speakers fatsoenlijk aan te sturen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Die tangband sub heeft een rampenimpedantie met een minimum van 3 ohm. Passief filteren is niet mogelijk, dan wordt het impedantieminimum nog lager. Nu wordt de sub hier ook niet gefilterd, maar er staat nog wel wat parallel. Dat vindt niet iedere versterker leuk.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Even voor de duidelijkheid mensen het was niet zozeer de kwantiteit van de bas maar meer een gebrek aan controle zo je wilt boomen op zo'n 80 tot ongeveer 200 hertz een grote smeerboel zeg maar. Ik vroeg me eerst af dat het was omdat ik ze een fractie groter heb gebouwd om meer in de buurt van de gewenste inhoud voor de tangband te komen. Naar mijn idee is het ontwerp eigenlijk voor de SLS bedoeld vandaar. De teleurstelling voor mij was dat ik had gehoopt een verbeterde versie te maken en het leek daar helemaal niet op. Zoals het er nu voor staat begin ik ze steeds meer te waarderen. De ruimtelijke beleving is echt bijzonder fraai , de bas is nu wel strak en valt wat af onder de 100 hertz maar toch nog een redelijke extensie 45 hertz komt er nog stevig uit, maar de ramen zullen er niet van gaan rinkelen.
Nog wat anders dat filter hierboven beschreven daar snap ik niet veel van maakt dat van een breedband niet een wat laag gefilterde tweeter of ben ik niet goed wijs. Ik weet dat de Boenicke W8 op 1200 hertz wisselt maar daar speelt de tangband 1320 aan de voorkant mee dat is heel andere koek als een tangband sub woofer aan de zijkant lijkt mij.
Nog wat anders dat filter hierboven beschreven daar snap ik niet veel van maakt dat van een breedband niet een wat laag gefilterde tweeter of ben ik niet goed wijs. Ik weet dat de Boenicke W8 op 1200 hertz wisselt maar daar speelt de tangband 1320 aan de voorkant mee dat is heel andere koek als een tangband sub woofer aan de zijkant lijkt mij.
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Vorig jaar, in de zomer, heb ik een W5-kloon gebouwd en ben nu bezig met een tweede paar. Ik ben van plan om als aanvulling op dit topic hiervan verslag te toen. Als wijze van start het resultaat van de vorige set die overigens een te grote maat hebben.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Welkom Jan, mooie binnenkomer!
wat voor filter heb je gebruikt?
wat voor filter heb je gebruikt?
Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic
Plaats nog een schema
