SW63 clone voor Quad esl63

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

SW63 clone voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van Quad esl63 luidsprekers. Ik vind ze ongelooflijk goed klinken en wil ze dan ook gaan upgraden naar een groter systeem, zodat ook de onderste octaaf goed tot z’n recht kan komen. Nu is mijn plan om voor de esl63 een OB woofer te bouwen. Het idee is om een Gradient sw63 clone te maken. De woofer moet naadloos aansluiten op de esl63. De Gradient sw63 was speciaal i.s.m. Quad voor de esl63 elektrostaten ontwikkeld. Het systeem werd actief gefilterd. De sw63 actieve cross-over werkt op een kantelpunt van 110Hz. Voordeel is dat de elektrostaten niet meer met lage frequenties belast worden, waardoor de membranen niet meer grote uitslagen hoeven te maken. Ook kunnen de esl’s nu zo’n 10 dB harder spelen. Ander voordeel is dat de elektrostaten op oorhoogte komen te staan. In de cross-over zit ook een boostschakeling in van 6dB/octaaf. Hierdoor loopt de frequentie response van de OB woofer recht tot circa 30Hz. De -3db punt lig geloof ik op zo’n 28Hz. Gelukkig heb ik ondertussen ook de originele sw63 actieve cross-over kunnen scoren. Dat maakt het nabouwen al een stuk makkelijker. De ESL’s stuur ik aan met mijn OTL’s en de OB woofers wil ik een Elektrocompaniet amp 100 inzetten.

In de SW63 zaten origineel Peerless 831812 woofers in. Volgens mij met een PP membraan. Als je naar de specs kijkt, dan komt de Peerless P830669 heel dicht in de buurt. Deze heeft een hardpaper membraan

Ik ben dus op zoek naar een woofer (4 stuks) met vergelijkbare specificaties. Wellicht zijn er tegenwoordig nog betere woofers verkrijgbaar. Maar prijs/kwaliteit moet wel in verhouding blijven en het moet matchen binnen het totale systeem.

De SB34nrx75-16 lijkt ook een interessante woofer, maar zijn helaas te groot om naast elkaar te plaatsen. Dan wordt het woofer panel te breed en steekt dan voorbij de breedte van de quad’s uit. Ook twijfel ik aan de frequentie karakteristiek van deze woofer. Volgens de spec’s verloopt de frequentie response behoorlijk grillig in het sublaag. waardoor in combinatie met de actieve cross-over het laagweergave wellicht teveel van het goede wordt. Ik ben dan ook bang dat deze woofers niet goed zullen matchen de Quad's.

Zijn er nog andere interessante (OB) woofers verkrijgbaar? Suggesties zijn welkom.
Voorbeeld hoe het moet worden
Voorbeeld hoe het moet worden
voorbeeld hoe het moet worden
voorbeeld hoe het moet worden
Laatst gewijzigd door RNacoustics op za 15 aug 2020, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Shadow »

Ik zou eens een Audio Technology woofer overwegen, in samenspraak met JeroenD is er misschien zelfs maatwerk mogelijk, gezien dat de sub waarschijnlijk actief ten opzichte van de ESL gefilterd moet worden kun je een setup met de Hypex Fusion amps overwegen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door hannesie »

http://audiotechnology.dk/files/Dimensions_Drivers.pdf
De maat zit er wel bij, en de conus is dan ook van je favoriete materiaal.

:lol:
Ik ben niet de enige, zie ik.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

hannesie schreef:
http://audiotechnology.dk/files/Dimensions_Drivers.pdf
De maat zit er wel bij, en de conus is dan ook van je favoriete materiaal.
Op welk materiaal doel je, Sandwich cone?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Walt »

Misschien kan Jeroen D je de woofers leveren die in hun S1 model zitten, 15 inchers speciale versie Audio Technology met dubbele magneet en langere spoel voor zeer grote xmax.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door hannesie »

RNacoustics schreef:
hannesie schreef:
http://audiotechnology.dk/files/Dimensions_Drivers.pdf
De maat zit er wel bij, en de conus is dan ook van je favoriete materiaal.
Op welk materiaal doel je, Sandwich cone?
PP, oftewel Polypropylene.
pp.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Henkjan »

op DIYA vroeg iemand zich ook al af wat er in kon: https://www.diyaudio.com/forums/subwoof ... 812-a.html

Walt schreef:
Misschien kan Jeroen D je de woofers leveren die in hun S1 model zitten, 15 inchers speciale versie Audio Technology met dubbele magneet en langere spoel voor zeer grote xmax.
als die 12" van SB al te groot zijn, zal 15" wel helemaal niet passen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Walt »

12 inch is te groot met 2 naast elkaar begreep ik, een enkele 15 per kant zat ik aan te denken, is bijna net zoveel konus oppervlak.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Een hoop AT aanhangers zie ik. Zijn die echt binnen het frequentie spectrum tussen 30 en 110 Hz superieur?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Walt schreef:
12 inch is te groot met 2 naast elkaar begreep ik, een enkele 15 per kant zat ik aan te denken, is bijna net zoveel konus oppervlak.
Word de kast wel hoger.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Walt schreef:
12 inch is te groot met 2 naast elkaar begreep ik, een enkele 15 per kant zat ik aan te denken, is bijna net zoveel konus oppervlak.
Nee, 34,6 cm wordt te breed. is meer dan 12 Inch!
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

hannesie schreef:
RNacoustics schreef:
hannesie schreef:
http://audiotechnology.dk/files/Dimensions_Drivers.pdf
De maat zit er wel bij, en de conus is dan ook van je favoriete materiaal.
Op welk materiaal doel je, Sandwich cone?
PP, oftewel Polypropylene.
pp.PNG
Zijn over het algemeen trager dan hardcone conus versies! en te lage Qts waarde!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Shadow »

Haha ja zo lust ik er nog wel een paar, neem dan gewoon een papieren PA woofer met de juiste specs, Faital Pro, Eminence etc.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Shadow »

RNacoustics schreef:
Een hoop AT aanhangers zie ik. Zijn die echt binnen het frequentie spectrum tussen 30 en 110 Hz superieur?
Hangt toch volledig van smaak af en wat je wil, lage mms?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Shadow schreef:
Haha ja zo lust ik er nog wel een paar, neem dan gewoon een papieren PA woofer met de juiste specs, Faital Pro, Eminence etc.
Thanks, Ik ga bij die twee kijken of er interessante woofers tussen zitten.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door hardbats »

15inch is te groot? Anders misschien de Lii-Audio W15?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door dre »

Anders een mooie ripole er onder?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door richard »

Walt schreef:
12 inch is te groot met 2 naast elkaar begreep ik, een enkele 15 per kant zat ik aan te denken, is bijna net zoveel konus oppervlak.
Met twee per kant zet je er één antiparallel.
Dat verminderd de harmonische vervorming en komt beter overeen met de symmetrie die de ESL heeft.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door leonidas »

Ik ga dit graag volgen.
Ben heel benieuwd wat hier uitkomt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef:
Walt schreef:
12 inch is te groot met 2 naast elkaar begreep ik, een enkele 15 per kant zat ik aan te denken, is bijna net zoveel konus oppervlak.
Met twee per kant zet je er één antiparallel.
Dat verminderd de harmonische vervorming en komt beter overeen met de symmetrie die de ESL heeft.

https://www.meddens.eu/audio/dipolesub.htm
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

Ja, heb ik ook gezien. interessante site.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door RNacoustics »

richard schreef:
Walt schreef:
12 inch is te groot met 2 naast elkaar begreep ik, een enkele 15 per kant zat ik aan te denken, is bijna net zoveel konus oppervlak.
Met twee per kant zet je er één antiparallel.
Dat verminderd de harmonische vervorming en komt beter overeen met de symmetrie die de ESL heeft.
Uiteraard wil ik in eerste instantie zo de OB opbouwen. Ik ga ervan uit dat daar toen over nagedacht is.
Maar een ripole lijkt mij ook interessant.
De active sw63 cros-over wil ik dan ook als basis inzetten. Tenslotte is de filter i.s.m. Quad ontwikkeld. E.a. moet wel met elkaar matchen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door richard »

Denk ik wel dat het niet mee valt om een dynamische woofer goed te laten matchen met een elektrostatische luidspreker.
Zelf heb ik in het verleden geëxperimenteerd met Mangers maar heb eigenlijk nooit een lekkere aankoppeling gehad met het laag, dat altijd wat traag overkwam in vergelijk met de snelheid van de Mangers. Zowel in gesloten kasten als OB.

Ook in commerciële systemen heb ik eigenlijk ook nooit een bevredigend resultaat gehoord met elektrostatisch (of magnetostatisch) midden -hoog en dynamisch laag.

Maar misschien dat de huidige technieken met actieve aansturing en dsp hele nieuwe werelden openen.
Maar een ripole lijkt mij ook interessant.
Die kun je ook prima antiparallel bouwen én heeft een beter rendement.

Misschien wel wat trager dan een sub zoals in 'The Contrapunt'.

Je zou met goedkoop hout en spaanplaat wat concepten kunnen bouwen om te bepalen wat het beste resultaat geeft.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door ds23man »

MFB
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OB woofer voor Quad esl63

Bericht door richard »

ds23man schreef:
MFB
Tsja, dat zou best wel eens kunnen kloppen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”