Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Nevile
Berichten: 8
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 0:40

Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door Nevile »

Beste forummers,

Ik ben bezig met knutselen van een input met galvanische scheiding waarvan ik het niveau van het ingangssignaal wil 'voor-regelen". Muzieksignaal, op line niveau of zelfs nog iets hoger, zal via een potmeter naar audio trafotje worden geleid. De potmeter dient om oversturing van het trafotje en wat daar achter is geschakeld te voorkomen. Het doel is een schakeling te maken die in een mixertje zal worden ingebouwd om zodoende aansluiting van specifieke apparatuur mogelijk te maken.

In de rommeldoos heb ik een paar trafotjes liggen. Eentje is een 600:600 type. Ik weet echter niet zo veel van het gebruik van audio trafo's en ik vraag me af of er niet iets van een vuistregel is waarmee de waarde van de te gebruiken potmeter vastgesteld kan worden. Bijvoorbeeld, ik zou een 10K of een 47K potmeter kunnen gebruiken. Maar welke invloed, en hoeveel, heeft dit dan op het frequentie bereik en het signaalniveau? En met welke vuistregel (vooropgesteld natuurlijk dat er uberhaput een dergelijke vuistregel bestaat) kan ik dat, mogelijkerwijs bij benadering, van te voren berekenen/beredeneren?

Natuurlijk ga ik een testopstelling maken met verschillende waarde potmeters maar wat is dan handig om te meten? Ik zou er natuurlijk gewoon een frequentiegenerator op los kunnen laten maar wat zijn dan handige meet methoden? Gewoon uitgangsspanning op b.v. 100hz/10Khz/20=Khz meten? En deze afzetten tegen ingangsniveau? Dat lijkt me een inkopper maar is dat het dan?

Ik heb een afbeelding van wat ik wil testen bijgesloten.
Input.sp7.jpg
Bedankt alvast voor het lezen en meedenken,

Nevile
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door hannesie »

Is dat in het analoge domein, of het digitale?
Ik vermoed het eerste........
Nevile
Berichten: 8
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 0:40

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door Nevile »

Dag Hans,

inderdaad analoog.

Nev
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door douwebakker »

schemit.png
schemit.png (4.77 KiB) 480 keer bekeken
Nevile schreef:
Beste forummers,



Input.sp7.jpg

Bedankt alvast voor het lezen en meedenken,

Nevile
De eerste potmeter laten vervallen. secondait aansluiten volgens schema.
Douwe
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door hannesie »

Er is toch geen 1e pot? Of is dat niet de/een begrenzing.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door douwebakker »

hannesie schreef:
Er is toch geen 1e pot?
In het schema van TS wel.
Nevile
Berichten: 8
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 0:40

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door Nevile »

Avond,

Ik ben bang dat zonder voorinstelling de trafo ver in verzadiging wordt gestuurd en hierdoor het signaal wordt overstuurd. Vandaar de pre.

Wat betreft de volume regeling, wat is een goede waarde?

Nev
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door douwebakker »

Uitgaande van je trafo van 600 naar 600 ohm hoej er niet bang voor te zijn dat je de boel overstuurd. Normaal gesproken is het nivo van een lijnsignaal 0,775 V. Dit is het 0dB nivo. Mijn ervaring is dat dergelijke trafo's zelfs bij 5 V geen krimp geven.
Douwe
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door architect »

douwebakker schreef:
Uitgaande van je trafo van 600 naar 600 ohm hoej er niet bang voor te zijn dat je de boel overstuurd. Normaal gesproken is het nivo van een lijnsignaal 0,775 V. Dit is het 0dB nivo. Mijn ervaring is dat dergelijke trafo's zelfs bij 5 V geen krimp geven.
Douwe
Mooi, zulke ervaring op het forum :goedzo:
Zit er geen duimpje bij de mogelijkheden ? Dat klappenDe poppetje kun je als overdreven beoordelen en dat is niet mijn bedoeling.
Laatst gewijzigd door Marp op za 11 jul 2020, 1:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: applaudiserende smiley vervangen door opgestoken duim ;-)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door douwebakker »

Nevile schreef:
Avond,

Ik ben bang dat zonder voorinstelling de trafo ver in verzadiging wordt gestuurd en hierdoor het signaal wordt overstuurd. Vandaar de pre.

Wat betreft de volume regeling, wat is een goede waarde?

Nev
Komt niet zo precies. Tussen 10k en 25k
Nevile
Berichten: 8
Lid geworden op: za 02 mei 2020, 0:40

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Bericht door Nevile »

Dag Douwebakker, ik heb er wat testjes mee gedaan en inderdaad, er kan veel aan signaal in.

Dank.

Nev
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”