Multitools (Oscillerende)

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Multitools (Oscillerende)

Bericht door Shadow »

Ik heb wat herstelwerk aan kozijnen te doen en mezelf op een Fein Multimaster 350 getrakteerd - eigenlijk wou ik die al heel lang maar een vriend van me had hem achter in z'n bus liggen en ik kon hem in het weekend altijd lenen - maar hebben meer mensen hier zo'n ding en zijn er tips en trucs die handig zijn?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Wowly »

Jup, verschillende. Kan ze niet meer missen..... Degene waar ik nu mee wel is er een van 45 euro van van cranenbroek met kabel. Die Fein is wel veel beter dan die van mij.

Tips, je kunt ze veel meer gebruiken dan je denkt, al zijn ze vooral erg fijn bij reeds gemonteerde materialen. Zoals gezegd wil niet meer zonder (denkt terug aan het beitelen van vroeger....)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door rjmulder »

Hier ook een Fein 350 en echt super ding.

Het apparaat is veelzijdig maar gebruik hem eigenlijk alleen zoals Wowly ook al zegt bij reeds gemonteerde materialen. En leiding gelijk met de muur verwijderen, een kozijn iets aanpassen dat het laminaat er onder past of een gat in een achterwant maken voor bv een stopcontact.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door ds23man »

Ik heb een bosch blauw
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door beijert »

Ik heb ook een 350. Voor sloop en renovatiewerk gebruik ik zaagjes van eBay. Die zijn een stuk minder duurzaam dan de Fein bladen maar dan kost het mij niet direct een tientje bij een verborgen spijker.

Ik twijfel over een Milwaukee variant. Heb tenslotte een dikke accu op mijn boormachine die slechts eens per maand op de lader moet. Daar kan wel een extra machine op.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Pjotr »

Fein heeft de naam onverwoestbaar te zijn. Heb je dat eenmaal in je handen gehad dan wil niet eens Festo meer! Felie Joram!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Wowly »

Ik geloof zelfs dat Fein de uitvinders /eerste waren met deze machines. Op de bouw zeggen ze nog steeds "geef me eens de Fein". Misschien dat later het patent ofzo verlopen is, want zelfs de Chinezen produceren ze enige jaren
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door satefan »

Wowly schreef:
want zelfs de Chinezen produceren ze enige jaren
Die produceren toch bijna alles? :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
Ik heb een bosch blauw
Me too. Fein en Bosch hebben samen Starlock ontwikkeld en het zou me niet verbazen als er meer overeenkomsten waren tussen de machines. Ik viel voor de boordverlichting van de Bosch (want je zit best vaak in hoekjes met zo'n ding).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Shadow »

Wowly schreef:
Ik geloof zelfs dat Fein de uitvinders /eerste waren met deze machines. Op de bouw zeggen ze nog steeds "geef me eens de Fein". Misschien dat later het patent ofzo verlopen is, want zelfs de Chinezen produceren ze enige jaren
1967
Lijkt me dat dat verlopen is, alhoewel ze zich in China daar niks van aantrekken :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door beijert »

markbakk schreef:
ds23man schreef:
Ik heb een bosch blauw
Me too. Fein en Bosch hebben samen Starlock ontwikkeld en het zou me niet verbazen als er meer overeenkomsten waren tussen de machines. Ik viel voor de boordverlichting van de Bosch (want je zit best vaak in hoekjes met zo'n ding).
Zolang de Bosch maar net zo fein is als het origineel. Vaak worden de ander merken vergeleken met de oude modellen van Fein. Die vond ik niet zo prettig als de nieuwere en dan gaat de vergelijking een beetje mank.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door RobertD »

Ik heb een Black & Decker multitool. Voldoet prima, maar je moet wel gehoorbescherming dragen. Dat is bij de echte Fein-zaag een stuk minder lawaaiig. Er is een website multitool.nl oid. Zij leveren vanuit Hazerswoude dorp al die multitool zaagjes.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Aaad »

Ik heb ook zo'n Cranenbroek ding van een paar tientjes, regelbaar ook nog.
Makkelijk voor inval zagen enzo.
Gebruik hem veel voor schuren en zagen, ik zou hem niet meer willen missen.
Hij heeft bij mij zijn geld al dubbel en dwars opgebracht.
Bij de action een paar verschillende hulpstukken aanschaffen, kost bijna niets.

Aad
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Shadow »

RobertD schreef:
Ik heb een Black & Decker multitool. Voldoet prima, maar je moet wel gehoorbescherming dragen. Dat is bij de echte Fein-zaag een stuk minder lawaaiig. Er is een website multitool.nl oid. Zij leveren vanuit Hazerswoude dorp al die multitool zaagjes.
Die had ik al gevonden ja :goedzo:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Marp »

Aaad schreef:
Ik heb ook zo'n Cranenbroek ding van een paar tientjes, regelbaar ook nog.
. . . . .
Bij de action een paar verschillende hulpstukken aanschaffen, kost bijna niets.
Pas dat gewoon op elke multiviool?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Shadow »

Volgens mij is het nieuwe Starlock en Starlock Plus wel afwijkend van de oude opname.
Laatst gewijzigd door Shadow op do 30 jul 2020, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door ds23man »

1Starlock.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Shadow »

Slim! Die buitenring is de oude opname, de binnenring de nieuwe, moet door elkaar te gebruiken zijn dus!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door markbakk »

Er zijn verschillende soorten koppelingen voor oscillerende multitools. Vaak hebben budgetzaagjes een universeelkoppeling die op meerdere merken past, maar meer dan eens net niet op die van jou. Bosch/Fein aan de ene en B&D/DeWalt aan de andere kant zijn wel de meest gangbare denk ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door ds23man »

De grap is dat ze de opnames hebben verdeeld in vermogensklassen. De zaagjes voor de Max ( zware machines) passen niet op de Plus ( middelzwaar) en gewoon ( licht). De plus zaagje zaagjes willen weer niet op de lichte machines. Andersom passen de gewone wel weer op de zwaardere varianten. Zo wordt voorkomen dat machines gebruikt worden met te zware zagen en kapot gaan.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Arno »

Ecotools.nl heeft ook goedkope zaagjes etc.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door dre »

Ik werk al 20 jaar met de Fein machines.
Mooi product!
We hebben ze nu ook van Makita op 18v en 10v accu:prachtig spul!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door ray5150 »

Ik heb de indruk dat ik de enige hier ben die niet zo'n ding heeft ?
Nu ben ik ook volgens mij tot op heden niet in een situatie geweest bij het werken in en om het huis waarbij ik zo'n apparaat nodig zou hebben.
Dus waarvoor gebruik je zoiets ?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door beijert »

Ik gebruik ze voor plintjes, houtrotherstel, sloopwerk, voegen uitslijpen, het uit de hand zagen en een enkele keer het afsteken van materialen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Multitools (Oscillerende)

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Ik heb de indruk dat ik de enige hier ben die niet zo'n ding heeft ?
Nu ben ik ook volgens mij tot op heden niet in een situatie geweest bij het werken in en om het huis waarbij ik zo'n apparaat nodig zou hebben.
Dus waarvoor gebruik je zoiets ?
- leiding in een hoekje afsteken
- plintje afsteken zonder hem van de muur te moeten trekken
- voegje uitfrezen
- klein schuurwerk in hoekjes
- laminaat moeiteloos bewerken
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”