Annastasia Triode Dick
Moderator: Beheerdersteam
Re: Annastasia Triode Dick
Ik heb wel een ESR en Capaciteit meter
Maar ik wil dit eens old scool doen
Alleen ik ben dat kwijt hoe dat moet ik weet dat iets met 0,6 moest doen 6 seconden of was het de spanning bij 0.6 geladen waarde
Of 100 uFCondensator opladen tot 10 volt en Een 100K weerstand er over en stopwatch in klikken als de spanning op 6 volt zit
Waar vind ik die beschrijving Anne Demo Douwe Peter weet jij dat nog ?
Iets met Coulomb
Maar ik wil dit eens old scool doen
Alleen ik ben dat kwijt hoe dat moet ik weet dat iets met 0,6 moest doen 6 seconden of was het de spanning bij 0.6 geladen waarde
Of 100 uFCondensator opladen tot 10 volt en Een 100K weerstand er over en stopwatch in klikken als de spanning op 6 volt zit
Waar vind ik die beschrijving Anne Demo Douwe Peter weet jij dat nog ?
Iets met Coulomb
- douwebakker
- Contacteer:
Dat weet ik ook allemaal niet meer hoor Bert. Wat ik wel weet 1Coulomb is 1A/sec . De lading van een condensator U x C. C in Farad natuurlijk. Heb je niet een Fluke 11 of 12 of een vergelijkbare unimeter?
Was iets met hogere machten, die e-machten heetten of zo
https://patrickvanhoutven.gitbook.io/el ... lijkstroom
Het klopt dat de condensator op 0,63 van de eindwaarde zit bij t = RC
Ja heb er een Peak condensator meterdouwebakker schreef:Dat weet ik ook allemaal niet meer hoor Bert. Wat ik wel weet 1Coulomb is 1A/sec . De lading van een condensator U x C. C in Farad natuurlijk. Heb je niet een Fluke 11 of 12 of een vergelijkbare unimeter?
Maar ga het eens proberen een 1000 uf elco 450 Volt en een 100 k weerstand
Dan heb ik de tijd om het een beetje nauwkeurig te doen
Dan zie ik wel relatie Tijd Spanning Lading hoop ik
Hogere Machten dat klinkt beetje religieusPjotr schreef:Was iets met hogere machten, die e-machten heetten of zohttps://patrickvanhoutven.gitbook.io/el ... lijkstroom
Dat van die RC ja heb ik ook nog wel wat van onthouden ga eens bij patrick kijken
- douwebakker
- Contacteer:
Ja ik heb ik de lcr meter ook van hundouwebakker schreef:C-Meter.jpgBert, dit zijn de mijne. Die kleine peak gebruik ik het meest.
- douwebakker
- Contacteer:
Ja Maar ik wil het weten hoe je het kan doen , net alsof we 60 jaar terug in de tijd gaan Douwedouwebakker schreef:Nou dan, daar kun je toch ook de capaciteit mee meten!
Vind ik gewoon leuk net als die formuletjes en vereenvoudigde testjes van Dokter Blan En wij hebben Anne is ook zo iets
Je zult eerst die ouwetjes wat moeten vernieuwen.Bijv op een regelbare voeding met 10k in serie langzaam spanning opvoeren, zeg 5V elke paar minuten erbij tot 50V.
Daarna, vanuit ontladen toestand (kortsluiten) opladen met die 10k.Zou dan 0,63x eindspanning bereiken in 3,3 sec voor 330µF.
Vroeger maakte je een redelijke schatting van de capaciteit door naar de maximum uitslag van een analoge ohmmeter te kijken.Is, door de traagheid van de meter, evenredig met de dikte van de C.
En die 330µ is goed voor de kathode eindbuis.
Anne
Daarna, vanuit ontladen toestand (kortsluiten) opladen met die 10k.Zou dan 0,63x eindspanning bereiken in 3,3 sec voor 330µF.
Vroeger maakte je een redelijke schatting van de capaciteit door naar de maximum uitslag van een analoge ohmmeter te kijken.Is, door de traagheid van de meter, evenredig met de dikte van de C.
Anne
Dr. Anne...?
Je hebt gelijk Anne, als kathode C komt het niet zo nauw. Bert kan het sowieso rustig proberen. Maar ik heb toch heel wat van die blauwtjes vervangen vaak al na een jaar of 10. Verdroogd is verdroogd, daar helpt geen regeneratiezalf 
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 13 jul 2020, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankje Dokter BuisAh!buis schreef:Je zult eerst die ouwetjes wat moeten vernieuwen.Bijv op een regelbare voeding met 10k in serie langzaam spanning opvoeren, zeg 5V elke paar minuten erbij tot 50V.
Anne
Dus 10 volt erop via 10K
Een tijdschakelaar op 3,3 sec Dan moet de spanning over de elco 6.3 volt zijn
dan is ook bij een Weerstand 100K de tijd ook 10x3,3 sec =33 sec
Zou een stikkie moeten krijgen opdat het niet verloren gaat
Ze zijn wel nieuw PjotrPjotr schreef:Dr. Anne...?Je hebt gelijk Anne, als kathode C komt het niet zo nauw. Bert kan het sowieso rustig proberen. Maar ik heb toch heel wat van die blauwtjes vervangen vaak al na een jaar of 10. Verdroogd is verdroogd, daar helpt geen regeneratiezalf
deze komen nog uit die elektrowinkel waar ik een deel van gekocht heb via mp 10-15 jaar geleden
Ik heb ze gemeten 4 zijn 330 en een beetje en 1 zit op 320
Maar ga ze toch regenereren met 40 volt voor alle zekerheid
Dokter Buis voor de zieke buis ?OpaBert schreef:Dankje Dokter Buis![]()
![]()
:
![]()
![]()
![]()
Dus 10 volt erop via 10K
dan is ook bij een Weerstand 100K de tijd ook 10x3,3 sec =33 sec![]()
Uit de Ouwe doos
![]()
Zou een stikkie moeten krijgen opdat het niet verloren gaat![]()
Doet met denken aan "Is dr. Oetker in de zaal ? Er is een pudding niet goed geworden"
En opladen met een grote weerstand klopt minder, de lek van de elco weegt meer door.
Anne
Ok moet ik dus de lek ook meten , kan wel uA metenAh!buis schreef:Dokter Buis voor de zieke buis ?OpaBert schreef:Dankje Dokter Buis![]()
![]()
:
![]()
![]()
![]()
Dus 10 volt erop via 10K
dan is ook bij een Weerstand 100K de tijd ook 10x3,3 sec =33 sec![]()
Uit de Ouwe doos
![]()
Zou een stikkie moeten krijgen opdat het niet verloren gaat![]()
![]()
Doet met denken aan "Is dr. Oetker in de zaal ? Er is een pudding niet goed geworden"![]()
En opladen met een grote weerstand klopt minder, de lek van de elco weegt meer door.
Anne
De lek maakt bij de kathode geen fluit uit.OpaBert schreef:Ok moet ik dus de lek ook meten , kan wel uA meten
Anne
Maar om de Elko Kapaciteit te meten met een uurwerk of met kalenderAh!buis schreef:De lek maakt bij de kathode geen fluit uit.OpaBert schreef:Ok moet ik dus de lek ook meten , kan wel uA meten
Anne
Eigenlijk moet het met een zandloper
Aan je hoofddeksel te zien hoeven over je medische opleiding niet te bediscussiëren Anne, dat zit wel goed.
Dus eerst proberen te formeren voordat je gaat meten! Als het goed is neemt de lek steeds meer af bij langer onder spanning zetten, dus dat zou niet uit mogen maken.En opladen met een grote weerstand klopt minder, de lek van de elco weegt meer door.
Anne
Ja ja, en de capaciteit in cmPjotr schreef:Eigenlijk moet het met een zandloper![]()
Die lek is, zolang het de spuigaten niet uit loopt, eigenlijk pas van tel bij bijv wachttijden.Duurt dan langer dan verwacht, en als de lek te groot is, tot st.juttemisAls het goed is neemt de lek steeds meer af bij langer onder spanning zetten, dus dat zou niet uit mogen maken.
Anne
Ik probeer het gewoon Anne is 33 seconden te lang dan zal het misschien 35 seconden zijnAh!buis schreef:Ja ja, en de capaciteit in cmPjotr schreef:Eigenlijk moet het met een zandloper![]()
Die lek is, zolang het de spuigaten niet uit loopt, eigenlijk pas van tel bij bijv wachttijden.Duurt dan langer dan verwacht, en als de lek te groot is, tot st.juttemisAls het goed is neemt de lek steeds meer af bij langer onder spanning zetten, dus dat zou niet uit mogen maken.![]()
Anne
Er gaat wat mis met internet ofzo
Probeerde een stukje te uploaden ging niet
Nu is het weg
De Onderdelen 100 uF en 470 uF worden morgen hoop ik bezorgd de kathode weerstand 390 ohm overmorgen waarschijnlijk
Dus maar aan de ingang begonnen
Vanaf de RCA ingang tot de ECC99 via 1K zit er volledig in en getest
Verder zie de Foto
En deze
Probeerde een stukje te uploaden ging niet
Nu is het weg
De Onderdelen 100 uF en 470 uF worden morgen hoop ik bezorgd de kathode weerstand 390 ohm overmorgen waarschijnlijk
Dus maar aan de ingang begonnen
Vanaf de RCA ingang tot de ECC99 via 1K zit er volledig in en getest
Verder zie de Foto
En deze
- douwebakker
- Contacteer:
Hoi Bert, bij mij ging ook iets mis. Ik probeerde je een PM te sturen en die ging ook zomaar weg. (niet weg)
Ok zal er wat met een server aan de hand zijn hoop dat het niet een dure grap is voor de clubdouwebakker schreef:Hoi Bert, bij mij ging ook iets mis. Ik probeerde je een PM te sturen en die ging ook zomaar weg. (niet weg)
Ik zal het nazien Demo bedankt iig voor het kijken Maar ik denk dat het aan de Led verlichting ligt en de kleuren veranderen erdoor
Verschil tussen Oranje Bruin rood kan je nauwelijks zien
Bedankt Demo
Verschil tussen Oranje Bruin rood kan je nauwelijks zien
Bedankt Demo