Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Shadow »

Oei ff zoeken :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Shadow schreef:
Ik ben benieuwd, de Jfet die ik in Hengelo een keer gehoord heb, deed het hem voor mij niet :?
Welke Pass was dat dan?
Gevonden;
43EB8BAC-DEE0-4B2F-B30A-83499F619CD3.jpeg
1735F03D-F404-46E8-8D81-7267161F1BEC.jpeg
De JFet (UJN1208K) SRPP eindversterker van Reneth, zo te zien in prototype uitvoering. Ik weet niet of het een Pass ontwerp is, daarom sprak ik ook over ‘JFet versterker’.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Leeuwarden »

Bijzondere constructie, met lijmtangen, in ieder geval...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Shadow »

Ja hij had die koelblokken van mij overgenomen en dacht dat ie ze wel door de helft kon doen, hij werd iets warmer dan ie verwacht had :lol:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Rob Dingen »

Wat daar op tafel staat weet ik niet, maar zoals hij hier gebouwd word wel.
Aan deze soort versterkers van Pass Labs moeten geen moeilijk aan stuurbare speakers hangen.
Maar voldoe je aan die voorwaarden klinken ze erg mooi (ten minste mijn smaak)

Rob
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Leeuwarden »

Welke Pass/ versterkers zijn volgens ou meer geschikt voor wat lastiger speakers?
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door jerolee »

Hoi Rob, Wuffwaff (DIY Audio) heeft een research gedaan over het instellen van deze amps. Daardoor kun je aanpassingen doen aan de "load" die je er aan hangt.
Gelukkig is de impendantie van mijn luidsprekers vrij stabiel in de zin van er zitten geen pieken en dalen in die 4 Ohm verschil overschrijden. Dat zit em in het feit dat de planar speakers een zo goed als vlakke impendantie hebben. De conus speakers nemen alleen de frequentie onder 450Hz voor hun rekening. Het minimum daar is wel 2 Ohm :) Daarom probeer ik ze straks zo af te regelen dat the power piek laag zit, op ong 3-4 Ohm.

Naar mijn mening wordt de invloed van de versterker op het totaal geluid schromelijk overschat. De akoestiek van de luisterruimte bepaald samen met de speakers 90% van het geluid. Als je niks aan de akoestiek doet en de opstelling van je speakers, dan klinkt een audio set van 100.000 euro nog voor geen meter. Ik zie zo vaak lui met speakers tegen de muur in een kale kamer en dan pielen over een ditje en datje, kabeltje hier kabeltje daar. Die zijn echt verkeerd bezig en gooien een hoop geld weg.
Ik ben lang bezig geweest met de finetuning van de speakers en heb daarbij de ervaring opgedaan dat de spoelen van het filter niet dicht bij de spreekspoel van de speakers gemonteerd kan worden als ook de onderlinge afstand voldoende moet zijn, de impact is enorm.

Het enige wat ik nog steeds jammer vindt is dat een symfonie orkest nog steeds niet zo overdonderend in mijn kamer binnen komt wanneer dat echt los gaat. hahaha ik denk dat ik dan toch nog wat grotere speakers moet bouwen :)
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door Rob Dingen »

Leeuwarden schreef:
Welke Pass/ versterkers zijn volgens ou meer geschikt voor wat lastiger speakers?
De wat zwaardere AX versies klinken wat gecontroleerder dan de single ended Aleph reeks.
Of je moet weer naar de zwaarste gaan maar die klinkt in mijn oren minder.
Ik vind zelf bij de Aleph serie met 8 Fets per kanaal het beste klinken dus dus 4 boven en 4 onder.
jerolee schreef:
Hoi Rob, Wuffwaff (DIY Audio) heeft een research gedaan over het instellen van deze amps. Daardoor kun je aanpassingen doen aan de "load" die je er aan hangt.
Gelukkig is de impendantie van mijn luidsprekers vrij stabiel in de zin van er zitten geen pieken en dalen in die 4 Ohm verschil overschrijden. Dat zit em in het feit dat de planar speakers een zo goed als vlakke impendantie hebben. De conus speakers nemen alleen de frequentie onder 450Hz voor hun rekening. Het minimum daar is wel 2 Ohm :) Daarom probeer ik ze straks zo af te regelen dat the power piek laag zit, op ong 3-4 Ohm.

Naar mijn mening wordt de invloed van de versterker op het totaal geluid schromelijk overschat. De akoestiek van de luisterruimte bepaald samen met de speakers 90% van het geluid. Als je niks aan de akoestiek doet en de opstelling van je speakers, dan klinkt een audio set van 100.000 euro nog voor geen meter. Ik zie zo vaak lui met speakers tegen de muur in een kale kamer en dan pielen over een ditje en datje, kabeltje hier kabeltje daar. Die zijn echt verkeerd bezig en gooien een hoop geld weg.
Ik ben lang bezig geweest met de finetuning van de speakers en heb daarbij de ervaring opgedaan dat de spoelen van het filter niet dicht bij de spreekspoel van de speakers gemonteerd kan worden als ook de onderlinge afstand voldoende moet zijn, de impact is enorm.

Het enige wat ik nog steeds jammer vindt is dat een symfonie orkest nog steeds niet zo overdonderend in mijn kamer binnen komt wanneer dat echt los gaat. hahaha ik denk dat ik dan toch nog wat grotere speakers moet bouwen :)
Dat klopt je kunt hem voor een bepaalde impedantie optimaliseren, maar de controle blijft hetzelfde dat is inherent aan de schakeling.
Maar met planars hoef je je niet druk te maken.
Versterkers kunnen wel degelijk verschil maken maar natuurlijk niet in vergelijk met goede akoestiek.
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Bericht door jerolee »

Yes Rob, Ik ben zeer benieuwd wat het straks gaat worden. Single ended topologie zou klinken als een buis. en ja de controle in het laag, afwachten maar hehe. Ik heb nog zoveel te doen..... gaat nog ff duren.
groetjes.
jerolee
Berichten: 30
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 17:35

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 05-11)

Bericht door jerolee »

Tijd voor een update. Na de eerste aluminium werken heb ik besloten een CNC router te bouwen. Met de nauwkeurigheid van het manueel boren was ik niet tevreden.
De onderdelen druppelen binnen en het zal niet lang duren voordat de CNC bank in bedrijf kan. Alle CAD/CAM is al voorbereid.
Dit belooft meer voor de toekomst met deze nieuwe apparatuur :kwijl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Bericht door Henkjan »

goed bezig!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Bericht door Pjotr »

Je kunt het er lang en kort over hebben, het blijven Pass versterkers. En inherent aan hun topologie zijn die gewoon niet zo geschikt voor "moeilijke" speakers en speakers die meer controle nodig hebben. Moet je gewoon niet willen. Leuk verslag! Mag best meer plaatjes bij :)
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Bericht door cool »

@Jeroen: heb je deze intussen werkend en evt. vervolg verslag?
Plaats reactie