Waarom zo moeilijk doen met een lichtbak

Printjes kun je onbeperkt uitprinten zonder dat dure lichtbak spul
Oke, ik zal proberen het uit te leggen met de huis/tuin en keuken methode
Alles begint met het ontwerp.
Print het ontwerp op glossy foto papier van de Action,gebruik geen duur foto papier!!!
Duur papier lost de inkt niet snel genoeg bij het losweken,het resultaat is minder dan bij de goedkope Action foto papier.
Ik print met een zwart wit laserprinter de HP Laserjet 1102W.

- index.jpg (6.65 KiB) 1020 keer bekeken
Niet alle laserprinters kunnen foto papier aan,papier van de Action is dunner en gaat goed!
Print het ontwerp uit.
Stel onder eigenschappen de afdruk op zwaar papier en de hoogste res 1200 stand.(600 werkt ook goed)
Print het ontwerp meerdere keren en controleer of alles er op staat!
Kies de beste print en knip uit.
KOM ER NIET MET JE VINGERS AAN!!
Zaag een printje op maat.
Nu komt het secure werk
Schuur de print onder de lauwe kraan af met waterproof korrel 800,in ieder geval geen grove korrel!
RAAK DE PRINT NIET AAN MET DE VINGERS,vingers zijn vet en dat wil je niet!
Schuur vooral goed langs de randen.
Neem daarna een nagelborstel met afwaszeep en boen de print schoon.
Goed afspoelen en met de handoek drogen,nogmaals niet met de vingers aan komen,anders opnieuw afsoppen!
Dan volgt nu het strijken
Neem een snijplank en een strijkbout op de hoogste stand (katoen)
Leg het ontwerp omgekeerd,met de inktkant op het printje.
Leg de bout er op en wacht even zodat de print is doorgewarmd.
Te lang verwarmen doet de koperlaag rood verkleuren aan de randen.
Deze rode laag etst niet goed ,is veel harder.
Kleurt het rood aan de randen ,begin dan opnieuw met schuren en ontvetten

Strijk dan met het puntgedeelte de print,zet een beetje kracht.
Laat de print even afkoelen en week de print in lauw water.
Wacht +-15 min en wrijf dan het papier van de print onder de kraan.
Als alles goed ontvet was zit je ontwerp nu op de print,niet goed ontvet en er missen stukken,begin dan opnieuw met schuren en ontvetten
Op het laatst wrijf ik de print in met afwasmiddel en spoel goed af,anders krijg je zeepsop in je etsbak
Nu boor ik een gaatje van 1,5mm voor een draadje ,om de print in de etsbak te hangen
Deksel op de etsbak tegen het sputteren.
Mijn etsbak bestaat uit een kunststof bak met een aquarium verwarming en luchtpompje met lange luchtsteen.
Hang de print boven de bubbels in de bak.
Gebruik bril en handschoenen,etsmiddel is rot spul en zeer ongezond,als je het in je kleren krijgt is het niet meer te verwijderen de vlekken blijf je zien en de WAF factor zal dan ook rap dalen

Verder is etsdamp ook niet goed voor de ogen,oppassen dus!!!
Als etsmiddel gebruik ik ijzer3 chloride in water.
Verdampt het waterniveau,dan gewoon weer bijvullen met water.
Dit etsmengsel zit nu ongeveer 10 jaar in mijn bak,etsen duurt nu wat langer,maar ik heb de tijd wel.
Conroleer de print af en toe en verhang deze evt. in de bak zodat alles netjes weg etst.
Het etsproces gebeurt het sterkste aan de oppervlak van de vloeistof, af en toe wat verhangen van het printje zodat de dieper gelegen print ook weg etst. Dat de reeds geetste print dan boven de vloeistof steekt is dan alleen maar gunstig en voorkomt overetsing van de print.
Als het printje geëtst is goed afspoelen met water zodat alle etsresten weg zijn.
Haal de inkt er af met een beetje thinner.
Was de print met water en zeep.
Spuit er evt. een printlak over,ik gebruik SK10,laten drogen (of met de föhn) ,gaatjes boren en solderen maar