Oeh, doe mij ook zo'n aanbod - ben nog op zoek voor de autoNooby schreef:Verschil is enorm, mooi de rest van de auto ook plakken nog
Ik kreeg een Aanbod dat ik niet kon weerstaan.... er komt een MiniDSP C-DSP-6x8 deze kant op \
Audio passat '03
Moderator: Beheerdersteam
Re: Audio passat '03
Re: Audio passat '03
Als ik t had gekund 
Vandaag wat kunnen doen.
Antenne vervangen voor een Dab+ variant, op 12v.
High level en 4 aderig draad voor de 4 kanalen voorin gelegd.
Morgen komt de + binnen als het goed is, dat stond vandaag gepland maar helaas. Die leg ikmorgen dus.
2 kanaals versterker niet in huis, zit nog in de Volvo vd carbagerun. Geen idee of ik die voor de vakantie op kan halen maar zo niet dan de compo en sub iig aangesloten met dsp er tussen.
Tweeters moet ik nog afwerken, subje nog maken.
Vandaag wat kunnen doen.
Antenne vervangen voor een Dab+ variant, op 12v.
High level en 4 aderig draad voor de 4 kanalen voorin gelegd.
Morgen komt de + binnen als het goed is, dat stond vandaag gepland maar helaas. Die leg ikmorgen dus.
2 kanaals versterker niet in huis, zit nog in de Volvo vd carbagerun. Geen idee of ik die voor de vakantie op kan halen maar zo niet dan de compo en sub iig aangesloten met dsp er tussen.
Tweeters moet ik nog afwerken, subje nog maken.
Re: Audio passat '03
+ ligt er in, kabels voor de speakers in de achterdeuren ook, zondag de achterdeuren open maken.
Henkjan had nog een zeer compacte 2 kanaals versterker liggen welke ik overgenomen heb, maakt het tetrissen wat makkelijker en ik kan zondag weer aan de slag.
Ik twijfel een beetje wat ik met de achter compo moet. Het filter is voor tweeter en woofer 1e orde met respectievelijk .3mH en 6.8Uf. Ik heb alles getest en het werkt maar de tweeter vind ik best schel, ergens denk ik dan zet ik er voor nette tweeters in en heb ik vlak achter me zo'n schel ding bleren... ik heb ook de 12Db filters van de compo voor nog, die kan ik natuurlijk ook proberen...
Kan ik dan niet beter gewoon de woofertjes er in duwen en de tweeters lekker weg laten?
Verder, modus operandi, niet anders dan thuis? hoe stel ik de versterkers in? sws fullrange maar het volume bv zet ik dat op de helft en corrigeer ik met de dsp de niveaus?
Op luisterpositie metingen maken van alle afzonderlijke drivers. (dat is wel anders dan thuis)
Inladen in vituixcad en een filter bedenken
Dit uploaden naar de MiniDSP
luisteren, meten, aanpassen, herhaal.
Henkjan had nog een zeer compacte 2 kanaals versterker liggen welke ik overgenomen heb, maakt het tetrissen wat makkelijker en ik kan zondag weer aan de slag.
Ik twijfel een beetje wat ik met de achter compo moet. Het filter is voor tweeter en woofer 1e orde met respectievelijk .3mH en 6.8Uf. Ik heb alles getest en het werkt maar de tweeter vind ik best schel, ergens denk ik dan zet ik er voor nette tweeters in en heb ik vlak achter me zo'n schel ding bleren... ik heb ook de 12Db filters van de compo voor nog, die kan ik natuurlijk ook proberen...
Kan ik dan niet beter gewoon de woofertjes er in duwen en de tweeters lekker weg laten?
Verder, modus operandi, niet anders dan thuis? hoe stel ik de versterkers in? sws fullrange maar het volume bv zet ik dat op de helft en corrigeer ik met de dsp de niveaus?
Op luisterpositie metingen maken van alle afzonderlijke drivers. (dat is wel anders dan thuis)
Inladen in vituixcad en een filter bedenken
Dit uploaden naar de MiniDSP
luisteren, meten, aanpassen, herhaal.
Re: Audio passat '03
De targetcurve in een auto is wel heel anders dan in een woonkamer. Ik ben geen autoradioloog maar je kunt hier niet de hifi regels toepassen. Er is vast wel iemand die er meer van weet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Audio passat '03
je hebt toch een DSP? 
gewoon er in zetten en dan op gehoor met de DSP tunen
gewoon er in zetten en dan op gehoor met de DSP tunen
Re: Audio passat '03
True. Hoe zit t met time alignment, ook op gehoor? Want dan ben ik echt maar wat aan het doen...
Re: Audio passat '03
Ok, heb ook een berekening gevonden op basis van afstand. Ga ik het zo doen
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Audio passat '03
Om je time-alignment goed te zetten heb je ook tracks nodig waarbij je bijvoorbeeld een zangstem die mooi in het midden hebt staan met voldoende focus. Dus niet al te breed gemixed. Of gewoon de nieuwslezer..(mono)....die zal je dan midden op je dashboard willen hebben en niet alleen uiterst links en rechts.
Als eerste setup kan je de afstanden ingeven (of delay), de sub geef je geen delay. Luister (en meet eventueel) ook de afzonderlijke speakers. Het zal altijd links / rechts verschillend klinken en daarom is "het podium" niet alleen met je time alignment goed te krijgen.
Tweeters kan je eventueel passief wat extra verzwakken met een spanningsdeler, 2 weerstanden per kant mox 3watt.
Als eerste setup kan je de afstanden ingeven (of delay), de sub geef je geen delay. Luister (en meet eventueel) ook de afzonderlijke speakers. Het zal altijd links / rechts verschillend klinken en daarom is "het podium" niet alleen met je time alignment goed te krijgen.
Tweeters kan je eventueel passief wat extra verzwakken met een spanningsdeler, 2 weerstanden per kant mox 3watt.
Re: Audio passat '03
ik ga er mee rommelen 
Vwb tweeter achter, wel fijn om te hebben als ik een 2e setting instel voor muziek enkel achterin. In de eerste setting kan ik het hoog natuurlijk gewoon wegfilteren... weerstandje er tussen kan altijd idd.
Vwb tweeter achter, wel fijn om te hebben als ik een 2e setting instel voor muziek enkel achterin. In de eerste setting kan ik het hoog natuurlijk gewoon wegfilteren... weerstandje er tussen kan altijd idd.
Re: Audio passat '03
Lekker bezig!
Het is lang geleden dat ik daar mee bezig ben geweest......
Het is lang geleden dat ik daar mee bezig ben geweest......
Re: Audio passat '03
t vordert gestaag
vandaag weer verder. kwam er achter dat in de achterdeuren dus helemaal geen speakerroosters zitten.... dat dat nog bestaat. die moet ik dus bestellen, die speakers plaatsen wacht ik dus nog even mee.
Re: Audio passat '03
Voor mn dochter, toch fijn dat we vorin kunnen communiceren en zij de muziek kan horen 
Aansluitingen op de radio uitgang gemaakt en voeding ook bijna klaar.
Ik hoop dat de dsp een signaal trigger heeft... Daar ben ik vanuit gegaan dus ik heb geen remote vanuit de radio gemaakt, die wil ik vanuit de dsp doen
Aansluitingen op de radio uitgang gemaakt en voeding ook bijna klaar.
Ik hoop dat de dsp een signaal trigger heeft... Daar ben ik vanuit gegaan dus ik heb geen remote vanuit de radio gemaakt, die wil ik vanuit de dsp doen
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Audio passat '03
Geen line uitgangen op je radio, gebruik je de originele vag radio/navi?
Re: Audio passat '03
HU is een pioneer DEH-7800DAB, de high level gaat de dsp in.Bertje schreef:Geen line uitgangen op je radio, gebruik je de originele vag radio/navi?
Re: Audio passat '03
Mooi voor vandaag, compo LV nog aansluiten, deuren achter en sub maken.
Maar we kunnen beginnen als de compo aangwsloten is, ga ik vd week wel ergems doen.
Nog even kabelklemmen bestellen en de voeding en massa aansluiten.
Oja, signaal kabels tussen dsp en versterkers ook nog maken
Maar we kunnen beginnen als de compo aangwsloten is, ga ik vd week wel ergems doen.
Nog even kabelklemmen bestellen en de voeding en massa aansluiten.
Oja, signaal kabels tussen dsp en versterkers ook nog maken
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Audio passat '03
Maar je kan ook de 4 RCA uitgangen van de Pioneer kunnen gebruiken en aansluiten op de low level inputs van de minidsp.
Re: Audio passat '03
Dat kan maar dan mag m'n interieur weer los dus dat doe ik niet.Bertje schreef:Maar je kan ook de 4 RCA uitgangen van de Pioneer kunnen gebruiken en aansluiten op de low level inputs van de minidsp.
het moet mogelijk zijn...
Al begrijp ik hier uit dat ik dan alsnog een schakelaar moet gebruiken... Zoals ik het lees gaan ze er vanuit dat de 12v de continue+ is maar dan snap ik de werking van de remote functie weer niet EDIT: ik ga gewoon een remote trekken, naar de dsp die dan vervolgens de versterkers triggerd. mooi klusje weer
Eureka (denk ik
Ik heb de front en rear aansluiting van de radio naar achteren doorgetrokken het idee was:
input 1+2 op output 1,2 voor de tweeters front en 3, 4 voor mid front
input 3+4 op output 5+6 voor compo L+R
input 1,2,3+4 op output 7 gefilterd voor de sub.
Oplossing zou zijn alles vanuit input 1 en 2 te laten komen, dan kan ik een vd draden van de rear speakers kunnen gebruiken om de remote aan te sluiten.
Is daar een bezwaar op? ik kan het zo niet bedenken.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Audio passat '03
Als de boel toch weer open moet kan je misschien toch voor RCA kabels gaan. Nu gooi je toch wat geluidskwaliteit weg vanwege de HU eindtrap versterking, die je vervolgens weer verzwakt. Jouw feestje 
Remote voor de versterkers kan eventueel ook wel direct uit de radio, denk dat het niet zoveel uitmaakt of de remotespanning vertraagd vanuit de miniDSP komt.
Remote voor de versterkers kan eventueel ook wel direct uit de radio, denk dat het niet zoveel uitmaakt of de remotespanning vertraagd vanuit de miniDSP komt.
Re: Audio passat '03
Ik was juist niet van plan alles open te trekken door enkel gebruik te maken van input 1 en 2 en de huidige kabel voor 3 en 4 te gebruiken voor remote... maar nu ik er toch aan denk, ik kan op de kabels van 1 en 2 ook gewoon een tulp maken, dat moet gewoon prima werken toch?
de vragen zijn dus:
1. ik kan op de kabels van 1 en 2 ook gewoon een tulp maken, dat moet gewoon prima werken toch?
2. is het nadelig als ik alleen ingang 1 en 2 gebruik voor front rear en sub?
de vragen zijn dus:
1. ik kan op de kabels van 1 en 2 ook gewoon een tulp maken, dat moet gewoon prima werken toch?
2. is het nadelig als ik alleen ingang 1 en 2 gebruik voor front rear en sub?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Audio passat '03
1. Het kan als het een getwiste kabel is, RCA is vrijwel altijd uitgevoerd als afgeschermde kabel. Mis je de afscherming, dan loop je de kans op storing.
2. Dat kan als je in de miniDSP de ingangen L (1) en R (2) aan de gewenste uitgangen kan koppelen, dat kan wel bij de dsp's die ik ken (Helix, Mosconi).
2. Dat kan als je in de miniDSP de ingangen L (1) en R (2) aan de gewenste uitgangen kan koppelen, dat kan wel bij de dsp's die ik ken (Helix, Mosconi).
Re: Audio passat '03
1. Was ik bang voor, is het niet.
2. Kan idd.
Dan ga ik het zo doen, mocht het niet bevallen pas ik het aan met goede kabel en tulp.
2. Kan idd.
Dan ga ik het zo doen, mocht het niet bevallen pas ik het aan met goede kabel en tulp.
