Ik denk dat ik je wel begrijp. Ik werk vanuit dezelfde gedachte. Als je dan onder alle hoeken meet en daarvan een gemiddelde neemt dan zul je zien dat voor het middengebied 30 graden dichter bij het gemiddelde ligt.architect schreef:Dan denk je dus vanuit de luisterplekjeroen_d schreef:Nee 45 graden is teveel weet ik uit ervaring. 15 en 30 graden zijn betere hoeken om op basis daarvan je filter te ontwikkelen. Deze komen beter overeen met wat je op de luisterplek meet.
Bij 45 graden zou ik denken dat je meer rekening houdt met de ruimte -
Voorbeeld : tweeter beamt - on axis gemeten vlak levert deze veel te weinig energie in de ruimte
Oplossing : meten onder een hoek en ook luisteren onder een hoek - gevolg - meer hoge tonen in de ruimte
Ik hoop dat je mij begrijpt
Zo ontstaat ook een ander verhouding in de crossovers van speakers - kun je dat volgen?
Als je 45 graden als uitgangspunt neemt voor je filter en die respons vlak maakt, dan geeft je de luidspreker teveel hoog mee. Je houdt teveel rekening met de ruimte en te weinig met wat je op de luisterplek ervaart van het directe geluid. Niet verwonderlijk dus dat jij dat hoog weer moet weggooien volgens een sterk aflopende target curve.
Ik wil een speaker maken die goed klinkt zonder na-correctie, die van zichzelf een on-axis respons en afstraalgedrag heeft die in de meeste ruimtes automatisch leidt tot een steady state respons die in lijn ligt met de bevindingen van Toole.
Dat lukt best goed als je de middentoner op 30 graden neutraal filtert en de tweeter op 15 graden neutraal filtert.