Luidspreker Opnlucht geluid hinder oplossing
Moderator: Beheerdersteam
Luidspreker Opnlucht geluid hinder oplossing
Beste medebouwers,
Even een ander vraag: Nu in de zomer zetten veel mensen een speaker buiten, waarbij de nodige hinder bij de buren kan ontstaan.
Nu wilde ik de vraag voor leggen: Hoe maak ik een openlucht speaker opstelling, die zeer gericht werkt, dus b.v. alleen geluid energie naar voren af straalt en niet naar achteren, met name bas geluid.
Hoe zou dat het effectiefst geregeld kunnen worden? B.v. Hoor speakers of afscherming achter de speakers, wie heeft er een goed idee?
Vast bedankt! Joop
Even een ander vraag: Nu in de zomer zetten veel mensen een speaker buiten, waarbij de nodige hinder bij de buren kan ontstaan.
Nu wilde ik de vraag voor leggen: Hoe maak ik een openlucht speaker opstelling, die zeer gericht werkt, dus b.v. alleen geluid energie naar voren af straalt en niet naar achteren, met name bas geluid.
Hoe zou dat het effectiefst geregeld kunnen worden? B.v. Hoor speakers of afscherming achter de speakers, wie heeft er een goed idee?
Vast bedankt! Joop
Re: Luidspreker Opnlucht geluid hinder oplossing
Basgeluid straalt rondom, dus dit wordt erg lastig. Ik ken alleen ontwerpen uit de PA wereld die meer naar voren stralen dan naar achter, maar dat zijn systemen van 30.000 euro of meer.
Gr. Walter
Gr. Walter
Google eens op "Silent Disco" of "Stille Disco"
Zelf geen ervaring mee, maar misschien is dit wat:
https://www.bax-shop.nl/actieve-subwoof ... -subwoofer
Gr. Walter
https://www.bax-shop.nl/actieve-subwoof ... -subwoofer
Gr. Walter
Ik denk dat dit model met 2x1800 Watt wel enige hinder bij de buren kan geven. Het is meer geschikt voor zaalversterking.
Er is wel een techniek die de bassen naar voren stuurt, dit heet een cardoide. Microfoons gebruiken dit ook om een richtwerking te krijgen, alleen bij bassen zijn de maten zo groot dat dit alleen actief kan. Simpel gezegd betekend dit dat aan de achterzijde een tweede luidspreker "anti-geluid"maakt.
Er is wel een techniek die de bassen naar voren stuurt, dit heet een cardoide. Microfoons gebruiken dit ook om een richtwerking te krijgen, alleen bij bassen zijn de maten zo groot dat dit alleen actief kan. Simpel gezegd betekend dit dat aan de achterzijde een tweede luidspreker "anti-geluid"maakt.
I.d.d. En dan nog is de voor-achter verhouding beperkt bij een systeem dat ook nog in de tuin moet passen.
Je geeft iedereen toch een paar earpods? In het openbare leven zie je er hele volksstammen mee lopen, waarom dan niet in je achtertuin.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En geef dan gelijk iedereen zijn eigen ( elektrische) gourmetstelletje, dan zit de buurt ook niet zo in de stank...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Iets met fases en delays enzoWalt schreef:Basgeluid straalt rondom, dus dit wordt erg lastig. Ik ken alleen ontwerpen uit de PA wereld die meer naar voren stralen dan naar achter, maar dat zijn systemen van 30.000 euro of meer.
Gr. Walter
Dat is nog eigenlijk het gemakkelijke deel.
Het nadeel, is dat door oa reflecties (van/tegen de huizen), het allemaal erg onvoorspelbaar wordt.
Daarnaast is het ook zeer lastig om dit overal netjes uit te doven.
Dus bij de 1e buurman is het muisstil, terwijl de volgende buurman compleet zit weg te dreunen.
Overigens staat het dan wel HEEL hard.
In principe is het te doen, maar vooral heel veel inregel werk met veel trial en error
Het is nmlk altijd maatwerk.
Beste is dan nog bij de buren een subje neer te zetten in "tegen fase" (relatief gezien, niet absoluut)
Waarom kun je niet gewoon buiten zitten en moet altijd de kutmuziek aan?
- anonamemouse
Ik woon ook tussen twee van die types die denken dat iedereen hun slechte muzieksmaak heeft. Op nummer 22 reggae, op nummer 26 lil kleine en dat soort verschrikkelijke troep. En aan het einde van het blok een Hazes fan... Wat is er mis met koptelefoons? Of gewoon de deur dicht?
In zo een situatie ga ik zelf zingen, geen last meer van de buren die naar binnen gevlucht zijn.
Ze hebben ter plekke een hartaanval gekregen?John P schreef:In zo een situatie ga ik zelf zingen, geen last meer van de buren die naar binnen gevlucht zijn.
Hier is het 2 x lief vragen, daarna gaat de tuinslag erop. Opsodemieteren met je herrie.anonamemouse schreef:Ik woon ook tussen twee van die types die denken dat iedereen hun slechte muzieksmaak heeft. Op nummer 22 reggae, op nummer 26 lil kleine en dat soort verschrikkelijke troep. En aan het einde van het blok een Hazes fan... Wat is er mis met koptelefoons? Of gewoon de deur dicht?
Ik denk dat er wat mis is met die buurtanonamemouse schreef:... Wat is er mis met koptelefoons? ....