Nóg een CA versterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pappaleo
Contacteer:

Nóg een CA versterker.

Bericht door pappaleo »

Ik heb destijds ook meegedaan met de groupbuy voor de ZBA CA versterker. Vlak daarna kreeg ik een mouche volante in mijn linkeroog die ook niet meer echt weggegaan is. SMD solderen wordt dan een uitdaging.

Heel goed licht, een loep en een miniatuursoldeerbout waren dan zeker nodig. De laatste 2 hoorden ook al niet tot mijn standaarduitrusting.

Ik heb Loek (cool) destijds bereid gevonden om de voedingen en de beveiliging in elkaar te zetten. Ik had bij de groupbuy 6 printen besteld, met de bedoeling om er net zo'n leuk versterkertje mee te maken als het prototype. Daarnaast wilde ik een 4 kanaals eindbak om een beetje met DSP te kunnen spelen.

Inmiddels is de situatie een beetje veranderd; heb ik een 4 kanaals nCore 400 eindbak en hebben de CA printen voldoende tijd gehad om wat te rijpen.

Peter (pjotr) bood aan om mijn printen te solderen. Ik heb nu 2 bestukte exemplaren (eigenlijk 4) maar die andere 2 hebben een afwijkende onderdelenbezetting.

Vandaag begint mijn vakantie, ik ga niet weg, dus wordt het tijd om de boel eens in elkaar te zetten. Ik beweer dus niet dat ik de versterker bouw, ik assembleer hem :mrgreen:

We hebben ook nog een kastje nodig waar alles in past. Nu heb ik (ook alweer een goede rijpingstijd geleden) een paar kasten van Barry overgenomen.

Die heb ik vandaag maar eens uitgepakt en in elkaar gezet:
Hifi2000
Hifi2000
Het is best een flinke kast met een goede koeling, daar past alles makkelijk in:
Ruimte zat
Ruimte zat
De trafo's op de foto zijn niet echt geschikt. De secundaire spanning is net wat te hoog. Maar er passen wel 2 dikke jongens in. En dan kunnen er best nog 2 CA printen bij. 2 versterkers voor één kanaal waarvan er één het hoog en één het laag verzorgt kunnen volgens mij best op één trafo.

Ik hou de ruimte voor 2 extra printen in ieder geval vrij.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Nóg een CA versterker.

Bericht door Barry2001 »

Bekend kastje idd :mrgreen: Hoop eindelijk ivm thuisblijven die van mij ook af te maken. Succes met bouwen :goedzo:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo hoort dat, spullen eerst langs de schuur van een par andere forumleden voordat ze daadwerkelijk gebruikt worden
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Leo heeft dus ook al last van coronajeuk. :lol:
Shadow

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
Maar er passen wel 2 dikke jongens in. En dan kunnen er best nog 2 CA printen bij. 2 versterkers voor één kanaal waarvan er één het hoog en één het laag verzorgt kunnen volgens mij best op één trafo.

Ik hou de ruimte voor 2 extra printen in ieder geval vrij.
Wat voor trafo’s neem je dan voor 2 versterkers? 200VA per 2 stuks?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als het voor gescheiden hoog en laag middels een actief x-over is, is het niet nodig om een dikkere trafo te nemen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het kanaal voor het hoog zal toch niet zoveel vermogen trekken ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, het totaal blijft min of meer hetzelfde. meer dan 120VA per kanaal, ook al is dat opgesplitst in aansluitende frequentiegebieden, heeft echt geen zin.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 25 jul 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Als het voor gescheiden hoog en laag middels een actief x-over is, is het niet nodig om een dikkere trafo te nemen.
Mochten later de plannen wijzigen, en de versterker toch anders gebruikt gaan worden,
is het misschien handig, om het iets zwaarder aan te pakken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is niet handig om extra geld uit te gaan geven voor iets wat je niet weet. Volgens mij blijft Leo lekker bij stereo... :sure: :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Pjotr schreef:
Mochten later de plannen wijzigen, en de versterker toch anders gebruikt gaan worden,
is het misschien handig, om het iets zwaarder aan te pakken.
Zet ie ze hier weer te koop.Met al die CA-bouw zijn ze zo weer weg :sure:
Anne
Plaats reactie