Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Klopt het wat ik meet? (filter)

Bericht door toetertje »

Ik heb een subtiel setje speakers overgenomen van iemand.
Nu vind ik het setje super lekker klinken, maar wil eens kijken wat ik nu eigenlijk heb.
Dus heb ik een umik aangeschaft, en ben wat aan het rommelen gegaan.
Ik heb nu dus alleen een meting van de monitor. Maar dit meet nogal
anders, dan ik het geluid ervaar. Heeft iemand zin om eens mee te kijken?
Gemeten met Rew, op ongeveer 80 cm afstand. Smoothing 1/12.
Bijlagen
test speaker.jpg
Laatst gewijzigd door toetertje op do 30 jul 2020, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Het gaat dan om een scanspeak 18W/4531G00 woofer, en een seas T25CF001 excel tweeter.
In een gesloten kast, van ca. 33 liter.
Laatst gewijzigd door toetertje op do 30 jul 2020, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Altijd leuk om even mee te kijken. Kun je de procedure beschrijven die je volgt bij het meten?

Een paar vragen:
- Wat is de positie van de Mic? 80cm afstand, staat de hoogte precies tussen de woofer/tweeter? (foto?)
- Heb je de calibratie-file van de Mic in REW geladen?
- Meet REW ook echt via de Umik microfoon? het kan zijn dat de interne Mic van je PC/laptop wordt gebruikt?)
- Heb je via het IR window de impusle-response bekeken en het meetvenster correct ingesteld? In een huiskamer is de eerste reflectie vaak de vloerreflectie, dus het meetvenster zal ergens tussen de 3ms en 5ms liggen, afhankelijk van de hoogte van de speaker.

Met name het laatste is interessant. De kans bestaat dat je nu de speaker EN de reposnse van de kamer meet (vloer & wand-correcties), terwijl je nu alleen de response van de speaker wil meten (neem ik aan!).

Groet,

Satefan
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Microfoon recht voor de speaker op een afstand van ca. 80 cm.
Hoogte, midden woofer en tweeter.
Meet via de umik, en de correctie is ingeladen.
ir venster, wablief? Ga ik even naar kijken. :oops:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Dit is wat ik zie bij het ir venster.
Bijlagen
test impulse.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Als je een meting hebt gedaan, klik je eerst even op de IR (Impulse response) knop. Dan krijg je iets als dit te zien:
Screen Shot 2020-07-30 at 14.40.11.png
De eerste bult/response is de response van de drivers. De tweede bult, is de eerste reflectie. Die wil je niet meten, dus je moet zorgen dat deze buiten je meetvenster valt.

Zorg wel even dat de grafiek op ' %' staat. Dit doe je door met je muis vlak bij het vergrootglas te 'hoveren'. Dan kun je kiezen tussen dBFS of %:
Screen Shot 2020-07-30 at 14.41.32.png
Vervolgens moet je zorgen dat je alleen de eerste bult meet, tot vlak voor de 2e bult. De 2e bult is de 1e reflectie. Dat doe je door weer naar de knop 'IR Windows' te gaan boven in het scherm.

Hier moet je de linkerkant van het venster instellen, en de rechterkant. Meestal is dit iets van 0,2ms en 3,5ms:
Screen Shot 2020-07-30 at 14.45.43.png
De ref waarde is het 0 punt, of het begin van de impulse-reponse. Als het goed is zet REW deze standaard goed. Dat kun je aan de markers zien die aangeven hoe het window ingesteld staat. De Rode 'L' marker staat voor Left, De blauwe 'Ref' is het nul punt of de start van de impulse en de groene 'R' is de rechterkant van het window.

Daarna klik je op Apply Windows en kun je vervolgen de SPL response bekijken onder 'All SPL'. Dan moet je een wat vlakkere lijn zien:
Screen Shot 2020-07-30 at 14.54.43.png
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op do 30 jul 2020, 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

In de instellingen (onder Analysis) van REW kun je overigens default waarden instellen voor het venster. Dat scheelt wat stappen. Echter zijn de instellingen voor het venster afhankelijk van je meet-opstelling. Dus als je deze steeds opbouwt en afbreekt (zoals ik), dan moet je de venster-instellingen wel goed in de gaten houden en indien nodig even fine-tunen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Heb even wat gegoocheld, en left op 0,2 gezet.
Maar een strakkere lijn, is ver te zoeken.
Bijlagen
test impulse 2.jpg
test speaker 2.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door markbakk »

Die curve zal op het eerste gehoor niet zo slecht klinken. Je meting kan nog best kloppen ook.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

markbakk schreef:
Die curve zal op het eerste gehoor niet zo slecht klinken. Je meting kan nog best kloppen ook.
Wat mij met name opvalt, is de diepte van het podium.
Is dat het gevolg van die dal van 3 tot 5 Khz?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Beetje zij informatie, het filter was ontwikkeld als 1e orde. Met alleen een spoel voor het laag, en een condensator voor het hoog.
Later schijnt de speaker nagemeten te zijn, en is dat verandert naar een 2e orde. Zover ik het kan zien is er een spoel parallel aan de tweeter gezet, en een condensator parallel aan de woofer. In het filter zitten geen weerstanden.
Bijlagen
20200730_140108.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
Heb even wat gegoocheld, en left op 0,2 gezet.
Maar een strakkere lijn, is ver te zoeken.
Dat is een goed begin. Maar omdat je 'right' nog niet heb ingesteld, meet je nog steeds de hele ruimte ipv de speaker-response. Zet de rechterkant maar eens op 3, en post dan even wat je ziet. Je kan ook even de schaal van de grafiek van de impulse response instellen. Je kijkt nu naar 300ms en meer, terwijl de eerste reflecties al na 3.5ms komen.

Stefan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de tweeter omgepoold moet worden en ook nog eens te hard speelt. Ik zie geen verzwakker voor de tweeter en dat is al een wonder omdat die dingen bijna altijd veel meer rendement hebben dan een woofer.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

ds23man schreef:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de tweeter omgepoold moet worden en ook nog eens te hard speelt. Ik zie geen verzwakker voor de tweeter en dat is al een wonder omdat die dingen bijna altijd veel meer rendement hebben dan een woofer.
Daar lijkt het zeker op. Het lijkt erop dat de drivers niet in fase staan, maar eerst even het meetwindow goed, dan weten we het zeker! En een l-pad om de tweeter te matchen met de woofer qua volume zal ook nodig zijn idd.

Satefan
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Dan kom ik op ongeveer zoiets uit.
Bijlagen
speaker test 3.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Wel humor, de reden van het omzetten naar een 2e orde filter,
was om een bult in het mid weg te werken. Nou, dat lijkt gelukt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Dat ziet er al veel beter uit (meettechnisch dan)! De tweeter staat inderdaad in tegenfase met de woofer. Pool deze maar eens om, en post dan nog eens een keer een meting.

Satefan
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de tweeter omgepoold moet worden en ook nog eens te hard speelt. Ik zie geen verzwakker voor de tweeter en dat is al een wonder omdat die dingen bijna altijd veel meer rendement hebben dan een woofer.
Tweeter ompolen had ik al geprobeerd. Dan wordt het gat nog dieper.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
ds23man schreef:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de tweeter omgepoold moet worden en ook nog eens te hard speelt. Ik zie geen verzwakker voor de tweeter en dat is al een wonder omdat die dingen bijna altijd veel meer rendement hebben dan een woofer.
Tweeter ompolen had ik al geprobeerd. Dan wordt het gat nog dieper.
Ik voel een compleet her-ontwerp van t filter aankomen :rock:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

Kun je de woofer en de tweeter even apart meten? Dat geeft wat meer inzicht.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

satefan schreef:
toetertje schreef:
ds23man schreef:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de tweeter omgepoold moet worden en ook nog eens te hard speelt. Ik zie geen verzwakker voor de tweeter en dat is al een wonder omdat die dingen bijna altijd veel meer rendement hebben dan een woofer.
Tweeter ompolen had ik al geprobeerd. Dan wordt het gat nog dieper.
Ik voel een compleet her-ontwerp van t filter aankomen :rock:
Maar, dan blijft deze op reserve. Misschien zijn mijn oren stuk, maar ik vind dit
wel lekker klinken. :oops:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door toetertje »

Deze is met de tweeter omgepoold. :-&
Bijlagen
speaker test tw uit fase.jpg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
Deze is met de tweeter omgepoold. :-&
Hmmm. Ik ben niet zo thuis in ontwerpen van passieve filters, maar dit is wel een erg typische response. Ik zou denk ik beginnen met terug te gaan naar de 1e orde versie. Kortom, de grote spoel voor de woofer, en de condensator (hopelijk weet je welke!) weer alleen voor de tweeter. Dan heb je een 1e orde elektrisch, en 2e orde akoestisch filter. Daarna met een weerstand voor de tweeter de matching voor elkaar krijgen. Daarna kijken of de tweeter of woofer nog breakups vertoond die we kunnen temmen.

Maar dan moeten de experts er even bijkomen, ik ben niet zo thuis in passieve filters ontwerpen...

Satefan
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door Chocomel »

toetertje schreef:
Maar dit meet nogal anders, dan ik het geluid ervaar.
Hoe ervaar je het geluid?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klopt het wat ik meet?

Bericht door ds23man »

Man man, wat een bende...
Plaats reactie