Vraag mbt ringkern transformator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Meteen maar een eerste vraag op dit forum (gisteren aangemeld, sta op Even Voorstellen) :

Ik ben aan het inventariseren wat ik nodig heb voor een single ended versterker met 2A3 triode als eindbuis.
Nu ben ik op het wereldwijdeweb aan het rondkijken voor de uitgangstransformator(en). Natuurlijk kom ik dan ook het Poolse Torroidy tegen, die ook hier op het forum een aantal keren passeert.
Torroidy verkoopt UGT's ook voor single ended toepassingen, wel zal ikeen aangepast model nodig hebben met de correcte primaire impedantie :
https://sklep.toroidy.pl/en_US/c/Single ... v_16_182/1

(dat gaat niet helemaal goed met die link :think: )

Alleen weet ik vanuit mijn beperkte kennis niet anders dat een UGT in een single ended toepassing een luchtspleet nodig heeft om kernverzadiging te voorkomen. en die luchtspleet heeft een ringkern niet... Kan een dergelijke ringkerntrafo zonder meer gebruikt worden, of is er een aanpassing in het circuit nodig ?

Alvast bedankt, Herman
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door OpaBert »

Herman hoe ze dit opgelost hebben weet ik ook niet Maar ik heb in mn versterker 10H ringkern smoorspoelen zitten en dat gaat prima en compact geen strooiveld
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door douwebakker »

Dag Herman, heb je hier al gekeken.

https://www.tbtroehrentrafo.com/shop

Douwe
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Douwe, die zien er interessant uit, weet jij iets over de(geluids) kwaliteit van de UGT's ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Ah!buis »

Hoi Herman, slecht begin hier :o , nou al in de soep :lol: Kan alleen maar beter worden :rock:
Ringkern met een luchtspleet is wel een spleet, geen lucht.Opgevult met een of andere kunststof.
Kan er gewoon dwars door zijn of schuin.Geeft wel een strooiveld.
De trafos van Toroidy zijn erg groot (en dan ook duur) voor de paar Watt van een 2A3.
Bij Vraag'tJan http://www.die-wuestens.de/dindex.htm hebben ze deze,
2A3trafo.png
Anne
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Ha Anne,

Wat een prijsverschillen zeg, ziet er goed uit, Deutsche Fertigung !

(gelukkig wordt de soep nooit zo heet gegeten als opgediend :bakkie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door douwebakker »

BamiKanarieSoep schreef:
Douwe, die zien er interessant uit, weet jij iets over de(geluids) kwaliteit van de UGT's ?
Over het geluid kan ik je niet zo veel vertellen. Ik ben ook al een beetje doof aan het worden snap je. Maar over het algemeen klinkt een buizenversterker voor mij veel beter. Het hoeft niet luid en ik kan alles al verstaan. Ik heb hier in mijn hobby ruimte dagelijks een PP versterker spelen met KT88 en U70BN uitgangen. Deze vind ik beter klinken dan mijn Creek 100A in de huiskamer. Laatst had ik hier een SE versterker met 300A buizen van een kennis in reparatie. Ik kan zo even niet op het merk komen, maar daar zaten gewone Bloktrafo,s in. Die vond ik wel heeeeel mooi klinken. Maar iedereen ervaart geluid anders en zodoende hebben we ook zoveel verschillende apparaten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door hannesie »

Diegene die het, naar ik weet, het meest en goed toegepast heeft om ringkern trafo's in de buizenbak te stoppen,is dan Menno v.d.Veen
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Bedankt voor de reacties, ik kan weer verder met plannen maken !
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door metabaron »

https://mennovanderveen.nl/cms/index.ph ... oject-2016

Hier nog meer info. Mijn 2A3 staat er ook tussen met het loftin white schema.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Hoi Dennis,

Het Loftin White schema ga ik zeker uittesten, en de Tube Society staat hoog op mijn bucket list
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door elpeewee »

Alleen weet ik vanuit mijn beperkte kennis niet anders dat een UGT in een single ended toepassing een luchtspleet nodig heeft om kernverzadiging te voorkomen. en die luchtspleet heeft een ringkern niet... Kan een dergelijke ringkerntrafo zonder meer gebruikt worden, of is er een aanpassing in het circuit nodig ?
Hoi Herman,
Ringkerntrafo's bestemd voor SE toepassingen hebben ook een spleet hoor? De kernen worden gerold met metaalband en vervolgens doormidden gezaagd en weer aan elkaar gelijmd met een spleet ertussen. Hoe groot die spleet moet zijn wordt berekend. Dit type trafo's mag je ook nooit laten vallen. Maar dat is nog niet alles. Het type staal wat gebruikt wordt is het geheim van de smid. De behandeling van het staal heeft er ook veel mee te maken. De ijzerkristallen moeten zich namelijk makkelijk kunnen richten naar het magnetisch veld. Koop daarom nooit een chinese trafo, want die hebben dat proces niet onder de knie. Goede UGT's worden ook op een speciale manier gewikkeld om de bandbreedte te verhogen. Dat is een zeer tijdrovend proces, en daarom zijn de prijsverschillen zo groot.

Gr. elpeewee
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Bedankt voor de heldere uitleg, ook van Anne.Dit heb ik verder nergens kunnen vinden, Merci
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door ray5150 »

Verdiep je eens in het werk van Menno van der Veen.
Hij heeft meerdere stukken en boeken geschreven over het gebruik van ringkernen als UGT.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Pjotr »

En wat zegt Menno over die luchtspleet? Volgens mij wat Anne zei, namelijk dat het band met een spatie van kunstofband gewikkeld wordt. Een luchtspeet dwars op de kern en in de spoelwikkeling is wel het laatste wat je wilt. Dat veroorzaakt "fringing" in het ijzer en een verhoging van de lek-zelfinductie.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door elpeewee »

Hoi Pjotr,
Het klopt wat Anne zei over de luchtspleet. Het moet een spleet zijn bij SE, maar hoeft niet van lucht te zijn. Voor de rest verwijs ik naar Menno's artikel:
https://www.mennovanderveen.nl/cms/imag ... lletin.pdf. Dit is er 1 van.

Gr. elpeewee
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Pjotr »

Hmm, lees daar niks over doorgezaagde ringkernen.... :think:
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door BamiKanarieSoep »

Een artikel of beschrijving van een ringkern voor Single Ended heb ik totnutoe nog niet gevonden. Ik heb de vraag ook gemaild aan Poolse ringkernproducent Torroidy. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Pjotr »

Ja klopt. Plitron spreekt heel geheimzinnig over "distributed air gap".
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 28 jul 2020, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door hannesie »

Jaren terug heeft Menno er een "lezing" (meerdere)gegeven bij de AVMN, en ik kan mij daarvan juist wel herinneren dat hij destijds een fabrikant had in Canada en Amplimo, en dat die het wel konden maken naar zijn onderzoek/ontwerp en dat er een splitsing/spleet in zat. En later had hij juist erg goedkope trafo's uit de Balkan of iets in die richting om juist wat andere/goedkope oplossingen te maken. Het meest bijzondere was dan wel de avond die hij gaf met dan het verschil te laten horen met de bekende versterker UL 40, en de de 2e met volledig zilver gewonden Trafo's, onbetaalbaar, maar om de de beleving en het experiment te kunnen beluisteren/beleven. Dat was wel een bijzonder gebeuren.
Hij kwam meestal 1 keer per jaar, maar dat met die spleet zal een jaar of 8/10 geleden zijn geweest.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Pjotr »

Ja, klopt die Canadees is Plitron en heeft indertijd samengewerkt met Amplimo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Hmm, lees daar niks over doorgezaagde ringkernen.... :think:
Hier vindt je er wel iets over https://eepower.com/technical-articles/ ... d-toroids/
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door Pjotr »

Ik weet het Anne. Het ging ook om dat schrijfsel van Menno. Fringing is i.d.d. iets wat je juist niet wilt in een audiotrafo. Daarom zit een luchtspleet dwars op de doorsnede ook altijd buiten de spoel.
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Vraag mbt ringkern transformator

Bericht door elpeewee »

Ringkernen met een spleet kun je gewoon kopen. Bij bv. dit adres https://www.magneticmetals.com/products ... idal-cores

Moraal van dit verhaal is dus, ringkerntrafo's bedoeld voor SE toepassingen moeten ook een spleet hebben i.v.m. kernverzadiging. O:)
Plaats reactie