Kent iemand de Philips AD5043S?
Moderator: Beheerdersteam
Kent iemand de Philips AD5043S?
In een ingescande Philipsfolder uit de jaren ‘50 stuitte ik op een bouwkit van een luidspreker met een bijzonder ontwerp:
Ik heb dit nog nooit eerder gezien, ook niet iets vergelijkbaars; een ronde kast met daarin een (vermoedelijk) breedbandunit en dan bovenop een parabolische reflector.
Kent iemand deze units? Ik vind het visueel wel aantrekkelijk. Leuk voor een ‘tribute’ project. Moet je wel de maten weten natuurlijk...
Mvg, Paul
Ik heb dit nog nooit eerder gezien, ook niet iets vergelijkbaars; een ronde kast met daarin een (vermoedelijk) breedbandunit en dan bovenop een parabolische reflector.
Kent iemand deze units? Ik vind het visueel wel aantrekkelijk. Leuk voor een ‘tribute’ project. Moet je wel de maten weten natuurlijk...
Mvg, Paul
Re: Kent iemand de Philips AD5043S?
Dit lijkt een beetje op de voorloper van de ATL (Acoustic Lens Technology) die bijv. B&O tegenwoordig gebruikt.
https://avtunes.nl/product/bs50-tribute/
Variaties op een thema, maar de afbeelding die topicstarter gebruikt wel eens gezien als afbeelding, maar nooit in het echie, laat staan gehoord.
Heb dan wel eens een kartonnen koker in de handen gehad die dan een variatie was op dit, ook met 2 units en die werd dan horizontaal neergezet.
Formaat van de geduide zijn wel overeenkomstig.
Soort stereo als tegenwoordig met Alexa, met die goedkope bluetooth speakertjes.
Variaties op een thema, maar de afbeelding die topicstarter gebruikt wel eens gezien als afbeelding, maar nooit in het echie, laat staan gehoord.
Heb dan wel eens een kartonnen koker in de handen gehad die dan een variatie was op dit, ook met 2 units en die werd dan horizontaal neergezet.
Formaat van de geduide zijn wel overeenkomstig.
Soort stereo als tegenwoordig met Alexa, met die goedkope bluetooth speakertjes.
Ik vind op het net vrij veel ingescande folders en zelfs een (summiere) assamblage instructie. Echter, nergens een foto van een particulier thuis.
Mvg, Paul
P.s. die pingpongbal speaker ziet er ook mooi uit. Dat is blijkbaar een tijdgenoot. Indrukwekkend design voor die tijd!
Mvg, Paul
P.s. die pingpongbal speaker ziet er ook mooi uit. Dat is blijkbaar een tijdgenoot. Indrukwekkend design voor die tijd!
Leuke ontwerpen, Er is echter geen direct geluid, alleen maar reflecties. Het zal denk ik een diffuus geluidsbeeld opleveren met gebrek aan lokalisatie. En dat vind ons gehoor (eigenlijk je hersenen) best onnatuurlijk. Maar goed...iets met smaak...
Och, heel lokaal is het vast diffuus, maar je kan vast wel horen in welke hoek de luidsprekers staan.
Het lijkt een ideaal ding om iets Sonosachtigs van te maken.
Mvg, Paul
Het lijkt een ideaal ding om iets Sonosachtigs van te maken.
Mvg, Paul
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Grappig ding, kende hem niet. Denk dat ie nauwelijks verkocht is. Vandaar dat je nergens een plaatje vindt van zo'n ding in het wild.
- RNacoustics
- Contacteer:
Deze kende ik niet. gezien de doorsnede, zou wellicht een 9710 speaker inzitten? Alleen die was 7 Ohm en deze is 5 Ohm. dus waarschijnlijk een ander type uit de M serie.
- VintageHarry
De (buiten)afmetingen zijn wel te vinden, en een tekening van het inwendige ook. Dus als je handig bent met houtbewerking?
- RNacoustics
- Contacteer:
Die sound reflectoren zitten ook in mijn Philips AD5046 luidsprekers. Daar zit de befaamde AD9710am 800 Ohm luidsprekers in.
- VintageHarry
Klopt, die AD5046 kasten had ik ook. Er zit een tussenschot uit zachtboard in met in het midden een gat van een paar cm doorsnede. Reflector is eigenlijk een wat vreemde term hiervoor, dit is bedoeld als demping tegen staande golven.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
In het mono tijdperk zal het wellicht prettig geweest zijn een diffuus geluidsbeeld te hebben. Met stereo wil je natuurlijk een scherp plaatje.