In het verleden heb ik ooit een demonstratie bijgewoond van Transtec.
met de Quad esl63 werd samen met de Gradient sw63 een demo gegeven.
Toen had ik echt het gevoel dat het totale geluidsbeeld klopte. Het klonk als één geheel.
Ik heb daarna nog heel veel Hybride varianten gehoord, maar kon mij nooit bekoren. Een BR kastje onder een esl werkt gewoon niet!
Chris (motoindo) heeft een leuke ontwikkelingsprint opgebouwd voor mfb loops te bouwen, er zitten echter nog wel wat dingen op en aan om zelf uit te vogelen. De ontwikkelingen van Hypex zal Gerhard hier niet bekend maken, dat zal tzt wel via diyclassd de wereld in geslingerd worden.
Een MFB zal toch ook in een OB werken? je controleert de beweging van de woofer ten opzichte van het signaal. Die is in een OB het minst beïnvloed door een eventuele behuizing.
Een MFB zal toch ook in een OB werken? je controleert de beweging van de woofer ten opzichte van het signaal. Die is in een OB het minst beïnvloed door een eventuele behuizing.
Ja maar een gesloten behuizing heeft van naturen al meer demping dan een OB. Oorspronkelijk is MFB voor gesloten behuizing bedacht.
Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte woofer voor mijn OB project, ben ik tegen de volgende zaken aangelopen: Wat mij op valt, als je voor een passief OB systeem gaat, dan moet je vooral rekening houden met de hogere Qts waarde van de woofer. Bijvoorbeeld een SB acoustics 34nrx75-16 of de Peerless sls-315 lijken daar geschikt voor. Er zijn natuurlijk nog meer varianten op de markt. Een woofer met lage Qts waarde hou je weinig laag over. Echter als je voor een actief systeem gaat, zoals ik, dan speelt de hoge Qts waarde van minder belang. Omdat er een correctie filter in de actieve cross-over zit, die de natuurlijke afval van 6dB/octaaf corrigeert. Wel moet je met woofers werken die grote uitslagen kan maken met minimaal een X-max van 8mm, maar beter nog eentje met 10-14mm lineaire uitslag. In o.a. de Orion OB luidspreker van Linkwitz zitten Seas L26RO4Y woofers in. Als ik naar de spec’s kijkt, Heeft deze luidspreker een vrij lage Qts waarde van 0.27 en een lineaire uitslag van 14 mm. Een zeer stijve aluminium cones en kan veel vermogen aan. Nu ben ik op zoek naar een geschikte12 inch woofer met vergelijkbare specs. O.a. de Peerless xxls-p835017 lijkt mij een prima kandidaat. Heeft wel een hogere mms waarde dan de sls variant en vraag mij dan ook af, of je in een actieve OB daar ook rekening mee moet houden.
Het lijkt me dat je een stijvere conus nodig hebt om onvervormd diep laag te geven, maar dan gaat meestal de mms ook behoorlijk omhoog...Daudio begon ook met de L26 woofers in een W frame (de W1) maar met 2 woofers hadden ze er ook 500W per kant op staan om dat fatsoenlijk in bedwang te houden (als ik me goed herinner). Uiteindelijk is de beste oplossing de gene waar jij blij van wordt, maar ik zou toch zeker een grote, lichte 15" woofer overwegen. (Ik heb eventueel nog een paartje nieuwe Faital Pro 15PR400's liggen?)
Ik wil wel voor de SW63 clone gaan en daar past een 15" niet in. Bedoeling is een H-frame met 2 stuks 12" woofer in een antiparallel opstelling. Deze komt dan onder de Quad's, zodat het als één geheel lijkt (zie foto's).
Sander heeft er nog 2 van liggen, wil je iets meer Xmax dan zou ik de Faital Pro 12RS1066 overwegen, ik heb nogal vraagtekens bij de door Peerless opgegeven free air resonantiefrequenties.
In de praktijk komt dit er dan vaak wel weer op neer dat je speaker al bij iets van 60-100Hz af begint te lopen.
Nu kun je dat eventueel wel weer actief compenseren, maar kost een hoop vermogen + vervorming.
Een Qts van boven de 0,6 is wel zo fijn
Ja, heb ik gezien en kom eigelijk heel dicht in mijn gedachtegang. De SLS-315 hebben een behoorlijk hoog Qts waarde en een redelijk lage fs en redelijk lage mms. ik zet ze in tot max 110Hz.En ik speel thuis nooit op oorlog's sterkte. (Kan niet eens met de Quad) Nog een voordeel, ze zijn ook nog eens lekker voordelig in aanschaf, ik moet er namelijk 4 stuks kopen. Voor dat bedrag kan ik wel een gokje wagen.
Ik zou dan i.p.v. de sls315 voor deze gaan : https://stx.pl/en/w-30-300-8-mc.html
Heb ik vaak gebruikt voor open baffle highschool projects.
ben je voor dik 100 euro klaar
mvgr. Leon
Ik zou dan i.p.v. de sls315 voor deze gaan : https://stx.pl/en/w-30-300-8-mc.html
Heb ik vaak gebruikt voor open baffle highschool projects.
ben je voor dik 100 euro klaar
mvgr. Leon