de "Liionidas" open baffle.
Moderator: Beheerdersteam
Re: de "Liionidas" open baffle.
Gisteren (wederom) zeer gastvrij ontvangen door Leon en na de koffie de open baffles BOB en W15/Crystal 10 beluisterd. Mijn partner en ik waren eigenlijk gezien het formaat al redelijk overtuigd de BOB's te gaan bouwen maar dat liep dus anders. Het verschil met de W15/Crystal 10 was eigenlijk opzienbarend. Wat klinkt die Crystal 10 mooi zeg, dat moet je echt horen. De 15"bas is hier ook al het nodige over geschreven maar is altijd weer geweldig om te horen. Dus het moet, als we gaan bouwen (de set gaat met deze drivers gaat nogal wat kosten) toch echt de echte Liionidas worden.
Waar ik nog een beetje mee zit is of ik als ze staan nog eea kan aanpassen aan de relatieve output van de verschillende drivers. Maar Leon wil daarin vast wel adviseren. De simpele opbouw van het wisselfilter maakt dat ws. ook eenvoudig mogelijk.
We vonden het erg leuk om bij Leon te kijken en te luisteren. En buiten dat het contact ook persoonlijk fijn. Bedankt Leon!
Waar ik nog een beetje mee zit is of ik als ze staan nog eea kan aanpassen aan de relatieve output van de verschillende drivers. Maar Leon wil daarin vast wel adviseren. De simpele opbouw van het wisselfilter maakt dat ws. ook eenvoudig mogelijk.
We vonden het erg leuk om bij Leon te kijken en te luisteren. En buiten dat het contact ook persoonlijk fijn. Bedankt Leon!
Re: de "Liionidas" open baffle.
Je kunt, om de kosten te drukken op het begin, starten met de Fast-8 ivm de W15. Ook dat klinkt lekker hoor, en scheelt toch zn €700.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Hoi Frank en partner,
Bedankt voor jullie aangename gezelschap.
Jullie keuze is niet zo makkelijk.
Toen jullie eigen muziek zijn gaan spelen , bleek de Liionidas OB met C10 , beter in staat om oude/slechte opnames weer te geven.
De F8 heeft een beetje de neiging om ""slecht" nog uit te vergroten.
Tweede belangrijke eigenschap was dat de C10 combinatie ook bij heel laag volume nog gebalanceerd klonk.(bas bleef aanwezig !)
Ook de systeemcoherentie ligt een stuk hoger.
Maar het prijsverschil is inderdaad wel groot.
Ik schat dat je de Liionidas light (met F8) voor ongeveer de helft van de prijs zou kunnen bouwen.
dus kan het nog wel even piekeren worden.
Dus veel succes bij jullie keuze en bij twijfel gewoon nog een keer komen luisteren.
mvgr. Leon.
Bedankt voor jullie aangename gezelschap.
Jullie keuze is niet zo makkelijk.
Toen jullie eigen muziek zijn gaan spelen , bleek de Liionidas OB met C10 , beter in staat om oude/slechte opnames weer te geven.
De F8 heeft een beetje de neiging om ""slecht" nog uit te vergroten.
Tweede belangrijke eigenschap was dat de C10 combinatie ook bij heel laag volume nog gebalanceerd klonk.(bas bleef aanwezig !)
Ook de systeemcoherentie ligt een stuk hoger.
Maar het prijsverschil is inderdaad wel groot.
Ik schat dat je de Liionidas light (met F8) voor ongeveer de helft van de prijs zou kunnen bouwen.
dus kan het nog wel even piekeren worden.
Dus veel succes bij jullie keuze en bij twijfel gewoon nog een keer komen luisteren.
mvgr. Leon.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Vanochtend, toen het nog een beetje koel was, nieuwe topbordjes gemaakt. Het word na de light versie dus nummer drie. Dit keer met de Lii Audio F 15. Eerst maar wat uren laten maken voor we ons op het voicen van het XO gaan storten.
Mvgr Leon.
Mvgr Leon.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: de "Liionidas" open baffle.
Wat zijn ze grootOlaf Markus schreef:Wauw. Die dingen zijn enorm!
Wat is je eerste indruk?
Re: de "Liionidas" open baffle.
Gelukkig hebben ze ondertussen ook de F12 uit gebracht, de 12inch variant tussen de F8 en F15 in.
Re: de "Liionidas" open baffle.
@ Olaf,
eerste indruk (zo koud uit de doos) is uitermate positief.
na het beluisteren van pakweg 3 tracks had ik al een naam voor deze versie : The Liionidas Voice Master,
een goed verstaander heeft toch mar en half woord nodig
mvgr. Leon,
eerste indruk (zo koud uit de doos) is uitermate positief.
na het beluisteren van pakweg 3 tracks had ik al een naam voor deze versie : The Liionidas Voice Master,
een goed verstaander heeft toch mar en half woord nodig
mvgr. Leon,
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: de "Liionidas" open baffle.
Ik kom graag een keer luisteren als je deze driver afgestemd hebt, en ikzelf weer hersteld ben van mijn operatie.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: de "Liionidas" open baffle.
@ RNacoustics :
Ik ruil deze combinatie niet tegen jouw quad + ob woofer set
(persoonlijk)
@ Olaf : eerst goed herstellen jij !! de drivers zijn niet van mij maar ze spelen hier nogwel een tijdje
en ?.......hoezo afregelen ?
mvgr. Leon
Ik ruil deze combinatie niet tegen jouw quad + ob woofer set
@ Olaf : eerst goed herstellen jij !! de drivers zijn niet van mij maar ze spelen hier nogwel een tijdje
en ?.......hoezo afregelen ?
mvgr. Leon
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: de "Liionidas" open baffle.
Quad's met dynamische luidsprekers vergelijken, is het zelfde als appels met peren vergelijken.leonidas schreef:@ RNacoustics :
Ik ruil deze combinatie niet tegen jouw quad + ob woofer set(persoonlijk)
mvgr. Leon
Re: de "Liionidas" open baffle.
Ik heb zelf quad en final elektrostaten gehad 
Niet dynamisch genoeg naar mijn smaak.
Maar ......ieder het zijne toch ?
mvgr. Leon
Niet dynamisch genoeg naar mijn smaak.
Maar ......ieder het zijne toch ?
mvgr. Leon
-
Vrolijke noot
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 23:35
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: de "Liionidas" open baffle.
even een update.
Op moment van schrijven ben ik 68 en ik ben met audio begonnen toen ik 13 was.
In al die tijd heel wat winkels bezocht , demo's en hifi shows.
Maar eigenlijk ben ik, in al die tijd, maar 3 sets tegengekomen die het , voor mij , helemaal hadden.
Gewoon dat je na een paar tracks wist van : zo moet het dus , zo kun je dus muziek laten klinken.
Je weet hierdoor dat de voor jou perfecte set kan bestaan en bijt je hierin vast.
Op dit moment luister ik naar de 4e set.
Ik heb het dus gehaald.
Dus mensen die nu nog komen luisteren kunnen eigenlijk horen hoe ik vind dat muziek moet worden weergegeven.
Ik wist gisteren niet zo goed wat me overkwam en was kompleet "flabbergasted".
Vanochtend was ik even bang om mijn set op te starten , zo van : misschien is de magie wel verdwenen?
Maar dat was gelukkig niet zo.
mvgr. Leon
Op moment van schrijven ben ik 68 en ik ben met audio begonnen toen ik 13 was.
In al die tijd heel wat winkels bezocht , demo's en hifi shows.
Maar eigenlijk ben ik, in al die tijd, maar 3 sets tegengekomen die het , voor mij , helemaal hadden.
Gewoon dat je na een paar tracks wist van : zo moet het dus , zo kun je dus muziek laten klinken.
Je weet hierdoor dat de voor jou perfecte set kan bestaan en bijt je hierin vast.
Op dit moment luister ik naar de 4e set.
Ik heb het dus gehaald.
Dus mensen die nu nog komen luisteren kunnen eigenlijk horen hoe ik vind dat muziek moet worden weergegeven.
Ik wist gisteren niet zo goed wat me overkwam en was kompleet "flabbergasted".
Vanochtend was ik even bang om mijn set op te starten , zo van : misschien is de magie wel verdwenen?
Maar dat was gelukkig niet zo.
mvgr. Leon
Re: de "Liionidas" open baffle.
Dus de Liionidas OB met de F15 en W15 is beter dan de W15 met C10?
Ik ben nog reuze benieuwd naar de F12. Misschien dat ik die nog wel bestel als deze ook met hetzelfde XO.
Speelt de F15 ook op hetzelfde XO?
Ik ben nog reuze benieuwd naar de F12. Misschien dat ik die nog wel bestel als deze ook met hetzelfde XO.
Speelt de F15 ook op hetzelfde XO?
Re: de "Liionidas" open baffle.
Kan zo'n F15 het spectrum niet alleen af? Gezien de afmetingen zou je dat namelijk wel verwachten.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Denk dat die het toch wel lastig krijgt als het echt hoog en echt laag moet zijn.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Ik kwam op internet van dit soort plaatjes tegen.
Maar besloot hier niet voor te kiezen, ik zag er niets in.
De F15 doet geen diepe bas , en daar hou ik nu net van.
Het systeem wat er nu speelt raakt mij op de manier zoals ik het graag wil.
Ik kan er eigenlijk geen goede woorden voor vinden maar alles zegt mij dat dit het einde is van een heel lange zoektocht.
Dus beter is niet het goede woord.
Voor mij wel overtuigender.
Je hebt van die (geluids)beelden in je hoofd , hoe bepaalde tracks zouden moeten klinken.
Nu klinkt het als de beelden in mijn hoofd.
Ben er erg blij mee maar het is tevens heel persoonlijk.
mvgr. Leon
Maar besloot hier niet voor te kiezen, ik zag er niets in.
De F15 doet geen diepe bas , en daar hou ik nu net van.
Het systeem wat er nu speelt raakt mij op de manier zoals ik het graag wil.
Ik kan er eigenlijk geen goede woorden voor vinden maar alles zegt mij dat dit het einde is van een heel lange zoektocht.
Dus beter is niet het goede woord.
Voor mij wel overtuigender.
Je hebt van die (geluids)beelden in je hoofd , hoe bepaalde tracks zouden moeten klinken.
Nu klinkt het als de beelden in mijn hoofd.
Ben er erg blij mee maar het is tevens heel persoonlijk.
mvgr. Leon
Re: de "Liionidas" open baffle.
Vandaag weer een middag bij Leon gespendeerd, dat is nooit weg heb ik wel geleerd.
Nadat Leon de BOB's gebouwd heeft en de Liionidas F15+W15 combo speelde wilde ik dat wel eens gaan horen. De Lii-Audio community is namelijk groeiende en ik ben er wel van gecharmeerd.
We begonnen deze snik hete luistersessie met de BOB's op een 2-3Watt SE versterkertje. De Fast-8 die hier in gebruikt wordt ken ik wel, deze spelen ook in mijn eigen Liionidas OB's (nog steeds zonder woofers
). Deze klinkt ook in deze speaker zoals ik het zelf noem "universeel", er zijn weinig dingen die hij fout doet maar ook zijn er geen vlakken waar hij de volle 100 punten scoort. De woofers daar in tegen waren wel beter dan ik verwacht had. Dit zijn Leon zijn eigen woofers die navenhand de prijs zeer lekker presteren. Droge, strakke bass die zelfs zonder "wings" aan de baffles goed in evenwicht zijn met de FR.
Al met al speelt deze OB lekker en is het toch een stuk smaller dan de Liionidas wat de WAF ten goede komt. Ook dat de complete set gebouwd kan worden voor minder dan een set W15 woofers zal voor vele aantrekkelijk zijn!
Daarna schoven we door naar de Liionidas Voice Master zoals Leon ze vernoemt heeft en dat is niet onterecht. Wat de W15 is deze set doet wist ik al, en dan is een fantastische bass response neer zetten die je echt op je plaats drukt! Dat de F15 anders presteert dan de Fast-8 was snel duidelijk, de stemmen (en dan voornamelijk de vrouwe stemmen) komen echt tot leven en zijn gewoon niet meer aan de speakers te koppelen. Alleen waar de Fast-8 niet veel fout doet alleen niks 100 punten scoort ligt dat bij de F15 anders. De F15 is een top stemmen driver (of audiofiele muziek driver) maar, wanneer er veel tegelijk gebeurt en dan voornamelijk wanneer dat tegelijk zowel ver bovenin als onderin zijn bereik gebeurt lijkt het alsof hij wat vast loopt in de weergave. Niet overmatig storend, maar toch.
Voor Leon is deze combo zijn ideale speaker, ik hou het voor dit moment nog op de Fast-8 (Crystal-10 kan dit nog beter) en kijk uit naar andere drivers die ongetwijfeld nog getest gaan worden op het Liionidas OB platform.
Nadat Leon de BOB's gebouwd heeft en de Liionidas F15+W15 combo speelde wilde ik dat wel eens gaan horen. De Lii-Audio community is namelijk groeiende en ik ben er wel van gecharmeerd.
We begonnen deze snik hete luistersessie met de BOB's op een 2-3Watt SE versterkertje. De Fast-8 die hier in gebruikt wordt ken ik wel, deze spelen ook in mijn eigen Liionidas OB's (nog steeds zonder woofers
Al met al speelt deze OB lekker en is het toch een stuk smaller dan de Liionidas wat de WAF ten goede komt. Ook dat de complete set gebouwd kan worden voor minder dan een set W15 woofers zal voor vele aantrekkelijk zijn!
Daarna schoven we door naar de Liionidas Voice Master zoals Leon ze vernoemt heeft en dat is niet onterecht. Wat de W15 is deze set doet wist ik al, en dan is een fantastische bass response neer zetten die je echt op je plaats drukt! Dat de F15 anders presteert dan de Fast-8 was snel duidelijk, de stemmen (en dan voornamelijk de vrouwe stemmen) komen echt tot leven en zijn gewoon niet meer aan de speakers te koppelen. Alleen waar de Fast-8 niet veel fout doet alleen niks 100 punten scoort ligt dat bij de F15 anders. De F15 is een top stemmen driver (of audiofiele muziek driver) maar, wanneer er veel tegelijk gebeurt en dan voornamelijk wanneer dat tegelijk zowel ver bovenin als onderin zijn bereik gebeurt lijkt het alsof hij wat vast loopt in de weergave. Niet overmatig storend, maar toch.
Voor Leon is deze combo zijn ideale speaker, ik hou het voor dit moment nog op de Fast-8 (Crystal-10 kan dit nog beter) en kijk uit naar andere drivers die ongetwijfeld nog getest gaan worden op het Liionidas OB platform.
Re: de "Liionidas" open baffle.
Mooie review, zoals een bekende ontwerper wel zegt; ‘iedere speaker is een compromis’
Re: de "Liionidas" open baffle.
Is de luidspreker hierin wel de eerste verdachte (welke luidspreker dan ook) maar het 'vastlopen' bij wat meer complexe muziek kan ook aan de andere componenten van de keten liggen.hardbats schreef:...maar, wanneer er veel tegelijk gebeurt en dan voornamelijk wanneer dat tegelijk zowel ver bovenin als onderin zijn bereik gebeurt lijkt het alsof hij wat vast loopt in de weergave. Niet overmatig storend, maar toch....
Overigens blijft bij dit soort liefhebberijen alles een compromis; voor jou persoonlijk welk onhebbelijkheid je acceptabel vind en eigenschap waar je niet mee kan leven.
