Target Curves
Moderator: Beheerdersteam
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Re: Target Curves
Ja en een dip op je luisterplek is niet overal een dip. Als je die 10db gaat boosten, dan is dat ook nog eens een potentiele bron voor buitensporig veel overlast bij normale volumes.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Erger storend vind ik de trage uitdoving. Hoe dan ook, we zijn weer een epistel rijker, we streven niet naar vlak in de luisterruimte. Voor de meesten niet nieuw denk ik.
JA listeningsroom (ook bij anderen bekend) en de Duitse ideaal curve bij hun "Forumtreffen" wordt ook altijd in de meting van speakers erbij gezet. Lijkt sterk op wat we hier eerder zagen, maar nooit met 9dB extra laag, hooguit t.o.v. 20kHz ofzo
JA listeningsroom (ook bij anderen bekend) en de Duitse ideaal curve bij hun "Forumtreffen" wordt ook altijd in de meting van speakers erbij gezet. Lijkt sterk op wat we hier eerder zagen, maar nooit met 9dB extra laag, hooguit t.o.v. 20kHz ofzo
Ja deze 40Hz dip boosten gaat je weinig opleveren. Maar opvullen met een extra sub is geen boosten dat is slim inspelen op de kamerafmetingen en gewenste positionering.satefan schreef:Thanks - als ik lekker de tijd heb om ontspannen te luisteren, dan zet ik de speakers meestal iets (40cm) naar voren, ik zal eens een meting doen met die opstelling. Ik heb wel eens begrepen dat het af raden is om dips (in de room-response) te boosten, maar dat een peak prima plat te slaan is. Klopt dat?jeroen_d schreef:Ja, klopt precies dan heb je die dip. Als je twee meter naar voren gaat zitten is het bij 40Hz juist heel goed, neutraal zonder resonantie. Als je achter je een sub zet dan werkt het net andersom voor je huidige luisterplek en kun je met de sub die dip bij 40Hz opvullen. Om dat echt goed voor elkaar te krijgen met goede integratie en een vlakke respons moet je het afzonderlijk opmeten en de juiste instellingen vinden. MSO is daar de mooiste tool voor die ik nu ken.
Groet,
Satefan
Verplaatsen van je speaker gaat niet veel helpen voor deze dip, die door de lengte van je ruimte en je luisterpositie wordt bepaald.
Bijgaand een aantal curves die de gevoeligheid van onze oren bij verschillende geluidsvolumes laat zien - wat opvalt is dat op lagere volumes we de lage tonen relatief slechter horen.
Als je gevoeligheid wil compenseren omdat je bijvoorbeeld een rockconcert van 100 phon wil luisteren in je huiskamer bij 80 phon, dan kun je de curves van elkaar aftrekken en ontstaat een curve met oplopend laag.
Hier in dit draadje staat ook de nodige info :
viewtopic.php?f=6&t=26226&p=1876489&hilit=Phon#p1876489
Op de volgende website vind je een excel bedtand voor het vergelijken van equal oudness curves
https://www.merlijnvanveen.nl/en/calcul ... l-loudness
Als je gevoeligheid wil compenseren omdat je bijvoorbeeld een rockconcert van 100 phon wil luisteren in je huiskamer bij 80 phon, dan kun je de curves van elkaar aftrekken en ontstaat een curve met oplopend laag.
Hier in dit draadje staat ook de nodige info :
viewtopic.php?f=6&t=26226&p=1876489&hilit=Phon#p1876489
Op de volgende website vind je een excel bedtand voor het vergelijken van equal oudness curves
https://www.merlijnvanveen.nl/en/calcul ... l-loudness
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Dat is nog een extra correctie tov "de house curve". Eigenlijk maak je die voor 1 volume en als je zachter speelt, corrigeer je nog extra voor die gevoeligheid. Alleen is dat met niet volledig geintegreerde spullen wel een lastige opgavearchitect schreef:Bijgaand een aantal curves die de gevoeligheid van onze oren bij verschillende geluidsvolumes laat zien - wat opvalt is dat op lagere volumes we de lage tonen relatief slechter horen.
Die "loudness" knop van vroeger zou dat moeten doen, alleen klopt in de praktijk geen moer van de keten "uitgangsignaal - ingangsgevoeligheid - versterking / stand volumeknop - speakergevoeligheid - volume geluid". In de praktijk was dat altijd een "laag en hoog boost" knop (met daarom een slechte reputatie). Pas als je die hele keten onder controle hebt, kan je er wat mee. (een van de weinige dingen die met bose systeempjes wel aardig werkten
Ik moet zeggen dat ik er niet perse behoefte aan heb, merk ik, nu ik een fijne "house curve" heb en met mso en 4 subs op alle luisterplekken strak en diep laag heb. Gaat zowel met achtergrondmuziek lekker, als met films (erg) lekker