Phono dude
Moderator: Beheerdersteam
Phono dude
Zat even te kijken naar de schema,s voor een Phone dude.
Wat me opviel was het verschil van 33nF of 34nF in de RIAA correctie.
Is er een voorkeur?
Wat me opviel was het verschil van 33nF of 34nF in de RIAA correctie.
Is er een voorkeur?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Het gaat niet alleen om die 33 of 34nF he, ook de componenten eromheen doen mee. Ik zou (Dick kennende) de laatste versie nemen. Trouwens uitstekende voorversterker, kan 'm aanraden. Vergeet zeker de afscherming voor de buisjes niet.
Re: Phono dude
Er is toch wel een plaatje van die Curve 33NF en evt aanvullend een ctje erbij Lekker tweaken scoop erop en de generator
Lijstje met frequenties en voltages
En dan op hokjes papier in vullen en grafiek tekenen heerlijk werk wel tijdrovend
Maar ja tis hobby en ik vermoed dat 33NF ook geen 33 NF is welke we bij EOO of De afhaal chinees kopen
Idem weerstanden staat ook niet bij 1% of 0.1%
Lijstje met frequenties en voltages
En dan op hokjes papier in vullen en grafiek tekenen heerlijk werk wel tijdrovend
Maar ja tis hobby en ik vermoed dat 33NF ook geen 33 NF is welke we bij EOO of De afhaal chinees kopen
Idem weerstanden staat ook niet bij 1% of 0.1%
Re: Phono dude
Ja ben er naar aan het kijken,persoonlijk heb ik niks met platen.
Maar een goede vriend van mij draait veel 78 toeren dingen en voor hem zou het zeker een verrassing zijn als ik zo,n ding bouw.
Heb vanavond bij hem een tijd geluisterd naar 78 toeren,wat een dynamiek echt iets wat je niet meer hoort met modernere platen
Maar een beetje glaswerk zou dit alles zeker nog beter uit doen komen.
Wat wel een ontnuchtering was,was dat ik nu meer weet waar veel muzikanten hun nummers van gejat hebben,terwijl je in de veronderstelling was dat de nummers eigenbouw waren

Maar goed,beter goed gejat dan slecht bedacht
Maar een goede vriend van mij draait veel 78 toeren dingen en voor hem zou het zeker een verrassing zijn als ik zo,n ding bouw.
Heb vanavond bij hem een tijd geluisterd naar 78 toeren,wat een dynamiek echt iets wat je niet meer hoort met modernere platen
Maar een beetje glaswerk zou dit alles zeker nog beter uit doen komen.
Wat wel een ontnuchtering was,was dat ik nu meer weet waar veel muzikanten hun nummers van gejat hebben,terwijl je in de veronderstelling was dat de nummers eigenbouw waren
Maar goed,beter goed gejat dan slecht bedacht
Re: Phono dude
Ja precies Alleen is het leuk als de Kopieerder de Uitvinder Componist noemtdemocles schreef:Ja ben er naar aan het kijken,persoonlijk heb ik niks met platen.
Maar een goede vriend van mij draait veel 78 toeren dingen en voor hem zou het zeker een verrassing zijn als ik zo,n ding bouw.
Heb vanavond bij hem een tijd geluisterd naar 78 toeren,wat een dynamiek echt iets wat je niet meer hoort met modernere platen![]()
Maar een beetje glaswerk zou dit alles zeker nog beter uit doen komen.
Wat wel een ontnuchtering was,was dat ik nu meer weet waar veel muzikanten hun nummers van gejat hebben,terwijl je in de veronderstelling was dat de nummers eigenbouw waren![]()
![]()
Maar goed,beter goed gejat dan slecht bedacht
Re: Phono dude
Voor 78 toeren platen is er (dacht ik) een andere curve dan RIAA en dus ook andere componenten waardes benodigd.
Bijkomend probleem is dat er vroeger meerdere verschillende curves in gebruik waren...
Bijkomend probleem is dat er vroeger meerdere verschillende curves in gebruik waren...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Klopt, RIAA kwam pas na het 78 trpm tijdperk. Liefhebbers doen het met of een instelbare RIAA (zat geen lijn in), of met een toonregeling of allebei. Maw daarvoor een Phonodude bouwen schiet niet op, tenzij je de RIAA instelbaar maakt. Z'n versterking (150x) kun je dan wel gebruiken.
Re: Phono dude
MMMMMmmm
Vreemd dat dat dan wel gaat met een Technics 1,5K platenspeler met een Ortophon 78 toeren naald in een phone trap?
En een beetje graven op het net geeft dit
Vreemd dat dat dan wel gaat met een Technics 1,5K platenspeler met een Ortophon 78 toeren naald in een phone trap?
En een beetje graven op het net geeft dit
Beste Mensen,
Ik gebruik voor mijn 78-toeren platen een Rega Planar 78 met een Rega RB78 mono element.
Dit is een redelijk geprijsde platenspeler die de mijn 78-toerenplaten laat sprankelen.
De Rega staat aangesloten op een (zelfbouw) PhonoDude buizen-voorversterker. Door de “botte” naald zakt de naald niet onder in de groef en omdat deze mono is klinken de krassen milder en zeker niet stereo. Wel opletten dat wanneer je de L en R kanalen aan elkaar knoopt (voor mono) dat de impedantie van 47K de helft wordt (dus 23,5 k)
Re: Phono dude
Tja,en dan met een buizen toonregeling achter de phono ?
Uitschakelbaar?
Om te compenseren voor al die curves?
Zomaar even wat gedachtes.
Uitschakelbaar?
Om te compenseren voor al die curves?
Zomaar even wat gedachtes.
Re: Phono dude
Een hele lijst van verschillende afspeel curves https://wiki.audacityteam.org/wiki/78rp ... ack_curves
Ook bij 33-45 zijn er nogal wat afwijkingen van de RIAA.
Anne
Ook bij 33-45 zijn er nogal wat afwijkingen van de RIAA.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 22 jul 2020, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Het heeft te maken met correctie voor geluidssterkte, je zou voor lage tonen erg brede groeven in het vinyl moeten hebben om geluidssterkte gelijk te laten zijn met hoge tonen ongecorrigeerd. Lage tonen worden met RIAA correctie zachter opgenomen, dit is gestandaardiseerd. Deze correctie zit dan ook weer in de phono preamp, zodat je met 1 standaard vinyl correct kunt afspelen.
In de 78 trpm tijd was die standaard er nog niet, denk dat men toen ook nog niet zo bezig was met laag en hoog juist afspelen, of dat er wel correctie was maar in elk geval niet gestandaardiseerd. Maar een phonodude ervoor gebruiken, zal zeker geluid uit komen met z'n 150x versterking, je moet met RIAA wel weten wat je moet corrigeren. Zou eens op 1 van de ouwe meuk forums neuzen, hoe de liefhebbers daar het doen. Of, de kwaliteit is zo 'beroerd' (naar onze huidige maatstaven) dat het helemaal niet boeit, zolang het maar versterkt. Maar dan hoef je ook geen glas te gaan gebruiken natuurlijk
Wel geinig, op de X-FI (was het nou vorig jaar of het jaar ervoor?) werden door Hanze Hifi hele vroege 33 trpm platen gedraaid, die in het begin alleen gebruikt werden bij bioscoopfilms vanwege speelduur, pas veel later zou het de standaard voor albums worden.
In de 78 trpm tijd was die standaard er nog niet, denk dat men toen ook nog niet zo bezig was met laag en hoog juist afspelen, of dat er wel correctie was maar in elk geval niet gestandaardiseerd. Maar een phonodude ervoor gebruiken, zal zeker geluid uit komen met z'n 150x versterking, je moet met RIAA wel weten wat je moet corrigeren. Zou eens op 1 van de ouwe meuk forums neuzen, hoe de liefhebbers daar het doen. Of, de kwaliteit is zo 'beroerd' (naar onze huidige maatstaven) dat het helemaal niet boeit, zolang het maar versterkt. Maar dan hoef je ook geen glas te gaan gebruiken natuurlijk
Wel geinig, op de X-FI (was het nou vorig jaar of het jaar ervoor?) werden door Hanze Hifi hele vroege 33 trpm platen gedraaid, die in het begin alleen gebruikt werden bij bioscoopfilms vanwege speelduur, pas veel later zou het de standaard voor albums worden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Grappig, wist niet dat er zoveel waren.Ah!buis schreef:Een hele lijst van verschillende afspeel curves https://wiki.audacityteam.org/wiki/78rp ... ack_curves
Ook bij 33-45 zijn er nogal wat afwijkingen van de RIAA.
Anne
Re: Phono dude
Juist welBarry2001 schreef:Of de kwaliteit is zo 'beroerd' (naar onze huidige maatstaven) dat het helemaal niet boeit, zolang het maar versterkt. Maar dan hoef je ook geen glas te gaan gebruiken natuurlijk![]()
Anne
Re: Phono dude
Bedankt Anne,wist niet dat er zoveel waren
Knutsel eerst wel een Dude in elkaar voor de meer reguliere schijven en dan horen we later wel of het wat brengt voor de snellere jongens.
Had gisteren al een bakje gemaakt voor het versterker gedeelte.
Heb eerst nog zitten dubben om de voeding en versterker in 1 kast te zetten,maar met een beetje afstand tussen de buizen en de trafo,s werd de kast te groot en was geen porum.
Bouw wel twee kastjes.
Vandaag de bovenplaat pas gemaakt.
Het spits is er af
Knutsel eerst wel een Dude in elkaar voor de meer reguliere schijven en dan horen we later wel of het wat brengt voor de snellere jongens.
Had gisteren al een bakje gemaakt voor het versterker gedeelte.
Heb eerst nog zitten dubben om de voeding en versterker in 1 kast te zetten,maar met een beetje afstand tussen de buizen en de trafo,s werd de kast te groot en was geen porum.
Bouw wel twee kastjes.
Vandaag de bovenplaat pas gemaakt.
Het spits is er af
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Ha, daar komt de aap uit de mouw, je had gewoon zin om een Dude te bouwen en zocht er ( als niet plaatjes draaier) een bestemming voor!
Tis ook een leuk ding, even op het juiste moment de juiste beslissing nemen vwb brom, maar het kan klein en bromvrij. Succes met bouwen.
Re: Phono dude
Dank,Barry........
Had twee 5755 buisjes op Ebay besteld in de VS ,kwam ik te laat achter
Kreeg bericht van mogelijke aankomst,ergens in november december
Heeft iemand er nog twee liggen voor een schappelijke prijs??
Had twee 5755 buisjes op Ebay besteld in de VS ,kwam ik te laat achter
Kreeg bericht van mogelijke aankomst,ergens in november december
Heeft iemand er nog twee liggen voor een schappelijke prijs??
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Phono dude
Ik zal morgen eens kijken, als ik nu in de laadjes ga zoeken maak ik mijn dochter wakker.
Re: Phono dude
Maar even in de grabbelton gekeken of er iets bruikbaars is voor de 33nF condensatoren in de RIAA sectie
Had nog een zakje silvermica Russen van 0,3% 10nF 350v.
De meter er bij en 2x drie kunnen matchen ,voor zover mijn Chinese componenten meter gaan kan, meten beide setjes gelijk
Per setje dus 30nF als alles parallel staat.
Enkel dus nog 2x1,5nF uitzoeken om tot die 33nF te komen,maar een hele stapel film polyprops besteld (2,5%) om te matchen.
Er zullen er vast wel 4 zijn die in de buurt komen uit een stapel van 30
Had wel gemerkt dat de lange bedrading van de silvermica,s ook mee speelt,zo kort mogelijk meten ze gelijk,dat is dus wat voor de uiteindelijke opstelling om rekening mee te houden.
Had nog een zakje silvermica Russen van 0,3% 10nF 350v.
De meter er bij en 2x drie kunnen matchen ,voor zover mijn Chinese componenten meter gaan kan, meten beide setjes gelijk
Per setje dus 30nF als alles parallel staat.
Enkel dus nog 2x1,5nF uitzoeken om tot die 33nF te komen,maar een hele stapel film polyprops besteld (2,5%) om te matchen.
Er zullen er vast wel 4 zijn die in de buurt komen uit een stapel van 30
Had wel gemerkt dat de lange bedrading van de silvermica,s ook mee speelt,zo kort mogelijk meten ze gelijk,dat is dus wat voor de uiteindelijke opstelling om rekening mee te houden.
Laatst gewijzigd door democles op do 23 jul 2020, 1:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Phono dude
In ieder geval bedankt RobertIk zal morgen eens kijken, als ik nu in de laadjes ga zoeken maak ik mijn dochter wakker.
Re: Phono dude
Mooi weer dus tijd om het tweede bakje voor de voedingen te zagen en te frezen.
Halverwege kapte mijn frees er mee
Ja het is geen wereldmerk,maar het deed zijn ding
Shit verbrand dacht ik,iets te over enthousiast met het hardhout
Maar goed waar kijk je dan naar,de koolborstels,die waren oke.
Spanning meten,is er.
Handvat losschroeven voor de toerenregeling.
En daar hadden we de boosdoener,een draai wieltje,wat eigenlijk een potmeter is, was er af en lag los in het handvat.
Drie pootjes afgebroken en een sleep contact (voor aan/uit ) was half weg gefikt.
De aan uit doorverbonden met een gesoldeerd draadje en de toeren regelings pot ook overbrugt.
Gebruik dat ding toch maar vol gas op de frees tafel............
En het werkte weer
Vanavond het kastje maar even in elkaar deuvelen.
Halverwege kapte mijn frees er mee
Ja het is geen wereldmerk,maar het deed zijn ding
Shit verbrand dacht ik,iets te over enthousiast met het hardhout
Maar goed waar kijk je dan naar,de koolborstels,die waren oke.
Spanning meten,is er.
Handvat losschroeven voor de toerenregeling.
En daar hadden we de boosdoener,een draai wieltje,wat eigenlijk een potmeter is, was er af en lag los in het handvat.
Drie pootjes afgebroken en een sleep contact (voor aan/uit ) was half weg gefikt.
De aan uit doorverbonden met een gesoldeerd draadje en de toeren regelings pot ook overbrugt.
Gebruik dat ding toch maar vol gas op de frees tafel............
En het werkte weer
Vanavond het kastje maar even in elkaar deuvelen.
Laatst gewijzigd door democles op do 23 jul 2020, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Phono dude
27 jaar met een goedkope Miele.
